[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazy_funky

Berichten: 6196
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:16

Nou het zit erin hoor :+

Was even een ritje met vertraging hier en daar. Ook deze hengst voor het eerst gedekt. Dus volgend jaar (hopelijk dan) 2 eerste veulens van jonge (veelbelovende) hengsten. Zaterdag op een keuring waren ze 1e en 2e geworden, ze stonden naast elkaar, wel grappig!

Dddara, ik heb niet zoveel verstand van dat hengstig spuiten dus zou het niet durven zeggen. Wel fijn dat je merrie herstelt is :D

AM_Horses

Berichten: 2632
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:25

Crazy_funky. Super! Duimen maar

Dddara. Als ze zelf netjes hengstig worden. Heeft dat de voorkeur. Mijn oudere merrie moet ik altijd hengstig spuiten met veulen aan de voet. Die staat dan gewoon stil. Als ze geen veulen heeft ging ik voor niet spuiten. Ze moet een goede cyclus hebben om drachtig te worden.

Als ze gewoon netjes een cyclus hebben. Zou ik persoonlijk dus niet spuiten.

Ponytante. Ik heb het ook vaak zo snel door. Dus ik geloof er wel in :j

Kabayo. Lekker je gevoel volgen. Hopelijk lukt deze keer het wel.
Ik ben ook helemaal verliefd op Jazzy. Het is zo'n makkelijk en lief veulen en zo knap. We hebben het gewoon geprobeerd. Pakt het niet, is het jammer. Pakt het wel, zijn we heel blij

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:32

Dddara, ik heb ook een bijgeloof over hengstig spuiten. De vorige keer is Smarti hengstig gespoten en die stond prompt daarna (hoef)bevangen. Of het een met het ander te maken heeft weet ik niet, maar ik geef het hengstig spuiten wel de schuld onbewust. Dus dat doe ik niet meer.

Myrthee_

Berichten: 2568
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:35

DDDara schreef:
Iedereen die al weer drachtige merries heeft gefeliciteerd.
En spannend voor iedereen op het wacht bankje.

Kabayo spannend weer voor perry ik ben heel benieuwd of het dit jaar wel zal gaan lukken.

Mijn merrie is goed hersteld van haar hoefzweer en donderdag is het 3 weken geleden dat ze ineens heel hengstig toonde (precies terwijl de zweer er net uit kwam) dus morgen heb ik een afspraak om te scannen hopelijk is ze op het punt dat ik haar naar de hengst kan brengen, dan blijft ze daar lekker logeren tot ze drachtig is gescand.

Maar er is iets wat ik me afvraag. De vorige 2 drachten is mijn merrie hengstig gespoten, beide keren wat het meteen raak. Hierdoor heb ik nu een soort bijgeloof dat ik denk dat ze hengstig gespoten moet zijn om drachtig te worden. Kan iemand me vertellen of dit onzin is of niet? Wordt een merrie beter hengstig door het hengstig spuiten of heb ik me dat gewoon in me hoofd gehaald?



Nee hoor dat hoort niet uit te maken. Tot nu toe met 2 merries 2 veulens gefokt. Beide zijn 1 jaar niet drachtig geworden/hebben na 18 dagen verworpen, beide 1x netjes drachtig zonder hengstig spuiten en beide 1x netjes drachtig met hengstig spuiten.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:32

Mirjamalvaro Balen dat chablis die infectie heeft. Gelukkig lijkt het mee te vallen en kun je gewoon dekken in mei.

AM_horse Gelukkig kun je heel veel zelf idd. Rosa kan lekker showen aan de longe :D Hoe doet WD het nog onder het zadel?

Kabayo Ik duim mee dat het deze x wel lukt met Perry en anders volgend jaar misschien nieuwe kansen met die andere hengst. Zou je bv ook Minthe kunnen proberen met Perry volgend jaar als het met Zilver niet lukt? of zie je dat niet zo zitten?

Quir Ondertussen hebbben we al 48 bevallingen gehad en nog nooit een tweeling. En in heel mijn tinker "carrière" (inmiddels al zo een 17j in de tinkers) en van alle fokkers die ik ken, weet ik maar van 3 tweelingen bij andere fokkers. Ik heb dus de indruk dat het niet zo vaak voorkomt als bij warmbloeden. We hebben ooit wel iets raars gehad. Loes had 2j geleden aan de nageboorte nog een 2de kleine soort navelstreng met daarin een soort schedeltje ter grootte van een mandarijn. Dat was waarschijnlijk een niet ontwikkelde tweeling. De veearts heeft het nog helemaal ontleed en was echt een soort schedeltje met een soort drek erin :+ die merrie was overigens 2x gescand op gewoon 1 vrucht.

