Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:21

Ik kwam een andere beschrijving tegen op Facebook := Daarin staat beleerd, bomproef, allround, verkeersmak.

Dat ze die potenties heeft, ja dat kan prima, en kan je ook zeker melden. Maar ze is het pas als ze de kilometers heeft gemaakt.

Maar goed, deze misleidende woorden worden wel vaker bij paarden verkopen gebruikt, al meer dan eens gezien helaas. Iemand die zon dier voor een kind koopt onder 't mom van kuikenmak en dan na X aantal maanden terug bij 0 moet beginnen omdat zo'n dier uit z'n schulp komt en 0 zelfvertrouwen heeft door 't missen van de kilometers.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:27

"ze kan alles in grondwerk" hoe krijg je dat voor elkaar in 7 weken?
Ze was toch wild? Hoe kan je zeggen dat ze bomproof is?
Is ze überhaupt een zadel gewend of ben je er gewoon zo op gaan zitten?

Echt fantastisch dat ze in Duitsland of Amerika dat met een Mustang doen maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Je gaat echt zó veel te snel voor die pony.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 21:49

Nyaleti schreef:
"ze kan alles in grondwerk" hoe krijg je dat voor elkaar in 7 weken?
Ze was toch wild? Hoe kan je zeggen dat ze bomproof is?
Is ze überhaupt een zadel gewend of ben je er gewoon zo op gaan zitten?

Echt fantastisch dat ze in Duitsland of Amerika dat met een Mustang doen maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Je gaat echt zó veel te snel voor die pony.


Ik ben geen kind hè !!
Ze heeft zadel op gehad incl er op met zadel.
En verder

Vind ik het hier wel weer even mooi geweest. Iedereen oordeelt achter een computer terwijl niemand hier in het echt ziet behalve wij .
We zijn geen leken
:evaw: :evaw: :evaw: :evaw:

XladyX

Berichten: 1365
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:56

Ik ben normaal echt van mening leven en laten leven, maar in dit topic zijn er een paar dingen waarvan ik me voor kan stellen dat het mensen tegen je keert.
Ik ga proberen het neutraal uit te leggen, maar het lijkt of je wil dat mensen jullie volgen omdat jullie noemen erg ervaren zijn zijn (en zoals je aangeeft, de intentie te hebben dit voor handel te doen, bijna zouden zeggen "professional"). In de filmpjes die jullie delen is geen professionaliteit, wel veel lol, en #'s over wild paard etc, de clickbait achtige titels voor youtube en bepaalde keuzes (bv. snoepjes voeren, aangeven dat alleen dán te doen, later filmpje weer doen, paard te koop aan bieden als beleerd) geeft een tegenstrijdig gevoel met de info die jullie geven. Absoluut niet "fout"! Lol is ook heel erg belangrijk! Er zijn meerdere mensen in dit topic met tips, en zelfs met meerdere koniks en dus veel ervaring, maar op elke tip lijkt een weerwoord te komen en advies wordt niet gevraagd. Ik denk zomaar dat jullie vooral graag volgers zoeken maar ik denk niet dat bokt daar in jullie geval een goed platform voor is. Mensen hier zijn kritisch, sommige professionals, en ook veel met een hoop kennis en ervaring. Ik denk dat voor jullie doel en manier ("huisstijl") van delen andere platformen geschikter zijn. Wel veel succes met Kalja! <3
Laatst bijgewerkt door XladyX op 23-04-23 22:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:58

Maar in de reacties op facebook geef je aan dat ze beleerd is. Er vraagt iemand om filmpjes van onder het zadel en daar schrijf je bij dat je er mee bezig bent. Ze is toch nog niet ingereden?

Als ik de advertentie zo lees komt het op mij over of pony al lang en breed ingereden is en al op buitenrit is geweest.

Ben gewoon eerlijk en schrijf er bij dat er net 2 keer op gezeten is. Weten mensen ook waar ze aan toe zijn.

