Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:32

Heerlijk koppie! <3

Veel plezier met je Iertje! Gaat vast lukken!

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:53

Gaaf filmpje Punz!
En gefeliciteerd met je nieuwe paardje Faskaya, echt een leuk connemarahoofdje!
En hoe gaat het met Rosie? Zo vervelend als je geen idee hebt waardoor het komt! Heb ik met Pandora ook gehad in april, dan zou je zo graag weten wat er fout gegaan is!

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:33

Gefeliciteerd met je aanwinst Faskaya, en welkom in dit topic, hoop dat je het zowel met je nieuwe aanwinst, als in dit topic, heel erg naar je zin gaat hebben!

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:16

Dat vastzetten is ook wel beetje Connemara dingetje volgens mij hoor; ze hebben er een perfecte sterkte kaak en fijn kort halsje voor :') Hier zelfde probleem, als ie het ergens niet mee eens is (bijv als EK op hem zit _O- ) dan kan hij zich ook lekker uitdrukken. Maar ik krijg hem zelf steeds sneller en constanter daar waar hij moet zijn. Is soms ook stukje kracht wat ze missen :D Maar herken de frustratie _O-

Sterkte voor Rosie! Dat is weer schrikken zeg... stalgenootje voert zemelen bij voor een glad laagje in de darmen, geen idee of het wetenschappelijk bewezen is maar je kan het altijd voorleggen aan je DA.

Welkom FasKaya!

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier foto's van vorige week; je ziet waar hij zich er wat uitdrukt en waar niet :D

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:10

Saams: misschien EK toch een keer vragen? Misschien lukt het niet heel vaak, maar een enkele keer, in combi met zo nu en dan les kan misschien best.
Ik heb voordat EK Jou ging rijden en voordat dat ik les kreeg van haar, om dezelfde manier gereden als jullie denk ik, maar voor ons werd hem dat niet. Jou ging er alleen maar meer van hangen .

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:12

Wacht even !!


Centraal in Ned boktmeeting met les v EK??

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:23

Ik stem in!!

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:01

Ja hoor! *\o/*

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 09:57

Nou moet ik even invallen hoor... Saams heeft goede begeleiding O:) , maar ik ben wel heel benieuwd hoe beut het bij EK zou doen!! Ik ben voor! *\o/*

Faskaya welkom hier en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Marit ziet er goed uit.

Heerlijk weer al die verhalen, foto's en niet te vergeten video's.


Afbeelding

Rosie gaat met ups en downs. Haar temperatuur is heel wisselend momenteel en schommelt tussen de 37,0 en 37,5. Volgens mij heeft ze soms moeite om zich op temperatuur te houden. Vannacht had ze niks gegeten, maar vanochtend had ze duidelijk honger. Ze heeft ook wat hoestbuien, hiervoor zijn we gisteren met een hoestdrankje gestart ter ondersteuning.

Gisterenavond was de uitslag van haar bloed binnen. Ze blijkt een leverontsteking te hebben en daarnaast een zink en selenium tekort. Tekorten gaan we aanvullen met supplementen.
Voor de leverontsteking moet ze langdurig aan de antibiotica :\, DA had het er nog over om over een paar weken aan de prednison te gaan geven. Maar hij wilde eerst de AB aankijken en testen of de waardes gaan zakken.
De leverontsteking en de tekorten verklaren wel het afvallen van de winter en het moeilijk op gewicht te houden. |o Maar ook de heftige koliek klachten, ik hoor het Job (DA) nog zeggen "maar ze ziet er goed uit" -O- . Stom, maarja in de training ging ze zo goed en der spieren groeide duidelijk nog. Alleen als ik nu terug kijk ben ik bang dat ze dit al heel wat langer heeft |o . En ik die pony maar bijvoeren...

Ik baal dus als een stekker, en ik weet nog maar slecht wat het allemaal inhoud. Maar ik ben heel bang dat dit nog een langdurig proces gaat worden voor ze weer 100% is. Waarvan ze vast nog wel wat terug vallen kan hebben. Wel zei de DA dat de lever een behoorlijk groot herstellend vermogen heeft en dat het wel goed te behandelen is. Hopelijk gaat het allemaal wel mee vallen. Mocht er iemand ervaring mee hebben dan hoor ik het graag.

