[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:16

GEfeliciteerd Sanne, mooi plaatje ook.

Ook de andere foto's blijf vooral babyspammen, zó mooi om te zien!

Verder geen veulentjes vannacht?!

Jacky84 schreef:
LaDonna wat leuk, lammetjes! Verwacht je er nog meer?

Uhm nog een paar :+ Er moeten nog 50 ooien lammeren de komende tijd, en de komende 10 dagen zijn er 30 daarvan uitgerekend, dus ja, ik verwacht er nog heeeel veel *\o/*

Edit: KootMiraDum wat bijzonder. Sterkte, het gemis zal blijven.
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 21-03-21 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_cheyenne_

Berichten: 182
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: Tussen de groene heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:17

@piarens en tamaramt; Chevital all in one. Je voert 1 emmer van 5 kilo de laatste 100 dagen van de dracht.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:18

AM wat super fijn dat het uier is terug gelopen hopelijk blijft het even zo en kan je nog een paar nachten rustig slapen tot ze straks echt is uitgerekend!

Tanja zo kom je er achter dat dierenartsen soms ook gewoon maar iets zeggen omdat dat van ze verwacht wordt. Ik denk dat je wat dat betreft beter op jezelf kan vertrouwen en goed op je paard kunt letten. Ik vermoed dat wanneer je er vaak genoeg onder kijkt je wel gaat zien of de uitgerekende datum in beeld komt.

Sanne jij bent de winnaar met het eerste veulen van deel 2. En terecht dat je merrie er trots op is!

Kabayo Zilver heeft ook geen haast net als die van mij….. ze doen alleen alsof ze haast hebben….

AlZ Wat een heerlijke fotos zo lekker samen liggend, en wat fijn dat ze nu zelf drinkt.

Ice Thanx voor de uitleg

Fokfanaat Klopt jou aantal dagen op de lijst want gister stond je nog boven mij en nu staan we gelijk?

Tamaramt: Ik ben van plan wel de stal in te gaan en gewoon rustig in een hoekje te gaan zitten dan heb ik goed zicht en kan ik snel ingrijpen zo nodig. De singel laat ik lekker om zitten die heb in sowieso niet bizar strak den k dat ik haar allemaal maar lastig val als ik daar aan ga zitten prutsen.

Iemand vroeg nog of het birth alarm gewoon om kan buiten in de regen dat kan er zit in de rand een rubbertje verwerkt waar door hij gewoon waterdicht is mits je hem goed dicht schroeft natuurlijk.

Aan mijn merrie zag ik gister avond al dat het waarschijnlijk niet zou gaan gebeuren, ze was ineens zo relaxt het melk lekken was gestopt en haar spenen waren wat geslonken waardoor er weer een overgang van speen naar uier te zien was. Verder valt het me op dat haar kling vaker “gewoon” is en maar zelden even zo heel lang en breed gerekt lijkt. Ik heb net haar benen goed schoongemaakt zo dat ik straks kan zien of ze opnieuw melk heeft gelekt.
Gister werd en nog druk aan de omheining gewerkt bij de paarden om het klaar te krijgen voor het veulen, en vandaag worden de laatste dode bomen bij de paarden omgezaagd, dus dat zal haar ook niet echt rust geven. Ook loopt ze super gevoelig nadat ze donderdag voor het laatst bekapt is (dit schijnt vaker voor te komen bij drachtige merries).
Dus misschien probeert ze het om deze reden nog even binnen te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:29

Sanne, gefeliciteerd! *\o/*

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:36

Toch nog even een vraagje.

Ik heb mijn merrie overdag buiten lopen in hele grote paddock (omdat het weiland net bemest is) maar is het een probleem als ze in die paddock eventueel een veulen krijgt? Want als het birth alarm af gaat weet ik niet of ik haar nog naar de stal kan krijgen en of ik dat uberhaubt nog moet proberen dan ....?

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:50

_cheyenne_ schreef:
@piarens en tamaramt; Chevital all in one. Je voert 1 emmer van 5 kilo de laatste 100 dagen van de dracht.


Dan ben ik al te laat..mijn merrie is 317 dagen

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:54

DDDara schreef:
Toch nog even een vraagje.

Ik heb mijn merrie overdag buiten lopen in hele grote paddock (omdat het weiland net bemest is) maar is het een probleem als ze in die paddock eventueel een veulen krijgt? Want als het birth alarm af gaat weet ik niet of ik haar nog naar de stal kan krijgen en of ik dat uberhaubt nog moet proberen dan ....?


Nooit verstoren als de geboorte al bezig is. Dan maar buiten bevallen in de paddock en als alles goed is en normaal verlopen is daarna na tijdje pas binnen op stal zetten mits nodig.

