Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waar zoeken naar een westernpaard?

 
Profiel   

Ik heb besloten een westernpaard te kopen en ben me al een tijdje aan het orienteren.
Ik heb inmiddels uitgevonden dat westernpaarden in de regel duurder zijn dan engels gereden paarden.
Behoorlijk vervelend, omdat mijn budget nu eenmaal niet zo groot is.
Mijn eisen zijn niet erg ingewikkeld, het mag zowel een merrie als een ruin zijn,
hoeft niet helemaal doorgereden te zijn(ik neem begleiding), afstamming en ras geven niet en kleur al helemaal niet.
Mijn budget is echter redelijk laag..

Hoe kan ik het beste zoeken, en kunnen jullie stallen aanraden(ik woon in NB)?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 15:51 



 

Als het ras niet uitmaakt, de scholingsgraad ook niet, het geslacht niet, de kleur niet etc etc, waarom koop je dan niet gewoon een leuk beest dat binnen je budget valt en school je die met je begeleiding om naar western?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 15:55 



 
Profiel   

westernpaarden zijn duurder dan gewone engelse paarden, maar als je een engels sportpaard koopt, kan dat wel duurder zijn als een westernpaard. licht eraan wat je wilt gaan doen, als je wedstrijden wilt rijden, hebje dan ook een echte quarter of paint nodig.
maar als je trail wilt rijden, wordt dat ook vaak met een haflinger, tinker of zo doen.
het is maar net wat je in de western wilt gaan doen.
maar over het algemeen worden vaak paint of quarters gebruikt.
je kan via marktplaats zoeken naar een paardje.
maar je kan ook een hafliner of zo kopen, en die omscholen. ze zullen kunnen natuurlijk niet een perfecte spin of stop. maar de basis zouden ze over het algemeen wel kunnen.
en je kunt er dan ook heerlijk mee de bossen in als je toch geen wedstrijden wilt rijden.
maar licht er maar net aan wat je wilt doen in de western.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:15 



 
Profiel   

Ik wil wel graag een reining wedstrijdje willen rijden op zijn tijd. Trail spreekt me dan juist weer minder aan.
Ik heb zelf alleen nog recreatief western gereden en daarom denk ik dat het verstandig is een paard te kopen dat in ieder geval de basis kent, ik heb namenlijk nog geen westernlessen gehad ivm de kosten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:21 



 
Profiel   

als je echt wedstrijden wilt rijden in de reining dan kom je toch uit bij een paint of quarter.
sommige heb je al tussen de 3 en 5 duizend.
weet niet of dit boven je bedrag licht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:22 



 

Als je echt wilt gaan reinen dan zou ik voor een quarter, paint of eventueel een Appie gaan. Maar ja, ik weet niet of je budget dat trekt. Staar je niet blind op de goedkopere paarden; als je die nog in training moet zetten om er wat fatsoenlijke basis in te krijgen ben je uiteindelijk net zoveel kwijt als dat je meteen een redelijk geschoold paard koopt.
Onder de 5000 zul je weinig van je gading vinden. En wat je vindt zou ik verrekte goed laten keuren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:23 



 

Spip schreef
Ik wil wel graag een reining wedstrijdje willen rijden op zijn tijd. Trail spreekt me dan juist weer minder aan.
Ik heb zelf alleen nog recreatief western gereden en daarom denk ik dat het verstandig is een paard te kopen dat in ieder geval de basis kent, ik heb namenlijk nog geen westernlessen gehad ivm de kosten..


Ik zou dan eerst toch even gaan sparen voor reininglessen die op goed niveau worden gegeven. Reining is het dressuur onderdeel van de westernsport. Je moet hard werken om je paard mooi aan het lopen te krijgen en dus een mooie reining proef neer te kunnen zetten :) Voor de rest ben ik het eens met Sonja, een redelijk geschoold paard kost uiteindelijk net zoveel als een paard dat je nog moet (laten) trainen. En idd keuren, als je de reiningsport in wil is het aan te raden om naast de klinische keuring ook een rontgenologische keuring te laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:27 



