[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 15:56

Sowieso leuke kleur kansen Soeboenoe!

Rensju: ze klopte niet in verhouding en was klein voor een voldragen veulen. Daarnaast kon ze haar voorbenen niet strekken en lukte staan ook niet. Ook viel haar zuigreflex weg met uit de fles drinken. Na 24 uren werd ze steeds zwakker ondanks alle medische hulp dus toen hebben we haar laten gaan |( heel verdrietig, dit was mijn droom combinatie voor een merrie. Maar helaas, risico van fokken. Nu nieuwe kansen met Martinus :)

Ponytante

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 17:26

Mooney, wat naar, veel sterkte daar.

Ik ben beginner in deze en ook niet erg ingelezen, dus weet niet wat allemaal mis kan gaan (en wil het niet weten. :') NB bevalling bijv wordt uiteraard veilig geregeld!). Anyway, ben "blij" dat ik jouw tekst niet eerder voor ogen kreeg. Wond scannen al spannend en als ik die risico had gekend...

Inmiddels is het ei weg, dus wie weet. Over ruim 2 weken weer check.

En Vibabu, hopelijk lukt het allemaal (en blijft jouw merrie gezond). Ik heb droes 1x meegemaakt en toen corona begon had ik helemaal deja vu met quarantaines en lockdowns etc. :roll: Hangt van stalhouder & dierenarts af hoe spastisch ermee wordt omgegaan. Waarmee ik niet bedoel dat je droes licht moet nemen, maar er zijn gradaties.

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:38

hallo, ik kom hier ook voorzichtig om de hoek kijken.

Dit jaar ben ik van plan om mijn welsh a merrie te laten dekken. Smarti wordt 11 dit jaar en ze heeft al eerder een veulen gehad. In principe is het veulen voor de verkoop.. maar het kan ook zijn dat het wordt aangehouden als het een merrie is.

Smarti
Afbeelding

En de hengst is de hier welbekende Milo :)

Afbeelding

Smarti is net hengstig geweest en liet dit zeer goed zien. De volgende hengstigheid wil ik voor de eerste ronde gaan. Best spannend, zeker met het verhaal van Mooney nu in mijn hoofd.

Smarti is de vorige keer natuurlijk gedekt.
Ze heeft een hekel aan dierenarts en scannen/opvoelen etc. Dat hoop ik dus wel tot een minimum te kunnen beperken.

Iedereen veel succes met dekken dit jaar (en natuurlijk ook met de nog drachtige merries en aankomende bevallingen)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:17

Proficiat Muronia en AM!
Hier maandag Jade scannen op dracht.

Ohw Mooney zo erg! Hopelijk hersteld ze goed.

Pearl en crème zitten op het zelfde gen (locus)
En toont enkel als het ‘vol’ zit en dus homozygoot is. Dus PRL/PRL of PRL/CR

Een paard dat crème+pearl draagt zal dus ook altijd 1 van de 2 aan nakomelingen geven, nooit de 2 samen.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 19:45

Kun je verschil zien tussen perlino, cremello, smokey cream? Heb een cremello, maar als de plaatjes zo zie kan ze ook de andere 2 kleuren zijn? Moeder is schimmel, vader valk.

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:24

Ach Denneboom wat verdrietig zeg, was je merrie er oke onder?

Mooney Jeetje die had ik ook nog nooit gehoord. Heb mijn scanster gevraagd en zij zei dat het inderdaad kan gebeuren. Soms kan je beter maar niet teveel weten.. Beterschap voor je merrie!

Muronia

Berichten: 19612
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:01

Ach Dennenboom wat een rot verhaal zo. Dat is echt gewoon heel veel pech.

Juval welkom! Ik heb geen verstand van welsh pony's maar is een welsh A geen kleine pony en de hengst best een flinke maat? Of heb ik dat mis. Veel succes!

Tinniie duimpjes draaien voor Jade maandag!

Wij mogen nu weer wachten tot 11 mei, dan de hartslag-scan.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:13

Dennenboom wat een naar verhaal... Van welke was dat veulen? Sterkte... daar doe je het niet voor. Martinus was ook mijn keuze dit jaar. Toch besloten om nog een switch te doen.

Claudia mooie dag 11 mei (mijn verjaardag). Scan je niet liever op een vrijdag/maandag? Of kost het niet meer weekends bij jou?

Tinniie ik duim voor je!

Mooney ik las het op instagram. Wat een hell... Ik vind het zo vreselijk. Ook hier sterkte en beterschap gewenst

Juval leuke combi!

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:26

Hier ook nog heel veel sterkte Mooney! Je weet dat het kan gebeuren, maar het gaat zo zelden fout. Relp moet er gewoon echt bovenop komen. Denk veel aan jullie. :(:)

Welkom Juval! Zo leuk dat je Milo gekozen hebt. :):)
Ben heel benieuwd naar de combinatie!

Vind nu met eigen hengst alle merries net zo leuk en spannend als mijn eigen merries! Hij heeft de eerste ook al drachtig, echt heel tof. :):)

Muronia, Milo lijkt groot haha. Groter dan hij echt is, maar hij is helemaal niet zo groot. <3
Spannend hartslag echo! Zo ver zijn we hier nog niet haha.

Wat een heftig verhaal Dennenboom, hopelijk nu veel meer geluk!

Kabayo hopelijk dit jaar meer succes! Blijft leuke combinatie!

Muronia

Berichten: 19612
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:31

Dat kost me niks extra Elina, anders had ik het ook wel op een andere dag gepland hoor :D . Weet je inmiddels al wat je gaat doen qua hengst?

Ah Quir ik snap heel goed dat je je heel betrokken voelt nu bij al die merries. Als ik het zo lees dan denk ik dat hij zich niet hoeft te vervelen dit seizoen! Leuk zeg.

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:36

Soeboenoe. Met valk merrie dus 50% kans op Prl/Cr interessant die kleur genetica

Dennenboom. Wat enorm verdrietig om mee te maken

Ponytante. Duimen op dracht. Fijn dat ei weg was

Juval. Leuk dat je er ook weer bijbent. Mooie combi!

Tinniie. Spannend! Wat denk je zelf?

Mirjamalvaro. Perlino heeft echt witte manen. Volgens mij heeft perlino meer kleur hierin. Net een andere tint

Kabayo. Ga je toch nog een keer champagne proberen?


Muronia. Altijd spannend de hartslag scan. Ik moet deze nog gaan plannen


Ik moet nog plannen voor een afspraak. Ik denk aan 10 mei. Is wild Thing 16 dagen ivm eventuele 2ling dracht. Dan is Rosa 30 dagen. Dat komt ook perfect uit. Hopelijk volgend jaar weer zo'n geweldig veulen bij Wild Thing. Ik ben helemaal weg van deze. Zo makkelijk en lief.
Afbeelding

Wild Thing is de laatste dagen zo lichamelijk bijgetrokken /aangekomen. Dat ik haast geloof dat ze drachtig is. Nog beetje vroeg om te zeggen. Maar ik zie verschil :j fingers crossed

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:38

nou eindelijk tijd voor een bijleespost. Het is even ontzettend druk geweest hier dus weinig tijd om allebei de topic bij te houden. Maar vanaf nu proberen terug meer te reageren hier.


Myrthee Fijn dat ze geïnsemineerd is. Nu afwachten maar.

Crazy_funky Fijn dat de 3 jarige direct gedekt kon worden en je inmiddels op het wachtbankje mag. Hopelijk kan je andere merrie dan idd op de eisprong gedekt worden. Spuit je in zo een geval dan ook het ei af of niet?

Muronia Gefeliciteeerd met de dracht *\o/* *\o/*

AM_horse Jaa Rosa ook drachtig gescand *\o/* *\o/* Fijn dat Wild thing ook geïnsemineerd is, nu afwachten maar :):) Lastig zeg met de veearts bij jou. Kan mij voorstellen dat dat een gedoe is. Hoe werkt het dan met spoedgevallen? Kunnen ze dan wel snel komen bij jullie? Wij schouwen eerst en erna dan scannen we de groep tegelijk.