Ze krijgt nu extra veel olie om haar darmen soepel te houden en gekookte lijnzaad om de maag en darmen te beschermen.

Ze krijgt 3 keer per dag een bak slobber met fibre force, vitaminebrok en slobber van vitalbiks met lijnzaad olie, zonnebloemolie en gekookte lijnzaad. Ochtends en avonds gaat daar haar antibiotica doorheen en in de middag gaan der supplementen erdoor heen. *doet nog een schietgebedje dat ze het blijft eten*.
Daarnaast onbeperkt duitskruidenhooi in der slowfeeder (waar ze echt nog moeite mee heeft), ik ben alleen bang dat ze anders teveel en te snel eet waardoor ze weer koliek krijgt omdat de lever het niet kan verwerken. Maar de training gaat op een zeer laag pitje en de wedstrijd voor zaterdag is afgelast. Voorlopig hebben we geen haast en ik hoop het afvallen beperkt te kunnen houden.

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:47

Afbeelding

Vraagje: ik heb geen meetlint (weeglint), maar wat zou mijn vierjarige van nu ruim 1.50 bij benadering kunnen wegen? Zie foto.

En wat hanteren jullie als maximum gewicht van de ruiter voor jullie pony's? Gewoon de 15 - 20 % regel?

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:48

En beterschap voor Rosie!

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:16

O wat een getob met rosie. Dit maakt je zo machteloos he.
Maar goed dat je dierenarts een goed beeld heeft van wat er mis is. Dus hou vol .
Duitskruidenhooi eamonn ging ervan hoesten. Zelfs als het nat werd gemaakt. Tis dus niet zaligmakend.
Sky die reageert vaker op zijn darmen wanneer hooi erg hard is en prikt. We zijn nu aan het nieuwe hooi van dit jaar begonnen is dit is droog en minder hard dan dat van vorig jaar en zijn darmen doen het goed.
o heeft elk paard iets anders.

In 4 houten ging het goed. Tis een beetje anders gelopen vanwege tijdgebrek . Maar ik heb mijn inzicht er wel kunnen uithalen en ik weet waar ik aan wil werken en ik weet ook wat mij niet in de weg zit. Wat ik bij de andere leden wel aanvoelde.

Verder heb ik mijn sportmassage officieel gemaakt en een website . Maar wil ik nog even de puntjes op de i zetten om het te lanceren. Vooral in mijn hoofd.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:45

Rosie krijgt al bijna een jaar dit hooi, ze heeft er nog nooit van gehoest. Ze knapte er juist van op vorig jaar, der buik werd minder opgeblazen en ze ging er heel goed uitzien.
Der weerstand is nu natuurlijk best laag, DA dacht dat ze best een klein virusje of griepje kan hebben. Dus even afwachten, mocht het hoesten niet afnemen ga ik het wel nat maken. Wissen van voer durf ik even niet aan omdat ze misschien koliek ervan krijgt, en weer ziek wordt.
Ik hoop dat de DA het goed heeft, hij was wel zeker van zijn zaak en vond verder onderzoek niet nodig. En ik blij dat we kunnen behandelen.


Oeh.. Kitobeer ik ben straks wel heel benieuwd naar je website O:)

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 20:43

Linette mocht je overstappen willen op andere supplementen stuur maar een PBtje, heb er inmiddels heel veel ervaring in en ook wat kieskeurige paarden wel of niet eten (want kiet is ook echt een verschrikkelijke eter)...

Voorlopig is pony lekker 3 weken met eet-vakantie en ik momenteel in hongarije. Dus ben even op meeleesstand, maar wilde toch even op linette reageren..
Afbeelding
Eetvakantie foto's van thuis

Afbeelding
Zo zag ze er 21 juli uit, laatste dag dat ik was. Hopelijk 12 augustus weer helemaal mooi rond voor de laatste 3 wedstrijden... (en stiekem hopen op volgend jaar klasse 2 en iets met een sportpredikaat :o )

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:05

Hier ook op de meeleesstand (zoals zo vaak ;) ), maar toch even reageren op Rosie. Wat onwijs vervelend! Koliek is zo akelig en als er dan ook nog zo'n verhaal achteraan komt :(:)

Lever heeft inderdaad een enorm herstellend vermogen, maar dan moet je wel weten waar haar leverprobleem van komt. Ik probeer dus een beetje mee te denken. Dingen waar ik benieuwd naar ben: Welke vitamines/mineralen/sporenelementen in haar bloed zijn getest? Is bekend waar haar tekorten en leverontsteking vandaan komen? Is haar hooi getest? Hoe lang staat ze op de paddock en beweegt ze dan ook genoeg?

