Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:53

maava schreef:
Ik ben al een tijdje op hem geabbineert, was deze alleen nog niet tegen gekomen. :D Vertelt altijd ook hoe het paard reageert en als het goed gaat zegt hij het ook altijd.

Vind het wel bijzonder hoe duur clintons paarden zijn, en hoe snel die alles al kunnen, dat kan niet vriendelijk zijn gegaan.

Geld zit daar in de futurity (2 en 3 jarige paarden) Om te beginnen met trainen moeten in elk geval de knieën gesloten zijn (groeischijven) en dat is rond 18 maanden. Blijft er gewoon ook weinig trainingstijd over als je voor een stuk naam en inkomen op het wedstrijdgeld bent aangewezen.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:07

Cowgirl schreef:
Ja..hij is amerikaan dus wat overdreven maar eigenlijk heeft hij is zoveel dingen gewoon gelijk en goed onderbouwd.


Hij is Australier ( weliswaar in Amerika geboren) , vandaar ook de naam "Downunder horsemanship" : https://www.downunderhorsemanship.com/

en dan nog even over paarden "respect" voor het bit bijbrengen:
Citaat:
"..train the horse and get him ready for the bit instead of using the bit to train the horse
is de manier waarop echte "horseman" met paarden werken, een heel andere benadering, niet waar........... ( deze komt van Jeff Sanders)

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:48

Ik bedoelde dat Rick Gore een Amerikaan is ;)

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:29

ElCid schreef:
troi schreef:
Klopt. Met een gewoon bitje krijg je ook een paard dat het bit respecteerd en er dus af beweegt (wat bij het engels rijden achter het bit heet) maar dat kost je meer tijd.


en tijd is iets wat deze meneer nou eenmaal niet aan zijn paarden wil besteden...........gewoon snel, hup in de krul en gaan. Ik heb meer filmpjes gezien van Clinton en ik word er :r , -:(- en |( van.

Deze paarden hebben inderdaad "respect" voor het bit ( lees; ze zijn bang voor de pijn die komt als ze niet "luisteren") .......ik wil dat mijn paarden het bit dragen en aannemen en dat ik op die manier met ze kan communiceren, het is nl. een communicatiemiddel, daar hoeven ze geen respect voor te hebben.

Zo heb ik ooit een DVD gezien van Andrea Fappani "soften him up in the face" en dan met een shank met flink lange scharen even goed door de mond raggen.........
of bij een stal in Amerika; jonge paarden die uren lang met 1 teugel aan een twisted wire aan het zadel gebonden stonden..........in buiging, leren ze respect van!
Allemaal "quick fixes".

Dit heeft niks met western rijden 'an sich' te maken, zo doen de echte goede trainers en ruiters het ook niet, jammer genoeg gebeurt dit tegenwoordig in alle takken van de sport.

Toevallig kwamen er gisteren op FB plaatjes voorbij van de Grand Prix Dressuur in Falsterbo......dat was net zo misselijkmakend.
Fappani is een echt goede trainer!!! Rijd al jaren mee in de subtop
Dat de manier van trainen of wellicht de discipline ,,reining,,jou smaak niet is dat is wat anders.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:46

Een aantal jaren geleden kwam ik op een "NH stal" in Amerika terecht. Trainden volgens de methode van Clinton Anderson. Ik vond er weinig NH aan. Het gaat mij allemaal iets te hard en te snel. Een paard opleiden kost tijd. Veel tijd. Een tweejarige die alle knopjes erop heeft zitten, dat lukt je niet als je je paard hebt voor de lange termijn... Dat lukt je niet zonder wat kunstgrepen en/ of overtrainen...

Uitgaande van oude-boeren-regeltjes van 'een driejarige drie keer per week dertig minuten', 'een vierjarige vier keer per week veertig minuten', 'een vijfjarige vijf keer per week vijftig minuten' en vanaf zes jaar pas zes keer per week rijden, maximaal... krijg je hier dus even voorgeschoteld dat een tweejarige wel zes keer per week gereden kan/ mag worden? Op een flink scherp bitje ook nog?

Ik geloof niet in fluwelen handschoentjes hoor, maar ik beweeg liever de benen wat meer dan dat ik ook maar iets in de mond te zoeken heb om ze respect bij te brengen. Noem me maar een softie, geeft niks :)

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:13

Cowgirl schreef:
Ik bedoelde dat Rick Gore een Amerikaan is ;)


Oke, communicatie foutje :D

----

Dat Fappani in de (sub) top meerijdt is fijn, maar zegt niets ( of juist alles ) over de manier van trainen. Ik heb zijn DVD's toen gezien, met de junior horses ( 2 jaar oud) zag het er allemaal heel fijn uit maar toen hij liet zijn hoe hij een senior ( 4 jaar oud) "trainde" werd ik even misselijk.
Dergelijke trainers trainen paarden en "richten ze af" , ik hou het op trainers die paarden opleiden.

