Mensen met een Vlaams paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge3366
Berichten: 24
Geregistreerd: 01-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:26

k had de verkeerde foto gepost, hier nog eentje
Afbeelding

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:50

Wat is hij knap! leuk hoor, wat zit hij trouwens al kort in zijn vacht? Ulano heeft dat nog niet. Heeft hij binnen gestaan of een deken opgehad?
wat zijn je plannen met hem. Ga je hem straks inrijden of wacht je daar nog mee tot hij wat ouder is en meer is uitgegroeid, of voor de kar? Denk dat deze paarden wat langer door groeien.. Of ga je hem als dek hengst gebruiken.
wel erg fijn dat hij zo braaf mee liep en je ervaring tot nu toe anders is dan dat je altijd heb gezien op de manege ;) hopelijk blijft het ook zo en krijgt hij en jullie natuurlijk niet het last hebben van hengst zijn.
Zelf ga ik Ulano pas zadel mak maken en inrijden als hij 4 jaar is, zo heeft hij de tijd om lekker uit te groeien en paard te zijn in de kudde. hij zal voornamelijk veel met mij gaan buitenrijden en of tochten gaan maken. Ook wil ik hem in rijden op een paard vriendelijke manier (bitloos en boomlooszadel). Ik ben al veel met hem bezig zoals grondwerk enz, en heb dus nog 2 jaar om dit helemaal in orde te krijgen, hem er naar toe werken en hem dus ook op die manier in te rijden, heerlijk! (ps dit zal ik dan naast het rijden ook blijven doen, blijf dat combineren) er gaat dat echt een wereld voor je open! aanrader dus O:)
Wat ontzettend leuk dat dit topic met deze prachtige paarden zo weer een beetje in leven komt!

Inge3366
Berichten: 24
Geregistreerd: 01-04-16

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:25

nee, stond enkel 's nachts binnen op stal. Hij is sinds een maand zadelmak, dus ik ga er zo snel mogelijk mee rijden (liefst lange wandelingen), en ik wil hem geheel verkeersmak maken. Maar eerst moet er nu asap iemand langskomen om zadels te passen, ik wil hem nu niet lang onbereden laten aangezien hij zeer recent zadelmak is. We hebben niet de bedoeling om hem voor een kar te zetten of als dekhengst te gebruiken. We laten hem nu hengst zodat hij mooi kan uitgroeien, en als hij handelbaar blijft mag hij voor mijn part hengst blijven. Maar van zodra het gevaarlijk wordt, wordt hij zonder meer gecastreerd, safety first ! Nog een issue: als hij onhandelbaar zou worden met andere paarden in dezelfde weide, en hij dus alleen moet staan, wordt hij geen psychisch gezonde hengst, dus dan zou er ook een beslissing moeten vallen.
Wat je zegt: zadelmak maken aan 4 jaar om lekker uit te groeien, groeien ze mooier uit als je ze wat later gaat berijden dan? Dat wist ik niet. Een boomloos zadel vind ik ook interessant, maar zelf ga ik een gewoon zadel nemen, omdat ik hoorde dat een boomloos zadel niet handig is als je paard schrikt of zo, en je wil steunen op je stijgbeugel aan één kant, dan schuift je zadel naar de zijkant hoorde ik. En dat vind ik (voor mezelf) niet zo handig, ik heb m'n stijgbeugels wel nodig om te steunen in zo'n situaties.
Fijn dat je grondwerk gaat doen met Ulano, volgens mij houden ze dan een beter gespierde achterhand, wat wel mooi is.

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:45

Ah oke nou dan zit die wel al mooi in zijn vacht! Nou of ze mooier door groeien weet ik niet perse, wel is het zo omdat dit natuurlijk grote paarden zijn lijkt het mij dat ze wat meer tijd nodig hebben om uit te groeien. Daarom ga ik niet eerder beginnen dan 4 jaar om zijn gewrichten enz niet snel te gaan belasten..
Vandaar mijn vraag of je hem al ging beleren om dat hij pas in juli dacht ik 3 word? is best vroeg voor zoon joekel! (wel lekker dat je er ook recreatief mee gaat rijden, wordt vast een bewondering voor veel mensen, heb ik namelijk al!)
En wat zijn hengst betreft hebben jullie dat allemaal wel op een rijtje, de tijd zal het leren of het zo kan blijft en dat er toch een beslissing moet vallen.

