Reining na een zware peesblessure?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:50

Heeft iemand ervaring met reiningpaarden die een zware peesblessure hebben gehad, maar toch terug de reiningsport kunnen beoefenen?

Ik weet dat elke peesblessure anders is en veel afhangt van de aard van de blessure en van de genezing (o.a. de leeftijd van het paard, de verzorging en herstelperiode die het paard krijgt, etc.), maar ik wou eens polsen of er ook mensen zijn met ervaringen.

Voornamelijk uit interesse, maar ook omdat ik hier in Canada een quarter heb ontmoet die mijn hart helemaal gestolen heeft. Het betreft een 4-jarige quarter ruin die reeds op 2-jarige leeftijd is ingereden en op 3-jarige leeftijd zijn eerste futurity won. Kortom, een paard met enorme potentie, een gouden karakter en een enorme 'will to please'. Helaas heeft hij dus een zware peesblessure opgelopen in zijn linkervoorbeen. Een blessure die niet te zien was met normale meettoestellen, hij heeft een MRI gekregen (kostelijk grapje) om te kunnen achterhalen wat het was. Men vreesde hoefkatrolonsteking, maar dat was het dus niet. Verdict 'ripped tendon' (= gescheurde pees) en minstens 7 maanden rust. Echt een triest verhaal eigenlijk, want dit paard is gewoon zo geweldig had ik geld, dan kocht ik hem meteen, peesblessure of niet ;) . Ik ben voornamelijk benieuwd hoe zijn toekomst er zal uit zien...

Dit verhaal heeft me dus aan het denken gezet. Zijn er reiningpaarden die een dergelijke blessure krijgen, maar na een herstelperiode toch terug de sport in kunnen? En is het dan op hetzelfde niveau of lukt dat nooit meer? Of worden ze verkocht en gaan ze bvb. als recreatiepaard door het leven? Ik hoor het graag als iemand ervaring heeft met soortgelijke situaties.

Verder wil ik géén discussie starten over de leeftijd van inrijden e.d. (hier is een andere topic voor). Ik besef dat dit waarschijnlijk mede heeft bijgedragen aan zijn blessure, maar het kan ook stom toeval geweest zijn. Weet dat als het mijn paard was geweest, hij nu pas zadelmak zou worden gemaakt, meer wil ik er niet over kwijt.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 20:53

Een pees hersteld bijna niet. En het deel dat hersteld is altijd zwakker dan de originele pees. Een paard blijft daar op de plek altijd kwetsbaar voor nieuwe blessures. Ik kan mij persoonlijk dan ook niet voorstellen dat ik met dit paard zou gaan reinen. Plotselinge wendingen, piekbelasting..... Nee, ik zou me met dit paard dan liever richten op wat anders.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:29

(ondertussen kan een pees wel goed genezen met stamceltherapie etc.. )

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:48

Tjee....triest........dit paard was met 2 gereden en met 3 won hij een futurity daar heb je dus je pees blessure!

Word tijd dat ze eens gaan leren dat je zulke jonge paarden niet zo hoort te belasten.

Om even on topic te gaan, ik zou het niet doen iig niet op wedstrijdniveau, ervaringen leren dat dit altijd een soort van zwakkere plekken blijven, dus vatbaarder voor nieuwe blessures.
Gewoon een beetje reinen voor de lol lijkt met geen probleem, al is het stoppen en veel spinnen simpelweg een zware belasting, maar dat geld voor de meeste takken van de wedstrijdsport.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:35

Nee, de ervaring leert dat er tegenwoordig veel meer aan te doen is en er geen blijvende blessure hoeft over te blijven.
Zie opmerking alyel ;)

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:42

Zou er nooit aan gaan beginnen, nee. Ik heb er een lopen met een peesblessure aan het linkervoorbeen op het checkligament na een trap, nu 3,5 jaar oud. Andere voorbeen heeft hij een ruim een jaar oude sesambotscheur en tussenpeesblessure, ook door een trap. Door onverantwoord stalbeleid is er sprake geweest van een enorme piekbelasting en sliden/stoppen tijdens het inzetten van een nieuweling in de kudde afgelopen juni. Wilde ik niet, maar moest wel. Mijn angst was terecht. Zijn 3,5 jaar oude blessure is op gaan spelen en we zijn er weer bijna 5 maanden uit geweest. En dat terwijl die van 3,5 jaar oud allang weer goed bevonden was. Nooit weer dat soort risico's :n

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:58

Ik zou je adviseren er niet aan te beginnen. Ik geloof niet dat ik één paard ken dat na een peesblessure weer bereden werd en blessurevrij bleef. Reining is, ook recreatief, een zware belasting. Of die nieuwe blessures dan ontstaan door een te zware belasting of door de eerdere blessure weet ik niet zeker.