Riv_Q

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:54

Al Zawra, fijn!!!

Tamaramt, ik zou hem af doen. Maarja als ze al ligt te persen gaat dat moeilijk, dus dan lekker zo laten :+

Zilver en Fi veilig, mijlpaaltje!

Dddara, nee joh. Hier bevallen ze ook in de paddock/ wei is de bedoeling, maar dat is in mei. Als het slecht weer is zou ik wel voor de zekerheid binnenzetten van te voren (maar als ze al bezig is lekker laten gaan!) Hier legde ik 2 jaar terug een oud laken onder haar billen toen het veulen eruit kwam tegen het zand in het neusje etc. Ging echt top, ze had alle ruimte. Daarna wel even lekker opgewarmd in het stro binnen. Denk dat binnen of buiten mits normaal weer geen probleem is hoor.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:04

Nou deze zombie meldt zich ook weer :') geen veulen haha. Dag 340 vandaag!

Knappe Zilver!!

Tamarant je kan de singel tijdens de bevalling gewoon om laten. Bij die van mij haal ik m er wel af als dat even kan, zij wordt juist altijd rustiger als ik bij haar ben.

Buiten bevallen is volgens mij ook zeker geen probleem. Of anders een handdoek eronder als ze het laken eng vinden haha!

Ik weet wel dat een vit E tekort kan leiden tot een merrie die langer aan de nageboorte staat, verder geen ervaringen met supplementen ed.

Cioccolato

Berichten: 6653
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:17

Onze belt niet alleen snachts maar ook overdag. Wat kan zij lekker slapen zeg.. en veel :+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:21

En zombie nr 2 meldt zich ook :') maar jij bent nu wel echt eerst aan de beurt Eddie blue.
Nu niet dat ik veel alarm krijg maar ik zet wekker en word zoveel wakker en dan gaat ze of net liggen of loopt rondjes of doet niets en kan ik toch niet direct weer slapen. Als ze al eens ligt raakt ze wel moeilijker recht dus dat zal de reden zijn van het minder liggen nu. Ze staat dan al staand te wankelen omdat ze zo moe is.

Az fijn dat hij zelfstandig drinkt

Ik laat het halster ook aan als ze bezig is. Wel handig moest ik ze daarna moeten vasthouden voor het drinken van het veulen. Daarna gaat het wel af als ik moeders en kind alleen laat.

Blijven spammen die veulens

Piarens
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:30

_cheyenne_ schreef:
@piarens en tamaramt; Chevital all in one. Je voert 1 emmer van 5 kilo de laatste 100 dagen van de dracht.



Merci! Ik hebt het besteld , kan het geen 100 dagen meer voeren , maar het kan maar helpen!

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:44

_cheyenne_ schreef:
@piarens en tamaramt; Chevital all in one. Je voert 1 emmer van 5 kilo de laatste 100 dagen van de dracht.



Noteer het voor volgend jaar. Misschien wel het ei van Columbus.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:49

Het gaat zo snel dat ik gewoon huiswerk had met het bijlezen van alle posts!

Gefeliciteerd nog AZ! *\o/*

Arme zombies. Ik hoop dat jullie het lange wachten bespaard blijft.

Kabayo, heeft ze toch nog de 320 dagen gehaald! Ze maakt het niet minder spannend.

Wat fijn ook dat Wild Thing toch lijkt te wachten. Was behoorlijk zenuwslopend.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:13

Cioccolato schreef:
Onze belt niet alleen snachts maar ook overdag. Wat kan zij lekker slapen zeg.. en veel :+

Oh erg!! :+ ja hier ook overdag, echt zo heerlijk uitgebreid slapen en dromen. Wel genieten dat ze zo ontspannen zijn he! Voor onze rust minder fijn :+ vannacht weer 9x gebeld, het wordt al iets minder haha.

Fotsy dat is ook niet fijn, kan me voorstellen dat je dan niet gerust weer gaat slapen als ze onrustig is. Ik zit hier soms echt met m’n neus op het scherm (zonder lenzen in zie ik ook geen drol) om te kijken of ze überhaupt nog wel ademt :')

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:24

Aah nog een veulentje gefeliciteerd Sanne! Trotse mama is ze.

Ddara die van jou maakt het ook spannend hoor, kan ook niet lang meer duren.

Kabayo go Zilver!

Am wat fijn dat het uier slinkt, nog even binnen houden. Dan kan het straks veilig komen.

Aah ik hou van al die veulen fotos, zo leuk om ze allemaal te zien!

