ervaring met de Frederiksborger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 13:55

Misschien is het leuk om ook wat afbeeldingen te delen met ons voor de mensen die er eentje (of meer zelfs) hebben? Ik vind dat wel erg interessant om te zien!

En ook de tweejarige ben ik erg benieuwd naar (ik heb ook een tweejarige (Groninger vos) merrie staan waarbij ik overweeg om een Frederiksborger hengst erop te zetten volgend jaar)

Kun je ook iets vertellen over hoe het Rheinlands stamboek werkt?

edit: gaaf veulen Fnanne!!

Ik zou het dus zelf ook erg jammer vinden om een veulen ergens in te schrijven waar hij of zij niet gewaardeerd zou worden (dat vind ik bijvoorbeeld bij een RegB van het KWPN).

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:04

Fnanne schreef:
Ben nu niet thuis dus reageer even kort op de telefoon :)
Toen we mijn Gelder destijds dekten met een Frederiksborger hebben we het kwpn gevraagd langs te komen om te komen kijken naar het veulen. Was geen interesse naar helaas, ze wilden niet komen hoewel wij dachten dat het zeer de moeite waard zou kunnen zijn.
Register B was wat we erbij konden krijgen via Kwpn.
Via Rheinland kregen we er een Frederiksborger papier bij, de afgelopen jaren zijn ze strenger geworden daarin, geen idee hoe dat nu precies gaat.
Mijn veulen van dit jaar heb ik ook weer ingeschreven bij het Rheinland.


Reg b merries kunnen tegenwoordig in de gelderse richting ook meedraaien op de keuring :)

Op de stamboekkeuring een Reg b merrie erg mooie punten gekregen

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:37

Tja, dan meld ik me natuurlijk ook. Wij fokken al geruime jaren Frederiksborgers. Ik ben gevallen voor dit ras na gefokt te hebben met kwpners en Friezen.
De Frederiksborger is een van oorsprong oorlogspaard. Gefokt door de Deense koning die een dapper paard wilde waar hij zondags ook nog eens de sier mee kon maken. Dapper met goede gangen dus heel kort door de bocht geschreven.
Dat vind je nu echt nog terug in het ras. Super dapper en een super achterbeen gebruik.
In de loop er tijden zijn ze wel wat sensibele geworden maar in het algemeen nieuwsgierig en gaan eropaf.
Het zijn echt mensgerichte paarden. Met alle voor en nadelen. Vriendje voor het leven. Maar ook spiegelend. Hihi even snel de paarden doen is er hier helaas niet bij.
Wat kleurtjes aan gaat: de meesten zijn vos maar alle kleuren zijn ooit eens gefokt. De koning had een rode een witte een zwarte en een goudenfoklijn. Hieruit volgen uiteraard bruin en valk. Dus alles kan en mag.
Papieren kunnen Deens of Duits zijn. Het Rheinland stamboek heeft een Frederiksborger afdeling.
Helaas worden kruizingen hier niet ineschreven. Het KWPN heeft tot nu toe ook niks van zich laten horen of er papieren uitgegeven worden op deze kruizingen.
Wat er in de toekomst gaat gebeuren weet ik dus ook nog niet daar er veel gebeurd zowel hier in Duitsland als ook bijt KWPN.
Als jullie wat willen weten geef maar een gil.
Op dit moment hebben wij 7 Frederiksborgers.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:03

Ik was zelf al jaren weg van het ras en heb vorig jaar een jonge merrie gekocht bij Moravita (toen 2,5 jaar nu drie jaar).

Voor mij is ze echt het perfecte paard tot dusver! Heel gevoelig, maar ook ontzettend nuchter. Er zit een dijk van een karakter op, ze heeft óveral een mening over en die wordt bepaald niet onder stoelen of banken gestoken. Ook echt een énorm ego, ze vind zelf ook dat ze keizerlijk is. Ontzettend intelligent en dapper. Ook heel erg mensgericht! Zodra ze me ziet lopen (en of dat nou 1 of 10x per dag is) komt ze direct naar het hek. En ze kan dan ook echt kwaad worden als ze niet mee mag :') . Dat is iets wat niet iedereen zou liggen, ik vind het echt helemaal geweldig :D

Ze is op dit moment 156,5 maar toont een stuk groter door haar enorme zelfhouding. Vanwege de leeftijd doe ik nog niet zoveel met haar (beetje werken aan de hand, wandelen in het bos etc.). In vrijheid laat ze erg veel vermogen zien qua schakelen. Ze heeft ook echt een geweldig sterk achterbeen! En nu al heel veel balans. Ik denk dat ik er straks echt een geweldig rijpaard aan ga krijgen!
Afbeelding

Afbeelding

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:07

Afbeelding
Honestas Christiansø nu als jaarling al 1.52


Afbeelding
Honestas Bjerre nu ook jaarling en 1.51


Afbeelding
Honestas Davinde uhmmmm nu als jaarling al 1.65

Wat Marlies over Vivacis karakter schrijft kan ik helemaal beamen! Past ook helemaal.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:25

Ze zijn gaaf zeg, maar wat zit er in het voer?! :oo Kan ik zo'n grote reserveren over een paar jaar? :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 01:58

O:) opgeven voor de 'ras van de maand' poll mag hoor :D

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:22

Cheytjuh schreef:
Oeh ik wist niet dat er ook fokkers in nederland echt zaten. Ik ben zelf een kleinschalige fokkerij in het Gelders paard en wil nog eens een keer de combinatie maken met een frederiksborger voor o.a. bloedspreiding.