Ik heb de reining heel lang een mooie discipline gevonden maar door de manier van trainen van een ( te) grote groep ruiters ben ik er op afgeknapt, dus inderdaad, de huidige vorm van ( wedstrijd gerichte) reining is niks voor mij. Dat is jammer, maar dat is bijv. ook de reden dat ik de wedstrijd dressuur niet meer "om aan te zien" vind en meerderde takken van (top) sport die met paarden gedaan wordt.

Fappani is niet de enige die een weg bewandeld die niet de mijne is, maar er zijn er, jammer genoeg, velen die vele graadjes erger zijn.

De wedstrijd sport gaat om geld en niet om paarden of paard "RijKunst", dat is een compleet andere insteek en daar wil ik geen onderdeel van zijn.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:06

Wellicht moet je als je dat niet aan staat dan ook niet daar naar kijken. Ik houd niet van eventing, maar ga ook niet hun trainings methodes afkeuren omdat ik daar totaal niks van snap.
Mensen die voor het eerst een video zien als deze Clinton Anderson of een leek zijn in de reining zullen ook niks van zijn methodes snappen. Dan moet je het naar mijn mening ook niet af keuren wat je ziet want je weet niet wat het doel is wat hij wil bereiken. En of je dat doel leuk vind dat is een kwestie van smaak.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:43

rapido schreef:
Wellicht moet je als je dat niet aan staat dan ook niet daar naar kijken. Ik houd niet van eventing, maar ga ook niet hun trainings methodes afkeuren omdat ik daar totaal niks van snap.
Mensen die voor het eerst een video zien als deze Clinton Anderson of een leek zijn in de reining zullen ook niks van zijn methodes snappen. Dan moet je het naar mijn mening ook niet af keuren wat je ziet want je weet niet wat het doel is wat hij wil bereiken. En of je dat doel leuk vind dat is een kwestie van smaak.


Maar ongeacht discipline, je moet toch niet al op een 2 jarige zitten, zo veel vragen, twisted bit erin en zo agressief zijn?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:10

maava schreef:
Maar ongeacht discipline, je moet toch niet al op een 2 jarige zitten, zo veel vragen, twisted bit erin en zo agressief zijn?


Inderdaad, discipline doet er niet toe; sommige dingen zijn gewoon "not done" in geen enkele tak van de paardensport. Of het nu om Rollkur gaat in de dressuur of in het western ( want daar komt dit ook op neer).

Hoog tijd dat er wat van de regels van Zwitserland in het algemeen gehanteerd gaan worden, daar is de futurity voor 3-jarigen bijv. afgeschaft; zou al een goede stap in de juiste richting zijn.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:15

Of iets fout of goed is hangt af van je criterium natuurlijk. Als je als criterium hebt 'goed presteren op futurities' dan doet die trainer die dat wint het dus goed. Maar als je als criterium hebt dat de meeste paarden op hun 15e nog netjes een proef moeten kunnen neerzetten wordt het anders, of als criterium dat het paard plezier heeft in zijn werk.

Dat maakt dit soort discussies erg lastig, of misschien wel vrijwel onmogelijk.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:53

troi schreef:
Of iets fout of goed is hangt af van je criterium natuurlijk. Als je als criterium hebt 'goed presteren op futurities' dan doet die trainer die dat wint het dus goed. Maar als je als criterium hebt dat de meeste paarden op hun 15e nog netjes een proef moeten kunnen neerzetten wordt het anders, of als criterium dat het paard plezier heeft in zijn werk.

Dat maakt dit soort discussies erg lastig, of misschien wel vrijwel onmogelijk.


Klopt, maar als je kijkt vanuit het wezen paard is er wel degelijk een goed / fout verhaal ;) . Maar de discussie is inderdaad onmogelijk, jammer genoeg.

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:30

ElCid schreef:
troi schreef:
Of iets fout of goed is hangt af van je criterium natuurlijk. Als je als criterium hebt 'goed presteren op futurities' dan doet die trainer die dat wint het dus goed. Maar als je als criterium hebt dat de meeste paarden op hun 15e nog netjes een proef moeten kunnen neerzetten wordt het anders, of als criterium dat het paard plezier heeft in zijn werk.

Dat maakt dit soort discussies erg lastig, of misschien wel vrijwel onmogelijk.


Klopt, maar als je kijkt vanuit het wezen paard is er wel degelijk een goed / fout verhaal ;) . Maar de discussie is inderdaad onmogelijk, jammer genoeg.


Welzijn paard is idd 1 van de perspectieven, waarbij je hoopt dat die altijd met voorsprong bovenaan staat maar dat heb ik in de prof sport nog nergens gezien. In geen van de takken overigens. Hoogstens in de top 3 en dat ook niet vaak..

Helaas!

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:36

troi schreef:
Welzijn paard is idd 1 van de perspectieven, waarbij je hoopt dat die altijd met voorsprong bovenaan staat maar dat heb ik in de prof sport nog nergens gezien. In geen van de takken overigens. Hoogstens in de top 3 en dat ook niet vaak..

Helaas!


