Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:00

Even kort mijn situatie schetsen...
Ik rij nog maar een kleine drie jaar, met veel vallen en opstaan, 40'er, angst, het hele pakket.
Sinds anderhalf jaar heb ik een paint ruin van nu bijna 9, die ik daarvoor reeds een jaar huurde, dus echt mijn leerpaard dus.
En uiteraard heb ik veel fouten gemaakt met hem, maar het laatste dik half jaar gaan we heel snel vooruit. Pas augustus vorig jaar heb ik voor het eerst met hem gegaloppeerd. Daarna ben ik een lessenreeks opgestart met als doel dit jaar mijn A-brevet western te rijden (dit is binnen 2 weken).
De voorbereidingen gingen met wisselend succes maar ondertussen hebben we zowat alle onderdelen vrij goed onder de knie. Maar nu komt het...
Mijn ventje is van nature een paard die zijn energie spaart (maw het "luie" type). Ik vond dat helemaal niet zo erg in de periode dat ik nog heel wat angsten te overwinnen had, veel liever dan een nerveus en loperig paard. Maar nu moet de vooruit er wel in. En vind ik de vooruit ook wel leuk én zie ik er de noodzaak van in. Ik ben dus strenger en strenger aan het worden en mijn instructrice raadde de 'tik met de teugel' aan om hem meer voorwaarts te krijgen als hij niet reageert op been.
Werkte goed. Maar viel snel terug in oude gewoonte en mijn tikken waren wat halfslachtig dus harder en beter gemikt. Ok, hij bokte daar eens op, maar niet hoog en was erna wel goed vooruit.
Tot een goede week terug. Ik heb een bok gekregen die ik echt niet verwacht had. Uit het zadel gekatapulteerd en slecht neergekomen. Eerst niks gevoeld, er terug opgekropen en nog 20 minuten gereden en hij liep super. 's Avonds kwam de pijn opzetten, gekneusde ribben, en lichte spierscheur.

Nu zit ik met een groot dilemma en ik geraak er niet uit. Veel gelezen en rondgevraagd en er zijn zoveel verschillende opinies...

Opties :
1. Mijn instructrice, laat je niet doen. Neus naar binnen trekken zodat hij niet kan bokken en een paar goede tikken verkopen als hij voorwaarts weigert
2. Eerst in roundpen via grondwerk er proberen uitwerken, als hij niet voorwaarts genoeg is bij het werken in de roundpen, aantikken met longeerzweep en blijven aantikken als hij bokt tot hij stopt.
3. Back to the basics. Veel overgangen rijden, en zien of hij zo attenter wordt op been
4. Iets wat ik regelmatig op Amerikaanse fora zie passeren, aantikken met de teugels op de schouders ipv de kont, maar niet hard. Nog niet geprobeerd.

Iets zegt mij, dat met zijn karakter, hard optreden enkel hardere reacties zal opleveren en ik de strijd mogelijks nooit zal winnen en hem slimmer af moet zijn, lees : meer motiverend te werk gaan dan corrigerend.

Tweede dilemma : het examen is binnen anderhalve week. Ik geraak er momenteel nog niet op, dus als het al lukt om tegen dan te rijden zal ik amper nog kunnen oefenen. Stond zowiezo al bol van de stress ervoor, nu nog meer. Ergens vind ik die vooruit zo iets basis dat ik nog niet klaar ben voor dat examen en dat eerst opgelost moet zien te krijgen.

Alle advies is welkom!!!

Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:03

Er misschien nog even bijzeggen... Als iemand met veel ervaring hem rijdt, hebben ze veel minder problemen met die voorwaarts. Ik denk gedeelte techniek en gedeelte mij niet serieus genoeg nemen, ik weet het niet. Maar ik moet een oplossing vinden die werkt voor mij met mijn huidig kunnen zonder mezelf in gevaarlijke situaties te brengen of foute gedrag te laten escaleren.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:19