Luna2006 Gefeliciteerd met de eerste premies *\o/* Balen dat de merrie niet drachtig is maar het is vroeg in het jaar nog gelukkig.

Hennos Welkom op het wachtbankje :D

Mirjamalvaro Fijn dat je er ook weer bij bent, mooie combinatie

Goldenarrow Fijn dat de embryo gepakt heeft *\o/*

Corinadrenth Jammer dat ze niet drachtig is maar idd nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Quir Jeetje wat een reis zeg voor je := Welke merrie's worden gedekt?

Kabayo Had je niet nog een andere champagne hengst op het oog dan Perry? Anders weer 1 ronde Perry en erna switchen?

Soeboenoe Welkom en wat een leuke combinatie. Kans op een mooi kleurtje ook gezien de vader.

Denneboom Welkom, wat ontzettend sneu van je veulen van dit jaar :(:) Hopelijk deze x meer geluk en een gezond veulen.

Mooney Jeetje zeg wat heftig. Hopelijk komt je merrie erdoor :(:)

Vibabu Ontzettend balen dat er mogelijk droes is. Hopelijk komt de swab toch negatief terug.

Juval Welkom en leuke combi idd.

Hier zijn jessie en Mirthe helaas terug hengstig geworden. Had wel het vermoeden aangezien beide niet de beste cyclus hadden voor mijn gevoel. Nu dus opnieuw aan het dekken en nu staan ze ook veel beter hengstig. Fleur ( 21 dagen) en Daisy ( 20 dagen) zijn nog steeds enorm boos op de hengst dus die zitten wel goed gok ik :D Adora heeft inmiddels ook afgeslagen na een nette cyclus. Vandaag kijken of Saartje hengstig staat terug, zij zit vandaag op dag 18.

En voor de rest is het even afwachten wat hengstig wordt met veulen aan de voet. Alleen Suzy is nog leeg en zonder veulen aan de voet. Zij wilt nog niet hengstig worden dus als de veearts komst scannen dan wordt zij ook nagekeken om te zien of we haar hengstig kunnen spuiten eventueel.

juval

Berichten: 13229
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:48

@Muronia, het hoogte verschil is iets meer dan 20 cm. Als het haar eerste veulen zou zijn zou ik het wel wat spannender vinden misschien. Maar ik ben bij de hengst gaan kijken (staat hier heel dichtbij) en ik verwacht dat het wel goed gaat komen. Smarti is best fors en breed, en de hengst nog niet. We zullen zien. Volgens deskundigen moet het geen probleem zijn iig.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:45

Kreeg net sms dat de DA recept uitschrijft voor Chablis, blijkbaar heeft ze toch streptokokken in baarmoeder.
Verder 0.0 informatie, dus ik nu lichtelijk in paniek wat dat nu dam betekend. Dus maar sms terug gestuurd :=
Ze moet nu iig 5 dagen lang elke dag een prik.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:38

Dat heeft Happy 2 jaar geleden ook gehad. Zij heeft een kuur gehad van 10 dgn antibiotica daarvoor, na 10 dgn hengstig gespoten en na 1x dekken drachtig.

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:26

De DA heeft maar gebeld na mijn paniek sms. :')
Niets aan de hand, weinig bact. Zien ze vaak. En we starten ons seizoen gewoon als gepland 13 mei, alleen nu wordt ze voor de zekerheid na inseminatie nog gespoeld.

AM_Horses

Berichten: 2627
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 01:22

Mirjamalvaro. Ik snap wel dat je een soort van schrik. Als er vooraf niks is gezegd hierover. Gelukkig lijkt het mee te vallen en kan er binnenkort gedekt gaan worden

Nieky. Met spoedgeval komen ze uiteraard wel. Maar voordat ze er zijn duurt al snel 45 minuten. Daarom is het fijn dat ik zelf veel kan. Net als er een veulen verkeerd lig, hebben ze mij de vorige keer telefonisch begeleid. Ze zijn ook altijd heel blij dat ik zelf insemineer en niet vast zit aan tijden.

Balen van Jessie en Mirthe. Hoe was Saaartje vandaag? De rest klinkt positief dat ze nog niet terug hengstig staan.

Ik ben zelf niet zo enorm benauwd voor hoogte verschil van hengst en merrie. Natuurlijk niet al te gek, normaal past dit zich wel aan.

Nu Rosa drachtig is wordt ze steeds knapper. Ze wordt voller, en glanst je tegemoet.
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:24

Claudia het ging wat te snel hier en heb je bericht gemist. Ik probeer Perry inderdaad wel weer. Met in m'n achterhoofd dat t toch niks wordt. Maar dan blijft ze een jaar leeg en dat vind ik eigenlijk ook niet erg. Ze heeft er (als deze geboren is) 4 op rij gekregen. Dus het mag ook wel eens. Als ze nu wel drachtig raakt blijft ze daarna gust. Denk 2 jaar of langer. Maar dan heb ik mijn pinto wel. Die gaat volgend jaar naar de hengst. Als ze nu niet drachtig raakt van Perry wordt het volgend jaar Enzo van Faline. Maar die is nog 2 en verder is nergens een homozygoot champagne te vinden. In Amerika staan er 2. De ene dekt volgend jaar pas. En het is voor beide gewoon enorm duur het hier te krijgen. En dan moet je nog diepvries wat ook heel duur is. Verder zijn er wel andere types homozygoot, zoals een quarter. Maar dat gaat niet bij haar passen
Oh wat een luxe dat het je niet meer kost op een zaterdag :D

Mirjamalvaro nee wat balen... Hopelijk is het snel weg met de medicatie

Quir snap ik dat het ook spannend is met je hengst! Maar zo te lezen gaat dat goed, de eerste al drachtig :D

Amhorses ze is prachtig <3
Ja ik zal het toch nog eens proberen :j Ideaal dat je de 10e beide tegelijk kan scannen. Leuk dat je ook weer met Wild thing gaat dekken. Ik vind Jazzy prachtig maar heb dan ook een zwak voor palomino merries met witte benen en een bles :+

Juval dat hoogteverschil valt nog wel mee :) Ben benieuwd!

Nieky1993 ja klopt. Die is alleen 2 jaar en dekt dit jaar nog niet. De andere uit Amerika hebben besloten volgend jaar pas diepvries te verzenden. Er is nog een champagne is Amerika maar die vind ik minder mooi en is ook behoorlijk duur. Dus meer keuze is er niet. Ik probeer Perry dit jaar, natuurlijk. Ik zie wel waar het schip strand. Als ze leeg blijft is dit geen probleem voor mij. Dan volgend jaar de 2 jarige Enzo.
Jammer dat 2 weer hengstig zijn. Het is gelukkig nog redelijk vroeg. En ook al 2 drachtig. Top!

Ik blijf een beetje op de achtergrond. Ik wil niet te enthousiast zijn over mijn combinatie omdat het al 2 jaar mislukt is. Maar ik lees wel mee en reageer waar ik kan! :D

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:35

Ik hoop zo dat het deze keer wel lukt Kabayo!

Ze ziet er goed uit AM! <3
Hopelijk wild nu ook drachtig!

Nieky, Odette, Carice en Char dit jaar.
Balen dat ze weer hengstig werden, gelukkig is het nog vroeg! De andere lijken dus wel mooi! :D
Hebben jullie veel tweeling of valt dat mee? Rijpaarden zien we het wel best regelmatig.



Hier wordt vandaag de eerste merrie geinsemineerd! :):)
Duimen dat ze mooi drachtig wordt.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:12

Rensju: normaal is deze merrie best beschermend maar bij dit veulen gelijk al minder. Toen het veulentje ingeslapen werd ging ze gelijk eten. Volgende dag af en toe een hinnik en dat was het gelukkig..

Kabayo: die was van Teun. Daar heeft ze twee jaar terug ook een veulen van gekregen, helaas een hengstje die ik toen niet kon aanhouden..

Toch de switch naar Perry gemaakt dus. Hoop voor jou dat het dit jaar wel lukt! Als het niet lukt, maak je dan ook weer kosten? Omdat het eerder niet lukte.

Hier wordt vandaag ook voor de eerste keer geïnsemineerd <<)

baudyh

Berichten: 4292
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:29

Ben er van overtuigd dat de merries het al aanvoelen als het niet goed is.
Had ik vorig jaar ook met een merrie. Normaal heel beschermend en toen liep ze gewoon weg bij haar veulen. Die werd maar 3 dgn jong.
Maar het is en blijft sneu

crazy_funky

Berichten: 6194
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:51

Vibabu, Jeetje daar zit je ook niet op te wachten! hopelijk hebben jullie er geen last van verder maar wel zuur dat je nu lang moet wachten.

Rensju, hopen dat ze nu ontwaakt en eens hengstig begint te worden!

Ponytante, nu de lange ruime 2 weken wachten :P

Juval, welkom en leuk nog een welsh a'tje :D ik heb ook eens een veulen van een van mij atjes gehad met een d hengst. veulen was bij de geboorte niet extreem veel groter maar haalde dat in naarmate ze ouder werd. geen idee hoe groot ze uit eindelijk geworden is, zal nu 3 zijn.

Muronia, ook nog wel spannend die volgende scan.

Quir, ik kan het mij zo voorstellen! :D leuk dat ie de eerste nu ook drachtig heeft, dat er nog vele mogen volgen!

Nieky, dat was wel de bedoeling maar ik krijg niemand geregeld om te spuiten helaas en zelf vind ik dat te spannend :D dus we gokken het erop, dag 5 nu en gister nog mega hengstig. We gaan zo op pad en schouw dr nog even voor we weggaan.
Wat balen van jessie en myrthe! verder nog lekker bezig zo te lezen :)

Mirjamalvaro, oh dat heeft mijn merrie ook eens gehad maar misschien een andere versie, die moest na het dekken gespoeld worden en toen was het klaar.

Kabayo, wat spannend dat je toch weer voor perry gaat, misschien 3x is scheeprechts.

Denneboom, spannend!

Nou we gaan zo met merrie 2 naar de hengst, en merrie 1 op de terugweg ophalen.
Ben benieuwd :D

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:06

baudyh schreef:
Ben er van overtuigd dat de merries het al aanvoelen als het niet goed is.
Had ik vorig jaar ook met een merrie. Normaal heel beschermend en toen liep ze gewoon weg bij haar veulen. Die werd maar 3 dgn jong.
Maar het is en blijft sneu


Dat denk ik inderdaad ook! Dierenarts gaf dat ook al aan. Ze hebben door dat er iets niet klopt. Maar blijft inderdaad sneu, hopelijk hoeft niemand dat al te vaak mee te maken

Ponytante

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:17

crazy_funky schreef:
Ponytante, nu de lange ruime 2 weken wachten :P


Als ik op het gedrag af mag gaan is ze zeker drachtig, want niet normaal zen. :D Maar ja, binnen 2 dagen al conclusies, stalhouder moest erom lachen.

Spannend Kabayo zo'n speciale kleur.

En AM-Horses, ik blijf naar het oog van het veulen kijken. Super mooi en op de foto met een perfect "lichtpunt", lijkt haast niet echt. <3

DDDara
Berichten: 997
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:42

Iedereen die al weer drachtige merries heeft gefeliciteerd.
En spannend voor iedereen op het wacht bankje.

Kabayo spannend weer voor perry ik ben heel benieuwd of het dit jaar wel zal gaan lukken.

Mijn merrie is goed hersteld van haar hoefzweer en donderdag is het 3 weken geleden dat ze ineens heel hengstig toonde (precies terwijl de zweer er net uit kwam) dus morgen heb ik een afspraak om te scannen hopelijk is ze op het punt dat ik haar naar de hengst kan brengen, dan blijft ze daar lekker logeren tot ze drachtig is gescand.

Maar er is iets wat ik me afvraag. De vorige 2 drachten is mijn merrie hengstig gespoten, beide keren wat het meteen raak. Hierdoor heb ik nu een soort bijgeloof dat ik denk dat ze hengstig gespoten moet zijn om drachtig te worden. Kan iemand me vertellen of dit onzin is of niet? Wordt een merrie beter hengstig door het hengstig spuiten of heb ik me dat gewoon in me hoofd gehaald?