Helemaal waar en eigenlijk te triest voor woorden. Dit geldt jammer genoeg voor alle takken van paardensport, zo snel het professioneel wordt vergeet men het belangrijkste onderdeel; het paard. Die "moet" het maar doen, liefst z.s.m.en als er iets aan "kapot" gaat dan wordt het weggegooid en soms "gerepareerd" met hoogoplopende DA kosten.
De jonge paarden die even goed presteren worden ingezet in de fokkerij, vaak al als 4-jarige omdat ze dan al stuk zijn......! ( eigenlijk was het gewoon een dom paard, want het dier heeft zich klein laten krijgen voor het winstbejag van een eigenaar/ trainer/ ruiter/ etc. ) was die waarschijnlijk als hij netjes was opgeleid en niet was afgericht veel langer gezond was geweest en misschien, uiteindelijk, nog beter had gepresteerd. Maar dan was hij al rond de 10 geweest en dat schijnt al oud te zijn voor "sport" paarden.
Gelukkig heb ik geen sportpaarden, maar gewoon paarden en mijn oudste is in maart 36 geworden en daar ben ik trotser op dan op welke wedstrijdprestatie dan ook :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:06

Ben het er niet helemaal mee eens.

In de sport vind ik niet alle mensen even fijn omgaan met hun paard. En ik vind ook echt dat ze te weinig open staan voor andere manieren en elkaar voeden in de manier van trainen, omgang, voeding, vrije beweging etc etc. Als je iets zegt, wordt je snel belachelijk gemaakt.

Maar.........veel zijn wel goed voor hun paard. Niet zoals ik het zou doen, maar veel zijn heel precies in het management rond hun paard. Er worden kosten, nog moeite gespaard om het paard fit te krijgen en te houden. Een ziek of kreupel paard kan niet presteren, dus belang is echt wel groot.

Vaak gaan ze na grote prestaties de fokkerij in en zijn ze bij lange na niet allemaal kapot. Het is alleen belangrijk dat paarden presteren ( in dat wereldje ) voor ze de fokkerij in gaan. Ook gelukkig steeds meer merries.
Hengsten kunnen vaak mee blijven lopen, maar met een merrie is het lastig. Nu veel embryo transfer, dus kunnen de merries ook langer mee.

Een veel groter probleem is de mensen die wel willen, maar niet kunnen, of er niet genoeg voor over hebben. Mensen met een wat minder talentvol paard, die ook willen presteren. Mensen die te weinig lessen en zelf prutsen. En ook niet met regelmaat hun paard helemaal laten checken, besparen op voeding en goede tack bijv.
Veel mensen die bekend zijn in de sport laten bijv rontgen foto's maken voor het inrijden. Dat zie je de recreatie ruiter nou niet vaak doen.

De training is zwaar, maar wel effectief. Recreatie ruiters maken enorm veel fouten en zeuren uren op hun paard om iets gedaan te krijgen. Zoeken filmpjes, lezen boeken en doen maar wat na. Als het niet lukt, komen alle hulpmiddelen uit de kast.
Effectieve training is vaak kort en ga je elke dag een stukje vooruit. ( met misschien af en toe ene dipje ) Dat is wat een paard begrijpt en daarom komen mensen ook in korte tijd verder. Zwart-wit zijn, is niet altijd ''hard'', het is vaak duidelijk en eerlijk.

Neemt niet weg dat sommige ruiters die balans kwijt zijn en toch te ver gaan om iets binnen een bepaalde tijd gedaan te krijgen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:20

rapido schreef:
Mensen die voor het eerst een video zien als deze Clinton Anderson of een leek zijn in de reining zullen ook niks van zijn methodes snappen. Dan moet je het naar mijn mening ook niet af keuren wat je ziet want je weet niet wat het doel is wat hij wil bereiken. En of je dat doel leuk vind dat is een kwestie van smaak.


Been there, done that. :)

Het doel is winnen. Het is duidelijk niet zijn doel om vriendjes te worden met het paard. Lol met je knol daar doet hij niet aan. Ik vind het smakeloos om 6x per week op een tweejarige te zitten met zo'n bit. En mede daarom zal ik nooit een futurity winnen. Dan maar niet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:01

superpony schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens.

In de sport vind ik niet alle mensen even fijn omgaan met hun paard. En ik vind ook echt dat ze te weinig open staan voor andere manieren en elkaar voeden in de manier van trainen, omgang, voeding, vrije beweging etc etc. Als je iets zegt, wordt je snel belachelijk gemaakt.

Maar.........veel zijn wel goed voor hun paard. Niet zoals ik het zou doen, maar veel zijn heel precies in het management rond hun paard. Er worden kosten, nog moeite gespaard om het paard fit te krijgen en te houden. Een ziek of kreupel paard kan niet presteren, dus belang is echt wel groot.