Bielsje

Berichten: 1408
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:41

Ik zag de advertentie voorbij komen op FB en ik dacht "goh, nog een wilde Konik". Ik dacht nog één, want deze was al beleerd etc.... Ik heb geen mening over geld verdienen, geen mening over het trainen of wat dan ook, maar ik ben het er wel mee eens dat de advertentie een ander beeld schetst dan het geval is. Dat kan natuurlijk onbedoeld zijn want de term beleerd lijkt soms meerdere definities te hebben :+

Ik snap dat het allemaal geld kost, maar als het goed is weet je dat voordat je aan zoiets begint. Ik hoop alleen dat jullie haar een stuk verder trainen zodat ze als een echte kinderpony verkocht kan worden en ze niet naar mensen gaat die hun kind veel te hoog inschatten en haar goede start teniet zal worden gedaan.

lies

Berichten: 9638
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:55

Interessante plot twist..

Ik zag geen advertentie, maar een reactie op een moeder die voor haar dochter een bomproof beleerde pony zocht en dacht; goh, die lijkt veel op die pony van bokt. Maar dat kon toch niet, want het beestje is niet ingereden, laat staan bomproof, voor een 6 (ZES!) jarige. Topic weer opgezocht. Wel dezelfde dus..
Vind het echt onverantwoord dat je een pony die praktisch niets kent, aanbiedt aan iemand die een brave pony voor haar dochter zoekt. Een pony die je zelf constant 'wild' noemt..

What could possibly go wrong? 8)7

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:28

Wat mij tegen staat is dat je telkens blijft roepen dat ze gered is van de slacht. De slachtptijs is laag maar jullie zouden er veel meer hoor betaald hebben aan de handelaar. Die pony ging helemaal niet naar de slacht levert veel te veel op en er wordt alleen maar op de tere zieltjes ingepraat dat ze anders naar de slacht zou gaan. Gewoon een verdien model dus. Was ze niet bij jou gekomen had een ander haar wel gekocht. En anders heb je veel te veel betaald puur uit emotie.

Anoniem

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:31

Die handelaar heeft daar inderdaad een verdienmodel van gemaakt. Ik weet waar die vanaf komt. Hebben ze minder ellende van dan kapotte rijpaarden verkopen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:22

Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n beestje op moet brengen? Beleerd dus

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:00

Ze adverteert hem voor 4500.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:44

Oei dus toch deze pony.
Gered van de slacht en dus bij een (hobby) handelaar terecht gekomen. Want Met 7 weken verander je een wild onbeleerd paard niet in een bomproof kinder pony.

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:53

Hier gaat veel tijd in zitten meer tijd dan jullie er nu hebben in gestoken.

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:59

Kalja kan natuurlijk gewoon super braaf zijn nu, maar dat betekent niet dat ze dat ook zal blijven. Ze heeft in korte tijd veel meegemaakt, een paard heeft 6 tot 12 maanden nodig om compleet te acclimatiseren op een nieuwe plek. Het is dus goed mogelijk dat ze op een andere plek ineens een heel ander paard wordt.

Het hoeft niet, maar kan wel. Daarom zou ik deze niet als zeer brave kinderpony adverteren.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:13

Ik heb veel Koniks ingereden en het was bijna altijd opstappen en inderdaad weg rijden in de bak....

Maar buiten veranderden, vele echt enorm en gingen ze "aan". Mijn eigen kinderkonik die het leuk doet in lesjes laat ik bijvoorbeeld echt niet los met een kind buiten.

Ze staan op standje survival en zien dan alles, kunnen ze 360 graden ander soort pony van worden.

Meerdere hebben ook buitenrij problemen, ik hoop oprecht dat ook deze merrie goed en kundig terecht komt... En straks wel een permanent huis vind.

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:35

Captain schreef:
Kalja kan natuurlijk gewoon super braaf zijn nu, maar dat betekent niet dat ze dat ook zal blijven. Ze heeft in korte tijd veel meegemaakt, een paard heeft 6 tot 12 maanden nodig om compleet te acclimatiseren op een nieuwe plek. Het is dus goed mogelijk dat ze op een andere plek ineens een heel ander paard wordt.

Het hoeft niet, maar kan wel. Daarom zou ik deze niet als zeer brave kinderpony adverteren.


En dan helemaal niet bomproof erbij zetten. Ik krijg altijd kriebels van dat woord. Een paard is een VLUCHTdier. En helemaal een pony wat amper zadelmak is en uit het wild komt

Je kan beter neerzetten, verkeer gewend oid

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:55

Ik vond het wel een leuk topic om te volgen. Maar was het eigenlijk direct al de bedoeling om het diertje al zo snel weer te verkopen toen jullie haar gekocht hadden? Ik heb wel het idee dat het erg snel gaat. In een paar weken tijd, van “wild” naar volledig beleerd? Dat is wel erg kort voor mijn gevoel. Hopelijk komt het diertje op een fijne en passende plek terecht.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:02

Er wordt ook aangegeven dat ze er veel kosten aan kwijt zijn en tijd. Maar is iedere paarden eigenaar dat dan niet? Tijd moet je altijd in je dier steken, een nieuw dier helemaal. Geld kost het ook altijd maar de kosten van opfok en dekking zijn er hier niet. Het kost je tot dusver 7 weken stalling en tijd. Zie niet waarom ze zo duur moet zijn dan. Ik vond het een leuk topic maar er is nu een commerciële handel van gemaakt. Ik vind het ook niet eerlijk naar het dier toe om haar juist weer te verhandelen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan. Ik vind het oprecht een erg leuk dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:44

PBA_ schreef:
Er wordt ook aangegeven dat ze er veel kosten aan kwijt zijn en tijd. Maar is iedere paarden eigenaar dat dan niet? Tijd moet je altijd in je dier steken, een nieuw dier helemaal. Geld kost het ook altijd maar de kosten van opfok en dekking zijn er hier niet. Het kost je tot dusver 7 weken stalling en tijd. Zie niet waarom ze zo duur moet zijn dan. Ik vond het een leuk topic maar er is nu een commerciële handel van gemaakt. Ik vind het ook niet eerlijk naar het dier toe om haar juist weer te verhandelen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan. Ik vind het oprecht een erg leuk dier.
Naja, als je een dier koopt voor de handel, moet je je tijd in wezen ook rekenen en dan houd je er weinig aan over als je de andere kosten ervan aftrekt. Tegelijkertijd denk ik zomaar dat dit meer hobbyhandel is en dat TS er niet van hoeft te leven, dus dan is het best een prima zakcentje als je je hobby kunt uitoefenen en in een paar weken wat winst kunt pakken op zo'n pony.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:25

Ik weet van welke handelaar ts de Konik heb, en bij hem gaan ze goed over de kop kwa geld...

Dus ik snap de prijs van ts, maar raad aan om in het vervolg ergens anders je konik te zoeken want via deze man zijn ze indd niet zo wild meer & ook niet echt "gered" (koopt ts hem niet, doet iemand anders het wel dier is ipc niet meer geselecteerd voor slacht).

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 19:39

Ik word een beetje verdrietig van alle bizarre oordelen .
Wij hebben alleen maar alle goede intenties gehad en nog steeds . . Denk dat sommige even het begin zijn vergeten en dat ze al maanden tussen de mensen heeft gestaan in een stalletje en niet pas 2 maanden uit de natuur vandaan komt dit ivm haar dracht ( terug te vinden in het topic )
Wat ons is verteld bij de persoon waar we hem kochten is dat ze anders naar de slacht gaan .

Daarnaast oordelen jullie vanaf achter een scherm kunnen ons alle 3 niet . Mijn eigen 3 paarden blijven bij mij voor het leven. Wij zijn super gek op onze dieren en het doet ons wat dat deze gezonde goede dieren geslacht worden waarop we onze eerste konik hebben gehaald . Niet met het doel te houden want dan zouden we er niet meer kunnen redden en trainen en ons doel is juist ze daar weg te halen. Misschien dweilen met de kraan open maar niks doen help je ze sowieso niet mee. Hopelijk vinden we ooit zelf een doorgang ze rechtstreeks te kunnen halen maar voor nu weten we dat gewoon niet .

