[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:19

Dicht zetten is maar een kleine ingreep. Sommige merries hebben het al nodig zonder veulenen. En als je fokt is het toch een bewust risico wat je neemt, waar je ook naar moet handelen als het nodig is. Anders snij je jezelf en je paard in de vingers.
Maar als het niet nodig is, lekker niet doen. Scheelt weer

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:25

Gefeliciteerd Luna *\o/* dat is wel een beetje de jackpot kwa kleuren geloof ik :D <3

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:26

Luna gefeliciteerd *\o/*

Kabayo wat een mooie foto’s. 2 jaar alweer. De tijd gaat zo snel.
Houd je haar zelf? En ook een doel?

Annash
Blogger

Berichten: 26563
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:35

Gefeliciteerd Luna!

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:35

Gefeliciteerd Luna! *\o/*

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:42

Kabayo schreef:
HappyHippie bijna veilig :D Was ze de vorige keer niet vroeg bevallen? Of vergis ik mij. Uier vult inderdaad goed door :)


Naja te vroeg voor het veulen, ze is toen meen ik precies op 320 dagen bevallen.
De bevalling is toen vermoedelijk door stress opgang gekomen zeker weten doen we het natuurlijk niet.

LaDonna75

Berichten: 2177
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:52

Mijn merrie is ook dichtgezet op advies van de dierenarts. Ze wilde niet drachtig worden, het week ook wat bij haar vulva. Ze zou bacteriën en vuil naar binnen kunnen zuigen hierdoor. De ingreep stelde inderdaad niet veel voor. Daarna was ze gelijk drachtig…
Het advies van hen is twee weken voor uitgerekend openmaken, tenzij je eerder ziet dat ze haast krijgt. Dit is de eerste keer dat ze bij mij een veulen krijgt, dus ik weet niet wanneer ze precies zal gaan. Rond uitgereden volgens de vorige eigenaar. Dus rond 320 dagen laat ik haar openmaken. We zitten nu op 292 dagen en gisteren zag ik het uier iets doen.

Het komt wel dichterbij nu voor een heel aantal. Spannend, ook vanaf de zijlijn. Elke ochtend kijken of er al veulentjes zijn.

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:58

Gefeliciteerd Luna!

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:12

Gefeliciteerd Luna!

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb voor vanmiddag een afspraak gemaakt. Ongeveer 2 weken van tevoren was ook wat ik dacht dat ik hier weleens voorbij had zien komen. Mijn DA is gelukkig wel van het overleggen, dus ga er vanuit dat ze het begrijpt.

Seven

Berichten: 21216
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:14

Gefeliciteerd Luna

Over het dichtzetten wij hebben ooit een merrie gekocht die drachtig was, dat was er ecjter niet bij vermeld. Het is dat we een dierenarts hadden die proactief was en ons herinnerde dat ze dan open gemaakt moest worden want anders hadden we dat niet eens geweten. Nu praat ik echt over vele jaren terug maar dat vergeet ik nooit meer.
Die werd altijd een week voor veilig open gezet want die was altijd heel vlot :D

Verder moet ik echt terug lezen gaat snel hier :Y)

kiko

Berichten: 777
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:14

Kabayo zonder de anderen ernaast is ze rustiger. Met de anderen ernaast wil ze het veulen beschermen en probeert ze hem weg te houden bij het draad. Na een tijdje komt ze naar mij en wil ze echt eruit.
Heb ik de anderen ernaast staan wil ze sneller naar binnen. Dus in de ochtend gaan ze eerst naar buiten voordat de rest gaat en in de middag 2x met de rest ernaast.
Ik moet even kijken of ik ze samen kan doen want mijn shet kan echt een kenau zijn en wil geen ongelukken. Dan liever apart.
Wie weet wordt dit veulen ook wel een knuffelkont. Mijn merrie komt uit een knuffelige stam dus ze geven tot nu toe door dus daar erg blij mee.
Wat is Minthe knap zeg en gefeliciteerd nog! En zilver heeft een mooie buik gekregen zeg. Hopelijk mag jij binnenkort ook lekker veulen spammen sturen!

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:23

Gefeliciteerd met de veulentjes weer. Hier ook benieuwd naar droog foto's van de champagne bonte.

325 dagen hier en status quo. Rond en gezond. Uier doet niet veel. Hij loopt ook niet meer terug maar ze zijn door dat rotweer ook al een week niet meer op de weide geweest, te nat.
Veulen zie ik minder bewegen dan vorige maand maar die zit mss gewoon klem :') .

Over dat dichtzetten: mijn merrie heb ik als 3-jarige dichtgezet gekocht. Op sommige trainingstallen in de koerswereld is het gebruikelijk om merries per definitie dicht te zetten.
Heb haar dan 2 jaar geleden open gezet voor de dekking. Eerste seizoen niet drachtig omdat ze met een bloedei zat.
2de seizoen in 1 keer drachtig. Ze is na de dekking nooit meer dichtgezet, het is bij haar eigenlijk niet nodig.
Hier raden ze aan 2 weken voor datum open te zetten.