En ook zo benieuwd naar alle veulentjes die hier in het topic nog geboren gaan worden *\o/*

Hier dan ook nog even River spam *-:)
Ze groeit goed! Alleen vind ik de ribbetjes nog wel wat zichtbaar is dat normaal, ze is nu 12 dagen oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6653
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:46

Mijne heeft tot nu toe al 3 keer gebeld vanochtend. Dat doet ze normaal nooit. Elke keer kort liggen, languit en weer omhoog.
Ben benieuwd of het een voor teken is van da het komt

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:53

essie_blue schreef:
Tamarant je kan de singel tijdens de bevalling gewoon om laten. Bij die van mij haal ik m er wel af als dat even kan, zij wordt juist altijd rustiger als ik bij haar ben.


Maar doe je die er dan af als ze al ligt en bezig is?
Ik wil ze zoveel mogelijk met rust laten en van buiten de stal rustig meekijken. Indien mogelijk natuurlijk.
Voor hetzelfde geld bevalt ze ineens heel snel voordat ik op stal ben.

Mijn merrie heb ik al 11 jaar en is goudeerlijk maar wel snel gespannen en gestressed alhoewel ze tijdens haar dracht stuk relaxter is geworden

salatiga1995

Berichten: 1947
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:20

Zo pff mocht weer bijlezen, wat gaat het snel! Nieuw topic ook :wow:

Gefeliciteerd iedereen met de veulentjes!! Genieten al die foto’s <3 kan echt niet meer wachten

Ik las iets over Chevital all in one, ik heb dit vorig jaar gegeven aan m’n merrie voor de nageboorte maar ze bleef er gewoon aanstaan helaas... Bij mij deed het dus weinig behalve dat het aardig stinkt, vies spul is en prijzig _O-

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:26

tamaramt schreef:
essie_blue schreef:
Tamarant je kan de singel tijdens de bevalling gewoon om laten. Bij die van mij haal ik m er wel af als dat even kan, zij wordt juist altijd rustiger als ik bij haar ben.


Maar doe je die er dan af als ze al ligt en bezig is?
Ik wil ze zoveel mogelijk met rust laten en van buiten de stal rustig meekijken. Indien mogelijk natuurlijk.
Voor hetzelfde geld bevalt ze ineens heel snel voordat ik op stal ben.

Mijn merrie heb ik al 11 jaar en is goudeerlijk maar wel snel gespannen en gestressed alhoewel ze tijdens haar dracht stuk relaxter is geworden


Nee niet als ze ligt haha, ga er niet aan lopen trekken. Dan houdt ze ‘m maar lekker om. Maar mocht ik op tijd zijn en ze nog staan, of even opstaan, haal ik ‘m er wel af.

Dennenboom

Berichten: 713
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:39

Michelle River ziet er mooi uit, volgens mij is dat nu nog niet zo erg die ribbetjes

Wij hebben vandaag ook de 320 dagen mijlpaal *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 13:59

Whaah ik was jullie kwijt, en meteen weer 6 pagina's bijlezen.

Gefeliciteerd Sanne!

Zo mooi al die veulen foto's

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:05

Dennenboom *\o/* van wie is ze drachtig?

Mocht ze mij toelaten haal ik het halster er af. Anders erna wel. Als ze in de paddock wil bevallen haal ik haar liever binnen. Vies in dat zand :=

Zilver was de hele nacht gewoon stil. Alarm gaat nu minder af. Zou ze niet meer (comfortabel) plat kunnen liggen?

Michelle knappe river <3 Lijkt mij een zwarte :) zag je vraag op insta

Fotsy team zombie _O- hebben wij toevallig hetzelfde alarm? Leek zo op je foto.

Dddara geweldige omschrijving . Doen alsof ze haast hebben terwijl ze geen haast hebben :+ Zo hinderlijk _O-

Wel heel mooi die manen los..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 21-03-21 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:20

Lijstje blijft lang kom maar op met babyboom!

Wat is zilver toch knap wel fijn dat ze gewoon de 320 dagen gehaald heeft ! Zal denk niet heel lang meer duren!

De nageboorte van mijn merrie ook een fries kwam er ook niet van zelf af..
Ze heeft toen een hormoon spuit gekregen toen kwam het ongeveer na drie kwartier eraf met 2 handdoeken erin geknoopt.

Ik heb mijn merrie de laatste drie maanden vitamine e en selenium gegeven dat vitamine e heeft dus niet echt geholpen voor de nageboorte..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78575
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:53

Ik geef zelf de voorkeur aan in de wei bevallen, met Neon lukte dat behoorlijk goed. Maar die beviel vaak bij daglicht, zelfs 1 keer gehad dat we de wei nog af aan het maken waren en ik ze snel van de stal in de wei zette en direct kwam de pootjesblaas.
Net ook een foto van mijn Dikkie Dik gemaakt.
Afbeelding

Zwembad komt omdat staleigenaar de waterton gisteren nog deed vullen en de kraan vergat dicht te draaien. :=