Helaas hebben we geen rechtstreekse connecties en betalen we dus helaas een flinke prijs voor haar .
In de flyer die ik heb gemaakt staat binnen kort beschikbaar . Daarnaast de mensen die echt geïnteresseerd zijn melden we er ook bij dat ze pas weg gaat wanneer ze er klaar voor is hier zijn we duidelijk in naar de mensen die daadwerkelijk voor haar komen.

Daarnaast zijn we kieskeurig naar wie ze toe gaat we trainen ze niet voor niets met alle liefde wij krijgen ook gevoel bij haar anders had ze net zo goed geslacht kunnen worden ze moet er op vooruit gaan. ( als ik een handelaar oid was geweest had me dat niet geboeid )

We verdienen er totaal niks aan als ik er aan had willen verdienen had ik het dubbele moeten vragen we halen net aan de kosten die we allemaal maken er uit. Het is geen hobby van ons, het kost ons veel tijd en energie naast onze eigen paarden en gezin. Als we het voor hobby deden dat hield ik het wel gewoon bij mijn eigen paarden daar valt ook genoeg te trainen gezien ik 3 jonge paarden heb. We doen dit uit liefde voor paarden gezien we het verschrikkelijk vinden dat deze mooie gezonde dieren naar de slacht gaan door over populatie.

Als mensen in de toekomst ergens tegen aan lopen komen we met liefde hun kant op om ze te helpen . Zodra Kalja meer onder het zadel is geweest gaan we ook met haar naar het bos en strand want daar wonen we niet ver vandaan.

Kwa trainen heb ik mijn eigen methode en ja ik neem daar niet wat anders in aan. Na 30 jaar weet ik wat ik voor mijzelf prettig vind en achter welke methode ik sta . Ik zie het dier in real life en zie en merk waar ze goed op reageert . Ik ga dat niet veranderen of aanpassen omdat iemand achter een toetsenbord wat anders denkt of vind .
Real life kan ik battle met iemand als ik ergens tegen aan zou lopen maar dat ga ik niet doen met iemand achter een toetsen bord .

Alles wordt super vriendelijk gedaan, ze wordt bijv bitloos ingereden .

Voor nu is dit echt mijn laatste bericht want vind het geen fijn forum wordt er zelfs misselijk van wat voor een nare gedachten gangen er hier hangen. Gedachten die bij ons nooit op zouden komen.

Ga zelf eens wat goeds voor de wereld doen begin bij jezelf en kijk naar jezelf.
Gelukkig krijgen we positieve reacties en mensen die het wel een mooie doelstelling vinden en die niet alleen maar zwart kijken .

Nu ben ik echt weg van bokt :evaw: :evaw: :evaw:
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 25-04-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 19:40

SeaSide schreef:
Ik weet van welke handelaar ts de Konik heb, en bij hem gaan ze goed over de kop kwa geld...

Dus ik snap de prijs van ts, maar raad aan om in het vervolg ergens anders je konik te zoeken want via deze man zijn ze indd niet zo wild meer & ook niet echt "gered" (koopt ts hem niet, doet iemand anders het wel dier is ipc niet meer geselecteerd voor slacht).

Het is jammer dat hij dat mensen voor houdt wij hebben alleen maar goede intenties gehad .
En ik heb gister opgezocht wat slachtprijs is. Nou ze gaan daar niet een beetje over de kop maar bizar veel dan als hij dat aan een natuur gebied moet betalen

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:43

Wat is de prijs voor ongeveer die betaald worden bij deze handelaar?

lies

Berichten: 9638
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:25

Dakotexas schreef:
(...)
Daarnaast zijn we kieskeurig naar wie ze toe gaat we trainen ze niet voor niets met alle liefde wij krijgen ook gevoel bij haar anders had ze net zo goed geslacht kunnen worden ze moet er op vooruit gaan. ( als ik een handelaar oid was geweest had me dat niet geboeid )
(...)


Iemand van jullie (weet niet of jij het zelf bent) biedt haar letterlijk aan, aan een ZES jarige :roll: Ik heb even verder gescrold, jullie bieden d'r letterlijk aan iedereen aan die een kinderpony zoekt.. Wees gewoon eerlijk, je wilt er zsm aan verdienen. Niks mis mee, maar dit hele 'ik doe iets goeds voor de wereld', dat is een kulverhaal.