AM_Horses

Berichten: 2628
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:25

Luna gefeliciteerd!

Wild Thing heb ik ook met 320 dagen open laten zetten. Vindt het altijd lastig in te schatten. Maar ik denk na de 320 dagen dat je wel safe zit

Eclare

Berichten: 746
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:27

Gefeliciteerd Luna!

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:44

Gefeliciteerd Luna, wat een mooi veulen… ook in ben super benieuwd hoe ze opdroogt.

Ik wordt wel redelijk zenuwachtig, ik hoor steeds meer ‘dat deze merrie ons gaat verrassen! En dat het toch ook voorkomt dat het uier pas vol loopt op t moment dat t veulens start, etc etc… wordt er behoorlijk zenuwachtig van.

Dus ik vraag jullie kenners, hebben jullie dit vaker meegemaakt dat er nog niets aan uier was & toch het veulenen starte?

Seven

Berichten: 21216
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:45

Ja 2 dagen terug bij een vriendin van me, geen hars geen melk niets wel vollere uier maar niet dat je zegt die gaat en toch savonds gezond veulen er naastc

Phileine83
Berichten: 243
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:57

Nieky1993. O Jack heeft echt praatjes? Hahahah. Grappig zo’n wijsneus. Mooi ding *\o/*
Ja het gaat nu gewoon richting de 300 dagen. Het gaat echt kriebelen hihi.
Amy en Lexie gaan hard
Luna is nogal wat van plan haha, wil ze de langste dracht dit jaar? :D

Kabayo. Prachtig jouw foto’s. Dat is echt genieten. Jij weet het ook mooi vast te leggen. Echt net een hengst zo <3 Prachtig.

Seven. Ze zien er erg professioneel uit. Prachtig. En dan ook nog zo’n fotomodel {:}

AM_Horses. Ik had die bakken op jouw foto’s al eens bekeken. Ziet er mooi uit. Jouw hengst maakt ze mooi.

Muronia. Jouw merrie is volgens mij nogal content met zichzelf, heerlijk. Mooie blik heeft ze. <3 <3

Suffie. Dat voersysteem ziet er praktisch uit uit :j

Marus. Mooi front heeft jouw knappe kereltje *D

Kiko. Aandoenlijk jouw foto’s <3

Sabbuh. Wat hartverscheurend wat jij omschrijft :( . Is de merrie snel rustiger geworden? Ik hoop het.

AnsoDM. Wat gek dat ze dat op precies dezelfde plek heeft :D Gelukkig is het niet ernstig.
Prachtige foto van toen met haar kind. Ik ben benieuwd wat er straks geboren wordt.

Claucarlien. Oeh lekker smoeltje heeft jouw ventje <3

Cindyrella. Ohh daar gebeurt echt niks hè :+ Ik ben ook wel benieuwd wat ze gaat doen en hoe snel ze zal veranderen. Spannend hoor. :j

Phileine83
Berichten: 243
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:11

Ik zie ze echt vliegen hoor. Zelfs in de auto zie ik 320 dagen _O- Koekoek


Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2177
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:12

*\%/*

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:13

Phileine83 schreef:
Ik zie ze echt vliegen hoor. Zelfs in de auto zie ik 320 dagen _O- Koekoek


[ [url=m/VYETse.jpg]Afbeelding[/url] ]


:=
Waar je ook kijkt… ons brein werkt eigenaardig hè!

Cindyrella

Berichten: 862
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: 't Mooie Zuud-Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:15

Seven schreef:
Ja 2 dagen terug bij een vriendin van me, geen hars geen melk niets wel vollere uier maar niet dat je zegt die gaat en toch savonds gezond veulen er naastc


Het antwoord dat ik eigenlijk niet hoopte! O:)

Maar hier is echt nul uier, alleen vellen met tepels! :o

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:27

Ik heb nog nooit een veulen bij een merrie gehad die 0,0 uier had..
Wel vol uier en geen melk, maar zat een prop in de navelstreng dus moeder natuur redde zelf het veulen.

Daarom zeg ik altijd je kan niet vroeg genoeg beginnen met een alarm. Beetje met een korrel zout hé. Ik heb ook vroeg een alarm om, waken doen we pas als ze het spannend maken.

shadow33
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:28

Gefeliciteerd Luna!

Hier 304 dagen, Maar gebeurt nog helemaal niks aan het uier.. maar ik verwacht ook sws niet dat ze voor de 340 dagen gaat, dat heeft ze nog nooit gedaan namelijk.

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:25

Gefeliciteerd Luna! <3

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:19

Luna gefeliciteerd!!!