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:55

Heyy kleine update! Ondertussen heb ik haar paspoort gezien, en de afstamming is onbekend... enige wat ik van haar weet is dat ze uit galway ierland komt. Zijn er hier misschien meer mensen die ervaring hebben met zulke ierse connemara's?

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:59

Vreemd dat die onbekend is. Heb je voordat je de pony kocht niet in het paspoort gekeken?

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:09

Ja ze is gewoon zo vant land gehaald, dus die eigenaar heeft denk ik nooit gezien wie de ouders zijn. Paspoort niet eerder gezien nee, maar was al zo'n 2 maanden met haar aan het werk voordat ik haar kocht dus ken haar opzich al wel goed. Anders had ik haar nooit zomaar gekocht!:)

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:31

Tjonge, wat veel te lezen!
Faskaya welkom hier en veel plezier met je mooie Connie.

Saams het stugge herken ik ook, melody kan heerlijk lopen, maar ik moet er wel veel voor doen, dat als eerste, hij is namelijk echt relaxt van zichzelf en maakt zich niet druk, doet dus ook geen pasje harder dan nodig, maar daar zijn we nu druk mee bezig. Steeds minder hulpen willen geven met meer resultaat, pfff is ie het niet mee eens, maar alla. En verder loopt hij lekker door zijn lijf, tot we gaan verruimen, dan wordt hij recht en strak, zowel in draf als galop en ook met springen kan hij niet fijn gebogen door zijn lijf lopen. Strak lijf, recht op de hindernis af en dan kost het echt flink been om hem na de sprong rond op een volte bijv te krijgen. Hij moet dat echt nog leren en vind dat moeilijk, mag ook, maar voor de ruiter soms best lastig. Wil ik dan toch meer buiging vragen in zijn hals of achter zijn kaak, is hij heel snel met het naar buiten of naar binnen zetten van zijn schouder. Ik zelf vind het soms lastig, vooral in een proef maar verder vind ik het erg leuk om te proberen hem zoveel mogelijk te verbeten en hem losser in zijn lijf te maken, dat is echt mijn doel.

Marit mooie foto's!

En arme rosie leverontsteking!! Hoe komt ze daaraan?? En belangrijker natuurlijk hoe komt ze eraf, maar ik begrijp dat er goede vooruitzichten zijn, beterschap met haar en neem jezelf niets kwalijk, want iedereen kent dat achteraf gevoel wel omdat je iets niet wist en denkt had ik maar wel of had ik maar niet. Jij wist niet dat ze dat had, nu weet je het dus zorg je er goed voor, ja toch.

Marieke een eigen geit vind ik niet zo'n goed plan, ben er nu haast al zat van....een spatje regen en ze springen over de draden heen en die zijn echt wel hoog met flinke stroom erop en ze rennen naar stal....dat gelukkig weer wel dan. Hihi mel moet t maar met soortgenoten doen, de katten of de hond of muizen of eekhoorntjes, tja keuze genoeg voor een eigen mascotte :D

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:54

Feline, bedankt.! Tot nu toe eet ze alles goed, zelf slobber met antibiotica :j . Mocht er wat veranderen zoek ik direct contact met je op. Geniet nu beide maar van jullie welverdiende vakantie <3

koeke schreef:
Hier ook op de meeleesstand (zoals zo vaak ;) ), maar toch even reageren op Rosie. Wat onwijs vervelend! Koliek is zo akelig en als er dan ook nog zo'n verhaal achteraan komt :(:)

Lever heeft inderdaad een enorm herstellend vermogen, maar dan moet je wel weten waar haar leverprobleem van komt. Ik probeer dus een beetje mee te denken. Dingen waar ik benieuwd naar ben: Welke vitamines/mineralen/sporenelementen in haar bloed zijn getest? Is bekend waar haar tekorten en leverontsteking vandaan komen? Is haar hooi getest? Hoe lang staat ze op de paddock en beweegt ze dan ook genoeg?