Vaak gaan ze na grote prestaties de fokkerij in en zijn ze bij lange na niet allemaal kapot. Het is alleen belangrijk dat paarden presteren ( in dat wereldje ) voor ze de fokkerij in gaan. Ook gelukkig steeds meer merries.
Hengsten kunnen vaak mee blijven lopen, maar met een merrie is het lastig. Nu veel embryo transfer, dus kunnen de merries ook langer mee.

Een veel groter probleem is de mensen die wel willen, maar niet kunnen, of er niet genoeg voor over hebben. Mensen met een wat minder talentvol paard, die ook willen presteren. Mensen die te weinig lessen en zelf prutsen. En ook niet met regelmaat hun paard helemaal laten checken, besparen op voeding en goede tack bijv.
Veel mensen die bekend zijn in de sport laten bijv rontgen foto's maken voor het inrijden. Dat zie je de recreatie ruiter nou niet vaak doen.

De training is zwaar, maar wel effectief. Recreatie ruiters maken enorm veel fouten en zeuren uren op hun paard om iets gedaan te krijgen. Zoeken filmpjes, lezen boeken en doen maar wat na. Als het niet lukt, komen alle hulpmiddelen uit de kast.
Effectieve training is vaak kort en ga je elke dag een stukje vooruit. ( met misschien af en toe ene dipje ) Dat is wat een paard begrijpt en daarom komen mensen ook in korte tijd verder. Zwart-wit zijn, is niet altijd ''hard'', het is vaak duidelijk en eerlijk.

Neemt niet weg dat sommige ruiters die balans kwijt zijn en toch te ver gaan om iets binnen een bepaalde tijd gedaan te krijgen.


Zwart-wit zal ook niet het probleem zijn voor de meesten. Mijn paard mag niet bijten bijvoorbeeld. Doet hij soms toch (hij heeft een geschiedenis). Ik kan dan steeds harder optreden. Of ik kan stellen dat ik pas ophoud met whatever hij vervelend vindt - meestal poetsen - als hij ophoudt met bijten. Dat laatste is net zo zwart-wit als harder optreden, maar wel zachter. Tijdsbestek: met methode twee gaat het nog sneller ook.

Dat geldt voor de 'onder t zadel training' niet anders: zelfs al wil je snelle progressie, dan nog is het vaak effectiever om de nieuwsgierigheid van het paard te stimuleren dan het is om fout gedrag te corrigeren. Paard houdt er en betere relatie aan over, en uiteindelijk gaat het waarschijnlijk nog sneller ook. Never knock the curiosity out of a horse...

Overigens is de langdurige waarde in sport en fok misschien wel een doel aan het worden, de uitvoering valt nogal tegen. Ik ken meer recreatief gereden paarden die de dertig halen en passeren, dan topsportpaarden die de vijfentwintig zelfs maar halen...
Genoeg recreanten die kosten nog moeite sparen, en genoeg sportruiters voor wie dat niet geldt. Als de sportpaarden niet goed genoeg zijn voor de top, gaan ze er hoe dan ook uit. Zelfs als achteraf blijkt dat 'niet goed genoeg' eigenlijk 'niet snel genoeg' betekende, en datzelfde paard vijf jaar later onder een andere ruiter het niveau wel haalt. Al die verhalen zijn er ook.
Mijn paard is gekocht voor de sport, maar niet gekocht om de sport vóór hem te stellen. Hij mag volwassen worden, wordt rustig opgeleid, en mag zich uiteindelijk gaan laten zien. Als hij er klaar voor is. Hij is vier. Juiste papieren? Vast niet! Juiste mindset? Jazeker! Ik ga er vanuit dat hij misschien pas met 7-8 zijn eerste wedstrijd loopt. Voor mij een prettiger idee dan dat hij op die leeftijd zijn laatste al zou lopen. Net zo zwart-wit misschien. Of net zo min zwart-wit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Clinton Anderson Presents "Titan: A Legend in the Making"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 01:41

authentic, Als niemand geld mag of kan verdienen, wordt de paardenwereld niet beter. En helaas verdienen de trainers niet zoveel. Klanten willen niet jaren voor training betalen, dus tijd is wel belangrijk.

Skippy, effectief trainen zijn vaak korte sessies en stoppen als het goed gaat. Zoals ik net schreef. Er moet toch geld verdiend worden.
Natuurlijk kunnen we allemaal recreatie ruiter worden en heel lief zijn, maar de kwaliteit zal toch achteruit gaan op den duur.

Met zwart-wit bedoel ik duidelijk en consequent zijn. Ik stimuleer ook het goede, maar ik vind wel dat je mag corrigeren bij fouten. Ze doen het onderling ook duidelijk. En aan een trap of bijtaanval gaat vaak wel wat vooraf, maar je moet op tijd zijn. Dan zal je correctie ook kleiner zijn.

Ook toppers belonen. Misschien staan ze niet een uur te knuffelen, maar een kriebel in de nek of even rustig staan, ontspanning etc is allemaal fijn.