Tuck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:59

Zo als hier al vermeldt is kan met de juiste behandeling veel opgelost worden. Ik heb een paard gehad met een peesblessure, is een jaar out geweest. Hij heeft een groot reining verleden. Na een jaar tijd ben ik terug rustig beginnen opbouwen en daarna gewoon weer gereind en wedstrijden gereden, hij heeft er nooit meer last van gehad. Dus het verschilt waarschijnlijk ook van paard tot paard en hoe de mens die blessure aanpakt. En ik ken nog paarden die een peesblessure gehad hebben en ondertussen weer hun wedstrijd carrière hebben opgepakt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:52

Mijn New Forest ruin liep netjes, basis zat erin en hij kon een stopje en spinnen etc.

Ik heb jaren gezocht naar de reden van de onregelmatigheid bij hem. Diverse veeartsen erbij gehad en ook naar een grote, bekende kliniek geweest. Ik moest hem maar doorrijden.

In ongeveer 4 jaar heeft hij goede en slechte tijden gehad. Als het niet oke voelde, stopte ik zelf wel, want dat voelde echt niet fijn. Maar in goede tijden toch wel getraind en dingen gevraagd aan hem.

Uiteindelijk een veearts gebeld die zelf ook fysio is en die zag meteen wat ik voelde. Op de echo bleek hij aan beide achterbenen een peesblessure te hebben met botwoekering. Ik mocht van alles gaan proberen, maar niks zou 100% garantie geven.

We hebben hem op rust gezet en veel gestapt. Daarna opgebouwd en maken kleine ritjes, doen kleine bakwerkjes etc. Soms voelt hij minder oke en doe ik een stapje terug. Maar hij voelt steeds vaker lange tijd goed.

Al die jaren liep hij niet stokkreupel, zeker niet op het oog. Als ik wat vroeg, deed hij dat. Hij heeft dus ook gestopt, gespint, roll backs gemaakt etc met de peesblessure toen die nog niet gezien was en ik maar door moest rijden.

Zelfs nu zou hij het doen. Hij toont dus geen pijn. Wel is hij wat scheef en doe ik veel aan rechtrichten.

Mijn ruin is 16 en voor hem heeft geen enkele behandeling nog echt nut, aangezien de peesblessure en botwoekering elkaar in de weg zitten en de gaatjes in de pezen oud zijn. Ik mocht het wel proberen, maar heb dus voor rust gekozen en ritjes maken zolang hij dat nog goed doet.

Aangezien een grote kliniek hem goed zou keuren, denk ik dat er meer paarden rondlopen met (kleine ) peesblessures dan men denkt. En niet altijd zie of voel je dit.

Elke peesblessure is anders. Alles hangt af van snelle diagnose, hoe de behandeling is en het herstel.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:13

Loes'sCorner schreef:
Tjee....triest........dit paard was met 2 gereden en met 3 won hij een futurity daar heb je dus je pees blessure!

Word tijd dat ze eens gaan leren dat je zulke jonge paarden niet zo hoort te belasten.

Om even on topic te gaan, ik zou het niet doen iig niet op wedstrijdniveau, ervaringen leren dat dit altijd een soort van zwakkere plekken blijven, dus vatbaarder voor nieuwe blessures.
Gewoon een beetje reinen voor de lol lijkt met geen probleem, al is het stoppen en veel spinnen simpelweg een zware belasting, maar dat geld voor de meeste takken van de wedstrijdsport.

Reinen doe je niet even voor de lol!!!
Als je reint doe je dat op een daarvoor bestemde bodem en weet je exact waar je mee bezig bent!!
Ik zie liever een 2 jarige die door een proffesional goed de basis word geleerd dan één of andere recreant die wel even gaat spinnen en stoppen en niet weet waar die eigenlijk mee bezig is en zo zijn/haar paard naar de kl*te rijd!

enyway, ik zou niet snel voor een paard met een dergelijke blessure verleden gaan! Al is het alleen maar omdat je altijd in je achterhoofd houd dat het weer mis kan gaan tijdens de training.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:44

Daarbij kun je dus helemaal nergens bewijzen dat het door jong inrijden is gekomen. Het kan door een slechte bodem zijn gekomen, slechte training, slecht management etc. Zoveel paarden die met 2 jaar zijn ingereden en nooit enige blessure hebben daardoor.