Dierenarts dacht aan een bacteriƫle infectie in de lever. Voor leverbot zou ze ook bloedarmoede hebben, dit heeft ze niet. En voor Jacobskruiskruid vergiftiging zou ze er slechter aan toe moeten zijn.? Wij hebben duitskruiden hooi wat door de leverancier wordt getest op dit kruid, als dit zo is dan zou het al heel lang in der lichaam zitten, dus voor ik van stal veranderde of nog voor ze bij mij kwam.?

Voor zover ik weet is er een uitgebreid onderzoek gedaan, dus vitamine, mineralen, spoorelementen, ontstekingswaarde maar ook diverse bloedwaardes. Ik moet straks toch nog even bellen over wat ik kwa training mag doen. Ik zal dan ook even de resultaten op vragen.

Het kan zijn dat de tekorten komen omdat de lever al wat langer ontstoken is?? Of omdat ze gewoon niet genoeg ervan heeft binnen gekregen. Van de winter heeft ze heel slecht gegeten, liet ongeveer alles staan wat ik haar aanbood. Ze viel toen ook af. Het zou goed kunnen dat daar de tekorten vandaan komen.

Het gekke is dat als ik verhalen van andere lees, dat het paard al zo ongeveer graad mager is voor ze erachter komen dat die een leverontsteking heeft. Maar Rosie ziet er eigenlijk nog goed uit, in de afgelopen dagen zijn der spieren wel wat afgenomen. Maar ze is aan de dunne kant, nog niet mager.

Rosie staat dan ook al 2 jaar op een rantsoen met zo min mogelijk suikers en zetmeel, en krijgt daar ook brandnetel bij. Misschien scheelt dat?

Voor nu doet ze het eigenlijk heel goed :j ze is niet overdreven moe, sloom of wat dan ook. Ze is gewoon vrolijk en alert, het hoesten is ook al minder. Temperatuur is nog wel laag, 37,2, vannacht hebben we der luik dicht gehouden maar ze staat nu op de paddock.

Afhankelijk van het weer staat Rosie zo'n 4 uur in de paddock buiten (soms 6). Elke ochtend gaat ze 30 minuten in de stapmolen en dan nog zo'n 45 minuten aan het werk of wandelen op der vrije dag. Dit zou toch genoeg moeten zijn? We gaan wel proberen om haar smiddags ook nog 30 minuten in de stapmolen te zetten. Dan wandelt ze twee keer 30 minuten en 1x aan het werk.
Meestal is Rosie er snel klaar mee in de paddock hoor, ondanks dat ze hooi heeft staat ze vaak bij het hek te hinniken dat ze naar binnen wil :+

Als ik de bloeduitslagen heb zal ik ze nog even delen O:)

Tineke, bedankt. Je hebt helemaal gelijk. Ik ga er nu ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze beter wordt. Komende weken nog drie keer per dag naar stal :o

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:53

Zojuist de Da gesproken. Der temperatuur hoef ik me even nog niet druk om te maken, als het maar niet te hoog is.
Training mogen we rustig vervolgen op een laag pitje. Ze heeft wel de rust en tijd nodig om te herstellen maar daarbij hoeft ze niet der conditie en spierkrachten te verliezen. De verhoging en ontstekingswaarde waren niet extreem. Maar goed aankijken wat ze wel en niet kan :j
11 augustus gaan ze opnieuw bloedprikken, tot dan blijven we AB geven.

Uitslagen heb ik ook. Ik snap er niks van -O- maar ik plaats ze even. Wellicht hebben jullie nog tips.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EK19

Berichten: 498
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:21

Breekt in:

Faskaya; toevallig bij Mary O'Conolly vandaan?

FasKaya

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:04

EK19 schreef:
Breekt in:

Faskaya; toevallig bij Mary O'Conolly vandaan?


Die naam zegt me niks, ze komt bij ene claire flaherty vandaan

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:14