 
Profiel   

Mijn ouders hebben het budget op 1500 gesteld, ikzelf kan nog 1000 euro bijbetalen, maar er zal ook een zadel etc moeten komen. Ik bedoel overigens met een wedstrijdje niet dat ik ga proberen aan de top te komen, ik ben al blij als ik zeg maar de fnrs proeven op zijn western's kan rijden;)

Ik weet dat mijn budget laag is, maar op deze manier blijft er genoeg geld over voor onverwachtte kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:33 



 

Daar zal je denk ik niet veel voor vinden in de 'echte' westernrassen zeker niet een paard dat de basis al kent. Je kan er mss net een veulen/jaarling mee kopen, maar dan komen er over 3 jaar veel kosten bij om deze te laten trainen. En eraan denkende dat een westernzadel van goede kwaliteit al rond de €1500 kost (zoniet meer) blijft er erg weinig over. En wat vind je van Fjorden/Tinkers/Haflingers? Die rassen doen het ook erg leuk in de westernsport!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:40 



 
Profiel   

Western kun je op ieder ras gaan rijden, het hangt er een beetje vanaf hoe er je wilt komen. Een New Forest, Connemara of een Welsh (Cob) moet je voor dat bedrag wat je voor het paard in je hoofd hebt wel kunnen krijgen, maar zadel en andere toebehoren voor 1000 Euro is een beetje aan de magere kant. Voor de echte westernrassen betaal je veel meer, dan zou ik nog even sparen als ik jou was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:43 



 

Van je budget kun je precies een zadel kopen. Rest wordt wat lastig. Bijrijdpaard geen optie? Leg je mooi elke maand die 250 euro die je anders aan stalling kwijt bent opzij, kun je over een tijdje MET budget gaan zoeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:43 



 
Profiel   

Een Fjord heb ik gehad, leuk beest, maar nooit meer, ik zie nu bij vrienden hoeveel geluk ik heb gehad met mijn knaap. Een haflinger zie ik op zich wel zitten, een tinker is denk ik wat log gezien mijn broertje van 13 er op zal willen rijden en mijn zusje van 7 ook intresse heeft in de paardensport. Ik weet dat ze lief zijn, maar het moet ook verantwoort blijven..
Ik ben alleen bang dat ze enorm veel moeite zullen hebben met de oefeningen, dat in combinatie met mij mischien niet zo'n goed idee is. Ik heb overigens een prima zit en ben zacht in de mond, maar heb zoals gezegt niet te veel ervaring met western..

Een zadel zal niet zoveel hoeven kosten imo, ik heb eerder zonder veel moeite een prima zadel gekocht voor 100 euro..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:45 



 

Pwep pwep pwep pweeeeeeeeeeeeeeewwwwwwwwwwww......

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:46 



 
Profiel   

Sonja schreef
Pwep pwep pwep pweeeeeeeeeeeeeeewwwwwwwwwwww......

??
Ik weet dat een paard duur is, ik begrijp dat er veel kosten zijn maar ik wil mijn ouders zoveel mogenlijk ontzien, is dat een groot probleem??

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:49 



 
Profiel   

100 euro en een goed zadel? Gaat nie goed komen nie...

Staar je niet blind op het ras, maar zet voor jezelf eens goed op een rijtje wat je met je paard wilt. En is het jouw paard of is het een familiepaard? Want een kinderpony beschikt (meestal) over andere eigenschappen dan een wedstrijdpaard.
En bepaalde rassen hebben over het algemeen misschien bepaalde eigenschappen, maar je kunt echt niet zeggen dat alle haflingers koppig zijn bijvoorbeeld.
Dus kijk ook vooral naar het karakter en de bouw van het dier zelf.
Maar ook: welke wedstrijdonderdelen zou je dna aan mee willen doen? Wat voor eisen stelt dat aan je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:49 



 
Profiel   

voor 100 euro heb je echt geen goed westernzadel, dan moet je toch minimaal rond de 800 denken (tweedehands en niet te veel eisen)
zadels van 100 euro doen het leuk voor aan de muur, maar niet op de rug van een paard waar je nog langer mee wilt doen.


Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 15-12-09 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:50 



 

Waarschijnlijk heeft die fjord van jou gewoon een goede opvoeding meegekregen dan. Ik heb bovenstaande rassen sliding stops zien maken waar een Quarter U tegen zegt hoor 8-) Dus veel moeite zullen ze er niet mee hebben, een Quarter kan ook meer aanleg hebben voor het een dan voor het ander. Quarters zijn daarnaast ook erg lief en cool in hun kop (uitzonderingen daargelaten), dus de kans is groot dat je broertje en zusje daar ook op willen gaan rijden. En heb je zoals hierboven gezegd ook al eens aan bijrijden/leasen gedacht? Dat zou je ook kunnen doen en heb je ook nog eens een paard dat alles al kan waarschijnlijk.

En over die zadels moet je goed onderzoek plegen. Je kan natuurlijk ontzettend veel geluk hebben gehad met een kwaliteits-westernzadel van €100. Hoewel ik betwijfel hoeveel mensen hun zadel voor die prijs weg zouden doen als het een goed merk en van goede kwaliteit is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:51 



 

Spip schreef
Sonja schreef
Pwep pwep pwep pweeeeeeeeeeeeeeewwwwwwwwwwww......

??
Ik weet dat een paard duur is, ik begrijp dat er veel kosten zijn maar ik wil mijn ouders zoveel mogenlijk ontzien, is dat een groot probleem??


Nee je ouders ontzien is hartstikke lief van je, maar ik zou zo graag zien dat je je toekomstige paard ook gaat ontzien en geen rommel van 100 euro op z'n rug gaat leggen. Wat je je 'bespaart' door zo'n prutszadel te kopen kun je aan de andere kant weer uitgeven aan veearts en osteopaat, waarna je alsnog een fatsoenlijk zadel nodig hebt...
Je budgetbeeld is volkomen irrealistisch. Sorry to bring the bad news.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:52 



 
Profiel   

Miss_Montana schreef
En over die zadels moet je goed onderzoek plegen. Je kan natuurlijk ontzettend veel geluk hebben gehad met een kwaliteits-westernzadel van €100. Hoewel ik betwijfel hoeveel mensen hun zadel voor die prijs weg zouden doen als het een goed merk en van goede kwaliteit is...



Dat zijn barkrukken zadels en zijn voor 50euro nog te duut

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:54 



 
Profiel   

duur

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:54 



 

Rechts onderin zit een wijzig-knopje ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:55 



 
Profiel   

Waarom niet een ouder westernpaard 15+ denk ik aan, die je een fijn laaste huis kan bieden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:56 



 
Profiel   

ok nog nooit gebruikt
thanksssss

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:56 



 
Profiel   

Cassidy schreef
Western kun je op ieder ras gaan rijden, het hangt er een beetje vanaf hoe er je wilt komen. Een New Forest, Connemara of een Welsh (Cob) moet je voor dat bedrag wat je voor het paard in je hoofd hebt wel kunnen krijgen, maar zadel en andere toebehoren voor 1000 Euro is een beetje aan de magere kant. Voor de echte westernrassen betaal je veel meer, dan zou ik nog even sparen als ik jou was.

Grappig... Vraag me af hoe je op de connemara komt voor het westernrijden, zoveel zie je er namelijk niet en al helemaal niet in de sport?

Verder ben ik het wel met je eens, voor welk doel de TS voor ogen heeft, is elk ras beschikbaar. Als je interesses bij de reining ligt TS, zou ik wel op zoek gaan naar een wat kleiner, compacter paardje.

Over het zadel hou ik verder m'n mond, denk dat het juist er al over is gezegd :j.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:57 



 

Dionnevdkaal schreef
Miss_Montana schreef
En over die zadels moet je goed onderzoek plegen. Je kan natuurlijk ontzettend veel geluk hebben gehad met een kwaliteits-westernzadel van €100. Hoewel ik betwijfel hoeveel mensen hun zadel voor die prijs weg zouden doen als het een goed merk en van goede kwaliteit is...



Dat zijn barkrukken zadels en zijn voor 50euro nog te duut


Dat weet ik, maar ik wou het even op een aardige manier brengen aangezien de TS wss best blij zal zijn met haar zadel... :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-09 16:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen