Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 09:16

Ik weet helaas niet waar de duiker zit. Gistermiddag kwam de man van het waterschap nog wel langs rijden en de sloot checken. Die is back to normal.
Het perceel nog niet. Het zand is echt zompig en er blijft nog veel water op staan. Bij het gras is het aardig weggetrokken.
Stress hebben we zeker gehad. Ik zag ons al staan met de paarden inladen op de weg. Gelukkig was het niet nodig.

Ze zijn weer heel blij met de bak en track. Vierden het uitbundig op de track vanmorgen :+ :):)
Zo ligt het er nu bij.
Afbeelding

Prima2Donna

Berichten: 859
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:38

Super fijn voor jullie dat het water op de meeste plekken al weggetrokken is. De bak ziet er idd nog uit als een zwembad. Kan vandaag nog mooi wat opdrogen maar er komt hierna alweer nieuwe regen aan geloof ik. Laat het maar snel weer lente worden!

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 11:43

Ja het is helemaal verzadigd. Het was natuurlijk al nat geweest de afgelopen week en dit was letterlijk de druppel. Het gaat vanavond weer regenen, dus ik hoop nu met de zon dat het nog een eind droogt. Maar dat gaat niet genoeg zijn. Soort dweilen met de kraan open. Ook letterlijk :+
Zodra alles echt opgedroogd is moet de loonwerker er door en moet alles losgetrokken worden. En dat zal na de zomer nog wel een keer moeten.

De boompjes zullen we van het voorjaar zien. Alles dat niet in de knop en blad komt heeft het dan niet gehaald vrees ik. Maar daar kunnen we nu nog weinig over zeggen.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens! Ik ben het water zo enorm zat!

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:50

Daiho, de reden dat die duiker dicht zit is volgens mij, dat men het water wil vasthouden ivm de komende droogte periode. Het probleem is natuurlijk wel dat niemand voorspellingen kan doen, hoe het weer over een maand of langer is, of hoeveel water er in een bepaalde periode valt.

Ibbel

Berichten: 49245
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:55

Welke komende droogteperiode? :+

Er komt voorlopig nog heel veel meer water aan. En die duiker wordt gewoon dichtgezet omdat stroomafwaarts er óók geen ruimte is.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 11:58

nikkel schreef:
Daiho, de reden dat die duiker dicht zit is volgens mij, dat men het water wil vasthouden ivm de komende droogte periode. Het probleem is natuurlijk wel dat niemand voorspellingen kan doen, hoe het weer over een maand of langer is, of hoeveel water er in een bepaalde periode valt.

Prima, maar niet op een perceel met dieren. Vind ik wel heel vreemd eerlijk gezegd. Ze weten dat daar paarden staan, want de gebiedsbeheerder rijdt regelmatig langs.
En voorlopig valt er nog veel meer water en zitten de waterbuffers vol. Dan hoeft er toch niet nog meer water opgeslagen te worden?


Ibbel schreef:
En die duiker wordt gewoon dichtgezet omdat stroomafwaarts er óók geen ruimte is.

Dit was inderdaad de reden die de gebiedsbeheerder gaf.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:59

Als die duiker specifiek wordt dicht gezet omdat er stroomafwaarts ook geen ruimte is, zal het probleem van Daihyo zo wie zo niet opgelost kunnen worden. De enige andere mogelijkheid is dan ruimte maken voor het water. ( ontgraven van percelen) Dat dit op problemen zal stuiten is voor iedereen duidelijk.

Ibbel

Berichten: 49245
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:02

Maar om het probleem dan maar op te lossen door het terrein van iemand met dieren ongevraagd (en ongecompenseerd!) blank te zetten is ook geen oplossing.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:09

Het mag dan wel geen oplossing zijn, alleen er is geen beter alternatief op dit moment, bedenk ik nu maar zo van achter mijn pc. Het is niet zo dat men bewust de zaak blank zet. Het is onvermijdelijk, gezien de situatie.

petraaken

Berichten: 44234
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:11

Dat kunnen ze prima oplossen door een perceel onder water te zetten waar geen dieren en stallen staan.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:12

Het werkt iets anders dan met lego. Het is niet zo dat je even de sloot ergens willekeurig afdamt.

Ibbel

Berichten: 49245
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:24

nikkel schreef:
Het mag dan wel geen oplossing zijn, alleen er is geen beter alternatief op dit moment, bedenk ik nu maar zo van achter mijn pc. Het is niet zo dat men bewust de zaak blank zet. Het is onvermijdelijk, gezien de situatie.



Het lijkt me anders wel dat men de boel bewust blank zet. En anders kunnen ze verrekte slecht nadenken.
Volle sloot, 40 mm regen plus de duiker dicht. En dan denk je dat niemand vooraf weet dat dan de boel vóór de duiker blank komt te staan? Come on... Het is het waterschap hè, het is hun expertise.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:28

Hoe vaak komt dit voor IBBEL denk je.??

Als het een regelmatig voorkomend gebeuren zou zijn, dan moet het waterschap erop een gegeven moment wat aan doen, maar niet wanneer het een eenmalig gebeuren is.

pmarenaJarig

Berichten: 48337
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:29

Nouja bewust blank zet...zoals ik het begrijp stonden alle waterbergingen al vol, en dan houdt het toch op...? Als je geen "put" meer zonder water hebt om het water naar weg te laten lopen...

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:41

nikkel schreef:
Hoe vaak komt dit voor IBBEL denk je.??

Als het een regelmatig voorkomend gebeuren zou zijn, dan moet het waterschap erop een gegeven moment wat aan doen, maar niet wanneer het een eenmalig gebeuren is.


