[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:24

Igniss mooi dat je eruit bent, nu maar afwachten tot mei.

AM precies, ik wil eigenlijk echt maar 1x insemineren deze ronde dus eens kijken of we goed kunnen timen. Vanavond scannen, ik ben benieuwd.

Bijzonder dat je nog niks ziet qua hengstigheid, zou nu toch wel zo'n beetje moeten als het ei een beetje door ontwikkelt.

Hennos Schwarzwälders zijn gaaf <3 . Kijk ik er nou raar tegenaan door zijn enorme nek of heeft de hengst een beetje een aparte bovenlijn?

Corina succes met je diepvries-avontuur. Ben benieuwd of het je gaat bevallen.

Nieky dan heb je volgend jaar weer een hengst met meer maat denk ik. Clydesdales vind ik prachtig <3

Dela zul je altijd net zien he, die waar je het graag van wil zien, laat niks zien. Hopelijk ontwaakt haar cyclus vlot.

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 18:05

Muronia. Ik ben benieuwd. Hopelijk een mooi ei, zodat je morgen kan insemineren.

Tja dat zou je denken na de scan van wel :') ik hoop maar dat we nu niet te laat zijn.

Ik zag hetzelfde Muronia. Bij die hengst van hennos. Vindt het moeilijk te plaatsen. Lijkt wat achter de schoft weg te vallen. Nu zijn ze natuurlijk zo rond :+ dat ik het lastig te beoordelen vindt

Dela. Balen is dat. Nu is het nog vroeg genoeg. Maar je ziet alles hengstig staan behalve de merrie die je wilt dekken. Best frustrerend :j

Morgen moet White Dream dekken voor een andere merrie. Laat ik wat apart liggen. Mocht Rosa geinsemineerd kunnen worden :Y)

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:55

AM had jij niet vorig jaar ook een merrie die hele grote follikels maakte? Elonia had de eerste ronde 1 van 6,0 cm en nu zit er 1 van 6,4 cm. Baarmoeder is super hengstig, follikel is nog helemaal rond, dus ik ga morgenavond insemineren. Maar ik vind deze follikels wel erg groot en ik betwijfel of dat gunstig is.

Hennos

Berichten: 500
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 19:57

Muronia schreef:
Igniss mooi dat je eruit bent, nu maar afwachten tot mei.

AM precies, ik wil eigenlijk echt maar 1x insemineren deze ronde dus eens kijken of we goed kunnen timen. Vanavond scannen, ik ben benieuwd.

Bijzonder dat je nog niks ziet qua hengstigheid, zou nu toch wel zo'n beetje moeten als het ei een beetje door ontwikkelt.

Hennos Schwarzwälders zijn gaaf <3 . Kijk ik er nou raar tegenaan door zijn enorme nek of heeft de hengst een beetje een aparte bovenlijn?

Corina succes met je diepvries-avontuur. Ben benieuwd of het je gaat bevallen.

Nieky dan heb je volgend jaar weer een hengst met meer maat denk ik. Clydesdales vind ik prachtig <3

Dela zul je altijd net zien he, die waar je het graag van wil zien, laat niks zien. Hopelijk ontwaakt haar cyclus vlot.



Deze hengst heeft echt een mega grote nek. Daardoor komt dat. In het echt is hij nog imposanter

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:32

Muronia schreef:
AM had jij niet vorig jaar ook een merrie die hele grote follikels maakte? Elonia had de eerste ronde 1 van 6,0 cm en nu zit er 1 van 6,4 cm. Baarmoeder is super hengstig, follikel is nog helemaal rond, dus ik ga morgenavond insemineren. Maar ik vind deze follikels wel erg groot en ik betwijfel of dat gunstig is.


Ik heb een haflingermerrie met standaard een ei van 7,5, wordt iedere keer mooi drachtig, dus denk dat de grootte ook een beetje merrie afhankelijk is en niet direct kwaad zou kunnen

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:48

Muronia dat is alweer een flink ei. Dan zit je er waarschijnlijk nu wel dicht op.

