Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 15:26

Gistermiddag zon beetje de schrik van mijn leven zeg.
Ik zal even bij het begin beginnen!
Bij mij op stal komt altijd een heel lief vrouwtje, paarden poetsen, uitmesten enz.
Gistermiddag riep ze me mee naar de auto, ze wilde me iets laten zien.
Stond er een veulentje in, echt een scharminkeltje, een baby.

Ze had hem via internet gekocht, moeder overleden enz.
Echt welke idioot zet een veulen van 4 weken op internet???
Nou ja om een lang verhaal kort te maken, hij wilde niet drinken, echt de hele nacht mee in de weer geweest, veulencentrale gebeld enz.
Zelfs de dierenarts gister avond nog laten komen maar hij wilde echt niet drinken.
Vanmorgen was ik zo radeloos en heb hem bij mijn eigen merrie aangelegd, we hebben haar vastgebonden en haar ogen afgedekt en ja hoor meneeer heeft gesmuld.

Nu laten we hem om het half uur drinken en hij drinkt goed alleen tja niet eerlijk voor mijn eigen merrie.
Ze heeft zelf een veulen van 3 maanden en ik moet echt alle zeilen bij zetten om haar in conditie te houden.

Ik ben zo boos op die man die haar dit veulen aangesmeerd heeft, ze heeft niet eens een stal niets (ze wilde hem in de tuin neer zetten?)
Deze vrouw is zo begaan met dieren, heeft totaal geen verstand van paarden en dan dit.

Ik kan het diertje niet dood laten gaan maar zit er ook niet op te wachten eigenlijk.
Maar goed hij is er nu eenmaal en we gaan de beste beentjes voortzetten maar zon handelaar grrrrrrr wat een ongelovelijke xxxxxxx

Mensen advies is super welkom, ik heb nog nooit zon jong veulen gespeend, wie heeft advies of meschien een merrie die nog wat melk overheeft.
ik heb nu mijn jaarlingshetje erbij staan en die 2 kunnen het wel vinden samen maar een moeder is natuurlijk beter
Hoevaak moet ik hem laten drinken bij mijn merrie wie weet dat en zal ik hem nu ontwormen of even wachten, hij is zo dunnetjes straks krijgt hij diarree.

Ik ben hier best stuk van, straks gaat hij dood en heb ik weer een huis vol verdriet hier.
Straks even fotootje plaatsen, hij heeft nog geen naam, is niet aan mij natuurlijk maar alsjeblieft advies van mensen die dit eerder meegemaakt hebben (zon jong diertje in leven houden)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 17-08-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Gizsmootje

Berichten: 287
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Nieuw Amsterdam

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:31

Jeetje wat een drama zeg!! Kan je jammer genoeg niet aan tips helpen maar wil je wel heel veel succes wensen.
Niet te geloven dat er mensen zijn die een dier zoiets aan kunnen doen!

lovelanga

Berichten: 1970
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Twente/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:31

jeetje zeg, wat een idioot(die man dan), ik kan je geen tips geven, maar veel succes!

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:31

Een veulen van 4 weken :\ Pff hoe kom je er al bij om zoiets te verkopen.. Wel super dat je d'r bij je Merrie laat drinken en zoiezo dat je merrie d'r accepteerd!

Hopen dat alles goedkomt.. Heb hier zelf geen ervaring mee dus heb geen tips

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:33

Ik zou de DA om advies vragen..
Jaren geleden hadden ze op de boerderij waar ik verzorgde ook een moederloos veulen.
Dit veulen kreeg volgens mij koeien of geiten melk met wat andere dingen van de DA erbij.
Veulen heeft het gered en is toen uitgegroeid tot een prachtig paard.
Als je niet weet hoe vaak en wat het veulen nodig heeft zou ik de DA maar even bellen ;)

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:33

Ongelofelijk.. :\ Hoe kan iemand zoiets nou verkopen , laat staan kopen.

Heel veel succes ermee.. :(:)

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:33

jezus arm dier .


ik heb dit jaar ook een veulen grootgebracht met fles .
veulen was 2 dagen oud toen moeder overleed.
nu is ze inmiddels 3 mnd en ben het langzaam aan het afbouwen .

mocht je meer willen weten over hoeveel etc dan hoor ik het wel . ;)

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:34

Ik zou zelf als wel paarden kenner als eerste al eens naar de VA bellen, desnoods echt een paarden arts. Verder oproepjes plaatsen, op Marktplaats, hier op bokt, waar maar kan.

Ervaring heb ik er verder ook niet, maar door overal zoveel mogelijk te vragen, kom je vast meer te weten!

Succes.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:35

Jemig ben benieuwt of die goed blijft verlopen
zoon wees veulen is niet makkeljk

Danae

Berichten: 1228
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:35

Als ik eerlijk ben, vind ik dit toch wel een vorm van dierenmishandeling om zo'n jong veulentje te verkopen..

Mensen zouden beter moeten weten..

Als je tips wilt hebben, ik heb zelf een moederloos veulen gehad met alle problemen van dien.. pb me maar.

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:35

Ik geloof dat er nepmelk bestaat. Misschien even informeren bij de DA?

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:36

Idd, haal even professionele hulp want zo'n diertje is super gevoelig aan alles wa je fout kan doen. Wat zei de veulencentrale?

Heb helaas ook geen ervaring ermee en ook geen merrie die melk over heeft.
Wat een k*tvent!! Kan je hem geen proces aan zijn broek smeren? Dit kan toch niet waar zijn :S

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:37

Jeetje, wat bestaan er toch malloten op deze wereld.. heel veel succes met het veulentje, helaas kan ik je geen tips geven, hopelijk kun je een veulenloze moeder vinden bij de veulencentrale..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:40

Jee wat stompzinnig, van haar evengoed, als je geen verstand hebt van paarden moet je al helemaal niet aan zoiets beginnen. Maar ja, beter iemand die helpt dan niemand ;)

Zou je je merrie niet zover kunnen krijgen dat ze hem accepteerd? Misschien kun je eens proberen om de blinddoek af te doen als het veulen aan het drinken is? Misschien dat ze hem dan accepteerd? En natuurlijk in de box ernaast zetten zodat ze veel contact hebben.
Bijvoeren kan zowieso met nepmelk, dat kun je krijgen bij de DA, kun je voeren uit een 'gewone' babyfles.

En voor de conditie van je eigen merrie kun je natuurlijk flink merriebrok bijvoeren, je eigen veulen kun je ook al brokken bijvoeren, dan heeft hij minder van je merrie nodig.

Maar het lijkt me ook geen slecht idee om goede afspraken te maken met haar, wat ze betaald en hoe ver je gaat.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-08-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:41

wat een ellende zeg, daar zit je dan mooi mee.
maar natuurlijk super dat je je er voor in zet,
er is instant melk te krijgen, hoe je dat dan zou moeten geven (hoeveel en hoevaak) dat zou ik even aan de da vragen.

heel veel succes in ieder geval en misschien is het leuk om foto's te plaatsen ! (als de eigenaresse dat goed vind)

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:42

Je kan inderdaad proberen om je merrie beide veulens te voeden maarja, jouw merrie en veulen gaan voor he! Als je merrie aangeeft dat het niet gaat dan moet de vrouw iets anders voor haar 'baby' zoeken.

Dacht ze echt dat het normaal is om zulk jong dier zonder moeder te kopen en dan maar te kijken wat er gebeurt?

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:47

Als het veulentje bij je merrie drinkt en de merrie accepteert het hou dat dan zo. Het zou erg stressvol zijn als het veulen weer van "zijn" moeder afgehaald werd. Je kan de merrie extra gaan bijvoeren. Het zal niet meevallen om in deze tijd nog een net zogende merrie te vinden. Het is echt schandalig wat hier gebeurd is.

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:51

piecon schreef:
Als het veulentje bij je merrie drinkt en de merrie accepteert het hou dat dan zo. Het zou erg stressvol zijn als het veulen weer van "zijn" moeder afgehaald werd. Je kan de merrie extra gaan bijvoeren. Het zal niet meevallen om in deze tijd nog een net zogende merrie te vinden. Het is echt schandalig wat hier gebeurd is.


Ja, met het risico dat de merrie/andere veulen d'r onder lijden!? Alleen maar om een vreemd paard van een ander te voeden? Met een beetje bijvoeren lukt dat niet hoor, ik snap wel dat ze wat voor dat beestje over heeft, maar d'r eigen paarden gaan natuurlijk voor.

Of als het wel ''gaat'' het nog een maandje volhouden en dan het andere veulen, na 4 maanden dus eigenlijk al te vroeg, rustig af te laten spenen. Staan ze op de wei? Want dat scheelt wel met voerverandering.

caj2008
Berichten: 1433
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:52

Carmenn_ schreef:
Ik geloof dat er nepmelk bestaat. Misschien even informeren bij de DA?


ja idd dat betaat geloof dat je dat ook kunt krijgen bij paardendrogist

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:55

Jeetje, dat is inderdaad een dilemma... misschien dat je even op internet kan kijken. Ik weet dat er instanties bestaan die moederloze veulen opvangen (bij merries die hun eigen veulen zijn verloren). Ik wil je heel veel sterkte toewensen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:56

Carmenn_ schreef:
piecon schreef:
Als het veulentje bij je merrie drinkt en de merrie accepteert het hou dat dan zo. Het zou erg stressvol zijn als het veulen weer van "zijn" moeder afgehaald werd. Je kan de merrie extra gaan bijvoeren. Het zal niet meevallen om in deze tijd nog een net zogende merrie te vinden. Het is echt schandalig wat hier gebeurd is.


Ja, met het risico dat de merrie/andere veulen d'r onder lijden!? Alleen maar om een vreemd paard van een ander te voeden? Met een beetje bijvoeren lukt dat niet hoor, ik snap wel dat ze wat voor dat beestje over heeft, maar d'r eigen paarden gaan natuurlijk voor.

Tuurlijk gaan eigen paarden voor maar haar eigen veulen heeft inmiddels de leeftijd dat hij al flink brokken kan eten, bovendien kan ze haar eigen merrie bijvoeren, zoveel als nodig is. Lijkt me logisch dat dat op kosten gaat van de eigenaar van het veulen.

Het is nogal lomp om het veulen eerst wel bij de merrie te laten en vervolgens weer weg te sturen, zoals het klinkt lijkt het aardig te lukken met haar merrie en dat is een groot pluspunt omdat er nu niet meer zoveer zogende merrie's te vinden zijn en bovendien is het dan ook maar zeer de vraag of ze een veulen accepteren.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:00

Jeetje wat heb je toch een maffe mensen op de wereld.
Hoe komt die man erop, een veulen van 4 wkn verkopen.

Hopelijk heb je snel kunstmelk en drinkt het veulen dit. Of als het met de merrie goed gaat dit nog even volhouden.
Wel goed voeren natuurlijk, maar dat komt denk ik wel goed.

Ben benieuwd naar de foto's.

Marleen74

Berichten: 1224
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:02

http://www.haboshof.nl/billyb/index.html
En deze mensen hadden succes met het moederloze veulen.
Kwam de site een 2 week geleden tegen en vond het zelf een moedig verhaal.
Wens je alle sterkte en dat zal je echt nodig hebben.....
Spaar je eigen merrie en je veulen :(:)

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:07

Bedankt iedereen alvast voor jullie reacties.
Ik denk dat we maar even door moeten gaan met het zoogen bij mijn merrie, uit de fles of emmer wil hij echt niet.

Mijn merrie accepteert hem niet echt maar omdat we haar ogen afdekken heeft ze het niet echt door, gelukkig, ze is vrij rustig en vindt het allemaal prima.
We hebben wel geprobeerd contact tussen ze te maken maar verder wil ze er echt niets van weten.

Dierenarts is gisteravond nog geweest, heeft voor gedaan hoe we uit de fles of emmer moeten voeren maar het lukt echt niet, blijven evengoed wel proberen hoor.

Ik ben ook best pisnijdig op laten we haar X noemen, ze is nu naar huis, stond hier vanmorgen te huilen en was moe maar eerlijk gezegd staat het huilen me nu ook nader dan het lachen.
Maar kom op zelfmedelijden hebben we niets aan.

Wie weet hoe ik kan controleren of hij nu voldoende melk binnenkrijgt, ik laat hem drinken tot hij zelf aangeeft genoeg te hebben maar is dat dan ook genoeg?
Ideaal zou zijn als ik hem toch kan leren uit dat flesje te drinken maar hoe pak je zoiets aan?

Hij ligt ondertussen heerlijk te slapen, hij was zo onrustig vannacht, blijft maar hinniken (zo vreemd voor een veulen waar de moeder dan al een week van dood moet zijn maar goed)
Zometten als hij wakker wordt gaan we weer voeden.

Mijn merrie staat overdags op het land maar vandaag maar even wat gras gemaaid en binnen gehouden, straks maar even naar buiten (voel me echt schuldig)
Was wel grappig trouwens dat Eppie (mijn veulentje) staat echt te kijken van huuuh wie ben jij?
Net ging ze meedrinken via de andere tepel en uiteindelijk zaten ze op elkaars lip te zuigen, was wel leuk tussen alle ellende door.

Tallie1979
Berichten: 22763
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:11

Och wat sneu voor het beestje! Veel succes met het kleine ding, hoe halen mensen het in hun hoofd om zo'n jong ding te verkopen he! Alsof het speelgoed is :n