Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:05

Afbeelding

Het zal je maar gebeuren... net gestart zijn met een tak van sport en vervolgens gevraagd worden om uit te komen voor Nederland op een EK! *\o/* *\o/*
Tot op heden kon ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat dat nooit zou gebeuren... Maar omdat je geen topic opent over iets wat je niet is overkomen, hierbij ons verhaal en aanloop naar het EK!

Sinds ik me kan herinneren heb ik altijd paarden gehad, ik reed er dressuur, springen, mennen, recreatief, SGW en wat al niet meer mee. Maar horseboarden? Dat was mij niet bekend. Inmiddels hebben we een echt horseboardteam :') Ik hoor jullie denken.. "een wat voor team?!" Hieronder een kleine toelichting:

Horseboarden is een tak van paardensport dat absoluut in opkomst is. In Engeland is het al jaren populair en er worden grote wedstrijden in georganiseerd. Het valt onder de extreme sporten omdat er best wat risico aan verbonden is (vooral voor de boarders) Er is een watervariant en een landvariant. Bij de waterversie neemt men een paard met ruiter. Aan het zadel een tuig bevestigd waaraan een boarder hangt op een wakeboard. Bij de landvariant werkt het hetzelfde alleen staat de boarder op een mountainboard (soort snowboard maar dan met wielen). De bedoeling met horseboarden op het land is een parcours af te leggen met slaloms, poortjes van pionnen en vlaggen en dit alles in de verplichte gang galop. En dan graag met een bloedgang, want de snelste tijd telt bij een foutloos parcours. Strafpunten wanneer er niet correct met het paard om gegaan is, als er balletjes van de pionnen vallen, het paard uit de galop valt etc, geeft het een pittige twist. Wij geven hier demonstraties in (pb voor meer informatie)

Afbeelding

Ons horseboard team bestaat uit paard Camiel (hieronder meer), boarder Tim Hoetmer (daaronder meer) en ruiter Marjolijn Bode (als laatste, iets met beleefdheid).

Camiel is een kwpn ruin van Samber. Met zijn slechts 1.63 hoog eentje met het Napoleon complex. Hij vind zichzelf ge-wel-dig en met het oog op het EK denken wij; hou die instelling vast! Het is ook een superleuk paard met al zijn plus- en minderpluspunten. Wat in zijn voordeel werkt is dat hij superenthousiast is, alles mag hoger, harder en meer! Hij is vreselijk lief en mensgericht. En het laten wennen aan Tim achter hem was zodoende geen probleem. Ik ken hem vanaf bijna babypaard want hij is voordat hij van mij werd, van vrienden geweest. Camiel is een kadootje geweest, letterlijk, en ondanks dat ik flink heb getwijfeld (we botsen wel eens) is hij een gegeven paard die ik niet (meer) in de bek kijk! Hij heeft wel een innemend bekkie en ziet er wat jeugdig uit!

Na het proces van wennen aan Tim (hij is uren gaan hardlopen met hem) zijn we met hem gaan skeeleren en met longeren was hij al gewend lijnen over zijn billen te krijgen ivm dubbele longe en lange lijnen. Met board een paar keer achter hem gestept en toen besloten dat het 'safe' was.
We zijn de allereerste keer op straat begonnen (altijd een goed idee…) en daarna op het strand.
Afbeelding
Op het strand trainen vonden we alledrie geweldig! Tim heeft in het begin veel gepraat tegen Camiel als hij er achter hing, ik als ruiter bleef dan stil. En op die manier raakte Camiel erg op hem gericht. Bij de eerste harde crash op het strand (val vanuit rengalop), stopte Camiel zelf en keek om naar Tim “baasje, kom je? Waarom lig je daar?” Misschien had het te maken met de paardensnoepjes die Tim in zijn zak had (en die door de val ongeveer in zijn been getattoeerd stonden) maar het was fijn om te weten dat dat zijn reactie was! We hoefden hem geen noodstop aan te leren, hij stopt zelf! Afijn het is een harde werker en een echte vriend om mee te trainen!

Minder positief is dat hij snel afgeleid is, erg heet word, rillerig is en smal en hoog op de benen is (niet praktisch bij scherpe wendingen). Tevens valt hij snel af omdat het zo’n emotionele prei is. We werken eraan.

Tim is dus mijn vriend <3 Hij had al ervaring met surfen, skateboarden en heeft een enorm goede balans van zichzelf. Hij is buitensportinstructeur bij Poldersport de Kwakel en dus de hele dag met zijn balans bezig. Hij had tot wij elkaar vorig jaar leerden kennen weinig met paarden. Hij vond ze niet bepaald leuk. Inmiddels zijn hij en Camiel echte maatjes (ze gaan samen hardlopen) en is Tim ook rijlessen gaan volgen zodat we samen naar het strand kunnen. Het succes van het horseboarden valt of staat bij een goede communicatie en we voelen elkaar feilloos aan. Kleine kanttekening; het zorgt ook wel eens voor een kleine echtelijke ruzie _O-