Mega groot is zeker niet altijd gunstig. Maargoed die van mij had toen in de winter op de regumate gestaan. Eerste cyclus was volgens mij zelf over de 9cm. 2e cyclus 8.6, 3e cyclus tot 5.5 en drachtig.

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 05:42

Oh die waren zelfs nog een stukje groter. Bij Elonia is het " puur natuur" zo nu. Misschien maakt ze altijd wel zulke grote aan, ik ken dat alleen niet van mijn andere merries. Ik herinnerde me van jou dat het daarmee niet zo makkelijk ging toen, daarom dacht ik even vragen hoe het zat. Wisanda kijk, dat stelt me dan wel gerust. Nou we gaan ervoor vandaag :D

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:56

Am_horse Booster krijgt flink bijgevoerd natuurlijk en extra vitaminen. Maar vorig jaar heeft hij ook 12 merries gedekt dus hij is ook wel wat gewend := . Hij heeft ook bijna altijd de merrie van de eerste x drachtig ( tenzij rommelige cyclus). Vorig jaar van de 12 die hij gedekt heeft waren er 10 in 1x drachtig :D. Overigens hadden 2 merries wel verworpen later en 1 was van een externe dekking. Die van de externe dekking was al het hele jaar aan het proberen met een andere hengst. In augustus door Booster 2x gedekt en direct drachtig. Hij is een erg goede dekhengst.

Balen zeg dat Rosa nog niks toont. Ga je nog eens scannen?

Muronia Santos wordt idd een grote maat. Gok ergens tussen 1.55m en 1.60m. Hij is bruinbont dus ook een super leuke kleur. Wij hebben overigens een kleine Tinker merrie van 1.40m die ook altijd eitjes krijgt van 6.5 -7 cm := sommige maken ze gewoon groter.

Gisteren heeft Mirthe afgeslagen dus zij mag op het wachtbankje :D . En Daisy stond hengstig dus zij mocht bij Booster.
Daisy is een grotere merrie van 1.50m. Zij heeft nu een veulen aan de voet van Tiesto en 2j geleden heeft ze al een prachtig veulen van Booster gehad.
Daisy
Afbeelding

Veulen van tiesto
Afbeelding

De 2 jarige van Booster
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:13

Vanmiddag wordt ze gescand. Mijn hengst heeft net moeten dekken dus ik heb nog een portie liggen, mocht het nodig zijn. :j

Fijn dat booster zo goed bevrucht. Die van mij is ook top kwa kwaliteit. Nu moeten de merries natuurlijk ook meewerken :Y)

crazy_funky

Berichten: 6194
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:56

Muronia, zo, dat zijn grote eieren! maargoed ik zit niet in de paarden. Vanavond insemineren dus, duimen dat het nu wel pakt.

AM_Horses, Geen officiele ggk hengst maar wel met deklecentie bij 1 stamboek en zijn bezig om bij het andere stamboek er ook eentje te krijgen.
Rosa is je een beetje aan het foppen dus, ik heb er zo eentje wanneer ze een veulen aan de voet heeft, deze dek ik nu ook om het jaar. hopelijk vanmiddag meer duidelijkheid en niet te laat zou fijn zijn :D

Igniss, Wat leuk dat je met White Dream gaat dekken! :D

Hennos, Jij ook al van de robuuste paarden, leuk! Zijn er veel dekhengsten in NL van dat ras?

corinadrenth, zo wat een timing zeg haha!

Nieky, Ja zeker leuk haha! Nou even duimen voor Nina dus :D

Dela, ja ik scan ook vaak als ik het zelf niet goed kan zien, net zo fijn om even te weten hoe of wat. Komt helemaal goed :J

Deze week komt de scanner, dan ga ik die 3 jarige even laten checken hoever ze zit en de vos.
Helaas is de hengst die we hadden op stal van de week geruind :+ dus hopelijk reageren ze ook op de ruinen op stal haha.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:12

Hier vanmorgen geïnsemineerd! Op het wachtbankje dus :)

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:26

Muronia, wat jammer dat Elonia niet direct heeft gepakt. Maar fijn dat ze wel alweer geinsemineerd kan worden!