Onze blessure komt vrij zeker door de slechte bodem en baal daar flink van. Ik twijfelde over de bodem, maar ik was gek en een zeur. Iedereen reed daarop en niemand die er last van had.

Toen ik wist dat mn pony niet oke was, bij professionals aan de bel getrokken en het was niks........helaas nu te laat.

Ik zou het risico niet nemen, maar in de dressuur en springsport lopen ook paarden op niveau die een peesblessure hebben gehad. Alles ligt aan de blessure, hoe snel ze erbij waren en hoe het heeft mogen herstellen.
Maar nogmaals, genoeg mensen weten het niet eens of te laat. En nog steeds is niet tegen alles peesblessures een genezing mogelijk. Zeker niet voor de volle 100%

ilse2014
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-10-14

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 03:21

mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en loopt weer super. Uiteraard is de ene peesblessure de andere niet. Advies van de dierenarts toch risico's mijden. In deze het springen.
Hoe mooi je een paard ook vind met 2 jaar ingereden te zijn voor de reining . Das een zware tak van sport. Jammer dat het allemaal op zo'n jonge leeftijd moet gebeuren. Een paardenleven is zo lang. Ik zelf zou zo'n risico niet nemen om te kopen. Alleen als ik geld teveel had want dan had ie lekker in de wei mogen lopen als de blessure terug zou komen. :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:16

Mijn oude Quarter die ik 19 jaar gehad heb heeft 2x op dezelfde plek de oppervlakkige buigpees gescheurd, daar zat 5 jaar tussen. De eerste keer had ik 'r net 3 jaar en kwam het door een stop op slechte bodem (meteen mijn les mee geleerd dus) en de tweede keer (5 jaar later dus) op de wei gescheurd toen een ander paard achter haar aan zat. Daarna heeft ze er nooit meer kreupel op gelopen, maar ik heb er na die eerste keer alleen nog maar recreatief mee gereden.

Mijn andere Quarter kocht ik drie jaar geleden en deze kreeg ook een peesblessure toen ik haar net 2 maanden had. Dat was in de bak gebeurt toen ik niet thuis was, ik vond haar met een compleet kapotte deken en op drie benen. Geen idee wat er gebeurt is, waarschijnlijk heeft ze vastgezeten in haar deken. Ze had haar diepe buigpees gescheurd in het hoefkatrol gebied. Dit is na heel lang revalideren (een jaar) goed gekomen en ze loopt tot nu toe nog steeds goed. Ik had haar eigenlijk gekocht voor de reining maar ik ben daar na haar blessure niet mee verder gegaan. Misschien dat het wel zou kunnen maar ik durf het eigenlijk niet aan. Het laatste jaar wordt ze gereden door iemand anders omdat ik helaas te weinig tijd heb en op dit moment is ze 6 maanden drachtig. Ik heb er vorig jaar wel een paar wedstrijden mee gedaan in de trail, showmanship en in hand trail.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:22

Ellende kun je krijgen maar hoef je niet te kopen. Pees zal herstellen maar zal altijd een zwak punt blijven (zelfs met stamcel en of shockwave). Recreatief okay, hard werken, nee denk het niet.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:35

Voorbenen genezen beter dan achterbenen als het om pezen gaat.

Mijn vorige merrie heeft beide gehad....voor en achter na elkaar.
Haar voorbeen bleek op de controle schan als nieuw.....echter met haar achterbeen kwam het niet meer goed......

Een scan kan je veel vertellen over de staat van de pees nu.
Zit er litteken weefsel dan zou ik er niet aan beginnen....ziet het er netjes uit dan zou ik niet weten waarom je het zou moeten laten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 00:02

Je hebt wel mazzel dat je het weet. Heel veel mensen weten het niet. Zelfs als je een paard zonder koopt, hoeft het niet direct duidelijk te zijn dat een paard een peesblessure heeft.

Mijn ruin liep niet eens kreupel. Na 2 veeartsen te hebben gezien naar Emmeloord geweest, die hem gewoon zou goedkeuren bij verkoop. Nou, dank je wel.

