Rijdt een fries anders dan....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:07

Ik ben het met je eens dat niet alle friezen goed lopen, maar dit is bij het KWPN net zo!!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:14

Dat is misschien bij sommige friezen moeilijker ja, maar als dat totaal onmogelijk zou zijn, waarom haal ik op wedstrijd dan een 8 voor halsstrekken op de volte?

Heb zelf ooit een flegmatieke fries gehad (waarmee ik zelfs in de M 2 semi-profs op kwpn' ers achter me liet maargoed) maar nog veel meer turbo-friezen. Handen vol aan hoor!

Ieder ras heeft zo zijn gebruiksaanwijzing, maar ik erger me er gruwelijk aan als er zo ontzettend gegeneraliseerd wordt. Ja idd, mijn fries heeft ook een front van hier tot Tokyo, sow?? Dat is juist ontzettend mooi aan een dressuurpaard. Menig KWPN heeft totaal geen hals of kap. Trouwens, als ze niet over de rug loopt kun je er ook niet lekker op doorzitten, dat gaat uitstekend hoor. Mijn friesje volgt mijn handen altijd en staat perfect aan de hulpen.

Charaz

Berichten: 24336
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:15

ik vind een Fries wel anders aanvoelen, ben een tijdje geleden voor het eerst op een Fries gestapt en ik voelde me net een beginner, ik zat te hobbelen en voelde het ritme totaal niet aan.

Met andere paarden heb ik dit haast nooit, en ik rij vaak genoeg op verschillende paarden

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:15

Jel schreef:
Ik ben het met je eens dat niet alle friezen goed lopen, maar dit is bij het KWPN net zo!!

JUIST OK dan!

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:24

Boos! Weet je hoe ze dat noemen trehbo (of hoe je ook heten mag)

JALOERS

en al die mensen hier die de friezen wel leuk vinden OK dan!

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:16

FRIEZEN TRAPZAKKEN Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Wat een belediging van ons frieze paard!!!!!!!!! Boos! Boos! Er zijn werklustige en minder werklustige, maar er zijn ook van die bruintjes die niet vooruit te branden zijn, en liever neervallen in de bak dan dat ze moeten werken Verward . Ik rijd een Fries die over het algemeen pittiger is dan al die bruinen *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:33

Daar ga ik nog geen woorden over vuil maken:
dit zegt meer over jou Trebho, dan over de friezen!!

Maar: we respecteren jullie paarden, doe dat ook met die van ons!!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:38

Nou ik weet niet maaruhhhhh dat mens die wel 15 friezen heeft ingereden en frieze slomestrapzakke noemt....
Ik weet niet wat je rijd maar als je omschreef hoe jij een fries rijd snap ik wel wrom die nie loopt damnz. Je mag wel eens op de mijne zitten mijn fries draaft een kwpner er zo uit. Ook in gelop trouwens. En mijn fries moet ik juist terug rijden dus zit je nou te zeggen dat friezen sloom zijn kijk dan eerst naar je zelf hoe dat je rijd!!!!!
En ik was het met de stelling eens dat er altijd wel slome frieze zijn maar die zijn er ook van kwpners..... en ook van fjorden enz enz enz van alle rassen dus!!!!!! ....
Ow en dan nog iets Lachen
Het is idd zo dat je aan een fries meer werk heb als een kwpner in de dressuur... Alleen het is niet zo dat een fries sloom is dat ligt toch echt aan de ruiter.... En de rest kan een fries hetzelfde als een kwpner........ De friezen doen het goed in de dressuur!
Zooooooooooooo dat ben ik kwijt!!!!!!!!!
GR Kim en de paardjes

Djur
Berichten: 80
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:00

Nou nou, volgens mij zegt het meer over de ruiter dan over de paarden... als je 15 friezen rijdt die onder die ene ruiter allemaal "trage trapzakken" zijn. Ik zou dit toch niet graag meedelen!
Als een fries M rijdt, moet hij toch goed aan het been zijn... anders kom je de B niet eens uit!!!
Jij doet dus blijkbaar iets goed fout!

Enne, er zijn net zo goed ontzettend slome KWPN-ers als slome Friezen!!
En mijn friezen lopen de KWPN-ers er altijd uit in een drafwedstrijdje tijdens een buitenrit!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:46

Ach.....ze zal beslist een keer zijn verslagen door een fries in de ring en dat doet pijn...... Haha! Haha! !