Afbeelding

Ikzelf ben van kinds af aan gek op paarden en heb er dan ook mijn werk van gemaakt. Ik geef les en werk als zadelmaker bij een ruitersportzaak. Tevens ben ik altijd actief geweest (met wisselend succes) in de wedstrijdsport, zowel springen als dressuur als SGW.
Deze tak van sport had ik echter nog nooit van gehoord. Tim zei op een regenachtige avond in maart opeens “kijk dit filmpje, dat lijkt me vet”. Hij had een engels horseboardfilmpje voorbij zien komen. Absoluut gaaf. Maar daar is Camiel het paard helemaal niet voor.. dacht ik. Als je je hand op zn kont legde schoot hij al vooruit en ieder geluidje achter hem zorgde voor een reactie (wegschieten, omdraaien, bokken) Zijn remmen waren versleten en zijn gaspedaal chronisch ingedrukt. Dat hij inmiddels kalm met het board wegloopt en beter luisterd dan ooit, toont aan dat werkelijk ieder paard deze sport kan beoefenen. Als je het maar met begrip voor het paard opbouwt. En niet snel bang bent.


Anyway, we zijn ons gaan verdiepen in het land horseboarden. En zo wil het dat we in maart dit jaar Daniel van Horseboarding UK hebben gecontact, hij heeft ons de dure materialen verkocht (duur omdat het vanuit engeland moest komen en niet in grote partijen, hier zijn we mee bezig het beter op te zetten in NL!!) en op weg geholpen met het allereerste beginnetje. Inmiddels was het mei voor alle spullen er waren en in juni hadden we onszelf aangeboden een demo te rijden op een evenement := . We hebben het boarden onszelf aangeleerd en trainden dus zelf om die demo te kunnen rijden. het evenement was de Ripse Paardendagen, waar zo'n 600 bezoekers aanwezig waren om ons te zien boarden. Dat was een succes en mensen waren erg enthousiast. Daniel van horseboarding UK ook toen hij de filmpjes zag en hij ‘selecteerde’ ons zodoende voor het EK. Samen met de andere 2 Nederlandse teams; Orange Thunder van Horseboarding NL en The Flying Dutchmen gaan we er een feestje van maken! Oja en proberen de Engelsen, Denen en Duitsers, die al jaren actief zijn in deze sport wat tegengas te geven!

We trainen zoveel als lukt. Helaas hebben we bij de laatste training een inschattingsfoutje gemaakt. Iets met snelheid, sturen en een pion :D Waardoor Tim hard ten val kwam, noem het maar gewoon crashen eigenlijk. Zijn schouder/arm is daarbij nagenoeg uit de kom gegaan en direct gezwollen en pijnlijk. dus al ruim een week niks kunnen doen. En dat terwijl we over een week al op het EK zitten :\ Hopelijk kunnen we nog wat puntjes op de i zetten komende dagen..

Onze mazzel; het EK is in Nederland, in Amersfoort tijdens de Hooglandse feesten. Dus geenlange reistijden.
We hebben enorm veel zin in volgende week 16 en 17 september en kunnen wel wat (virtuele) support gebruiken!

Groetjes namens team Fast&Furious,

Marjolijn


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mar_jolijn op 08-09-17 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:09

Wat gaaf!! Ik kende Horseboarden helemaal niet, maar ziet er onwijs gaaf uit! :))

Wat tof dat jullie dit samen doen! Heel veel succes in Amersfoort. +:)+ +:)+

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:12

Wauw! Supergaaf zeg! Hou ons alsjeblieft op de hoogte en heeeel veel succes. Ik duim voor jullie!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:13

Wat ontzettend gaaf!

Heel tof hoe jullie dit voor elkaar hebben gekregen. Ik ga jullie zeker volgen op Facebook :)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:16

Super tof! Heel veel plezier ook met de voorbereidingen!

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:18

Super gaaf Marjolijn! Heel veel succes :D *\o/*

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:21

linnnh schreef:
Wat gaaf!! Ik kende Horseboarden helemaal niet, maar ziet er onwijs gaaf uit! :))

Wat tof dat jullie dit samen doen! Heel veel succes in Amersfoort. +:)+ +:)+


Het is zo'n leuke sport! Spannend omdat het snel gaat, maar gezellig omdat je met zn drietjes bent. Ik kende het ook niet, maar ben helemaal om!! dankje, we gaan alles geven!!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:21

Capriootje schreef:
Super gaaf Marjolijn! Heel veel succes :D *\o/*


Kayleigh! Thanks, we hebben er zin in!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:22

StormMilagro schreef:
Wauw! Supergaaf zeg! Hou ons alsjeblieft op de hoogte en heeeel veel succes. Ik duim voor jullie!

Gaan we doen, je kan via onze facebookpagina ook op de hoogte blijven, maar ik gok dat we hier nog wel wat gaan plaatsen ;-)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 14:23

Ladybird schreef:
Super tof! Heel veel plezier ook met de voorbereidingen!


Nou, die zijn vrij pittig haha!