Ik ben door blijven zoeken en zeuren en bij onze huidige veearts werd er pas naar de pezen gekeken. Idd achterpezen met botwoekering erbij, dus doe je niks meer tegen na aantal jaren.
Nu heeft hij lange tijd rust gehad en rij ik wat recreatief. Van de week wilde ik wat voordoen en hij werkte probleemloos mee. Ik wilde niks forceren, maar hij werd juist fanatiek. Dat is dan heel verleidelijk, maar je moet het in je achterhoofd houden.

Ik hou rekening met wat ik de vorige dag heb gedaan, stap goed uit op harde en ga geen slechte bak meer in sowieso. Hij is nu al even stabiel en het ziet er netjes uit, maar echt 100% genezen zal hij niet.

Als ik hem nu verkoop en iemand gaat met hem trainen, zal hij dat doen en bij de goede opbouw en verzorging zal het enkele maanden duren voor het pas naar voren komen.

Andere nadeel is dat je bij aankoop meestal geen pezen laat scannen. En al zien ze er goed uit, moet je wel een goede veearts hebben die een oude blessure kan zien, helaas......

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 01:14

Bedankt iedereen voor het antwoord! Beetje late reactie, maar ik ben op reis momenteel en heb niet overal internet.

Even voor alle duidelijkheid, ik ben niet van plan dit paard te kopen. De hoofdreden is dat ik hem gewoon niet kan betalen en dat hij in Canada staat en ik in België woon, zou wel een heel duur paard worden met transportkosten enzo :o. En dan heb ik het nog niet eens over zijn blessure. Maar toch bedankt voor de 'waarschuwingen' :) ;)

Ik denk niet dat hij stamceltherapie heeft gekregen, wel medicatie, rust en Theraplate (is een soort Power Plate), maar verder niks speciaals. Zal eens moeten navragen wat zijn 'behandeling' nu eigenlijk inhoud.

Gisteren heb ik hem voor het eerst weer even gezien <3 Hij is nog knapper dan ik me kon herinneren :+. En zijn humor is ie belange nog niet kwijt. Hij doet het goed, ik heb hem niet zien stappen ofzo, maar ik heb me laten vertellen dat hij vooruitgang maakt. Het ziet er hoopvol uit voor hem. Helaas betekent dat voor mij dat ik hem nu zeker niet kan betalen en voor hem dat hij weer de reiningsport zal ingaan. Hopelijk blijft hij dan blessurevrij...

Zoals ik al wist, hangt veel dus af van soort blessure en hoe die behandeld wordt. Toch vind ik het erg interessant om dit allemaal te lezen, dus als er nog iemand hier iets wil aan toevoegen, graag.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 01:30

Ik denk niet dat je met dergelijk blessure nog de reining sport in zou moeten gaan, of het uberhaupt zou moeten willen. Peesblessures genezen moeilijk een blijven daarna nog een zwakke plek. Een misstap tijdens een spin, sliding of rollback en het is zo weer helemaal mis.

Een verzorgpony van mijn (fjord, ongeveer 17 jaar oud) heeft ook ongeveer anderhalf jaar geleden een peesblessure gekregen, al was deze dan wel aan een achterbeen. In stap en galop zie je er niets van, maar hij heeft af en toe een enkele dag waarin hij in de draf toch nog steeds iets kreupel loopt. Ook een keer eenstapritje waarbij hij kreupel begon te stappen en je hem echt door zijn achterhand voelde 'vallen'.

Nou is het paard in kwestie helemaal niet oud, maar ik vraag me toch af hoe het af gaat lopen als hij de sport weer in gaat. Kan natuurlijk gewoon prima gaan omdat het zo goed genezen is, maar voor hetzelfde geld gaat het lelijk fout.

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 23:26

Bedankt nog voor het antwoord :)

Inmiddels ben ik terug op de ranch waar het paard staat. Hij heeft duidelijk vooruitgang gemaakt (is niet meer stokkreupel), maar stapt nog niet echt zuiver. Hij heeft dus nog een lange weg te gaan, als het überhaupt ooit goed komt met hem... Hij staat 's nachts op stal, overdag in een kleine paddock en hij gaat alle dagen tot 2x op de Theraplate (http://www.theraplate.com/equine.html). Verder krijgt hij ook medicatie, maar moet eens nazien wat hij juist krijgt. Weet alleen dat het nog steeds hetzelfde is als 4 maand geleden (vlak voor ik weg ging).