Maarre, door ruiters/mensen zoals jij Trebho, krijgen de friezen een slechte naam, terwijl jij dan toch de slechte ruiter bent als je geen van die 15 friezen goed aan het lopen krijgt!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:43

Goed lopen? Voor het plaatje. Maar heb veel KWPNers veel fijner aan het lopen gehad. Omdat zij die snelheid in hun reacties hebben (en dat heeft niets te maken met hard gaan zoals sommige van jullie suggereren) en de bloederigheid die ik bij een Fries mis.

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:02

OK dan! Je zegt het nu zelf al trebho onder je bericht staat:
"een paard is zo fijn als de ruiter" dat geld ook voor friezen, dus als al die 15 friezen die jij gereden hebt van die tragetrapzakken waren ben jij dat ook . hahahahahaha Haha! *LOL* Haha! *LOL* Haha! ligt het dus toch aan jou
je zegt het zelf

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:10

Maar mensen uit deze discussie blijkt maar weer wij friezenmensen zijn trots op onze eigen paarden, maar durven tenminste OOK andere paarden een compliment te geven OK dan! fries of niet fries, kun je van de warmbloed mensen niet zeggen he Trebho

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:42

Vergeleken met een kwpner waren die Friezen trage trapzakken. Tussen de Friezen zit natuurlijk ook wel weer verschil, de een is sneller als de ander.

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 03:06

Ik ben nu bezig met het inrijden van mijn zelf gefokte friese ruin Tjeerd van 4 jaar oud. Ik heb altijd op pony's (welsh, geweldig ras, heb er nu nog 1 in het land staan, Milton) gereden dus dan is een Fries wel even wennen. Maar hij loopt heerlijk hoor!
Wel heel anders, maar echt heerlijk. Hij heeft (nu al) goede drang naar voren, we moeten alleen nog werken aan reageren op het been.
En het is een echte knuvvel....

wyoming

Berichten: 2516
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:35

nou dan hebben jullie nog niet op TREES gereden !!!!!!!!!!! zeer voorwaarts en totaal geen hobbel paard!!!! en ze kon springen als de beste!!!!!!!!

bayaatje

Berichten: 1329
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: geel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:52

hoi,
ik heb een fries en rijd met haar dressur. ze zit zalig en is zeer goed voorwaarts te krijgen. ze loopt super aan de teugel. ik krijg prive les van iemand die met een warmbloed dressuur rijd en ze heeft al een paar keer op mijn paardje gezeten. ze vindt ze zalig rijden en ze doet oefeningen die een ander paard van haar leeftijd haar niet nadoet. ze is nu 4 en half en ze leert echt heel goed. het enige minpuntje is dat ze superhevig is. ook de vader van mijn veulen. adel is zeer makkelijk om te rijden en daar rijden ze nu prix sint george mee een prachtig paard. ik rijd ook één maal peer week een paar warmbloeden één van 1m 80 en de ander is 1m 72 en ik geef dan toch de voorkeur aan mijn friesje hoor daar heb je totaal geen moeite mee om haar voorwaarts te rijden . meningen verschillen dus wel
groetjes

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:01

Folkert353 schreef:
Maar mensen uit deze discussie blijkt maar weer wij friezenmensen zijn trots op onze eigen paarden, maar durven tenminste OOK andere paarden een compliment te geven OK dan! fries of niet fries, kun je van de warmbloed mensen niet zeggen he Trebho



dit ben ik toch wel heel erg met je eens
ik rij 2 friese stermerries in de dressuur
1 daarvan heb ik een jaar onder het zadel, we zijn nu m1 dressuur met winstpunten en een paar weken geleden zijn we kampioen bestgaand rijpaard geworden
nu krijg ik van veel 'wpner' mensen te horen dat een fries zo makkelijk te rijden is
dat paard van mij heeft gigantische bewegingen, en daar krijgen we gewoon de punten voor
dat lees ik ook hier in dit topic, dat een fries uit zichzelf wel loopt, de hals er wel mooi opzet, en dat de jury's die waarderen met hoge punten



maar waarom lopen er dan niet veel meer friezen in de Z dressuur?!

ik probeer me daar nix van aan te trekken, maar het is niet erg leuk om te horen dat we alleen punten krijgen omdat uls een goede fries is, en goede gangen heeft, en dat een fries zoooooooveel makkelijker te rijden is dan een kwpner

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:47

eigenlijk zijn wij friezenmensen net als onze paarden
TROTS als een pauw, GOUDEERLIJK en SOCIAAL Knipoog (ook tegenover niet friezenmensen trebho!!!! Boos! )

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:57

Ben het gruwelijk met Folkert353 eens!!!!!

Ik ben in 2000 met mijn fries tussen de KWPN'ers, toen in de B, tweede geworden op de Limburgse Kampioenschappen.
Op de Nederlandse 8ste, tussen de KWPN'ers.
In 2002 limburgs kampioen fries ras (van alle klasses, maar zelf zaten we toen in het L2) en in 2002 nederlands kampioen fries ras in de M1.
Inmiddels zijn we Z1 met 4 winstpunten en hij is 7 jaar!! Verder heb ik muv.het M2 alle klasses netjes uitgereden, dus ben overgegaan naar de volgende klasse, omdat we over moesten!!
Ook rij ik nog een friese stermerrie van iemand anders in het Z1. Ze is 12 jaar en krijgt veulentjes, dus tussen de veulens door heeft ze toch het Z al weten te bereiken!!
Dit zeg ik niet om op te scheppen, maar om duidelijk te maken dat een fries net zo goed is als een kwpn'er!
En dan niet "kop erop" voor het plaatje, maar "gewoon" netjes aan de hulpen als ieder ander paard!

En zoals een ADEL, die loopt Grand Prix en geeft veel KWPN'ers het nakijken!!

Ik heb ook wel met KWPN'ers gereden, maar kan absoluut niet zeggen dat ze sneller voor het been waren als mijn fries!!
Dus nogmaals: ieder heeft z'n voorkeur, maar noem ze geen trapzakken, want dat stuit je menig friezenliefhebber voor het hoofd!!
Heb gewoon respect voor ons. Een fries ligt jouw gewoon niet, klaar.. maar geen beledigingen!!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:31

go jnien!!

maar het is zo makkelijk, het lukt niet met je wnper, een fries rijdt je voorbij, ga afgeven op de fries, roep luid dat de fries zoveel makkelijker te rijden is, dan iedereen punten kan rijden op een mooie fries
lekker om je frustraties op af te reageren toch

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:53

Friezen verschillen natuurlijk heel veel van een KWPN. Ik heb verschillende friezen gereden en ik merk wel degelijk verschil met de KWPN'ers die ik rijd etc.

Het exterieur is anders, ze worden voor andere doeleinden gefokt en daardoor is het rijden ook anders.

De doeleinden die je wilt bereiken met een fries in de dressuur zijn niet verschillend dan die van een KWPN in de dressuur. Maar daarom rijden ze nog niet hetzelfde.

gerkje
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:47

het gaat er niet om of de fries beter is en mooier
het gaat er om of ze goed lopen op de juiste manier
en dat dat per fries verschillend is . mijn vriendin heeft 3 kwpn,r s gehad 3 dramma,s ook met wel hele goeie ruiters erop het waren allemaal drabbers ook kom je dat bij friesen tegen maar dat wil toch niet zeggen dat alle friesen zo zijn en dus ook niet alle wpnr,s wat een onzin
de fries is allang geen karrepaard meer dus welkom in 2003
en ik ben trots op mijn fries en rij de wpnr,s en nog vaak uit en dan heb ik ook jury,s die echt niet van friesen houden dush OK dan!
dan ligt het toch echt aan de super gangen over de rug dansende fries
maar als ik jou moet geloven trehbo heb ik dus een zeldzame fries geweldig toch OK dan! OK dan! OK dan!

gerkje
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:49

het gaat er niet om of de fries beter is en mooier
het gaat er om of ze goed lopen op de juiste manier
en dat dat per fries verschillend is . mijn vriendin heeft 3 kwpn,r s gehad 3 dramma,s ook met wel hele goeie ruiters erop het waren allemaal drabbers ook kom je dat bij friesen tegen maar dat wil toch niet zeggen dat alle friesen zo zijn en dus ook niet alle wpnr,s wat een onzin
de fries is allang geen karrepaard meer dus welkom in 2003
en ik ben trots op mijn fries en rij de wpnr,s en nog vaak uit en dan heb ik ook jury,s die echt niet van friesen houden dush OK dan!
dan ligt het toch echt aan de super gangen over de rug dansende fries
maar als ik jou moet geloven trehbo heb ik dus een zeldzame fries geweldig toch OK dan! OK dan! OK dan!

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:17

maar friesen mensen wij zijn gewend niets bij de paarden te scheren, vandaar dat wij ook niet alle andere paarden over een kam scheren Lachen Knipoog Haha!