Natuurlijk zijn er goede recreatie ruiters. Maar de groep recreatie is veel groter, dus daar is gewoon meer ellende en daar wordt aan voorbij gegaan. Wat je in de sport ziet, is alleen wat meer openbaar en bekend. Als jij 1 trainer met twisted ziet rijden en tekeer gaan, zijn er misschien 20 volgers die dat ook zo doen bijvoorbeeld.

Over quarter en reiners wordt ook vaak gezegd dat ze jong stuk gaan etc. Maar het is een heel groot ras. En wanneer gaat het mis? Verkeerd fokken? Slechte opfok? Verkeerde huisvesting en voeding? Verkeerd trainen? Slechte bodem?
Er zijn maar enkele toppers en een eerlijke fokker verkoopt de mindere ook als non pro of recreatie paard afhankelijk van kwaliteit.

Goede trainers kunnen vaak wel wat uit een paard krijgen en de beste zijn eerlijk over de toekomst mogelijkheden van dat paard. Het is de eigenaar die dan iets teveel wil, gaat trainer hoppen, zelf gaat aanklooien etc etc.
En ja, soms lukt het met een andere manier van trainen wel. OOk zijn er teveel mensen die hun trainer als goeroe zien en die blind volgen. Paard wordt ingeruild voor een ander en verkochte paard presteert later toch aardig leuk. Ook bij trainers onderling. De ene trainer krijgt wel wat gedaan en de ander niet. Maar dat ligt soms aan meer.

Ik heb ooit onze shet goed kunnen verkopen. Werd gereden door onze zoon en was braaf. Mensen willen graag braaf. Maar net als mijn oude ruin, weet ik zeker dat die 2 hele brave bij de verkeerde persoon over 2 maanden ook lastig of vervelend worden. We hebben er veel tijd en energie in gestopt en dat moet de volgende weer doen. Een braaf paard kopen is niet moeilijk. Een paard braaf houden, is lastiger voor velen.

Ik zie weleens een hele tekst bij een verkoop adv, maar trek me daar weinig van aan. Vaak is het onkunde van de huidige eigenaar en slecht management.
Daarbij hoe belangrijk is braaf in de sport?
Toen ik nog sprong als jonge meid, zeiden ze juist dat de paarden met ''karakter'' het beste presteerde. Ik heb diverse springpony's gereden en die waren niet allemaal knuffelig en gezellig in de omgang. Was toen ook niet belangrijk en werd geen aandacht aan besteed. Paarden kregen hun zorg en werden oud. Onze pony's werden vroeger rond de 30 van op stand staan met een schep biks en scheep haver. Hele zomer op wei en hele winter binnen. De ene dag uren rijden en zo een dag stilstaan. Amper ooit eentje ziek of kreupel.
Ik zou het NOOIT zo doen ( was zelf best klein nog) maar mensen moeten wel realistisch zijn.

Paarden gaan echt niet snel stuk. Onze quarter merrie was 20 en erg mager, slechte hoeven, volop haken etc. We hebben haar ( terug ) gekocht ( hadden haar vroeger al in bezit gehad ) en ze knapte enorm goed op. Madam is 23 en vol leven en energie. Maar ze was nog lang niet kapot, ondanks extreem mager, hoeven die vreselijk waren etc etc. Is ze nu gelukkiger? Vast wel.Maar het is een pittig ding. Ze heeft 23u per dag lol en enkele keren pw willen we wel een uurtje fatsoenlijk een werkje doen. Ze is 23 en al behoorlijk gevormd. Ze heeft veel bijgeleerd, maar ik wil haar karakter behouden. Ik ga niet 2 dagen van tevoren een verzoek in 3fout indienen om te kunnen en mogen rijden,wandelen, longeren of wat dan ook. Doe ik haar pijn? nee. Ben ik oneerlijk of gemeen? nee. Ik spiek wel af en toe hoe ze onderling bezig zijn.

Nog 1 anekdote. Zij is echt braaf, maar met karaktertje. Wij hebben nooit problemen met haar en lachen haar uit als ze haar oortjes iets naar achter wil bewegen. Ze doet dat bij anderen wel. Als iemand daar een stap voor terug doet, wordt haar stal inlopen een stuk lastiger. Waar je dus echt achter haar langs kan, onder haar door etc.
We zette haar eerder altijd zelf buiten en binnen. Ik vraag het aan iemand anders en ze neemt een loopje met diegene. Puur, verkeerde benadering en geruk en gepluk aan de kop. Ze liep elke dag zelfde stukje naar buiten en naar binnen zonder problemen.

Maar ja, hoeveel mensen luisteren dat zij schuld hebben aan het probleem? Heel weinig. Of dat nou in omgang, trainen of management is. Ze weten het allemaal beter en hebben graag iemand om zich aan op te trekken. Degene die als trainer ''in'' is, wisselt ook nog weleens, dus zoveel stelt dat niet altijd voor.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 06:26

superpony schreef:
authentic, Als niemand geld mag of kan verdienen, wordt de paardenwereld niet beter. En helaas verdienen de trainers niet zoveel. Klanten willen niet jaren voor training betalen, dus tijd is wel belangrijk.

Skippy, effectief trainen zijn vaak korte sessies en stoppen als het goed gaat. Zoals ik net schreef. Er moet toch geld verdiend worden.
Natuurlijk kunnen we allemaal recreatie ruiter worden en heel lief zijn, maar de kwaliteit zal toch achteruit gaan op den duur.

Met zwart-wit bedoel ik duidelijk en consequent zijn. Ik stimuleer ook het goede, maar ik vind wel dat je mag corrigeren bij fouten. Ze doen het onderling ook duidelijk. En aan een trap of bijtaanval gaat vaak wel wat vooraf, maar je moet op tijd zijn. Dan zal je correctie ook kleiner zijn.

Ook toppers belonen. Misschien staan ze niet een uur te knuffelen, maar een kriebel in de nek of even rustig staan, ontspanning etc is allemaal fijn.

Natuurlijk zijn er goede recreatie ruiters. Maar de groep recreatie is veel groter, dus daar is gewoon meer ellende en daar wordt aan voorbij gegaan. Wat je in de sport ziet, is alleen wat meer openbaar en bekend. Als jij 1 trainer met twisted ziet rijden en tekeer gaan, zijn er misschien 20 volgers die dat ook zo doen bijvoorbeeld.

Over quarter en reiners wordt ook vaak gezegd dat ze jong stuk gaan etc. Maar het is een heel groot ras. En wanneer gaat het mis? Verkeerd fokken? Slechte opfok? Verkeerde huisvesting en voeding? Verkeerd trainen? Slechte bodem?
Er zijn maar enkele toppers en een eerlijke fokker verkoopt de mindere ook als non pro of recreatie paard afhankelijk van kwaliteit.

Goede trainers kunnen vaak wel wat uit een paard krijgen en de beste zijn eerlijk over de toekomst mogelijkheden van dat paard. Het is de eigenaar die dan iets teveel wil, gaat trainer hoppen, zelf gaat aanklooien etc etc.
En ja, soms lukt het met een andere manier van trainen wel. OOk zijn er teveel mensen die hun trainer als goeroe zien en die blind volgen. Paard wordt ingeruild voor een ander en verkochte paard presteert later toch aardig leuk. Ook bij trainers onderling. De ene trainer krijgt wel wat gedaan en de ander niet. Maar dat ligt soms aan meer.

Ik heb ooit onze shet goed kunnen verkopen. Werd gereden door onze zoon en was braaf. Mensen willen graag braaf. Maar net als mijn oude ruin, weet ik zeker dat die 2 hele brave bij de verkeerde persoon over 2 maanden ook lastig of vervelend worden. We hebben er veel tijd en energie in gestopt en dat moet de volgende weer doen. Een braaf paard kopen is niet moeilijk. Een paard braaf houden, is lastiger voor velen.

Ik zie weleens een hele tekst bij een verkoop adv, maar trek me daar weinig van aan. Vaak is het onkunde van de huidige eigenaar en slecht management.
Daarbij hoe belangrijk is braaf in de sport?
Toen ik nog sprong als jonge meid, zeiden ze juist dat de paarden met ''karakter'' het beste presteerde. Ik heb diverse springpony's gereden en die waren niet allemaal knuffelig en gezellig in de omgang. Was toen ook niet belangrijk en werd geen aandacht aan besteed. Paarden kregen hun zorg en werden oud. Onze pony's werden vroeger rond de 30 van op stand staan met een schep biks en scheep haver. Hele zomer op wei en hele winter binnen. De ene dag uren rijden en zo een dag stilstaan. Amper ooit eentje ziek of kreupel.
Ik zou het NOOIT zo doen ( was zelf best klein nog) maar mensen moeten wel realistisch zijn.

Paarden gaan echt niet snel stuk. Onze quarter merrie was 20 en erg mager, slechte hoeven, volop haken etc. We hebben haar ( terug ) gekocht ( hadden haar vroeger al in bezit gehad ) en ze knapte enorm goed op. Madam is 23 en vol leven en energie. Maar ze was nog lang niet kapot, ondanks extreem mager, hoeven die vreselijk waren etc etc. Is ze nu gelukkiger? Vast wel.Maar het is een pittig ding. Ze heeft 23u per dag lol en enkele keren pw willen we wel een uurtje fatsoenlijk een werkje doen. Ze is 23 en al behoorlijk gevormd. Ze heeft veel bijgeleerd, maar ik wil haar karakter behouden. Ik ga niet 2 dagen van tevoren een verzoek in 3fout indienen om te kunnen en mogen rijden,wandelen, longeren of wat dan ook. Doe ik haar pijn? nee. Ben ik oneerlijk of gemeen? nee. Ik spiek wel af en toe hoe ze onderling bezig zijn.