Ze willen hem hier gebruiken voor de (zware top) reining sport. Heb al gezegd tegen hun dat ik dat niet zou doen, maar ja, het is mijn paard niet hè. Vind het zo erg voor hem, het is echt ZO een schat van een paard en hij is altijd vrolijk & happy. Hij geniet van elk beetje aandacht dat hij krijgt. Ik ga me een beetje bezig houden met hem wanneer ik kan. Samen ontspannen ;)

Hij blijkt trouwens een scheur te hebben in de diepe buigpees IN zijn hoef! Vandaar dat men eerst dacht aan hoefkatrolontsteking, maar dat is het dus niet. En dat er een MRI nodig was om dit probleem vast te stellen, er is namelijk nooit sprake geweest van een zwelling of wat dan ook. Enkel van een stokkreupel paard. Voor het zover was, waren er wel al tekens van onzuiver-/kreupelheid, maar niks te ernstig. Men dacht aan oververmoeidheid, hij heeft namelijk flink wat wedstrijden gelopen... Jammer dat het zo gelopen is.

Iemand ervaringen met dergelijke blessure? Dit is namelijk niet echt een 'typische' peesblessure. Had zelf nog nooit gehoord van een peesblessure in de hoef eigenlijk. Zo leer je elke dag bij.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Reining na een zware peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:35

In de hoef...? Een pees?

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 04:54

De diepe buigpees loopt door tot in de hoef.
Afbeelding

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:40

tweety_be schreef:
Bedankt nog voor het antwoord :)

Inmiddels ben ik terug op de ranch waar het paard staat. Hij heeft duidelijk vooruitgang gemaakt (is niet meer stokkreupel), maar stapt nog niet echt zuiver. Hij heeft dus nog een lange weg te gaan, als het überhaupt ooit goed komt met hem... Hij staat 's nachts op stal, overdag in een kleine paddock en hij gaat alle dagen tot 2x op de Theraplate (http://www.theraplate.com/equine.html). Verder krijgt hij ook medicatie, maar moet eens nazien wat hij juist krijgt. Weet alleen dat het nog steeds hetzelfde is als 4 maand geleden (vlak voor ik weg ging).

Ze willen hem hier gebruiken voor de (zware top) reining sport. Heb al gezegd tegen hun dat ik dat niet zou doen, maar ja, het is mijn paard niet hè. Vind het zo erg voor hem, het is echt ZO een schat van een paard en hij is altijd vrolijk & happy. Hij geniet van elk beetje aandacht dat hij krijgt. Ik ga me een beetje bezig houden met hem wanneer ik kan. Samen ontspannen ;)

Hij blijkt trouwens een scheur te hebben in de diepe buigpees IN zijn hoef! Vandaar dat men eerst dacht aan hoefkatrolontsteking, maar dat is het dus niet. En dat er een MRI nodig was om dit probleem vast te stellen, er is namelijk nooit sprake geweest van een zwelling of wat dan ook. Enkel van een stokkreupel paard. Voor het zover was, waren er wel al tekens van onzuiver-/kreupelheid, maar niks te ernstig. Men dacht aan oververmoeidheid, hij heeft namelijk flink wat wedstrijden gelopen... Jammer dat het zo gelopen is.

Iemand ervaringen met dergelijke blessure? Dit is namelijk niet echt een 'typische' peesblessure. Had zelf nog nooit gehoord van een peesblessure in de hoef eigenlijk. Zo leer je elke dag bij.


Ja dat heeft mijn merrie exact hetzelfde gehad! Dachten ze ook eerst aan hoefkatrolontsteking. Ze is er helemaal van genezen! Ze heeft het 3 jaar geleden gehad. Ik heb er wel een jaar over de revalidatie gedaan. Meestal heeft deze blessure wel een slechte prognose trouwens, mijn paard heeft geluk gehad dat het zo goed genezen is.

tweety_be

Berichten: 941
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Back in Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 23:04

@ astridklomp, fijn om te horen dat je paard is genezen van die blessure! Ik had nog nooit gehoord van dergelijke blessure eigenlijk. Wat hield de revalidatie van jouw paard juist in? (Mag gerust in PB):

Ik wist ook niet dat deze blessure een slechte prognose heeft. Wat ik begrepen heb, is dat de DA best goede hoop had, hij zou wel zeker 9 tot 12 maand moeten revalideren. Hij staat sinds maart op 'rust', al is de diagnose pas begin juli gesteld (dan pas is de MRI genomen). Hij stapt nog niet 100% zuiver (vind ik), maar wel al een pak beter dan 4 maand geleden.