Dit was de 4e keer sinds oktober. Alleen deze keer was het heftiger dan de vorige keren. De vorige keren stond alleen achterin de bak en een deel van de track en wei blank en werd de duiker daarna open gezet.

Oktober
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In december is dit nog een keer gebeurd, maar daar kan ik even zo snel geen foto's van vinden.

Januari
Afbeelding

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:47

Misschien is het de moeite waard, om er een gesprek over te voeren, met het waterschap. Wat ik echter boven al aangaf, er zijn nogal wat consequenties.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:49

Owwww wat een water, vreselijk, ik kan me jullie stress helemaal voorstellen.
Hopelijk komt er een oplossing voor de toekomst.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:54

nikkel schreef:
Misschien is het de moeite waard, om er een gesprek over te voeren, met het waterschap. Wat ik echter boven al aangaf, er zijn nogal wat consequenties.

Daar heb ik inderdaad om gevraagd, want dit kan een keer gebeuren, maar niet een paar keer per jaar. We hebben de pech dat we het laagst liggen van de percelen aan deze sloot, dus het stroomt hier ook als eerste op.
Die eerdere keren was het niet extreem en met een paar uur stond de duiker open. Maar zover als afgelopen weekend moet het gewoon niet komen. Dat kan niet met de paarden er op :n

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:01

Heel bot gezegd, maar absoluut niet zo bedoeld, als het gewoon grasland was zonder paarden had het niet tot deze problemen geleid. Het waterschap kan er nu eenmaal helemaal niets aan doen aan het feit dat je paarden houdt op dat laagst gelegen perceel.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:13

nikkel schreef:
Heel bot gezegd, maar absoluut niet zo bedoeld, als het gewoon grasland was zonder paarden had het niet tot deze problemen geleid. Het waterschap kan er nu eenmaal helemaal niets aan doen aan het feit dat je paarden houdt op dat laagst gelegen perceel.

Je betaald genoeg aan waterschap om droge voeten te hebben, niet om je wei maar onder water te laten lopen.
Hier hebben ze een tijd terug de waterstand verhoogt (voor het natuurgebied hierachter), heel leuk maar mijn wei staat daardoor 6 maanden per jaar voor minimaal de helft onder water (nu bijna helemaal).
De buren hebben actieve drainage doormiddel van een pomp, maar zelf hun wei (die wat hoger ligt dan de mijne) staat al minimaal 2 maanden voor 75% blank.

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:17

Daihyo schreef:
nikkel schreef:
Hoe vaak komt dit voor IBBEL denk je.??

Als het een regelmatig voorkomend gebeuren zou zijn, dan moet het waterschap erop een gegeven moment wat aan doen, maar niet wanneer het een eenmalig gebeuren is.


Dit was de 4e keer sinds oktober. Alleen deze keer was het heftiger dan de vorige keren. De vorige keren stond alleen achterin de bak en een deel van de track en wei blank en werd de duiker daarna open gezet.

Oktober
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

In december is dit nog een keer gebeurd, maar daar kan ik even zo snel geen foto's van vinden.

Januari
[ Afbeelding ]


Oja dat is inderdaad gewoon een gratis vijver op je paddock paradise...
Hier moeten ze dan toch echt wel wat aan gaan doen.

Daihyo

Berichten: 88116
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 13:29

nikkel schreef:
Heel bot gezegd, maar absoluut niet zo bedoeld, als het gewoon grasland was zonder paarden had het niet tot deze problemen geleid. Het waterschap kan er nu eenmaal helemaal niets aan doen aan het feit dat je paarden houdt op dat laagst gelegen perceel.

Maar het is geen grasland. Al jaren niet meer. En dat weet het waterschap ook.
Vandaar dat ik ook met ze in gesprek wil.

Anastasia24

Berichten: 2736
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:31

Joh ts, wat een water... Ik zou dit persoonlijk niet accepteren en echt wat aan gaan doen, wat dan ook.
Moest wel even grinniken om die eendjes in je (water)bak.

nikkel
Berichten: 2552
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:42

Daihyo: succes met het gesprek. Gezien de te verwachten kosten voor een goede oplossing, ben ik benieuwd naar de uitkomsten van een gesprek.

pmarenaJarig

Berichten: 48337
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:47

Brainless schreef:
nikkel schreef:
Heel bot gezegd, maar absoluut niet zo bedoeld, als het gewoon grasland was zonder paarden had het niet tot deze problemen geleid. Het waterschap kan er nu eenmaal helemaal niets aan doen aan het feit dat je paarden houdt op dat laagst gelegen perceel.

Je betaald genoeg aan waterschap om droge voeten te hebben, niet om je wei maar onder water te laten lopen.
Hier hebben ze een tijd terug de waterstand verhoogt (voor het natuurgebied hierachter), heel leuk maar mijn wei staat daardoor 6 maanden per jaar voor minimaal de helft onder water (nu bijna helemaal).
De buren hebben actieve drainage doormiddel van een pomp, maar zelf hun wei (die wat hoger ligt dan de mijne) staat al minimaal 2 maanden voor 75% blank.


Jeetje, kan dat zomaar....?

Kijk als je land nu al sinds jaar en dag als overstroom gebied wordt gebruikt bij zeldzaam hoge waterstanden, je koopt het land en zet er dieren neer en gaat dan "klagen" dan ligt het gevoelsmatig nog een heel stuk anders dan wanneer je goede weidegrond koopt en na een tijd besluiten ze ineens om de waterstand te verhogen waardoor je land voor een (groot) deel van het jaar onbruikbaar wordt... dat moet toch niet zomaar kunnen....? -O-