Nog 1 anekdote. Zij is echt braaf, maar met karaktertje. Wij hebben nooit problemen met haar en lachen haar uit als ze haar oortjes iets naar achter wil bewegen. Ze doet dat bij anderen wel. Als iemand daar een stap voor terug doet, wordt haar stal inlopen een stuk lastiger. Waar je dus echt achter haar langs kan, onder haar door etc.
We zette haar eerder altijd zelf buiten en binnen. Ik vraag het aan iemand anders en ze neemt een loopje met diegene. Puur, verkeerde benadering en geruk en gepluk aan de kop. Ze liep elke dag zelfde stukje naar buiten en naar binnen zonder problemen.

Maar ja, hoeveel mensen luisteren dat zij schuld hebben aan het probleem? Heel weinig. Of dat nou in omgang, trainen of management is. Ze weten het allemaal beter en hebben graag iemand om zich aan op te trekken. Degene die als trainer ''in'' is, wisselt ook nog weleens, dus zoveel stelt dat niet altijd voor.


Ik denk dat we op een andere manier voor 90% hetzelfde zeggen ;)
Alleen ik neem altijd heel hard stelling tegen bepaalde manieren van trainen: bij clinton andersom lijkt het erger te worden de laatste jaren. Zonde. Als je slechter wordt al trainer geloof je wellicht zo erg in je eigen methode, dat de fout ligt bij het paard dat er niet in past... Wellicht, want ik ben niet dagelijks aanwezig bij zijn trainingen. Van wat ik zie,word ik in elk geval niet blij. Er zijn profs waar ik prima naar kan kijken hoor, ook als ik daar niet 100% achter sta, heb ik er in ieder geval geen moeite mee wat ik zie gebeuren.

Je laatste alinea is trouwens voor mij 'key': wie zoekt de fout bij zichzelf? 23/7 op stal en 1 uurtje per dag trainen, houdt bijna geen paard braaf. Een dominant paard 'een lesje leren', zoals mijn staleigenaar 'had gedaan met de mijn als die van hem was', daar geloof ik gewoon niet in. Krijgt heus wel eens een tik hoor, zoals je zegt: in kuddes is het ook niet altijd lief. Alleen probeer ik daar subtielere correcties aan vooraf te laten gaan. Dus als iets anders werkt, ga ik niet slaan. Slaan corrigeert het gedrag, maar spreekt het lerend vermogen niet aan. En het lerend vermogen aanspreken in combinatie met de fout bij jezelf zoeken, is enorm belangrijk.

Het lastige aan deze discussie is waarschijnlijk dat voor veel wedstrijdruiters het resultaat de drijfveer is. Voor veel anderen is presteren het gevolg van een goed opgeleid paard. Ik hoor tot die laatste categorie. En nee, uitgebreid knuffelen, dat doe ik ook niet hoor: mijn ruin vreet je met huid en haar op als je langdurig om zijn nek gaat hangen, hij hecht waarde aan zijn persoonlijk ruimte denk ik. Maar hij hoort wel altijd hoe goed hij het gedaan heeft en krijgt pauzes en kriebels op zijn schoft. Dat is voor mij paard-afhankelijk, niet ruiter-afhankelijk. De groep die voor het resultaat rijdt, daarvan zal een aanzienlijk deel van de ruiters ook niet rijk worden. Terwijl er ook ruiters zijn die het iets netter aanpakken, wiens namen we vast allemaal kennen. We willen allemaal een gezond en goedgaand paard, de wegen ernaartoe zijn anders. We doen waarschijnlijk wat wij denken dat goed is, tot we beter weten. Maar bij sommigen ontbreekt m.i. dat stukje 'tot we beter weten', terwijl alleen beter weten, kan leiden tot 'beter doen'...

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:53

Mijn paarden zijn ook vanaf hun 2e getraind, vanaf hun 3e succesvol geshowd en Lopen nu op hun 7e nog op hoog niveau internationaal mee. Ik geloof niet dat ze dit zouden doen als trainer en eigenaar zo slecht voor ze waren zoals jullie hier doen vermoeden ;)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:58

rapido schreef:
Mijn paarden zijn ook vanaf hun 2e getraind, vanaf hun 3e succesvol geshowd en Lopen nu op hun 7e nog op hoog niveau internationaal mee. Ik geloof niet dat ze dit zouden doen als trainer en eigenaar zo slecht voor ze waren zoals jullie hier doen vermoeden ;)


Op hun 7e 'nog' op hoog internationaal niveau? Tegen de tijd dat ze dat op hun 18-20e nog doen, dan spreek ik pas over NOG... Verschil in interpretatie over wat een lange carrière is, denk ik ;)
Geeft niks, maar dat is wel precies wat ik met mijn vorige post wilde aangeven...

Wranglerbutt

Berichten: 10387
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:58

Afbeelding
Citaat:
... Remain open minded and do your best to look at your training process from the horses point of view.
Make the wrong thing hard and the right thing easy, hoeft niet te betekenen dat je het paard dmv pijn bang maakt om fouten te maken, te protesteren of het verkeerde te doen. To offer the horse a better deal is naar mijn mening een effectievere trainingsmethode dan hem te straffen voor fouten.