Denneboom Vaak voelen merrie's dat aan dat er iets mis is heb ik de indruk. Wel heel sneu evenzeer :(:) Is het insemineren gelukt?

Crazy_funky drukke tijden bij jou ook met op en af rijden met de merries

DDDara. Ik heb eigenlijk juist geen goede ervaring met hengstig spuiten en drachtig worden :+ Ik probeer het ook altijd te vermijden tenzij ze echt stil liggen vanbinnen.


Hier zijn Fleur (dag 23), Daisy (dag 22) en Saartje (dag 20) nog steeds heel boos op de hengst dus dat zit goed :D . Ik denk dat we volgende week gaan scannen, dan kan Ashley mee gescand. En dan kunnen we Suzy en Loes ook scannen aangezien die niet hengstig willen worden. Even zien of er activiteit is vanbinnen.

DDDara
Berichten: 1010
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:55

Wat fijn om te horen dat dat hengstigspuiten minder noodzakelijk is voor het drachtig worden dan ik het in mijn hoofd heb gemaakt.

Gister heb ik mijn merrie dus laten scannen, ze was hengstig ei van 4.6 baarmoeder was er nog niet helemaal klaar voor zei de dierenarts maar dat zou vandaag of morgen wel optimaal zijn volgens hem.
Dus gister merrie ingeladen en van Limburg naar Friesland gereden! Om haar bij de hengst te laten logeren. De planning is dat ik haar weer ophaal als ze drachtig is. Dus hopelijk is dat snel :D

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:51

Wij zouden eigenlijk gisteren scannen op dracht. Maar we moesten de nieuwe bus ophalen en Gerrit heeft hem met de oude bus opgehaald. Die daar laten staan en met de nieuwe naar huis. Maar daar bleek de stekker van de trailer niet in de bus te passen. Dus maar verzet naar morgen en eerst gisteren avond de oude bus weer opgehaald.
Dus vanavond (dag 17) scannen.
Morgen Diantha hengstig spuiten. ( ik doe dat altijd als ik de veulenhengstigheid niet gebruik) en vrijdag scannen. Want die is altijd heel snel.
Hopelijk kunnen we dan volgende week eindelijk met proxi aan de gang.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:19

Ik moet het even van me af schrijven en ik hoop dat jullie meer ervaring hiermee hebben.

Vanochtend hadden we de hartslag echo, op 31 dagen dracht.
Ze was niet hengstig, had nu op links ook een geellichaam, die van rechts was er ook nog. Van binnen ziet ze er drachtig uit, maar ze kon het vruchtje niet vinden.
Nou zou ik zweren dat ik het wel gezien heb, mijn stalgenoot ook. Ik wees het haar aan (op beeld was het een cm of 3) mooi ovaal, niet zwart maar grijzig en een duidelijke witte kronkellijn van links naar rechts. Ze zei dat dat de baarmoeder was en niet een vruchtzak met vrucht. De zak zou nu 10cm moeten zijn en duidelijk zichtbaar. Dan vraag ik mij af, hoe krijg je 10cm zichtbaar in een baarmoeder van 3cm (uitgezoomd)?
Als klap op de vuurpijl was daar ook nog een bijzondere opmerking. Ze zei dat ze met dit apparaat het hartje sowieso niet had kunnen zien. Waarom neem je dan dit apparaat mee, naar een hartslag echo? Ik heb ook de kliniek gebeld, ze gaan met haar overleggen. Ik vind dit een rare gang van zaken.

We gaan volgende week opnieuw scannen, dit keer met een ander apparaat en ook een andere arts. Bij het uitpakken van het apparaat was ze al niet heel positief. “Laten we maar eens kijken of ze wel drachtig is”

Heeft iemand al eens meegemaakt dat de merrie niet meer drachtig is, maar wel 2 geellichamen heeft? Ze gedraagt zich wel nog steeds anders en ook de andere paarden reageren nog steeds anders op haar. De eigenaren van haar buurvrouw zeiden, dat ze aan het gedrag van hun eigen merrie kunnen zien dat ze nog drachtig is. Ik weet niet of zoiets ook echt kan hoor, maar dat de rest zich anders gedraagt is wel feit.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:46

Klinkt inderdaad als drachtig, maar het kan in theorie wel CL zonder dracht (zeker op 30 dagen zit je een week na een eventuele nieuwe ovulatie).