Wie weet volgend jaar een mini meeting :D ?


Kan ik me helemaal in vinden Cheytjuh. Ik heb toen ik Linde van Fnanne gefokt heb al geprobeerd het Gelderse stamboek te animeren voor een kruizing. Helaas krijg ik geen reakties.
En dat omdat ik echt ervan overtuigd ben dat de originele Gelder gruwelijk veel overeenkomsten heeft met de Fred.

Iedereen is hier op Hof Honesta van harte welkom.

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:00

Erg jammer dat er geen echt goede plek lijkt te zijn voor kruisingen met KWPNers. Register Bevat merrieveulens mogen dus naar de keuring? Maar ja, als je een hengstveulen krijgt.. ik wil toch nog eens nader bekijken wat er mogelijk zou zijn, want ik vind wat ik nu zie erg gave paarden en de karakter onschrijving spreekt ook aan.

Tjinta volgens mij zit je niet heel ver uit mijn buurt dus ik zou best eens willen kijken bij je!

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:05

Tjinta schreef:
Cheytjuh schreef:
Oeh ik wist niet dat er ook fokkers in nederland echt zaten. Ik ben zelf een kleinschalige fokkerij in het Gelders paard en wil nog eens een keer de combinatie maken met een frederiksborger voor o.a. bloedspreiding.

Wie weet volgend jaar een mini meeting :D ?


Kan ik me helemaal in vinden Cheytjuh. Ik heb toen ik Linde van Fnanne gefokt heb al geprobeerd het Gelderse stamboek te animeren voor een kruizing. Helaas krijg ik geen reakties.
En dat omdat ik echt ervan overtuigd ben dat de originele Gelder gruwelijk veel overeenkomsten heeft met de Fred.

Iedereen is hier op Hof Honesta van harte welkom.


Toch apart dat ze het dan wel in de vergaderingsnotulen zetten :j Ik zal eens kijken of ik ze terug kan vinden voor je!
EDIT :

Afbeelding

Ik weet zeker dat er enorm veel overeenkomsten zijn tussen de Gelder en de Frederiksborger en ik was helemaal weg van Linde en in Denemarken heb ik er een paar live mogen zien.

We hebben zelf inmiddels 7 fokmerries volgend jaar en grotendeels kossvrij, wel wil ik graag nog eens wat verschillende paarden zien om te kijken op welke merries we nou kunnen gaan mixen :j

Ik ga volgend jaar begin van het jaar eens aan je mouw trekken in ieder geval !

@ Murosch : Ik ga eens voor je nakijken. In ieder geval is het nu zo dat de reg b merries van 3 jaar naar de keuring mogen :j Veulens weet ik zo even niet uit mijn hoofd. Maar binnen de gelderse richting is gewoon bloedspreiding nodig, ik heb het idee dat ze de combinatie best wel kunnen waarderen. Communicatie is alleen niet hun sterkste kant om het maar even vriendelijk te zeggen ;)

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:24

Leest mee, de Frederik's waren me al eerder opgevallen en ik vind het een interessant ras.
De meeste die ik langs zag komen waren onder de 1.70 dus met mijn lange benen wat minder interessant maar ik zie hier ook grotere dieren langs komen.
Vind het dus leuk om wat mee te volgen

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:29

Heb niet echt recente fotos (maar eens werk van maken), hier een toen ze nog een ukkie was.
Afbeelding
Wat merrie is, is ook niet zo moeilijk te raden denk ik :P
Moeder is 1m62 en zij is nu toch nog een stuk kleiner, iets tussen 1m50-55.
Qua karakter herken ik ook veel van wat hier staat, het is echt net een jonge hond soms.

Ik vind de meer "ouderwetse" Geldersen ook geweldige paarden, maar tegenwoordig vind ik ze te "modern" worden. Daarom ook voor Frederiksborger gegaan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:57

Ooh ik lees ook mee !

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:13

Hannepan wat een prachtige aftekeningen, ik ben superbenieuwd naar nieuwe fotos!

Rianne hihi ja hoor reserveren mag!!!

Whowwww toch in de papieren opgenomen! Dat klinkt dan misschien toch hoopgevend?