Kwa boomlooszadel zal het misschien ook wat aan je eigen zit zitten of het bij je past of niet en wat je zegt je paard. Als je paard braaf buiten is en niet snel schrik is het vast een fijn zadel! Ulano leer ik al ontzettend veel buiten dus zie er later geen problemen mee ontstaan :)
Maar om een goed passend zadel te vinden wordt denk ik nog een hele zoektocht boomloos of een gewoon zadel haha.
Wel is het zo omdat deze paarden wel tot 6 a 7 jaar door groeien, dan alleen nog wat in de breedte is het wel een noodzaak om geregeld je zadel na te laten kijken of die nog past...(ik weet niet hoe de anderen het hier zo ervaren?)

Grondwerk is prachtig, en ook zeker als je je paard nieuw hebt. zo kun je elkaar goed leren kennen en vertrouwen en respect opbouwen, wel erg fijn met zoon groot paard. al kunnen kleintjes er ook wat van natuurlijk! :j

Inge3366
Berichten: 24
Geregistreerd: 01-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:59

Met grondwerk bedoel je toch zo'n band slepen en zo he? Het ziet er heel stoer uit en waarschijnlijk idd heel goed voor de band met je paard. Ik ben daar echter helemaal niet in thuis, vandaar dat ik gewoon in de piste met hem werk, en veel longeren en zo.
Deze morgen een gesprek gehad met iemand die deze paarden heel goed kent, en ik moet terugkomen op mijn idee... Zoals jij ook zegt, ze zijn heel groot en hebben veel tijd nodig om uit te groeien. Nu reeds voluit gaan berijden is geen goed idee. Hij is inderdaad nog zeer jong, en na dat gesprek heb ik besloten om hem tot volgend jaar enkel opbouwend te longeren, en slechts een paar keer per week een 10-tal minuten in het zadel kruipen om hem droog te stappen. Hij is nu eenmaal zadelmak, ik wil hem dit niet afleren, anders loop ik het risico dat ik hem alles opnieuw moet aanleren.
PS: heb je een tip? wanneer ik Tequila van de weide terug naar de stal breng loopt hij nogal ''vlotjes'' door omdat de andere paarden staan te roepen (en ook een hengstige merrie :9 ) . Dan maak ik grote rondjes met hem om te leren dat hij niet naar z'n stal moet 'vliegen'. Want indien rechtdoor kan ik deze man niet tegenhouden... Heb jij nog tips hoe je zo'n fors paard tegenhoudt? Lukt het jou enkel door hem met je stem te corrigeren?

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:49

Nee met grondwerk bedoel ik niet banden slepen. Met grondwerk bedoel ik, werken vanaf de grond met je paard zoals: Volgen met een leadrope van 4,20 meter of los en dan minstens op een afstand van een meter naast of achter mij, wijken voor druk, stoppen wanneer ik dat aan geef en niet door mij heen lopen, longeren op lichaamstaal. dit oefen ik in de bak of paddock en buiten! Misschien wil ik op den duur nog wel met lange lijnen gaan werken.
Oke je heb iemand gesproken, dat is wel erg fijn een beetje informatie, het zou zonde zijn om door TE vroeg te beginnen je paard te verpesten zeg maar. Vooral omdat hij voor zijn 3e al beleerd is!!
Lekker rustig aan doen met hem, veel wandelen en af en toe eens erop voor 10 min kan vast geen kwaad:)
Het is niet zeer dat ik veel verstand heb van grote paarden maar het leek mij het meest logisch en ook is dat net zo als grote honden zeg maar dat alles wat lager duurt met uitgroeien en gewrichten ect ect.

Als ze een maal gaan kun je ze niet houden dat is een feit, ik ben heel erg van mijn eigen ruimte en eigen ruimte van het paard zelf. Dit is stap 1 en maakt het voor je zelf een stuk fijner en veiliger. ik wandel altijd met mijn leadrope en niet meer met een halster touw, dit omdat dat te kort is en zo niet mijn eigen ruimte kan creëren. Met het uit einde van de leadrope zwaai ik om mij heen als hij te dichtbij mij komt om de afstand weer aan te geven en dit snap hij helemaal, dit hebben we natuurlijk geoefend.( ik gebruik bijna niet mijn stem maar probeer alles op lichaamstaal te doen, dit omdat paarden ook niet praten na elkaar en alles wordt gezegd met lichaamstaal) Ook gebruik ik het uit einde als hij links van mij gaat lopen dan zwaai ik een beetje en doe ik mijn rechter hand uit als teken dat hij altijd rechts van mij moet blijven en dat weet hij precies! Door grondwerk en met de leadrope te werken en te wandelen en eigen ruimte aan te geven loopt hij als een mak lam mee, en gelukkig heb ik hem op 1x na altijd kunnen houden en is hij zich niet bewust van zijn kracht, en gebruikt het niet tegen mij. Zelfs met andere paarden tegen komen doet hij niks verkeer niet, alleen groot verkeer is nog wat spannend en vooral als het van achteren komt, maar ook dan hou ik hem en hou ik hem nooit kort maar met de leadrope nog wel op een halve meter en blijf ik altijd rustig en door het vertrouwen in elkaar blijft hij bij mij.( hoe korter je hem vast pakt hoe meer jij afgeeft dat het idd gevaarlijk is). Ze moet weten en ervaren dat jij de leider bent en dus niet hun, daarmee ver kom je het gedrag dat ze gaan trekken en of sneller gaan lopen. PS zoek grondwerk met je paard eens op internet op. dan weet je een beetje wat het inhoud want het is nog veel meer als wat ik je vertel en nu op momoent nog doe met Ulano. En les daarin is superrr fijn!

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:55

Grondwerk en lichaamstaal is zeer nuttig om mekaars te leren kennen en zo de grenzen te bepalen. De stem vind ik daarbij een belangrijk instrument, ook al proberen we ook zo hard, onszelf in een paard veranderen kunnen we niet. Het is gewoon belangrijk dat je hulpen begrijpbaar zijn voor je paard, meer moet je er niet achter zoeken.

Inge3366
Berichten: 24
Geregistreerd: 01-04-16

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:59

bedankt mimo en manadeluca, ik ga me daar zeker eens in verdiepen!

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 22:04

Wauw wat leuk nieuwe mensen en nog meer mooie paarden. Welkom welkom!! Ze zien er stuk voor stuk prachtig uit ook de lieve kleine Winston.

Als je een paard echt wil laten uitgroeien dan zou je eigenlijk tot 6 jaar moeten wachten. Dan zijn alle groeischijven op hun best.

Wat betreft boonloosrijden ik rij boonloosrijden met Qoke. Ik heb een barefoot cherokee. En je zit er echt wel stevig mee heb al de nodige maneuvres kunnen uitzitten. En voordeel er van is dat je het makkelijk kan aanpassen aan de bouw van je paard.
Bitloos wilde ik ook graag maar tijdens het rijden wordt Qoke altijd lekker enthousiast en in zijn enthousiasme is hij de rem.soms kwijt met name in galop daarom toch helaas over moeten gaan op liverpoolstang. Hier loopt hij wel super mee. En het is een stuk veiliger. Maar wie weet lukt het jouw wel mimi hoop het☺!
Ligt natuurlijk ook aan karakter van het paard Qoke kan behoorlijk dominant en drammerig zijn. Is al heel wat minder Door al het grondwerk wat hij btw perfect uitvoerd. Maar helemaal weg gast het niet helaas.
Ik ben Qoke met 3.5jaar gaan inrijden wel maar heel minimaal maar hij had uitdaging nodig en dat vond hij niet meer in het grondwerk.
Fit jaar wordt hij 6 en ik rij nu 2x per week bedoeling is dat dit 2x rijden en 1x mennen wordt. Maar met mijn gezin is dit niet altijd haalbaar voor mij maar weten doen onze best en hebben heel veel lol en dat is ook belangrijk toch!!