Ze gingen me de MRI laten zien, maar dat is tot hier toe nog niet gebeurd. Ben benieuwd hoe ernstig de scheur was enzo.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 01:41

Ik zet het wel hier neer, misschien dat anderen er ook nog wat aan hebben. :o

Mijn dierenarts was niet zo heel positief. Zijn ervaring met dit soort blessures was niet zo goed. Dat zal per dierenarts verschillen denk ik. In eerste instantie liep ze alleen licht onregelmatig op de linkervolte. Na onderzoek (uitverdoven) dacht de dierenarts aan HKO. Op de foto was er echter geen afwijking op het straalbeen, wel was er iets te zien in de weke delen bij het straalbeen wat leek op een ontsteking, dus men ging uit van klinische HKO. Daar is ze voor behandeld, ze kreeg een injectie en ik moest langzaam opbouwen. Dat ging goed. Ongeveer 2 weken later kwam ik op een middag thuis en vond ik haar in de buitenbak met de vliegendeken compleet aan flarden en ontzettend kreupel aan datzelfde been waar ze de 'HKO' had. Na onderzoek van de dierenarts bleek het een scheur te zijn in de diepe buigpees. Volgens hem had er dus al een scheurtje ingezeten en was deze nu verder gescheurd. Ik moest het zoveel mogelijk koelen en ze mocht uiteraard niet in de wei maar wel meteen stap therapie op een harde ondergrond, beginnend met 5 minuten per dag. Ik heb voor mijn stal een stuk van 6x3 dat bestraat is dus ze had een uitloop op een harde ondergrond. Na een week heb ik in de wei een stuk afgezet van ongeveer 4x4 waar ze elke dag 2 uur in mocht. Het stuk van 4x4 verplaatste ik iedere keer zodat ze altijd gras had en bleef eten zodat ze geen gekke sprongen zou gaan maken. Ook koelde ik 2x per dag, eerst met water maar dat werd zo'n geknoei omdat ik geen echte wasplaats heb, dus ik ging aan de slag met ijspakkingen. Deze bond ik met een bandage om d'r hoef en in de kootholte. Was wel even een handigheidje op zo'n moeilijke plek. :+
Verder gaf ik haar ter ondersteuning Pees compositum van de Groene os (niet op aanraden van de dierenarts, heb ik op eigen initiatief gedaan) en kalmerende kruiden om relaxed te blijven. Dat hielp goed, ze heeft geen gekke sprongen gemaakt. :D
Het stappen op het harde moest ik heel langzaam opbouwen. Na 2 maanden liep ze al niet meer kreupel, maar de pees was uiteraard nog niet sterk genoeg. Ik had een opbouwschema waar ik me strikt aan gehouden heb. Het eerste half jaar alleen buiten op het harde gereden, daarna heel langzaam opgebouwd in de bak. Ik ben pas na een jaar gaan galopperen in de bak. Zo langzaam heb ik opgebouwd. Misschien te voorzichtig maar ik wilde liever te langzaam gaan dan te snel. Roxy kreeg beetje bij beetje meer loopruimte en wei. Ze heeft geen pas kreupel meer gelopen. Ik ben ongeveer pas na 1,5 jaar weer echt volluit gaan rijden.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:44

Ik heb de gok wel genomen en afgelopen januari een talentvolle merrie met een oude peesblessure gekocht. Ze wordt nu behandeld door DA Frank van Leeuwen. Een specialist in beenproblemen met een mobiele kliniek. Na een eerste behandeling incl. shockwave therapie blijkt de blessure al voor 80% genezen. Ze krijgt nu nog een shockwave behandeling samen met een nieuw Frans supplement voor pezen. De DA verwacht volledig hertstel. Het was een oude peesblessure aan het voorbeen. Stamceltherapie kan alleen als er een gat in de pees zit, bij mijn merrie kon dat niet omdat de pees rafelig gescheurd geweest was. Ze is niet kreupel en mag al lichte arbeid met haar doen wat ook prima gaat. Alles op zachte bodem, het was een laterale pees die stuk geweest was. Binnenkant net boven de kogel. Ontstaan door Cutting training waar ze ook veel talent voor heeft. Volgend jaar zou ze alles weer moeten kunne doen.