Wij hebben vorig jaar de beslissing genomen onze hengst niet te castreren! We zijn een fokkerij maar ik heb altijd gezegd 1x bewaar ik een hengst en ga 1x naar de hengstenkeuring.
Toen Chris geboren werd zeiden zowel Paul als ik tegelijk Thats him! Hij heeft een superarrogante uitstraling is echter een superbraaf en handzaam kereltje. Hopelijk blijft dit nog even zo. Daarom hebben we Bjerre dus ook niet laten castreren om een hengstengroep te houden, en ik moet heel eerlijk zeggen hij ontwikkelt zich ook echt heel prachtig. Dus we hebben nog keuze *\o/*
Qua bloedlijnen moet ik natuurlijk gruwelijk oppassen dat ik de lijnen zuiver hou.
Dat is voor ons wel heel essentieel.
Wij hebben 1 merrie die 98% raszuiver Frederiksborger is over meer dan 14 generaties.
Al onze dames zijn over de 90% raszuiver over 14 generaties en zo zuiver vind je ze zelfs in Denemarken nauwelijks meer.

Als er meerdere zijn de reis hierheen de moeite waard vinden: met alle plezier welkom!
Wat is er nu leuker dan Fredjes laten zien en erover kletsen? _/-\o_ :j

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:32

Misschien leuk om een meeting te organiseren volgend jaar ? Wie weet krijg ik dan ook nog een groepje gelderse liefhebbers mee om ze bekend te maken met het ras ?

Hoe ziet hij er nu uit Tjinta ?

Wij hebben een hele gevarieerde groep gelderse merries, waaronder :

Idunn, voorl keur merrie , afgelopen vrijdag 4e op NMK in Ermelo geworden
Afbeelding

Haar moeder Daisy, voorl keurmerrie, met veulen van dit jaar
Afbeelding

Tendance, Keur Sport merrie
Afbeelding

Kaelynn , 2 jaar nog in de opfok
Afbeelding

Klarrissa, 2 jaar, in de opfok
Afbeelding

Zoals je kunt zien, heel gevarieerd, maar ik zie best mogelijkheden om te combineren :j

Vergroten ze nou in maat ook nog ? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:21

Prachtige dames Cheytjuh <3
Ik kan duidelijk zien dat het Geldersen zijn. Mooi!!

Bij mij vergroten alle merries. Waarom? Geen idee.
Zowel vader en moeder zijn kleiner dan de veulens die ik fok.
Cantate een van mijn merries is zelf 1.55 hoogstens. Ook zij geeft alleen maar veulens die tegen de 1.65 gaan. Alleen haar eerste veulen een merrie is net over de 1.60. Maar ook al groter dus.
Annisse spant nu de kroon. Haar eerste zoon is nu als 2 jarige 1.64 en haar merrie veulen van vorig jaar is nu al 1.65 .
Amia de moeder van Chris heeft zelfs al nakomelingen van over de 1.70 gegeven.



Afbeelding
Dit is Christiansø vorige week goed 1 jaar en 1 maand oud.

Anoniem

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:54

Wauw! Ik kende het ras wel, maar nooit in verdiept ofzo. Ik ben echt onder de indruk van hun uitstraling en beweging!

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:01

Wat een gave paarden! Ik lees graag mee, wat ik nu zie zou het een ideaal type paard voor mij zijn voor in de toekomst.

Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 18:16

Fijn om te lezen dat er toch best wat maat ook in zit, want in de rasbeschrijving staat dat ze van 1.50 tot 1.60 het liefste worden gezien maar dat tot 1.70 wordt gedoogd? (ik las de beschrijving op jouw website Tjinta).

Chris is wel een hele mooie zeg! Ik ben benieuwd wat hij gaat doen.

Cheytjuh top, ik ben benieuwd.

Mijn KWPNer staat niet ingeschreven in de Gelderse richting, dat hadden we achteraf wel moeten doen, misschien het overwegen alsnog waard. Ik heb met haar in eerste instantie teruggefokt naar een Groninger, dat zit ook in haar moederlijn (merrielijn 58 / fokfamilie 711), maar ik zie een Frederiksborger hengst haar ook goed verbeteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is haar tweejarige dochter uit een Groninger hengst (staat ook in het Groninger stamboek ingeschreven).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil met beide merries graag verder fokken.

Fnanne

Berichten: 14268
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:00


Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:13

Wat een gaaf ras! De beschrijving trekt mij ontzettend!
Als ik weer voor een eigen paardje ga, kom ik hier zeker terug!

Mn opa-paardje is nu 25 en geniet van zn pensioen. 1 is qua kosten wel genoeg...

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:03

Fnanne twee prachtige dames.

En die van Murosch ook.

Gelders en Frederiksborgers hebben echt veel overeenkomsten.
En toch zijn ze verschillend en dat vind ik echt fascinerend.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:07

Ik vind Christiansø enorm knap Tjinta :o

Zelf ook eigenaar van 2 fredjes, ze hebben zowel iets mega-relaxt over zich, een behoorlijke attitude.
Als dat ze toch enorm sensibel zijn, heerlijk gewoon.

Niet geheel toevallig dat ik ook gelderse paarden erg mooi vind.. maar ik heb zo af en toe bij een foto van een Lusitano dat ik denk: nah das gewoon een frederiksborger!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: ervaring met de Frederiksborger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:09

Murosch, mooie ontspannen rijfoto!

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:19

Heerlijke paarden <3
Altijd al een zwak voor gehad, dus ik kom hier lekker mee genieten :~