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:33

Tot 6 wel zelfs! Dat duurt mij en Ulano te lang hoor :P 4 Vind ik een mooi tussen weg om het rustig op te pakken en een paar x per week lekker naar buiten te gaan!
suuske: wat fijn dat het een boomlooszadel jou goed bevalt, en wat je zeg kwa aanpassingen van je paard zijn die zadels ideaal :j Dat had je gezegd een keer dat bitloos jou helaas niet gelukt is, jammer! Maar gelukkig heb je het zo op kunnen lossen en wil dit prima voor jullie beide, en is het zo een stuk veiliger! Ook mooi dat het met grondwerk een stuk beter is geworden. Het zijn natuurlijk ook wel tanken als ze eenmaal opgang zijn en komen dus ook wat minder snel weer terug, haha. Jaa ik hoop ook dat het met Ulano gaat lukken, ga er wel alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen :) Eeen meid/vriendin bij ons op stal rijdt ook bitloos met haar kruising belgxkwpn-er en is pas beleerd op haar 5e a 6e jaar, en dit gaat buiten en in de bak ook erg goed!
Ik snap wel dat de uitdaging er voor een paard met wat meer pit misschien minder wordt, en dat je dus opzoek gaat naar andere dingen zoals rijden! Al kan het vast geen kwaad als je dat heel rustig oppakt.
(klimmen jullie er ook met een krukje op :D?) Is natuurlijk altijd beter voor de rug van het paard maar hier kom je zonder er niet eens op haha!
Zou leuk zijn als je 1x per week zou kunnen mennen als dat haalbaar is, gezin is ook zeker heel belangrijk! Misschien kun je het gaan combineren? Dat zou toch leuk zijn, met het gezin weg met paard en kar en dan picknicken of ergens *\o/*

DoretQueen

Berichten: 13
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: Beuningen Gelderland

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:16

Het gaat goed met z'n drietjes. Winston groeit als kool.

Afbeelding

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:17

Wat een vredig plaatje! En ze zijn ook heel erg leuk de 2 dames en uiteraard het veulen!!( wie is zijn vader?) Fijn dat het met deze goed is gekomen :) Wat meten jouw eigenlijk merries?

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:04

Ja wachten tot 6 jaar is idd lang. Helemaal als je bedenkt dat het gemiddelde trekpaard maar 14/15 jaar wordt nu worden vlaamse paarden wel iets ouder omdat hun lichaamsgewicht beter verdeeld wordt. Een Belgische trekpaard is kleiner/gedrongen dus meer gewicht op een kleiner oppervlakte.
En met een jong paard kun je het beste 2x per week Max 20 minuten rijden op deze manier kunnen zijzelf en hun spieren het beste conditie opbouwen. Want bereden worden is zowel fysiek als lichamelijk zwaar voor een jong paard. Uiteindelijk ga je naar 2x 30 min 2x 45min en zo rustig opbouwen maar daar gaan een paar maanden overheen.
Ik stap idd altijd op met een krukje. Is toch beter voor zijn rug.
En ik hoop idd dat het mennen een familieaangelegenheid wordt als Qoke braaf is dan kan mijn zoontje natuurlijk gezellig mee.

Het enige rotte aan trekpaarden is dat zij hun hals en hoofd in een bepaalde stand kunnen zetten en dan heb je niks meer te vertellen dan is hun hoofd en als gewoon beton. Qoke weet hoe fit moet en maakte hier met dubbel gebroken bit flink misbruik van. En lichte paarden krijg je net wat gemakkelijker om je been gebogen dan een trekpaard. Doordat Qoke weet hoe hij zich sterk moet maken kan ik helaas niet bitloosrijden

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 00:28

Boffen wij nog even met onze Vlaamen dat ze wat langer mee gaan! maar geduld is een schone zaak O:)
Bedankt voor het advies wat betreft het rijden, nog 2 jaar en dan kan ik daar mee beginnen heerlijk over de heide heen!
Jaa heerlijk als dat zou lukken, gezellig met de hele familie erop uit *\o/* Zou toch echt heeul gaaf zijn!

Ow meen je gebruikt hij dat zo tegen je met een dubbel gebroken bit, vervelend. Ps ik wist niet dat trekpaarden dat konden/deden. Ik merk er bij Ulano niks van maar misschien merk je dat met wandelen nog niet. Qoke lijkt wel erg lief hoor op de foto waar je zoontje ook bij op zit :o

Ulano is al een paar weken wat kruipel, hij loopt in de opfok denk een trap gehad van een ander paard. Zie namelijk niks kwa dikte en het voelt ook niet warm, dus doe op het moment niet veel met hem en hoop dat het met rust over gaat anders laat ik de hoefsmid nog even komen om te kijken.

