Een dag uit het leven van de Shetland kudde

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Een dag uit het leven van de Shetland kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 21:44

Vorig jaar al wel eens foto's van de heren en de dames geplaatst, maar door dat de focus ook vooral lag om Asfaloth weer op de rit te krijgen en ik vervolgens ook een ziek konijn had die een heftige aanval van E.Cuniculi had gekregen en daarna een zieke kat had (die nier problemen bleek te hebben) is het fotograferen er echt bij ingeschoten.
Gelukkig zijn alle dieren weer beter en is de kat stabiel met haar nieren en zijn haar nierwaardes zelfs verbeterd *\o/* . Waardoor ik het fotograferen weer heb opgepakt begin dit jaar. Toen de kudde vanmiddag dan ook heerlijk lag te dutten kon ik niet anders doen dan foto's van ze maken!
Helemaal ook omdat er binnenkort veranderingen gaan komen in de kudde zijn dit mooie herinneringen voor later. Zo gaan Frodo en Maria binnenkort de kudde verlaten en komen er een nieuwe hengst en nieuwe merrie voor in de plaats. Erg spannend allemaal, maar gezien Frodo al de 2de hengst is waar mijn ruin succesvol mee samen staat verwacht ik dat het allemaal wel goed komt! Ze krijgen alle tijd om te wennen aan elkaar. Het helpt dat Asfaloth absoluut niet dominant is en goed weet wat hij moet doen.
Dat komt allemaal wel goed!

Aan de scherpte word gewerkt. Camera is recent nagekeken. Sinds 2 maanden een nieuwe bril (ik bleek dubbel te kijken). Het is nu nog weer even de ja hoe zeg je dat. De feeling terug krijgen.

Voor wie de kudde nog niet kent:
Frodo: Palomino Bonte goedgekeurde 2de premie dek hengst (verzorgpony). Frodo is niet zijn echte naam, maar zijn roepnaam in de wei/social media!
Asfaloth: Witte 9.5 jarige ruin (eigen pony)
Maria: Bruin bonte merrie (verzorgpony en de moeder van Asfaloth)
Arwen: Bruine merrie (verzorgpony)

1. Zo trof ik de kudde vanmiddag aan toen ik de wei in kwam. Arwen staat hier duidelijk op wacht <3

Afbeelding

2. Na een tijdje ging ook Arwen er gezellig bij liggen.

Afbeelding

3. Waarop Frodo het stokje over nam, op stond en ging waken. Al dat rusten is natuurlijk wel heel erg vermoeiend.

Afbeelding

4. Asfaloth (links) samen met zijn moeder (rechts) <3

Afbeelding

5. Asfaloth heeft sinds vandaag officieel zijn deken af (rustig afgebouwd) en daar maakt meneer gretig gebruikt van _O- . Ik ben benieuwd hoelang die nog wit blijft, maar ik vrees ervoor dat ik maandag een bruine pony heb (morgen ben ik er niet) :j .

Afbeelding

6. Knuffelen met zijn grote vriend Frodo terwijl zijn moeder nog heerlijk ligt te relaxen <3

Afbeelding

7. En ja... dan ben je een stoere hengst en een stoere ruin en dan staat dat mens te fotograferen hoe lief je staat te knuffelen met elkaar. Dat kan natuurlijk niet. Even laten zien hoe stoer ze zijn _O- .

Afbeelding

8. Asfaloth weet gelukkig goed hoe hij voor zichzelf op moet komen.

Afbeelding

9. Om daar dan vervolgens heel trots op te zijn!

Afbeelding

10. Al dat knuffelen en stoeien (wat een paar minuten duurde) is wel heeeeel vermoeiend.

Afbeelding

11. En hoe mooi is het dat terwijl de mannen aan het knuffelen zijn de dames gewoon relaxed blijven liggen <3 .

Afbeelding

12. Zo mooi ook dat zelfs wanneer er onenigheid is geweest tussen de 2 mannen of wanneer ze gestoeid hebben ze daarna altijd gelijk de rust weer weten te vinden en verder gaan met waar ze het liefste mee bezig zijn. Elkaar groomen/knuffelen!

Afbeelding

13. Frodo laat even aan Maria weten dat het nu echt wel weer tijd is om op te staan.

Afbeelding

14. Terwijl Arwen nog even verder geniet van haar rust moment <3 .

Afbeelding

15. Met de kudde die nu om haar heen waakt <3

Afbeelding

Geniet van de foto's van deze geweldige kudde! En hoewel het jammer is dat er binnenkort twee pony's weg gaan kijk ik tegelijkertijd ook uit naar de nieuwe kudde leden die we mogen gaan verwelkomen en hoop ik dit relaxte beeld straks ook weer te kunnen laten zien met de nieuwe hengst en de nieuwe merrie in de kudde!

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Een dag uit het leven van de Shetland kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:43

Wat een leuke kudde <3
Welke twee gaan weg?

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 16:05

Dandelion07 schreef:
Wat een leuke kudde <3
Welke twee gaan weg?

Dank je wel! Het is elke dag weer genieten van ze <3 .

De Palomino bonte hengst en de bruin bonte merrie gaan weg. Beiden gaan naar de eigenaar van de palomino bonte hengst (de fokker van Asfaloth leent de hengst altijd van een vriend van hem). Van diezelfde eigenaar komt er dan een zwart bonte hengst voor terug en als ik het goed heb begrepen een valk kleurige merrie. Ben erg benieuwd naar de nieuwe kudde leden!
De bruine merrie komt daar overigens ook vandaan.

Asfaloth is in de wei die op de foto staat geboren 9.5 jaar geleden.

Coco4life
Berichten: 1244
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:08

Wat schattig! Ik vind het ook leuk dat een shetje Frodo heet, van de ban van de ring!
De dames denken: rustig aan het is weekend!

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 17:42

Coco4life schreef:
Wat schattig! Ik vind het ook leuk dat een shetje Frodo heet, van de ban van de ring!
De dames denken: rustig aan het is weekend!

Heb er nog 2 in de kudde lopen die namen hebben van Lord of the Rings! Asfaloth (mijn witte ruin) is een prachtig wit paard in Lord of the Rings. In de film rijd Arwen er op. In de boeken is Asfaloth het paard van de Elf Glorfindel. De naam past dan ook perfect bij mijn eigen Asfaloth <3 .

De bruine merrie heet Arwen!

Voor de 2 nieuwkomers binnenkort zit ik in hetzelfde thema te denken qua namen.
Voor de nieuwe hengst word het waarschijnlijk Fili of Kili (Hobbit) en voor de nieuwe merrie Eowyn. Dat zullen dan voornamelijk hun namen op social media worden. In de wei zal ik gewoon hun eigen namen gebruiken, maar op social media geef ik ze graag een andere naam.

Coco4life
Berichten: 1244
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:46

xYaartje schreef:
Coco4life schreef:
Wat schattig! Ik vind het ook leuk dat een shetje Frodo heet, van de ban van de ring!
De dames denken: rustig aan het is weekend!

Heb er nog 2 in de kudde lopen die namen hebben van Lord of the Rings! Asfaloth (mijn witte ruin) is een prachtig wit paard in Lord of the Rings. In de film rijd Arwen er op. In de boeken is Asfaloth het paard van de Elf Glorfindel. De naam past dan ook perfect bij mijn eigen Asfaloth <3 .

De bruine merrie heet Arwen!

Voor de 2 nieuwkomers binnenkort zit ik in hetzelfde thema te denken qua namen.
Voor de nieuwe hengst word het waarschijnlijk Fili of Kili (Hobbit) en voor de nieuwe merrie Eowyn. Dat zullen dan voornamelijk hun namen op social media worden. In de wei zal ik gewoon hun eigen namen gebruiken, maar op social media geef ik ze graag een andere naam.

Hihi, wat leuk lord of the rings en hobbit pony’s!

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Re: Een dag uit het leven van de Shetland kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 02:18

Wat een heerlijke foto's waar ze lekker met zijn allen liggen te slapen, wat een mooi groepje zo.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:56

Shetjes zijn cool! Wat een leuk clubje heb je daar! Heerlijke foto's om te zien! Ik word er vrolijk van! :):)

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 13:16

Nikkay: Dank je wel <3 . Zo blij dat ik de foto's nog heb kunnen maken! Nog even een paar uurtjes genieten van ze. Eind van de middag vind de wisseling plaats!

Riel: Dank je wel! En zo leuk om te horen!

Als alles volgens planning goed gaat verlopen dan vind eind van de middag de wissel plaats. Dan arriveren de nieuwe hengst en de nieuwe merrie en gaan de bruin bonte merrie en palomino bonte hengst weg. Zal even wennen zijn dat ze er niet meer zijn, maar weinig tijd om er over na te denken heb ik ook niet. Dan is het zorgen dat de 2 nieuwe pony's hun rust en ontspanning gaan vinden en zich thuis gaan voelen hier.
Mijn ruin en de bruine merrie zullen dan nog wel even apart van de 2 nieuwe staan zodat alles in rust aan elkaar kan wennen. Dinsdag hoop ik dat de rust er zo is dat ze alle 4 samen kunnen, maar dat is even afwachten hoe het allemaal loopt!
Gelukkig heb ik zelf al genoeg ervaring wat betreft inscharen van een ruin en hengst en weet ik precies wat ik moet doen dus dat komt helemaal goed :j .

Zal uiteraard ook een foto van de 2 nieuwe posten vanavond!
Uiteindelijke doel is om dan weer net zo'n rust creeëren als dat de huidige kudde heeft <3 .

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 18:38

Het is allemaal even anders gelopen. Ipv de hengst kwam er nog een merrie mee gisteren! Een grote verrassing, maar extra leuk. De hengst komt over een aantal weken pas.

Gisteren zijn beide merries aangekomen en na een nachtje apart voelde het zo goed dat ik alles al heb samen gevoegd en wat ging dat er rustig en relaxed aan toe! Geen haat, geen nijd en al helemaal geen stress.

Sterker nog... Ik had Asfaloth en Arwen nog maar net in de wei bij Eowyn (de drachtige) en Tilda (de zwarte merrie) gezet en tot mijn grote verbazing begonnen Eowyn en Asfaloth al te knuffelen met elkaar!
Het is al zo erg dat toen Asfaloth met Tilda wilde knuffelen Eowyn al zo iets had van: Dat is MIJN man :') _O- . Ik heb concurrentie vrees ik _O- .
Wel is het duidelijk dat Eowyn de boel regeld. Ze mag dan de kleinste zijn, maar zodra ze het ergens niet mee eens is laat ze dat ook duidelijk weten.
Arwen vind het nog wat spannend de nieuwe merries en Tilda bekijkt het allemaal van een afstandje.

Liefde op het eerste gezicht <3 :
Links Asfaloth. Rechts Eowyn:

Afbeelding

Ondanks alle nieuwe indrukken voelt Tilda zich al wel zo thuis dat ze is gaan liggen rusten in de wei <3 . Stond vol verbazing te kijken. Ze zijn er nog maar net 24uur! En de kudde was echt nog maar 2uur samen als een kudde en dan toch durfde Tilda al te gaan liggen <3 .

Afbeelding


Van links naar rechts:
Tilda, Eowyn, Asfaloth en Arwen

Afbeelding

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Een dag uit het leven van de Shetland kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:36

Superlief! Fijn dat het zo goed ging! Wanneer komt het veulen van Eowyn?

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 21:26

Dandelion07 schreef:
Superlief! Fijn dat het zo goed ging! Wanneer komt het veulen van Eowyn?

Min of meer elk moment. Was helaas even niet anders dan dat ze afgelopen donderdag pas gebracht konden worden en volgens mij vulde haar uier ook ineens heel snel zoals ik het begreep.
Gelukkig voelt ze zich al helemaal thuis hier en is het (on)geduldig wachten op de kleine van Eowyn. Kan het er nu al uitkijken :') _O- . Zwart bonte hengst op een valk merrie. Kan van alles uitkomen. Belangrijkste is dat het gezond is!
Plus dat Eowyn zelf de kleinste is van de kudde en dat gaat echt een mini veulen worden dan. Zooooo benieuwd!

Eowyn laat mij ook al toe. Mag al uier foto's maken van haar terwijl ze los staat. Staart ook al bij mogen knippen en wanneer ze ervoor open staat knuffelen we ook al. Eowyn trekt heel erg naar Asfaloth toe en daar ben ik blij om. Asfaloth is gek met veulens en weet ook dat die er echt voor haar gaat zijn straks en haar zal helpen waar nodig. Kudde heeft ook al met zijn allen op rust gestaan vanmiddag en ik houd ze scherp in de gaten.
Gaat helemaal goed komen <3 . Daar heb ik het volste vertrouwen in!

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 13:13

Even een update! Gisteren is Thorin dan eindelijk aangekomen en wat is die knap! Uiteraard staat hij nog even apart van de kudde zodat ze in alle rust aan elkaar kunnen wennen. Daar krijgen ze alle tijd voor. Zodra het goed voelt word alles samen gevoegd.
Gisteren was er ook nog flink onrust tussen beide mannen (logisch), waren al rustiger toen ik gisteravond even ging kijken hoe ze er bij stonden, maar toen ik vanmorgen aan kwam lag Asfaloth (mijn ruin) al heerlijk te slapen en stond ook Thorin op rust in de hoek van zijn wei. In de buurt van de kudde. Erg blij mee dat ik toch al een beetje de rust zag!
Thorin kwam ook gelijk al naar mij toe toen ik naar hem toe liep. Mijn focus ligt nu vooral op de rust en ontspanning in de kudde en bij Thorin zelf.
Van wat ik tot nu toe zo zie gaat het helemaal goed komen!

Ook bijzonder om te zien hoe Asfaloth zich als ruin echt als de hengst van de kudde gedroeg gisteren. De dames bleven netjes achter hem of bij Asfaloth in de buurt en waar nodig zette Asfaloth zich echt tussen Thorin en de dames in. Tegelijkertijd wist Asfaloth zich ook rustig te houden en probeerde hij al af en toe contact te zoeken met Thorin.
Wel echt heel mooi om dat kudde gedrag zo te zien!

Genoeg gekletst! Ontmoet Thorin <3 . 6 jarige hengst! Hopelijk kan ik over een tijdje foto's plaatsen waarin alles samen ligt te slapen!

Afbeelding