DNA test voor uitzoeken ras

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chickelien

Berichten: 18
Geregistreerd: 03-01-23
Woonplaats: Ede

DNA test voor uitzoeken ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 22:55

Ik was benieuwd of iemand hier ervaringen heeft met een DNA test laten doen om het ras uit te zoeken en of mensen ervaringen hebben met genimal, deze bieden namelijk voor €40 een dergelijke test aan.

Ik heb namelijk een merrie waarvan ik weet dat ze uit Spanje komt, een paspoort heeft die niet origineel is zonder echte informatie over haar. Er staat zelfs geen naam in. Nu vind ik haar geen typische Spaanse uitstraling hebben en ben wel nieuwsgierig naar wat ze is.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn hoe ze er dan uit ziet voeg ik wat foto’s toe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: DNA test voor uitzoeken ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:58

Destijds heb ik het eens overwogen maar toen gaven bokkers het advies het niet te doen omdat het een percentage geeft van wat erin zou kunnen zitten. Niet wat uit welke rassen jouw paard is samengesteld.

Chickelien

Berichten: 18
Geregistreerd: 03-01-23
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 13:25

Hutcherson schreef:
Destijds heb ik het eens overwogen maar toen gaven bokkers het advies het niet te doen omdat het een percentage geeft van wat erin zou kunnen zitten. Niet wat uit welke rassen jouw paard is samengesteld.


Ik vermoed dat ze wellicht een 'tres Sangres' is oftewel Pre x engels volbloed x arabier. Zou die test dan daar niet enigzins bevestiging aan geven met percentages? Of bedoel jij dat er wel een percentage bij 15 rassen kan staan? Want het voorbeeld wat ik ergens op internet zag gaf maar 2 rassen aan waarvan een een vrij hoog percentage.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: DNA test voor uitzoeken ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:31

Ja wat ik destijds begreep van bokkers was dat er zomaar 15 rassen kunnen komen staan met daarachter een percentage wat ik het DNA zit.

Dus
Arabier 3,2%
PRE 12,1%
Fries 2,8%
Miniatuurhorse 0,9%
Quatre 4,2%
Etc nu even extreem uit elkaar liggende rassen he want veel 'rassen' zijn geen ras zoals KWPN, NRPS
Dus dan zou je theoretisch nog niks weten.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:35

Het feit dat Van Haeringen en AnimalGenetics de test niet (meer) aanbieden zegt wel genoeg.
Gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Het werkt net als bij die humane DNA databanks waar je je eigen wangslijmvliesmonster heen kunt sturen. Je krijgt een uitslag die zegt dat je x procent Balkan Kaukasisch bent, x% Iberisch Kaukasisch, x% Scandinavisch enz (als je Kaukasisch bent) plus misschien nog een scheut Caribisch of Indonesisch, maar het zegt niets welke voorouders ooit bij de VOC of WIC hebben gezeten, of welke voorouders Hugenoten en Spanjaarden uit de tijd van Alva waren.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: DNA test voor uitzoeken ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:44

Dankje Ibbel. Dit bedoelde ik te zeggen maar wist niet meer in welke hoek ik de afstammingen ook alweer moest zoeken.