Zijn er nog andere dingen qua gezondheid/spieren (pssm of anders iets van vit./min/eiwit tekort) bij dit paard die opvallen? Paint en spierproblemen is nl wel een mogelijkheid, gehoorzamer bij een andere ruiter zegt niet altijd alles. Andere mogelijkheid is karakter en daar moet je niet teveel aan willen sleutelen, relaxed paard om lekker mee van de zomer te genieten geeft meer uren plezier dan die paar proefjes per jaar.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:22

Gaat het bij een brevet om de snelheid van de galop of dat ie netjes beheerst en gesprongen wordt ??
Western gangen zijn nu eenmaal anders als engelse gangen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:23

Eerst medisch uitsluiten, daarna pas verder puzzelen. Mijn Quarter was ook niet de snelste en reageerde wat traag op been, maar die had ik na wat oefeningen goed aan het lopen. Die oefeningen zijn echter nutteloos als het paard bijv. rugpijn heeft, of een zadel wat niet lekker past.

Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:24

Nee qua gezondheid alles in orde, osteopaat is geweest, is panel 5 getest en kan genoeg crossen als hij er het nut van inziet. Hij is van jongsaf aan al een heel relaxed paard geweest...Ben wel blij met je opmerking wat dat bevestigt wel mijn vermoeden.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:25

Als je weet dat hij gezond heeft en geen problemen heeft aan bijv. zijn rug zal ik met grondwerken beginnen. Bedenk van te voren waar je aan wilt werken en neem wat grondwerk lesjes. En misschien vat ik het anders op, maar jouw gevoel en de aanpak van je instructrice matcht niet helemaal (paar goede tikken met de zweep vs. hard optreden is hardere reactie terug krijgen), dus misschien eens iemand anders om een lesje vragen? Misschien dat deze je ook op weg kan helpen op het paard.

Mijn (kleine beetje) ervaring met wat langzamere paarden is veel overgangen rijden, belonen en op zijn eigen benen laten lopen als hij doet wat hij moet doen zodat hij ook echt ervaart dat het voordeliger is om te luisteren. Lichte been druk = reactie, zo niet? verduidelijken met zweepje achter je kuit (teugel op hals als je dat prettiger vindt) . Niet vergeten om van voor dan los te laten want door spanning kun je tegenstrijdige hulpen geven.

Ik hoop dat je op tijd herstelt voor je examen, misschien dat je het dan met een andere insteek moet rijden. (Positieve) ervaring op doen, omgaan met zenuwen, andere locatie, etc.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:28

Ik vraag me af: zou het kunnen zijn dat je met je houding/zit je paard wat tegenwerkt in het voorwaarts zijn? Misschien mis je nog wat balans, of is er iets anders waardoor de rem er wat opzit? Dat zou ook het protest verklaren 'baas ik wil wel maar je houdt me tegen'. Ik heb trouwens ooit -herinner ik me nu- ook een dergelijk probleem gehad enigszins. Ik had nogal een kloppend been -te vaak drijven- dus deed gewoon veel te veel. Toen ik me daar bewust van werd ging ik minder doen, en had daarop meer reactie. Kijk ook eens kritisch of je niet teveel zit te kloppen en/of teveel zit te drijven met je zit. Wat je teveel doet daar stompt je paard weer van af.
Laatst bijgewerkt door stefje op 09-05-17 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:28

DubbelDun schreef:
Gaat het bij een brevet om de snelheid van de galop of dat ie netjes beheerst en gesprongen wordt ??
Western gangen zijn nu eenmaal anders als engelse gangen.


Gehoorzaamheid en controle staat centraal. Maar draf of galop vragen is uiteraard draf en galop krijgen. En daar hoort ook controle van het tempo bij, versnellen of vertragen.
Er zijn oefening waar hij heel enthousiast van wordt, bv balken draven. Vroeger was dat een hel, hij verongelukte zich, maar heeft de klik gemaakt en heeft sindsdien geen enkele, maar dan ook geen enkele balk meer geraakt en is precies apetrots op zichzelf daarvoor. Van zodra hij balken ziet versnelt hij al in draf om die zeker goed te kunnen overdraven...

Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:34

@ Elsa91, ik geloof inderdaad niet meer in harder en harder, gezien ik harder terugkrijg. Ik ga zowiezo deze zomer extra opleidingen horsemanship nemen bij anderen om die basis weer even op te krikken.
Ook goede insteek, niet focussen op proefjes maar op ervaring. Heel vervelend mocht er iets mislukken wat je weet dat je eigenlijk best kan, maar kan er maar van leren. Ik hoop alleen niet op een erg negatieve ervaring.

@ Stefje, absoluut, ik volg dan ook maanden reeds zitles om hem minder te hinderen. Ik klemde teveel met mijn knieën, handen niet stil genoeg maar dat begint allemaal te beteren. Er zijn momenten waarop mijn zit gewoon goed is maar hij toch probeert er zich onderuit te muizen, ik denk wat aangeleerd gedrag want vroeger geraakte hij daar wel mee weg met mij....

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:36

Wat wil je zelf, welke optie past bij jou?
Daar moet je mee gaan werken :)
Ik snap dat brevet niet zo wat houdt dat in? en waarom moet je dat halen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:39

Wat bij tempowisselingen (want dat is wat je wil) belangrijk is, is dat je je paard niet alleen naar voren drijft, maar vooral ook zélf terugneemt. Met mijn paard heb ik een soort reverse psychology gedaan. Jij wil langzaam? Prima, ga maar langzaam. Maar dan wel zo langzaam als ík bepaal en zo lang als ik bepaal. Na een paar rondjes vond mijn ruin dat langzame tempo echt strontvervelend en was harder gaan ineens een beloning geworden.
Wat dan wel belangrijk is, is dat je vraag voorwaarts de eerste (paar) keer héél duidelijk is. Dus hand naar voren, in je lichaam actief, open en naar voren, (veel) been en evt. bijtikken (of je dat doet met je teugels op de schouder, achter het zadel of met een zweepje moet je voor jezelf bepalen). Zodra je paard reageert uitgebreid belonen (ook als hij in flinke draf wegschiet; je vroeg naar voren, dat doet ie, dus braaf). Even laten lopen, bijv. een halve lange zijde, dan weer afremmen en opnieuw beginnen. Vooral het zélf terugnemen is ook belangrijk; jij bepaalt dat jullie langzamer gaan, niet hij. Als je zelf consequent het tempo bepaalt, gaat je paard ook leren wachten op de hulp ipv op eigen initiatief iets bedenken.

Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:39

justkid schreef:
Wat wil je zelf, welke optie past bij jou?
Daar moet je mee gaan werken :)
Ik snap dat brevet niet zo wat houdt dat in? en waarom moet je dat halen?


Mijn optie is idd meer de lange adem en geduld dan het harde meppen... :)

Ik heb me ingeschreven voor dat brevet, meer om de groeiweg ernaar toe dan dat brevet zelf. Het zijn 5 proefjes, theorie, showmanship, horsemanship, trail en pleasure.

Ik zou het meedoen om ergens te kunnen meten wat ik al kan, en er is geroezemoes dat naar de toekomst toe zo'n A-brevet nodig zou zijn om te mogen wandelen, niet dat mijn zenuwen daar al aan toe zijn....

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:43

Als dat hetzelfde geroezemoes is als in NL met het ruiterbewijs, dan hoef je je daar echt geen zorgen om te maken. Is paniekvoetbal als de cijfers van srr (of BE versie er van) te slecht worden, gerucht gaat al 20+ jaar rond en er komt niks van de grond op dat punt. Ruiterbewijs in NL is ook steeds minder nodig voor toegang tot bepaalde gebieden (iets met beheerders die er niks voor terug krijgen en wel extra paden moeten onderhouden).

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:56

Zwart wit rijden is eigenlijk de sleutel en tegelijkertijd zo moeilijk.
Dus of je pakt hem op..benen teugels of je laat los, dus been en teugels "weg" en dat is meteen het lastigste :)
Want hoe vaak ondersteun je toch nog niet even extra met je been, en nog eens even een klikje erbij.
Dus been/klik is voorwaarts en zodra hij dat doet doe jij niks meer. Laat hem de fout maken, dus in jouw geval zal dat terug vallen in tempo zijn en dan herhaal je pas. Het kwartje moet bij hem vallen dat je hem met rust laat als hij gewoon op tempo blijft lopen. Dat werkt als je heel consequent blijft. En wat ook helpt is meteen stoppen wanneer hij reageert zoals je wilt. Dan kan het dus zijn dat je binnen 5 minuten alweer naast je paard staat.
Het is wel handig wanneer er iemand met je meekijkt en dan het liefst iemand die niet van het geweld is.

Consequent is iets anders dan meppen met teugels of sporen erin zetten, dit kan natuurlijk ook maar dan ook alleen als je het consequent toepast. :7

Je bent blij met je paard je hebt samen al een hele weg afgelegd en nu is het tijd om rijtechnisch een stapje verder te gaan maar onthou dat je de reis samen aflegt en je paard je partner is en niet je vijand die je een lesje moet leren. Daar word je zelf niet gelukkig van en je paard alleen maar boos.

Hou je emoties onder controle en blijf gewoon rustig volhouden.
En dat is heel erg moeilijk en leerzaam.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:43

Heel eerlijk denk ik dat je er nog niet klaar voor bent om zo'n situatie juist aan te pakken.

Het is moeilijk te beoordelen, maar ik denk dat het paard waarschijnlijk geiirriteerd is geraakt: mept, gaat vooruit, en een minder ervaren ruiter heeft vaak neiging om paard te belemmeren wanneer hij vooruit gaat en daardoor onbewust dus aan het paard doorgeeft dat je langzamer wil. Hij gaat weer langzaam, weer mep etc. Op een begeven moment denkt hij dan: wat wil je nou en gaf jouw die bok.

Dus misschien eerst kijken of jezelf als ruiter iets doet, dat eerst verbeteren en wss lost het probleem van langzaam zijn dan vanzelf op. Zeker omdat je zegt dat hij bij anderen wel actiever is.

Hopelijk is het nu geen gewoonte geworden (tik = bok ipv voorwaarts gaan), dan moet je mss even een ervaren ruiter hem er doorrijden.

Succes!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:53

Je paard is 2 jaar voorzichtig met je geweest en nu verwacht je dat hij het gas erop zet.
Hoe verwarrend is dat denk je?
Je straft hem nu voor een eigenschap waar je tot voor kort nog blij mee was.
Het motiveren zal moeten komen uit belonen van het nieuwe gewenste gedrag en dat duurt langer dan een paar weken zeker als je zelf nog onervaren bent.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:04

Ik heb niet zoveel technische rijervaring en kennis maar ik ken wel een bepaalde manier van (rij)problemen aanpakken met geduld en samenwerken, het heet "find the try" van Mark Rashid. Volgens mij staat er een stuk hierover in zijn boek Whole Heart whole horse, dat heb ik net uit, maar deed er wel een paar weken over. Zijn boeken zullen jou en jouw paardje denk ik sowieso wel passen! Hij probeert met het paard samen te werken als er problemen zijn, vanuit het paard zijn standpunt, met geduld en begrip, zonder hulpmiddelen, geweld of druk. Toen ik je verhaal las moest ik hier meteen aan denken.
Even lomp uitgelegd, ben er niet zo goed in en pin me er niet op vast als ik niet helemaal correct uitleg: find the try is je paard belonen bij een poging op het antwoorden op je vraag. Grote of kleine poging maakt dus niet uit. Mark deed in het begin hiervoor zijn ogen dicht zodat hij de poging écht kon voelen en niet afgeleid werd door zijn omgeving. Ook al versnelde zijn paard maar een milliseconde, dat was goed waardoor hij zn paard rust gaf en later opnieuw probeerde. Zijn paard reageerde daar motiverend op, dat zijn poging gewaardeerd werd, en was daardoor steeds lichter en beter op de hulpen.

Wellicht heb je er iets aan! Succes!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:10

Ik denk dat het vanaf een verhaaltje moeilijk is om jou advies te geven.

Wel kan ik een eigen ervaring met jou delen. (ik rijd dan wel dressuur)
Ik heb 3/4 jaar met veel plezier op mijn paard gereden. Op wat kleine probleempjes na ging alles helemaal goed. Toen kwam het moment aan dat ze meer over de rug moest lopen, de achterhand moest gebruiken, en harder moest gaan werken. Eerst zette ze de rem erop en zette ze hem in een achteruit wanneer er veel van haar gevraagd werd. Ik durfde hier niet op te reageren omdat ik bang was dat het mijn eigen fout was, een paard doet iets immers niet om je te pesten.
Zij het zo dat mijn paard een ontzettend slimme merrie is en ze ging bij steeds kleinere dingetjes staken. Nog steeds durfde ik niet te reageren op haar staakgedrag, bang dat ik een foute hulp gaf. Ik ben toen met haar naar een goede instructeur gegaan, om haar gezondheid uit te sluiten (wat bij jou niet het geval is). Wat bleek: ik was echt wat te braaf naar mijn paard toe. Ik was op het begin de leider, maar toen ze door kreeg dat ze niet op haar plaats gezet werd bij slecht gedrag werd zij steeds meer de leider over mij. (zo werkt het nou eenmaal bij paarden)
De instructeur heeft 1,5 week op mijn paard gereden om de slechte manieren af te leren, daarna heeft hij mij nog 2,5 week begeleid met het rijden van mijn paard. Nu gaat alles weer helemaal super!!

Mijn advies: werk eraan met je instructrice dat jouw paard het niet meer bij jou doet. Staat die manier je niet aan? Zoek dan een andere instructrice. Staat die manier je ook niet aan? Dan weet je denk ik goed wat je echt wilt, en vervolg je die weg. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

Maar nogmaals: via een computerscherm zie ik jouw probleem niet, en jij hebt het mijne niet gezien. Het minst wat ik kan doen is een ''soortgelijke'' ervaring met je delen.

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet voorstander van bij iedere foute pas een paard af te straffen. Wel ben ik er een voorstander voor om duidelijk naar je paard te zijn, een tik of een schrikmomentje kan daarbij helpen. Een paard denkt niet in gelijkwaardigheid, dat is nou eenmaal zo. En voor een ''gezonde'' relatie moet jij de leider zijn. Zorg er wel voor dat je dit niet allemaal zelf uit gaat vogelen maar dat er altijd iemand bij is die je hierbij kan begeleiden, het zou natuurlijk oneerlijk zijn een paard af te straffen voor een fout die jij misschien zelf maakt.

Blomme
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 18:05

Allemaal bedankt, heel nuttige antwoorden die me aan het denken zetten.

Wat me meest raakt :
"onthou dat je de reis samen aflegt en je paard je partner is en niet je vijand die je een lesje moet leren."
"Je straft hem nu voor een eigenschap waar je tot voor kort nog blij mee was."
"je paard belonen bij een poging op het antwoorden op je vraag"
"werk eraan met je instructrice dat jouw paard het niet meer bij jou doet. Staat die manier je niet aan? Zoek dan een andere instructrice. Staat die manier je ook niet aan? Dan weet je denk ik goed wat je echt wilt, en vervolg je die weg. Er leiden meerdere wegen naar Rome."

Eigenlijk waren we heel goed bezig, tot de "brevet"-stress erbij kwam, want wij moesten alles kunnen tegen de deadline. En zijn er veel shortcuts genomen om daar te geraken.
Ik ga een stapje terugnemen, werken en laten werken aan de basis, aan mijn zit, aan correct hulpen geven en niet zomaar 'hij kent het wel, hij moet het gewoon willen doen'. En meer met kleine stapjes en beloningsgericht werken ipv bestraffend.

De ironie is dat de kans dat ik het brevet volgend weekend zal afleggen heel klein is, er is een barstje in een rib en dat zal tegen volgend weekend nog niet genezen zijn, ik heb nog veel pijn. Maar dat geeft me juist de tijd om gas terug te nemen, goed na te denken en erna er weer met volle moed tegenaan te gaan.

Bedankt allemaal!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:50

Veel succes! Komt denk ik helemaal goed +:)+

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:03

Hoi Blomme,

Als instructeur heb ik me gespecialiseerd in het begeleiden van ruiters met angst waarbij ik werken aan de relatie met je paard een hele belangrijke basisvoorwaarde vind.
Verder is mijn motto "Paardrijden is zoveel meer dan alleen de juiste hulpen geven" en dat komt in jouw verhaal ook zo duidelijk naar voren.
Zoals ik altijd van mijn wijze vader geleerd heb "doe wat je hartje je ingeeft".

Misschien vind je het leuk om mijn website (begeleiding ruiter/paard) eens door te lezen. Daarin wordt een ander soort pad beschreven dan de opties die jij in je topic noemt.
Ergens heb ik het gevoel dat een beetje het pad is wat jij misschien ook wel zoekt.
Ik heb geen flauw idee van waar je woont, geen verstand van Western, maar misschien zet dat je aan het denken en kun je (als het je aanspreekt) op zoek naar begeleiding op zo'n soort weg.

Paardrijden "moet" leuk zijn en ergens mis ik ook het plezier in jouw verhaal

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:09

Wat ik zou doen. Overgangen. Stilstaan, benen aanleggen hooguit een commando(stem of klik) en actief weg stappen. Zo niet? Tik. opnieuw benen aanleggen, commando.. actief wegstappen. Zo niet, hardere tik. Pak hem maar eens aan.
Daarna hetzelfde met stap naar draf. Je moet je benen aanleggen en hij moet actief weglopen.
Op ten duur moet het zo zijn dat jij met je benen heel simpel kunt schakelen. Van stilstand naar draf, terug naar stap en door gaan galop etc. Zonder zweep. Maar pak hem eens aan in die overgangen rijden. Laten reageren op het been huppatee.
Natuurlijk moet je kijken waar het 'luie' gedrag vandaan komt en of het wel luiheid is maar als er verder niets loos is, dan flink doorpakken want aders neemt een dier een loopje met je.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:23

Je paard terug alert op t been / hulpen maken !
Je hebt t jarenlang geaccepteerd zoals hij was
Je kan en mag m nu niet ineens dwingen snel te gaan .
Je kan m hooguit wat power voer bijgeven om er meer energie in te krijgen ( pavo top sport topping )
En terug naar de basis .

Ik kan helaas je paard niet anders dan gelijk geven dat ie je eraf gelanceerd heeft .

JMeinema

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Even raad nodig... welk pad best te volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:38

Ik herken jouw situatie wel.

Ik reed dressuur voordat ik een westernstal in de buurt vond. Op de manege waar ik dressuur reed heb ik een kleine angst voor paardrijden ontwikkeld - wat niet echt hielp toen ik begon met westernrijden.

Net zoals jij heel langzaamaan begonnen en goed een jaar de basis beoefend zonder te hebben gegaloppeerd, omdat ik dit nog niet durfde. Ik reed uitsluitend op lespaarden en na een jaar kwam er een nieuw paard op stal dat echt mijn vaste lespaard werd, een Criollo. Dit paard herken ik qua karakter in jouw paard. Een beetje lui, maar een echte goedzak. In het begin is dit inderdaad fijn, maar naarmate ik wat beter werd en durfde te galopperen, wilde het paard niet. Uiteindelijk was ik een van de drie mensen die hem in een galop kreeg, maar hij viel hier snel uit en we gingen ook niet echt hard.

Ook ik kreeg het advies om de teugel te gebruiken als been niet hielp. Ook een paar flinke bokken gehad (gelukkig niet gevallen, maar zoiets had hij bij anderen nog niet geflikt). Ik voelde me hier net zoals jij ook niet echt prettig bij. En ik denk, dat wanneer je een actie uitvoert waarbij je je niet echt prettig voelt, het resultaat ervan ook niet echt zal zijn wat je ervan verwacht. Een stapje terug en weer wat rustiger aan doen komt misschien niet zo goed uit voor je examen, maar de band tussen jou en je paard wordt op deze manier wellicht wel beter. Ik heb altijd geleerd: "Belonen werkt beter dan straffen."

Ik zou gewoon voor de optie kiezen die voor jou het beste aanvoelt. Die voor jullie beiden het best uitwerkt. Paardrijden blijft uiteindelijk toch een teamsport ;-)