Quarter horse 3 jaar (western richting)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:01

Gelukkig :)
Ik ben wel benieuwd hoe hij er nu uit ziet.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:25

De vader is 5 panel negatief volgens zijn facebook pagina, de moeder werd verkocht als knuffelpaard op 14 jaar, dus testen lijkt mij zeker wel zinvol (PSSM en HYPP) alsook mss vragen waarom de moeder als knuffelpaard werd verkocht op zo'n jonge leeftijd.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:37

Met zowel Impressive in de vader als moederlijn is testen idd wel aan te raden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:02

30km va Utrecht is ietsjes vaag, als je een trainer dichtbij wil zoeken, aangezien ik 30km alle kanten op kan va Utrecht.

Testen zelf doen en bij twijfel ook een pssm 2 test overwegen. Dat had ons veel ellende kunnen besparen en ons vorige paardje. Je wil echt zelf de haren trekken, geloof me.

Dan natuurlijk de keuring, die je ook echt zelf moet laten doen, ook al koop je van bekenden.

Je kan wel vast wat rond kijken bij trainers, hoe zij paarden trainen en lesgeven. Welke kant zou je evt op willen? Reining, pleasure, trail etc etc etc......En zou je in de toekomst aan wedstrijden willen denken? In het bos rijden kan natuurlijk met elk paard, maar pleasure en reining zijn toch wel verschillende disciplines.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:17

Ik heb een Impressive veulen laten staan vanwege de genen. Dus tseten is geen overbodige luxe.

Als je gaat grondwerken raad ik je aan eens te kijken naar Clinton Anderson op youtube. Ik vind zijn methode erg fijn, helemaal omdat de methode doorgaat onder het zadel.

DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 19:28

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb een Impressive veulen laten staan vanwege de genen. Dus tseten is geen overbodige luxe.

Als je gaat grondwerken raad ik je aan eens te kijken naar Clinton Anderson op youtube. Ik vind zijn methode erg fijn, helemaal omdat de methode doorgaat onder het zadel.



Ik volg Clinton Anderson's methode ook! Inderdaad een hele fijne methode!

Heeft iemand enig idee of een dierenkliniek in Nederland de 5 panel test doet? Of moet ik het gaan opsturen naar Amerika dan of zo iets...? :?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:32

Ik weet dat de aqha in Amerika het doet, maar daar gaat nogal regelmatig iets fout in het opsturen enzo. (De papieren van mijn paard zijn bijna 3 maanden onderweg geweest)

Nederland kan volgens mij ook, maar weet niet waar

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:59


DreamBigx

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 20:29


DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:53

De prijzen van alle testen staan in euro's op de sites vermeld. UK is goedkoper dan VHL én ik heb van hun nog niet gehoord dat ze er wel eens naast zaten 8-)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:19

De PSSM test kost bij Animal Genetics UK € 38,- dus dat valt erg mee. Je kan oa met creditcard betalen. Je print het submision formulier uit (deze vind je onder het kopje 'order') en vult dit in. Je trekt ± 40 staartharen met wortel (dat zijn die witte puntjes, daar zit het DNA in) en deze doe je in plastic zakje. Het formulier en staarthaar doe je in een envelop en stuur je op.

Hier kan je het ook nog eens nalezen:
http://www.animalgenetics.eu/Equine/equ ... quine.html

Fabienne777

Berichten: 169
Geregistreerd: 01-09-15
Woonplaats: https://www.facebook.com/bigguntotrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:04

Veel western paarden worden met 18 maanden al ingereden of dit goed is is een andere zaak. ik zou goed kijken hoever je paard al ontwikkeld is kwa bespiering. daarnaast kan je Xrays maken om te zien of de groeischijven voldoende gesloten zijn. naar mijn mening kan je een 3 jarige QH prima aan het werk zetten

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:43

Fabienne777 schreef:
Veel western paarden worden met 18 maanden al ingereden of dit goed is is een andere zaak. ik zou goed kijken hoever je paard al ontwikkeld is kwa bespiering. daarnaast kan je Xrays maken om te zien of de groeischijven voldoende gesloten zijn. naar mijn mening kan je een 3 jarige QH prima aan het werk zetten



Daar zijn de meningen over verdeeld. Wat wel een feit is, is dat de groeischijven in de rug pas sluiten rond de 5-6 jaar, daar hoef je geen Xrays voor te maken ;) Ga je voor die tijd flink aan de slag dan heb je best een grote kans op schade (je wil niet weten hoeveel Quarters en andere paarden er zijn met bv kissing spines).
http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Quarter horse 3 jaar (western richting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:56

Ik ga met Astrid mee. 18 maanden is een "populair dingetje" in Amerika, waar er veel futurities verreden worden en de trainers naast het getrainde jonge paard nog 150 paarden hebben lopen die ze kunnen pakke mocht er eentje "stuk" gaan. Ik snap echt niet dat sommige mensen denken dat "omdat het quarters zijn" ze prima getraind kunnen met 2,5/3. Ook de groeischijven van quarters sluiten pas in de leeftijd van 2-6/7. Onder het zadel met 3 kan, maar meteen plates eronder en zwaar in het werk vind ik een no go.

Mijn plan met Joy is zadelmak met 3 en dan daarna de zomer het land op. Van het land af (oktober november) beginnen met de basis en balans. De echte reining oefeningen, daar wacht ik dan nog even mee :)

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 07:13

Afbeelding

Dit is mijn driejarige, maar daar ga ik nog niet op zitten.
Hij lijkt heel wat, maar is nog een klein mannetje.

Alice Zijlstra komt ook aan huis om les te geven...ook verder weg.
Ik ben wel met grondwerk bezig. Hij was bang voor iets achter zijn billen...eigenlijk voor alles wat naar hem toe komt. Door grondwerk en oefenen is dit al een stuk verbeterd.