Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ik wil beginnen met western wedstrijden...

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik wil graag western wedstrijden gaan rijden met mijn Paint Horse, maar ik snap de websites van de WRAN en de AQHA/NQHA niet helemaal. Wie weet het antwoord op de volgende vragen?:

- Organiseert de AQHA/NQHA dit jaar nog maar 3 wedstrijden? Is het wedstrijdseizoen al over? Of staan de meeste wedstrijden er nog niet op?

- Wat is makkelijker bij de WRAN, de amateur of de youth klasses?

-Wat betekenen de afkortingen LI-NA , Y en Am als je kijkt op de inschrijfformulieren van de wedstrijden van de WRAN?

-Hoe weet je wat je moet doen tijdens een proef? Krijg je daar vantevoren een email over?

-Wat is het verschil tussen Novice Jeugd Western Pleasure en Western Pleasure bij de WRAN? Is het mogelijk om het allebei te doen?

-Hoe weet je om welke tijd welke proef is?

Alvast bedankt :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 17:16 



 
Profiel   

Ik weet niet waar je hebt gekeken, maar de amateur klasse bestaat al jaren niet meer bij de WRAN, het zijn levels tegenwoordig. Je begint bij L4 geloof ik, en bij krijgt "winstpunten" als je geplaatst bent.

http://www.wran-eu.nl/wedstrijden/wran- ... jd-levels/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 17:18 



 
Profiel   

Met je paint moet je ook niet bij de nqha wezen, das voor quarters maar bij de paint horse club. Die hebben meerdere wedstrijden per jaar, gemiddeld een stuk of 4. Je mag inderdaad amateur starten, maar wïl je officiële wedstrijden starten heb je niet alleen een Nederlands, maar ook amerikaans lidmaatschap nodig en je paard dient op je naam te staan.

Meestal zijn ze bij de diverse rassenverenigingen heel genegen je verder te helpen als je het niet helemaal snapt, dus ik zou er gewoon eens een mailtje aan wagen.

Wran is inderdaad een levelsysteem, als beginnend wedstrijdruiter begin je in de level 4 en bij het begalen van een x aantal punten stroom je door

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 17:40 



 
Profiel   

Wat ik je aanraad is vooral eerst eens gaan kijken op een wedstrijd. Er zijn daar altijd mensen die je wel wat willen uitleggen. Je bent iig bij DAWRA-shows van harte welkom. Dat zijn wel Arabierenshows, maar qua westernregels komt dat wel overeen. Alleen de rassendingen moet je dan echt bij de DPHC navragen, want die verschillen per ras.

Er is 4 en 5 juni een show in Houten waar je meer dan welkom bent om te komen kijken :j Ik ben daar de zondag sowieso en wil je wel op sleeptouw nemen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 19:04 



 
Profiel   

Superleuk dat je wedstrijden wil gaan doen met je Paint! Zoals de anderen inderdaad al zeggen heb je verschillende opties in Nederland. Ik denk dat voor jou de Dutch Paint Horse Club en de WRAN heel geschikt zijn.

Zelf start ik graag bij de DPHC. Ik heb even in je profiel gespiekt en zag dat je een solid Paint heb en nog jeugdruiter bent. Bij de DPHC kan je dan starten in de Jeugdklasses (waar Regulars en Solids door elkaar starten) en in de Open SPB. Deze laatste klasse is, zoals de naam al zegt, open voor alle ruiters. Daarnaast zijn er bij de DPHC nog Walk & Trot (dus dat je alleen stapt en draaft) en Mixed-onderdelen. Hierin mag je ook beide starten met je solid Paint. Als je wil kan ik nog meer uitleg geven, stuur maar een pb :)

De DPHC organiseert dit jaar alleen nog het NK in september. Wel is er nog de Diamond League Western show in juli, waar ook Paint onderdelen uitgeschreven worden.
Ontzettend leuk aan de DPHC is ook dat ze een jeugdteam hebben. Dat is altijd megagezellig (helaas ben ik nu te oud, maar ik heb 5 jaar in het jeugdteam gezeten) en heel leerzaam, omdat er speciaal voor de jeugd gratis clinics georganiseerd worden. Als je dit leuk lijkt of als je meer informatie wil, kan je kijken op http://dphc.nl/paint-horse-jeugdteam/aa ... iters.html.

Bij de WRAN is er inderdaad een systeem met levels (L1 t/m L5, waarbij L1 het hoogste niveau is). Deze wedstrijden zijn open voor alle rassen. De wedstrijdkalender vind je hier: http://www.wran-eu.nl/activiteiten-kalender/


Dan nog de rest van je vragen:

- Organiseert de AQHA/NQHA dit jaar nog maar 3 wedstrijden? Is het wedstrijdseizoen al over? Of staan de meeste wedstrijden er nog niet op?
Er zijn dit jaar inderdaad nog 3 wedstrijden. De NQHA heeft ook instapklassen die open zijn voor alle rassen, dus daar zou je met je Paint aan mee mogen doen.

- Wat is makkelijker bij de WRAN, de amateur of de youth klasses?
Bij de WRAN bestaan de amateur- en jeugdklasses niet meer. Bij de AQHA en APHA bestaan ze nog wel, en hier geldt dat je tot en met het jaar waarin je 19 wordt Youth mag starten, en daarna niet meer. Als Youth mag je geen Amateur starten en andersom. Er is daarnaast ook een Open klasse die open is voor alle ruiters. Hier kan het niveau wat hoger liggen omdat bijvoorbeeld ook trainers aan deze klasse meedoen.

-Wat betekenen de afkortingen LI-NA , Y en Am als je kijkt op de inschrijfformulieren van de wedstrijden van de WRAN?
Deze klasses bestaan dus niet meer bij de WRAN ;)

-Hoe weet je wat je moet doen tijdens een proef? Krijg je daar van tevoren een email over?
Vaak wordt het pattern (proefje) van tevoren online gezet op de website van de organiserende vereniging. Daarnaast hangen ze ook nog in de inrijbak zodat je op het laatste moment nog even kan kijken. Er zijn ook klasses die geen pattern hebben, zoals Pleasure en Hunter. Bij de laatste twee wordt er omgeroepen welke gang de jury wil zien en blijf je gewoon op de hoefslag.

-Wat is het verschil tussen Novice Jeugd Western Pleasure en Western Pleasure bij de WRAN? Is het mogelijk om het allebei te doen?
Deze bestaan dus niet meer bij de WRAN ;)

-Hoe weet je om welke tijd welke proef is?
Vaak wordt er een globaal tijdschema online gezet door de organiserende vereniging.

Al met al een heel verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 20:08 



 
Profiel   

crazycactus schreef
Ik weet niet waar je hebt gekeken, maar de amateur klasse bestaat al jaren niet meer bij de WRAN, het zijn levels tegenwoordig. Je begint bij L4 geloof ik, en bij krijgt "winstpunten" als je geplaatst bent.

http://www.wran-eu.nl/wedstrijden/wran- ... jd-levels/


Oeps, dat moet inderdaad de AQHA/NQHA zijn.

Spekkie01 schreef
Met je paint moet je ook niet bij de nqha wezen, das voor quarters maar bij de paint horse club. Die hebben meerdere wedstrijden per jaar, gemiddeld een stuk of 4. Je mag inderdaad amateur starten, maar wïl je officiële wedstrijden starten heb je niet alleen een Nederlands, maar ook amerikaans lidmaatschap nodig en je paard dient op je naam te staan.

Meestal zijn ze bij de diverse rassenverenigingen heel genegen je verder te helpen als je het niet helemaal snapt, dus ik zou er gewoon eens een mailtje aan wagen.

Wran is inderdaad een levelsysteem, als beginnend wedstrijdruiter begin je in de level 4 en bij het begalen van een x aantal punten stroom je door


O nee, maar goed dat ik hier een paar dingen heb gevraagd. Ik dacht dar AQHA American Paint Horse betekende. Ik had mijzelf bijna lid gemaakt van de AQHA/NQHA vanmiddag :')

Op het paspoort van mijn pony staat NQHA bij instantie. Daardoor dacht ik dat ik daar ook mocht starten. Raar eigenlijk: om de naam van de eigenaar aan te passen moet ik het paspoort opsturen naar de NQHA, maar ik mag er dus niet starten. Hoezo ingewikkeld :')

Rije schreef
Wat ik je aanraad is vooral eerst eens gaan kijken op een wedstrijd. Er zijn daar altijd mensen die je wel wat willen uitleggen. Je bent iig bij DAWRA-shows van harte welkom. Dat zijn wel Arabierenshows, maar qua westernregels komt dat wel overeen. Alleen de rassendingen moet je dan echt bij de DPHC navragen, want die verschillen per ras.

Er is 4 en 5 juni een show in Houten waar je meer dan welkom bent om te komen kijken :j Ik ben daar de zondag sowieso en wil je wel op sleeptouw nemen :)


Dankjewel, dat zou ik geweldig vinden als ik niet zo ver weg zou wonen. Ik ga over 2 weken naar de wedstrijden in Someren en Kronenberg kijken. Hopelijk snap ik het dan iets beter. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 20:28 



 
Profiel   

Mocht je willen kijken of ervaring opdoen;

Wendy van Osch in Escharen organiseert ik geloof 2x per jaar een oefenwedstrijd. Het Keelven in Someren ook wel s.

Het 2e weekend in juni heeft DRHA weer een wedstrijd in Grathem (woensdag tm zondag) is alleen reining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 07:42 



 
Profiel   

Je hoeft het paspoort niet aan te laten passen volgens mij, als de papieren van de APHA maar op jou naam staan. Anders moet je in de open klasse starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 09:30 



 
Profiel   

@lisa_western Super bedankt voor je lange antwoord :)

Ik begin het al een stuk beter te snappen. Ik denk dat ik bij de WRAN en de DPHC ga starten. Nog vier vraagjes:

-Bij een simple lead change moet je van de ene gelop terug naar draf om in de andere galop te springen toch?

- Wat is het verschil tussen Novice Youth en Youth bij de DPHC? En wat betekent Novice?

- Maakt het uit welke klassen je bij de WRAN doet als je bij de DPHC wilt starten? En andersom?

- Aangezien je bij een wedstrijd normaalgesproken aan meerdere klassen meedoet, kan het dan niet gebeuren dat je twee klasses op hetzelfde moment hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 11:09 



 
Profiel   

-Bij een simple lead change moet je van de ene galop terug naar draf om in de andere galop te springen toch?
Klopt! Het mag ook via stap als je dat liever hebt.

- Wat is het verschil tussen Novice Youth en Youth bij de DPHC? En wat betekent Novice?
Novice betekent 'Beginner'. In de Novice mag je starten tot je een bepaald aantal punten hebt (het precieze aantal vind je in het APHA rulebook). Als je dit aantal punten nog niet gehaald hebt, mag je zowel Novice Youth als Youth starten. De DPHC schrijft echter geen Novice Youth uit, alleen Novice Amateur.

- Maakt het uit welke klassen je bij de WRAN doet als je bij de DPHC wilt starten? En andersom?
Als je bij de DPHC start maakt het, voor zover ik weet, niks uit welke klasse je bij de WRAN start. Je kan hiervoor eventueel nog even contact over opnemen met het bestuur als je het zeker wil weten. Andersom heb ik eigenlijk geen idee, maar een mailtje naar de WRAN zal je zeker helpen.


- Aangezien je bij een wedstrijd normaalgesproken aan meerdere klassen meedoet, kan het dan niet gebeuren dat je twee klasses op hetzelfde moment hebt?
Op de meeste kleinere shows worden alle klasses na elkaar gehouden in dezelfde bak, dus twee klasses op hetzelfde moment komt in Nederland niet zo vaak voor. Als er onderdelen tegelijkertijd worden verreden in verschillende bakken, zul je dit van tevoren op het programma zien. Je ziet dit wel op EK's bijvoorbeeld.

Nog een opmerking over de Novice Youth en Youth bij de WRAN: ik kwam net tegen op de WRAN website dat dit wel bestaat! Weer wat geleerd ;)
Zie http://www.wran-eu.nl/wedstrijden/wran- ... gdklassen/. Ik weet niet hoe vaak ze uitgeschreven worden op wedstrijden, maar het zou dus eventueel kunnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 17:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen