Vraag over meconium /veulenmest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 00:00

In de nacht van zondag op maandag is ons (KWPN-) hengstveulen geboren. Al vrij snel poepte hij wat meconium uit, maar hij stond toch wat te persen, dus maandagmiddag heeft de dierenarts een klysma gegeven. Daar kwam nog een klontje darmpek af, samen met gele mest. Klaar, dachten wij.
Maar daarna hebben we nog géén mest weer gezien. Goed gezocht, in de stal, in de wei, veel gekeken - maar niks. Kontje ook nog mooi schoon....
Vanmorgen (woensdag) de DA gehad, die heeft het veulen nogmaals gecontroleerd (temp, longen, darmen). Alles gezond en borrelende darmen, dus geen klysma. We zouden de mest waarschijnlijk over het hoofd hebben gezien (wat natuurlijk mogelijk is). Veulen oogt gezond, is rustig op stal (veel liggen en drinken, geen koliek) maar ontpopt zich buiten als echt racemonster.

Ik weet eigenlijk niet of ik mij zorgen moet maken. Het veulen oogt goed, maar ik vind het wel erg vreemd dat er helemaal geen mest komt. Ik wacht liever niet totdat er iets helemaal mis is....

Ervaring en adviezen welkom!

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:47

waarschijnlijk poept hij gewoon maar merk je het niet, anders zou hij echt wel staan persen. De mest is klein en onopvallend, kan je niet een hele poos observeren?

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:50

Ik zou me dus ook echt zorgen maken!
Kun je hem niet voor even zonder bodembedekking zetten, zodat je zeker weet of je wel of geen ontlasting vindt??
Ik zou het zelf ook zeker willen weten.... Als je echt niets vind, zou ik zeker nogmaals de dierenarts bellen.
Succes met de kleine man!!

branka16

Berichten: 3874
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: Coevorden

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:55

Als de merrie weer hengstig is (rond de 10/11 dagen) raken de meeste veulens wat aan aan de diaree.
Dan zou je het aan het vieze kontje kunnen zien.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:50

Het is vast goed hoor,anders had ie nu zeker wel slecht/koliekerig geweest.
Je vind die mest moeilijk op stal in het begin is dat echt nog klein en slap en oranje/geel.
Ik heb ook getwijfeld,dus ik snap je bezorgdheid.
Tot er aan zijn beentjes een hele klodder poep ging,die ik er nu niet meer afkrijg meteen. :+

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:43

Mijn ervaring is dat ik in het begin amper poepjes van de veulens terug vind. Omdat het vaak wat smeuiger is lopen ze het zo door de stal heen en verdwijnt het snel. Maak je geen zorgen zolang het veulen zich goed voelt.

Ik begrijp je goed hoor, je wilt ze het liefst ZIEN poepen. Vorig jaar zag ik m'n hengstveulentje telkens maar niet plassen, natuurlijk deed hij dat wel, als ik er niet was. Ik was pas gerust toen ik het daadwerkelijk zag, waar je dan al niet blij mee kunt zijn. :P

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:32

De eerste weken vond ik dus nooit mest van mijn veulens, wat Muzefee ook zegt, het wordt uitgelopen en verdwijnt in de stal.

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:31

Als hij niet zou mesten en krampen zou hebben zou hij zich niet lekker in zijn vel voelen. Niet willen racen en onrustig zijn. Mijn veulen kon na 1 dag ook niet meer mesten, hield zijn staartje omhoog en stond te persen, het was toen zeer duidelijk dat hij moest maar niet kon.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 23:21

Dank voor jullie reacties, ik maakte me ook niet heel veel zorgen, had hetzelfde gevoel als een aantal hier: als ie zo fit is kan er niet heel veel mis zijn. Maar manlief was echt ongerust. Op zich logisch - wij hebben een keer een veulen met veulenziekte gehad dus onze alarmbellen doen het goed..
Dus toen het veulen vanmorgen (nog in de stal) een paar keer ging staan en liggen toch nog maar de dierenarts gebeld. Die wist het óók niet - maar toch maar een klysma er in en na ongeveer 10 minuten (was wel spannend even...) kwam er normale mest af. Nog een paar kleine stukjes zwart er in, maar zo weinig dat ik denk dat ie toch tussendoor 'stiekem' normaal heeft gemest.
Ik zet er nu een streep onder...ga gewoon genieten!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:43

Hier in het begin ook amper poep gevonden heel vreemd.
Zolang hij het goed doet niet te druk maken.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:06

Inmiddels helemaal geen probleem meer neem ik aan?

Ik heb het helaas wel gehad. Meeste darmpek was eruit, maar helaas blijkbaar niet alles. Op de tweede avond hebben we de arts laten komen omdat ie vaak lag en rolde en ook vaak in pershouding stond. Hele nacht opgebleven met elke keer glijmiddel in z'n poepertje doen en met een handschoen keutels eruit proberen te krijgen. Dag erna was ie alweer een stuk beter :)

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:56

Is de ervaring ook dat het bij hengsten misschien wat moeizamer gaat? Bedenk me dat we hier ook eens een hengstje hebben gehad die niet goed van zijn mest af kwam. Bij een merrie zit er natuurlijk ook nog een vulva onder, dus misschien wat meer ruimte in de doorgang? Viel me ook op aan de reacties dat het om hengsten gaat.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 23:57

Ja hengsten schijnen er meer moeite mee te hebben :j

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 07:49

Klopt :j Sommige hengstenhouders/fokkers geven standaard een klysma aan hengstveulens.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vraag over meconium /veulenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:22

Klopt - Roelofs doet dat bijvoorbeeld. Wij hebben ondertussen wel gezien dat als het echt erg is, één klysma vaak niet eens genoeg is. Het blijft kwetsbaar ... beetje afgedwaald van de natuur met z'n alles vrees ik. Maar ja, ook deze moet straks natuurlijk wel hoog gaan springen :-)...