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:15

Misschien heeft hij zich vertrapt. Qoke heeft dat ook regelmatig. Dan maakt hij een gekke sprong en dan loopt hij niet goed.
Als er niks dik of warm is zou ik het gewoon even aankijken.

Qoke is ook superlief. Zou het liefst in mijn broekzak kruipen als dat zou passen.
Maar ik merk dat hij wel bezig moet blijven anders wordt hij opstandig en tegendraads. En puur uit energie teveel.

Die hoofdhals houding zie je ook als ze iets trekken. Zie je goed bij de powerhorse competition

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 02:21

Gelijk heb je hoor ik kijk het ook nog even aan want daar zat ik ook nog aan te denken dat dat het misschien ook nog kan zijn!

Haha ja echt het liefst kruipen ze in je binnenzak :j (zijn ze wel iets wat te groot voor) hij heeft dus wel afwisseling en beweging nodig, maar dat vind ik ook wel weer leuk aan deze trekpaarden zeker geen saaie en luie paarden.

Inge3366: Hoe is het met jou paard, vind hij al wat zijn weg bij jullie en jullie met hem? :)


Ze waren lekker met zn alle aan het genieten van het zonnetje {:}
Afbeelding
En natuurlijk met je vriendjes lekker eten
Afbeelding

( ik heb nachtdienst daarom lekker beetje op bokt en van alles en nog wat en ben dus niet aan het slapen, haha )

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:02

Hier nog wat leuke foto's van Qoke gisteren. Hoe gaat het met jullie paardjes?? En met de kleine Winston?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:12

Wat een leuke foto's van Qoke! Wat kijk hij ook ontzettend schattig, mooi plekje hebben jullie zeg!
Hier ook alles goed lekker een beetje poetsen, wandelen en grondwerk les zo af en toe. Volgende week wordt hij 2 jaar!
Ik ben ook benieuwd hoe het met de kleine man is?! :))

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:48

Hier ook wat foto's van Ulano:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lisamanon98

Berichten: 81
Geregistreerd: 02-03-13

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:59

Met Winston gaat alles goed! Hij groeit als kool :o Hierbij een aantal foto's die ik afgelopen vrijdagavond gemaakt heb! *-:) Maar een beetje kunstig gedaan aangezien ze het gras en stilstaan deze avond iets belangrijker vonden :')

1. Afbeelding
Mooi silhouet!

2. Afbeelding
Lichtinval altijd leuk als fotograaf *-:)

3. Afbeelding
Beetje overbelicht, wel schattig! :o

4. Afbeelding
Hij groeit zo snel! :*

5. Afbeelding
Samen met mama en de gevaarlijke bal! _O-

6. Afbeelding
Zo moeder zo zoon, of toch zo zoon zo moeder? +:)+

7. Afbeelding
Gekke bekken trekken B-)

8. Afbeelding
En nog eentje om af te sluiten! :):)

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:35

Wat is hij knap zeg!! En wat weer een mooie foto's :j

Hier is er één jarig hoera hoera dat kun je wel zien dat is Ulano *\o/* vandaag is mijn topper 2 jaartjes jong en is hij 9 maandjes alweer bij mij <3

Afbeelding

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:02

Oeh knappe Winston.
En mimo15 van harte gefeliciteerd met ulano!!!

Inge3366
Berichten: 24
Geregistreerd: 01-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:52

hey allemaal, ik heb ondertussen veel gelezen over grondwerk en ondertss al een paar lessen grondwerk genomen. Er ging een nieuwe wereld voor mij open :D
3 weken geleden werd mijn hengst gecastreerd, ik wil een rustig wandelpaard dat ook geen risico vormt voor andere paarden onderweg, dus...
Er duikt momenteel wel een probleem op, en ik hoop dat iemand kan helpen:
Wanneer ik hem uit de weide haal om naar de stal te brengen 's avonds, gaat alles goed tot hij de stallen in het oog krijgt en de andere paarden op de stal beginnen te roepen naar hem. Dan wordt hij iets te enthousiast (luidruchtig) en probeert hij het op een drafje te zetten. Met heel veel moeite en sleurwerk kan ik hem dan bedwingen.
Maar het is nog erger wanneer ik hem 's morgens vanuit de stal naar de weide breng. Op de weides zitten paarden die daar dag en nacht staan, dus er is altijd al 'volk' aanwezig die hem enthousiast goeiemorgen wenst *\o/* . Van de stal tot op het erf gaat alles nog redelijk goed, eenmaal de weides in zicht gaat hij er helemaal voor! Schudden met z'n hoofd en proberen te draven, dus wederom met veel sleurwerk en kloppend hart krijg ik hem veilig op zijn weide. Is 1 keer echt heftig geweest (een hengstige merrie was nog maar 2 meter van hem verwijderd, en ze nodigde hem echt uit) , en toen heb ik hem 3 dagen op de weide gelaten om effe te bekomen en een 'strategie' uit te werken...
De lerares NH raadde me toen aan om voorlopig grondwerk te doen in de weide, want anders gaat hij leren dat hij baas is.
Maar de dierenarts kwam gisteren langs, en die raadde me toch aan om hem elke avond en ochtend van stal naar weide te brengen, zodat hij die gewoonte houdt en aanleert. En bovendien moet z'n kruis dagelijks met koud water gespoeld worden ivm zwelling.
Nu las ik ergens dat je misschien het halstertouw door de halster en rond de neus kan halen, om op die manier beter controle te houden, en eventueel een zweepje om een tik tegen de neus te geven als hij me wil voorbijlopen (maar zal hij dan niet bang worden van een zweepje?).
Dit zou tijdelijk een oplossing kunnen zijn denk ik, want normaal gezien moet hij binnen een paar maanden toch rustiger worden door de castratie. Maar ik kan hem nu moeilijk 2 maanden op de weide laten staan en afwachten....
Iemand tips?

PinkDonut55
Berichten: 152
Geregistreerd: 11-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:45

Suuske: Bedankt nog! :)

Vervelend dat hij zich zo sterk maakt, en dat je de keuze heb gemaakt hem te castreren, al denk ik wel dat je er goed aan hebt gedaan..
Ten eerste zou ik hem zeker geen 2 maanden oid op het land laten staan en er niks mee doen!
Door de herhaling en de gewoonte zal hij het gaan leren dat dit erbij hoort.
Hij moet gaan beseffen dat jij de baas/leider bent en niet hij, wat nu blijkbaar wel het geval is op de terug weg naar stal en de heen weg naar het land en wordt afgeleid door andere paarden.
Je bent al met grondwerk bezig las ik, top! Leuk ook dat er een wereld voor je opengaat +:)+
Leer vooral met de lessen dat hij jou gaat volgen en respect voor je krijgt en je als leider gaat zien, dan ga je merken dat het ook aan de hand met zulke situaties beter zal worden. Probeer met het lopen ook jou en zijn eigen ruimte te creëren. ( leadrope gebruiken van wel 4,5 meter ) Want daar kun je door dat je meer touw hebt het uit einde gebruiken om de afstand aangeven door even te zwaaien met het touw. Dit zal die even moeten begrijpen maar als het goed is leer je dat met grondwerk ook wel of nog wel.
Een zweepje kun je na mijn idee wel tijdelijk gebruiken om het op zijn plek te wijzen op de borstkast( verlening van je arm) niet op het hoofd voor kopschuw, ook omdat dat hij best lang hengst is geweest en ik niet weet hoe hij bij de vorige eigenaren behandeld is, kun je best even als hulpmiddeltje gebruiken. Want die hengsten streken houdt hij nog wel even aan omdat hij pas op latere leeftijd is gecastreerd. Bij Ulano heeft het ook wel even geduurd en die was doen 1 jaar en 4 maanden ongeveer.
Het zijn nou eenmaal grote paarden en je zou niet graag willen dat ze over je heen gaan lopen..
Veel succes!

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:32

Je kan idd een ander halster gebruiken monty Roberts heeft een dually halster ook voor trekpaarden of je moet voor een geknoopt halster gaan dan kun je gebruik maken van die drukplaten.
Maar ik weet niet of je bekent met de join up methoden maar dat is ook aan te raden heb ik met Qoke ook gedaan die flikte me dat wegrennen ook en daar krijg je echt zenuwen en hartkloppingen van.
John up helpt goed want het probleem is als je dit iedere dag doet en het lukt hem om weg te komen dan weet hij dat jij geen leider bent en dan blijft hij dit doen en deze paarden zijn te groot en te sterk en het is dan onveilig voor jouw.