Am, ook spannend bij jou lees ik! Ik hoop dat je kan insemineren vanmiddag.

Crazy_funky, schouwen met een ruin lukt vaak ook hoor! Al is dat misschien wel merrie afhankelijk.

Nieky ook al op het wachtbankje en een om te insemineren. Spannend hoor!

Tinniie spannend!

Ik ben vanochtend met merrie naar de hengstenhouder gereden omdat ze gister stond te pissen bij mijn ruin. Vond het nog wat vroeg want mijn telling gaf volgende week aan. Toch maar gegaan omdat ik het liefst komende hengstigheid begin.

Maar mevrouw is dus niet hengstig. Niet eens een beetje. Er zit nog een geellichaam van haar vorige eisprong. Volgende week nog maar eens scannen := _O-

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:40

Hoi hoi,
Ik kom me hier ook alvast voorzichtig melden.
De combinaties zijn al bekend, maar ik ga pas in mei beginnen met dekken/insemineren. (Zodat veulens al makkelijker naar buiten kunnen na de geboorte)

Combi 1
Bartelle x Misha
Afbeelding


Combi 2
Alano x Demi
Afbeelding
(Ik moet echt even betere foto's van Demi gaan maken |o )


Combi 3
Femme x Ludwig
Afbeelding
(Femme is nu ook drachtig uit deze combinatie en zit vandaagop de 300 dagen :):) )

Jane808
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-02-24

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:53

Combi 1 Bartelle x Misha, echt mooie paarden! Kan niet anders dan dat daar een prachtig veulen uit gaat komen.

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:18

Nieky dat stelt mij gerust, dan is het waarschijnlijk gewoon iets dat bij haar hoort. Mooi dat het bij jou nu ook echt is begonnen. Hoe doe jij dat met scannen? Straks in 1x een groepje tegelijk?

En AM hoe stond het ervoor met scannen vanmiddag?

Crazy_funky hier gaat het schouwen met een ruin heel prima, hopelijk bij jou ook.

Tinniie mooi zo, ook al op het wachtbankje, spannend! Ga je nog scannen op eisprong?

Myrthe oeps, nou beter te vroeg dan te laat natuurlijk. Gauw op naar volgende week!

Ennasil welkom, dat beloven weer mooie combinaties te worden.

Ik heb Elonia vanavond weer geïnsemineerd dus we zijn onderweg voor ronde 2. Donderdagochtend vroeg scannen om te checken of het ei weg is. Duimen maar!

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 01:26

Ennasil92. Welkom! Mooie combinaties. Ik ben wel benieuwd naar de keuze voor de Friese hengst deze keer?

Myrthee. Oeps. Kan gebeuren. Ze was je nu al aan het foppen

Tinniie. Spannend, fingers crossed

Die van mij lijkt dus echt stilletjes hengstig te zijn. Doorontwikkeld naar 4.3 was al beetje aan het vervormen. Deze ochtend insemineren. De stiekemmerd

Crazy_funky. Aaah bij sommige stamboeken zit dit weer anders en heb je deklicenties. Heb je dan ook verschil in register dat het veulen dan kom?
Bij kwpn en nrps heb je bv veulenboek, register a en b

Muronia. Spannend! Voelde ze goed aan?

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:31

@Jane808,
Dankjewel, ik ben ook zeer benieuwd.

@Muronia,
Ja ik ben ook erg benieuwd wat Femme er nu van aan het bakken is, iig eentje met veel pit want ik heb een buik nog nooit zo erg tekeer zien gaan als deze dracht.

@AM_Horses,
De keuze voor de Friese hengst is gekomen omdat ik dit veulen voor mezelf ga fokken (mits een merrie, maar voor een hengst heb ik ook al verschillende geïnteresseerden). Ik wil graag een veilen met iets meer formaat, meer beweging en meer ruglijn, nu is het natuurlijk altijd afwachten wat het veulen van papa mee krijgt, maar Bartelle was de beste optie van de hengsten van de nieuwe heuvel. Ik heb met een vriend die helemaal in de Friezen zit en de hengsten van de nieuwe heuvel goed kent overlegt en zijn toen op Bartelle uitgekomen.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:08

Ennasil bartele geeft niet perse beweging mee. Ik snap ook niet dat je dan bij al die goede hengsten van de nieuwe heuvel op bartele uitkomt wbt beweging. Wel kan ik snappen dat je voor hem kiest. Hij is erg knap en dat geeft hij ook door. Ben wel benieuwd naar het resultaat :j Vind die Shetlander hengst ook enorm gaaf. Is dat een zilver appel?

Amhorses haha die heeft even stiekem gedaan :D Hopelijk slaagt het :j Makkelijk dat je het met je eigen hengst kan inplannen en evt een buisje bewaren voor je eigen

Claudia lijkt mij heel leuk dat zelf insemineren. Mag jij ook scannen of komt dan de dierenarts?

Myrthe haha wat een grapjas. Nahja ze staat nu wel op de goede plaats :+

Tinniie ook al op het wachtbankje! Spannend. Ik duim voor je

Crazy_funky opzich reageren ze wel op ruinen. Die dames hier tenminste wel :Y) Wanneer worden ze gescand?

Nieky1993 wat fijn zeg 10 merries van de 12 in 1x drachtig. Ik vind het altijd zo'n gedoe dat je nog een keer moet. Wat een kanon die 2 jarige. Is Nina al hengstig?

Wisandra wat een grote eieren voor een pony, klein paard :D

Hennos gave hengst. Lijkt inderdaad heel kolossaal. Wel lijkt ie wat een gezonken rug te hebben.

Dela hoop dat ze snel hengstig is. Toont ze normaal wel?

Corinadrenth spannend! Hopelijk pakt het

Ik kan hopelijk over 20 dagen oid meepraten. Dan denk ik wel dat ze bevallen is :j
Afbeelding

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:39

@Kabayo,
Beweging stond onderaan op mijn lijstje, hij zal sowieso meer beweging doorgeven dan Misha en het scheelt dat ik sowieso niet aan wedstrijden oid doe. Kwa bouw en formaat kan hij sowieso wel veel betekenen wat voor mij net iets belangrijker is.
Ook weet fons dat ik het veulen voor mezelf fok en er gewoon recreatief mee wil gaan rijden en hij weet wat ik sinds september allemaal achterelkaar de verduren heb gehad en dat dit (klinkt misschien stom en zeker met het fokken) prijstechnisch ook even net wat beter bij mij past momenteel. (Ik heb o.a. vorig jaar en dit jaar gigantische dierenarts rekeningen gehad en ben verschillende (veel te jonge) dieren verloren, maar nog veel meer narigheid meegemaakt)
Er waren nog 2 hengsten die overigens waren uit mijn lijstje(dacht kees en andere weet ik niet meer), maar fons rade mij toch Bartele aan.
Ja knap is hij ook zeker.

Klopt is een zilver appel inderdaad.