Dat ik geen fan ben van Clinton Anderson moge duidelijk zijn :n

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:13

Wranglerbutt schreef:
Citaat:
... Remain open minded and do your best to look at your training process from the horses point of view.
Make the wrong thing hard and the right thing easy, hoeft niet te betekenen dat je het paard dmv pijn bang maakt om fouten te maken, te protesteren of het verkeerde te doen. To offer the horse a better deal is naar mijn mening een effectievere trainingsmethode dan hem te straffen voor fouten.

Dat ik geen fan ben van Clinton Anderson moge duidelijk zijn :n


Precies dat ja! Beloningen en releases werken altijd beter dan een harde hand... Zeker op de langere termijn. Het lerend vermogen van het paard wordt geprikkeld als zijn geest open en zonder stress kan zijn.
(En nee, ik ben duidelijk ook geen fan ;) )

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:51

Skippy01 schreef:
Op hun 7e 'nog' op hoog internationaal niveau? Tegen de tijd dat ze dat op hun 18-20e nog doen, dan spreek ik pas over NOG... Verschil in interpretatie over wat een lange carrière is, denk ik ;)
Geeft niks, maar dat is wel precies wat ik met mijn vorige post wilde aangeven...


Het is maar net hoe je het wil lezen en aangezien jij dit graag zwart ziet plaats je het weer in het negatieve. Jammer is dat

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:27

rapido schreef:
Skippy01 schreef:
Op hun 7e 'nog' op hoog internationaal niveau? Tegen de tijd dat ze dat op hun 18-20e nog doen, dan spreek ik pas over NOG... Verschil in interpretatie over wat een lange carrière is, denk ik ;)
Geeft niks, maar dat is wel precies wat ik met mijn vorige post wilde aangeven...


Het is maar net hoe je het wil lezen en aangezien jij dit graag zwart ziet plaats je het weer in het negatieve. Jammer is dat


Ik plaats op zichzelf niet 'weer' iets in het negatieve. Ik heb een heldere mening. Ik vind een carrière van 4-5 jaar geen lange carrière. Dat mag. Dat is een mening. Ieder mag het op zijn manier doen. Jij zou je paard dan niet pas op zijn 7e zijn eerste show laten lopen waarschijnlijk. Dat is ook een keuze. Zolang je jezelf in de spiegel kunt aankijken en kunt zeggen dat het welzijn van je paard - fysiek, mentaal en psychisch - voorop staat en altijd nageleefd wordt, is geen van beide objectief goed of fout. Heeft ook niets met 'zwart zien' te maken van mijn kant. Ik denk dat het een groot 'grijs' is uiteindelijk... Ik sta achter wat ik doe, jij achter wat jij doet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 13:33

Skippy, ik bedoel echt niet 23/7 op stal, maar hun vrije tijd en hopelijk is dat veel buiten.

Mn oude ruin stond x aantal uren buiten pd met zijn shet. Toen zij 24/7 buiten kwamen te staan met de oude merrie, verandert dat wel. Hij was erg op mij gericht, maar als ik dan kwam, was hij ook veel met de merrie bezig. Je positie verandert. Ik ga zoals ik al zei, niet wachten op ongelukken of een verzoek in drievoud indienen. Maar ik hoef hem geen pijn te doen of bang te maken.

Er zijn mensen die trainen het paard naar beneden met het hoofd door flink aan de voorkant te werken al dan niet met bitje dat hulpen verscherpt.
Ik kies ervoor het lichaam te trainen en klaar te maken, zodat het makkelijker is om nageeflijk te worden, te buigen etc. Toch laat ik ze niet met het hoofd in de lucht lopen en de rug wegdrukken. In het begin ben ik blij met een beetje, omdat het lichamelijk moet kunnen.

Mensen moeten echt van het idee af dat alle quarters kapot zijn na een jaar sport en afgedankt worden.

Merries die het goed doen, mogen veulens krijgen in de hoop kwaliteits paarden te fokken. Hengsten kunnen dekken.
Maar ook zat paarden, ook ruinen natuurlijk, zijn hele goede leermeesters voor de jeugd of starters. Mensen die willen presteren hebben dan hun doel behaald, passend bij dat paard en willen soms verder of weer opnieuw beginnen.
Het is juist goed dat mensen verder gaan. Als je paard 70 loopt en je voelt dat er niet meer in zit, is het goed om verder te gaan als jij meer wil. De een is in de positie het te houden en de ander niet.

Ik vind ook dat mensen wel iets doorslaan. Waarom moet een paard 10jaar op topniveau presteren? Rapido dr paarden lopen hoog niveau en dat is pittig. Waarom moet je dat tot het paard zijn 18e willen uitmelken? En 10-15 jaar op hoog niveau presteren met hetzelfde paard wordt ook best saai. OOk zat mensen die na de prestatie die ze ooit wilden bereiken met hun paard stoppen en gaan boscrossen. Maar niet iedereen vind dat leuk. Er is niks mis met verder gaan en een paard de fokkerij in doen of doorgeven aan een ander die er veel van kan leren.