papieren overleden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:38

Wie heeft zijn papieren naar Amerika gestuurd na inslapen van jongere quarter? En heb je daar ook een reden bij gegeven? Evt in belang van fok lijnen etc.

Onze merrie is 24 en die ga ik niet opsturen als zij overlijdt, denk ik, want ze wordt er toch uit gegooid, maar deze jongen moest nog 7 jaar worden.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:13

Ik doe het niet en heb het ook niet gedaan bij eerdere paarden.
Wat je wel kunt doen is het dier melden als 'overleden'.

Vroeger werd er nog wel eens gerommeld met de papieren van jonger overleden paarden, maar nu met de verplichte DNA loop je sneller tegen de lamp.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:21

Ik heb mijn overleden appaloosa's via mail als overgeleden gemeld bij de ApHC, en zij hebben dat verwerkt en ik kreeg ook nog een lief kaartje vanuit het stamboekkantoor. Ik heb geen reden opgegeven, de papieren heb ik gewoon nog. Paspoort heb ik ook opgestuurd naar de uitgevende instantie om ze daar ongeldig te laten verklaren.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:28

Bij de paarden die overleden waren heb ik gewoon de papieren opgestuurd, samen met een briefje waarop vermeld stond dat het paard in kwestie overleden was, en dat ik graag voor mijn eigen administratie de papieren terug wilde. Maar geen reden oid. Is voor hun ook helemaal niet van belang.

Als je aangeeft de papieren graag terug te willen, doen ze dat. En krijg je ze met een stempel erop terug.

Paarden ouder dan 25 worden bij de AQHA automatisch als overleden geregistreerd. Tenzij je zelf meld dat het paard in kwestie nog leeft (met bewijs).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 13:25

Paspoort zal ik eens kijken. Volgens mij is die van hem door nrps uitgegeven. Als het NQHA is, ga ik de moeite niet eens meer doen.

Ik dacht een reden soms wel van belang is en ook gemeld wordt.

Ik heb verder geen belang bij zijn papieren, dus kan ze wel opsturen dan. Zal ze mailen. Vroeg me af of mensen vanuit Nederland er de moeite voor nemen om het netjes te regelen.

De merrie is 24, daarom zei ik al. Die wordt er straks toch uitgegooid, in 2018 dan. Aan de andere kant, vind ik het ook wel leuk om haar geregistreerd te houden, mits in goede gezondheid tegen die tijd natuurlijk.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:51

Misschien dat ze er statistieken op bijhouden. Alle ouwetjes halen het gemiddelde dan iets omhoog ;)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:52

Het is wel eens door mijn hoofd geschoten, maar ik heb het dus niet gedaan.
Mag/kan het eigenlijk ook digitaal (APHA)?
Denk niet dat ze er veel mee doen eigenlijk ...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:15

Het lijkt me inderdaad voor de statistieken goed om te zien hoe oude ze werkelijk worden. Maar ook wanneer paarden een 1 van de erfelijke ziektes overlijden bijvoorbeeld.
Als mensen het zouden registreren, krijg je toch veel duidelijker en sneller alles in beeld. Zeker wel belangrijk voor het fokken en aanschaffen van nieuwe paarden.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: papieren overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:24

Ze houden alleen van HYP maar bij welke paarden daar positief op getest zijn, maar zullen zeker niet van alle paarden weten waar die aan zijn overleden.

Fabienne777

Berichten: 169
Geregistreerd: 01-09-15
Woonplaats: https://www.facebook.com/bigguntotrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:12

Ik zou in ieder geval melden dat het paard is overleden. reden is voor hun niet van belang. er is namelijk ook geen verbod voor met paarden fokken die 5 pannel positief zijn