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:24

Mar_jolijn schreef:
StormMilagro schreef:
Wauw! Supergaaf zeg! Hou ons alsjeblieft op de hoogte en heeeel veel succes. Ik duim voor jullie!

Gaan we doen, je kan via onze facebookpagina ook op de hoogte blijven, maar ik gok dat we hier nog wel wat gaan plaatsen ;-)


Die heb ik direct geliked! En ik zie nu dat je foto's hebt toegevoegd, nog gaver!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:27

Geweldig !!!!!

( en wat doe je me aan, mijn vent is een goede snowboarder , extreme mountainbiker .... nu moet ik hem over gaan halen )

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:26

Gaaaafff en supercool dat jullie dit in zo'n korte tijd al zover onder de knie hebben! Heel veel succes alvast met de voorbereiding en straks het EK!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 15:38

@MariekeB Ik ben bang dat jullie dit dan wel MOETEN gaan doen :(:) Geef maar een seintje als jullie het een keer willen proberen

@Nissima Daar staan we zelf ook van te kijken :') maar overschat ons niet hoor, de Engelse teams doen dit al jaaaaren dus daar kunnen we niet tegenop

@StormMilagro Leuk dat je ons volgt! We zullen ook nog wel wat filmpjes plaatsen de komende dagen! En natuurlijk met het EK *\o/*

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:44

Wat gaaf (en best bijzonder) dat jullie dit doen :D Succes op het EK

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 16:54

MariaMaaike schreef:
Wat gaaf (en best bijzonder) dat jullie dit doen :D Succes op het EK


Danku danku, we maken ons geen illusies hoor :') We gaan vooral genieten op het EK

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:07

Wat enorm gaaf!!

Maar ik vraag me echt af hoe je het 'touw' vastmaakt? Achter aan het zadel oid?

Was mijn vriend maar niet zo bang voor paarden _O- :Y)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 20:17

sanso schreef:
Wat enorm gaaf!!

Maar ik vraag me echt af hoe je het 'touw' vastmaakt? Achter aan het zadel oid?

Was mijn vriend maar niet zo bang voor paarden _O- :Y)


Mijn vriend was ook bang voor paarden. Das het frappante! Nog steeds wel eens naar niet voor Camiel. Dat is zn mattie! Touw zit middels een tuig onder de kamer door, tussen de 2 zweetbladen door en dan vast achter de lepel. Daar kan ik de paniekhaak waar het touw aan vast zit lostrekken als het mis mocht gaan (nooit nodig gehad, wel geoefend) Afbeelding is niet mijn zadel, maar ik hanteer hetzelfde systeem.
Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Holysh#t... Wij mogen naar het EK horseboarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:17

Goh wat interessant!

Heel veel succes en plezier op het EK

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:21

Mooi systeem, zo onder het zadel.. Ik had wel eens van horseboarden gehoord (volgen mij heb ik jullie op een evenement zien rijden), maar geen idee dat daar een EK van was, laat staan in Nederland!
Wat een belevenis dat jullie daar naartoe mogen zeg, ik ga jullie zeker volgen. Geven jullie ook lessen of demonstraties? (ik organiseer regelmatig evenementen enzo)
Ontzettend leuk geschreven!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 22:44

Bonita_Bon schreef:
Mooi systeem, zo onder het zadel.. Ik had wel eens van horseboarden gehoord (volgen mij heb ik jullie op een evenement zien rijden), maar geen idee dat daar een EK van was, laat staan in Nederland!
Wat een belevenis dat jullie daar naartoe mogen zeg, ik ga jullie zeker volgen. Geven jullie ook lessen of demonstraties? (ik organiseer regelmatig evenementen enzo)
Ontzettend leuk geschreven!


Dankjewel! Ik schrijf er heel veel over de laatste tijd (op onze facebookpagina, krant, bokt, en wat al niet meer), superleuk!
Ik ben zelf instructrice en kan het horseboarden dus simpel onderwijzen. Demo's doen we ook, pb maar voor meer info.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:01

Goh, wat leuk zeg, en gefeliciteerd met jullie selectie :D

Bedoel je misschien Dorpsfeest Hoogland? Lijkt me grappig om te komen kijken.

Veel succes en plezier volgende week!

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 23:05

Koper schreef:
Goh, wat leuk zeg, en gefeliciteerd met jullie selectie :D

Bedoel je misschien Dorpsfeest Hoogland? Lijkt me grappig om te komen kijken.

Veel succes en plezier volgende week!


haha, ja dat klopt... wij kregen door 'de hooglandse feesten', maar dit klinkt logischer :Y)
Mocht je niks te doen hebben, kom even gedag zeggen ;-) De Engelse teams zijn echt heel goed! We hebben er zin in!

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:08

Wat gaaaaf Marjolijn! Heel veel succes en vooral veel plezier op het EK. Ik ga jullie volgen :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 23:09

Ik ben benieuwd of ik dan als totále leek het verschil kan zien tussen jullie en een team wat al langer traint. Ik heb echt nog nooit horseboarding gezien joh dus ik vind het nu al een belevenis :P