Hieronder een filmpje van Femme haar buik maandag, ik heb veulens regelmatig zien schoppen tijdens de drachten die ik heb meegemaakt, maar heb er nog niet eerder een zo tekeer zien gaan :j
https://vm.tiktok.com/ZIJn4kMQB/

Muronia

Berichten: 19611
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:13

AM goed dat je haar opvolgt dus! Anders had je hem zo gemist. Elonia was een beetje gespannen gisteren, duurde even voordat ze me toeliet, maar éénmaal binnen voelde ze heel goed en week aan. Ik weet nog van de vorige ronde dat de scanster zei dat de baarmoeder al wat minder hengstig was terwijl het ei er nog op zat. Dat was nu zeker niet het geval, dus ik hoop echt dat we nu precies goed zitten. Morgenvroeg kijken of het ei eraf is. Vandaag is een mooie zonnige dag voor een eisprong en bevruchting toch? :D

Ennasil nou ik ben benieuwd wat voor karakter dit veulen straks buiten de baarmoeder gaat hebben _O-

Elina nog eventjes geduld, kriebelt het al? Ik ben heel benieuwd wie er eerder gaat bevallen dit jaar. Zilver of Veronia, zal vast niet ver uit elkaar gaan liggen.

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:56

Wat spannend allemaal en wat gaan jullie al hard! Ik ben al jaloers op iedereen op het wachtbankje dat is zo een heerlijke spannende tijd.....

Hier zit het helaas niet mee zondag haalde ik mijn merrie zwaar kreupel van de wei. Gezien haar verleden met hoefzweren (na een hoornzuil) weet ik voor 99% zeker dat dit weer het geval is maar aangezien haar zweren altijd heel diep zitten moet ik wachten tot hij er vanzelf uitkomt dit gebeurd altijd aan de kroonrand.
Maar vandaag is haar been dik tot aan haar knie en loopt ze letterlijk op 3 benen dat is echt vreselijk om aan te zien al weet ik dat we er niets aan kunnen doen. Aangezien mijn merrie nooit reageert op de tang (omdat het te diep zit) wil de hoefsmid nooit snijden en denkt de dierenarts altijd dat het hoger in het been zit en wil die scannen dus die kan ik er ook beide niet bijhalen. Vandaag zit er een hele opgezwolle rand om de kroonrand dus ik vermoed dat hij er ieder moment uit kan komen.

Maar tot die tijd maak ik me maar even niet druk om het scannen en het insemineren want dat heeft nu toch even geen zin.

crazy_funky

Berichten: 6194
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:08

Tinniie, spannend!

Schouwen met een ruin is bij 1 van mijn merries wat lastiger. Moet dan wel een beetje een mannetje zijn.

AM_Horses, oh toch hengstig aan het worden!
Bij hengsten die goedgekeurd zijn of een licentie hebben krijg je een dekbon en dan kan je je veulen inschrijven. alle veulens die ingeschreven worden krijgen eerst een veulenboekbewijs. Pas als je ze aanmeld voor stamboek opname bij een keuring en ze worden goed gekeurd krijgen ze een stamboekbewijs.

Kabayo, ze is lekker rond! :D vanavond tegen 20:00 komen ze scannen.

Muronia, zeker een mooie dag om bevrucht te raken :D


Dddara, jeetje wat naar zeg! Hopelijk komt ie er snel uit.

Ennasil92, mooie combinaties zeg!

Jane808
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-02-24

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:28

Pippa is vanmorgen gescand of ze drachtig is , maar helaas niet drachtig.
Vrijdag opnieuw scannen en kijken wanneer er weer opnieuw geïnsemineerd kan worden.
Hopelijk de volgende ronde raak dan.

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:54

Daar ben ik al weer de zweer komt er nu al aan de kroonrand uit. Het stinkt verschrikkelijk dus straks even in de biotex en dan even wat lopen zodat het pus een goed uit kan!

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:58

@Muronia,
Ja echt hè, ik hoop dat de wolf hier in de buurt snel weg is zodat ze vaak naar buiten kunnen (normaal gesproken heb ik ze 24/7 buiten staan, maar ivm de wolf hier in de buurt staan de shetten op stal met kleine uitloop)

@DDDara,
Jeetje wat naar, hopelijk komt de hoefzweer er snel uitzetten en knapt ze snel weer op.

@crazy_funky,
Dankjewel

@jane808,
Jammer zeg, hopelijk de volgende ronde meer geluk...