33 dagen en tweede met afmetingen
Afbeelding
Afbeelding

Dus 10cm is inderdaad vrij groot voor 30 dagen. :7

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:55

Dank je wel voor je antwoord. Ze vertelde dat ze wel nieuwe CL’s blijven produceren bij dracht, maar niet hengstig worden. Ik vind het vooral gek dat het CL van de bevruchte eicel er nog is en er nu een 2de bij is.
Bij dracht snap ik dat nog wel, maar ze zou niet hengstig kunnen zijn geweest, zolang deze CL er dus nog zat.

Jou foto’s zijn mooi ingezoomd, als ik kijk naar de maten van het veulen, dan is die 3cm voor de vruchtzak niet zo gek.
Ik heb nu spijt, dat ik er niet toch een foto van gemaakt heb.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:19

Klopt inderdaad, ze blijven de dracht (in ieder geval in het begin maar veel zelfs de hele dracht en sommige tonen zelfs hengstigheid) ovuleren en nieuwe CL's aanmaken. Twee CL kan met een dubbele ovulatie, maar ik gok inderdaad dat ze gewoon drachtig is. Je kan het ook voelen aan de baarmoeder (die is stevig bij dracht).

3/4cm klopt inderdaad wel aardig.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:06

Ik heb steeds minder vertrouwen in de uitspraken van deze arts. Ze heeft niets gezegd over hoe het aanvoelt. Alleen dat ze 6x van links naar rechts gegaan is en nergens iets zag waar ze over twijfelde.

We gaan het nog maar weer een weekje afwachten. Ik ben blij dat jullie mij niet direct voor gek verklaren. Als het er niet meer inzit, dan is dat zo en heb ik er ook vrede mee. Ik vind dit gewoon heel raar allemaal. Bedankt dat ik hier mijn relaas mag doen

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:14

Spannend Baudyh!

Marion: Hopelijk volgende week drachtig. En gelukkig een andere dierenarts :)

Hier is ze zojuist weer geïnsemineerd. Ze gaf aan met insemineren te voelen dat de merrie lucht zuigt. Dus dat maar even overleggen vrijdag bij het scannen met de dierenarts

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:51

@marion82 is er geen andere dierenarts waar je een beter gevoel bij hebt?

Yes Ivo is drachtig. In 1 x daar word je blij van.
Hopelijk dat 3 x scheepsrecht is en we volgend jaar Eén McLaren hengstveulen krijgen. Nu 2 x een merrie.

AM_Horses

Berichten: 2632
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:57

Baudyh. Gefeliciteerd *\o/*

Dennenboom. Dat wordt dan dichtzetten. Wild Thing is ook dicht gezet. Had het gezegd mijn twijfel bij de dierenarts. Was volgens de dierenarts nog niet nodig. Uiteindelijk had ze placentitis en mijn veulen verloren. Daarna steeds gelijk dichtgezet en nu twee gezonde veulentjes verder.
Duimen dat ze pakt


Marion. Dat is vervelend die onzekerheid. Je mag toch ook wel verwachten dat ze met een degelijk scan apparaat komen

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:39

Baudyh gefeliciteerd.

Er komt ook een andere arts volgende week. Ik had ook niet verwacht dat ze met een apparaat zou komen, waarmee je geen hartslag kunt zien.

Muronia

Berichten: 19640
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:58

Jammer dat het de eerste ronde niet heeft gepakt met Jessie en Mirthe Nieky. Maar zoals ik je hoor lijkt het nu beter voor beide dus laten we daar vanuit gaan.

Juval en Quir bedankt voor jullie uitleg :) . Ik dacht dat het verschil nog een stuk groter was maar dat valt aardig mee zo.

Mirjam gelukkig valt het mee en kun je straks gewoon starten. Meteen een beetje uitleg had je een boel stress gescheeld zeg.

Rosa ziet er mooi uit zo AM!

Elina ik hoop van harte dat het nu dan toch mag lukken met Perry, het is echt je wens he? Gefeliciteerd met je knappe nieuwe veulen!

Quir ik duim voor je dat ze meteen mooi drachtig is.

Dennenboom voor jou natuurlijk ook!

Crazy_funky lopende band bij jou haha. Duimpjes draaien hier.

Ddara was er al hengstigheid in zicht? Ik doe liever niet hengstig spuiten, alleen als het echt niet anders lukt. Tot nu toe altijd het meeste succes als er niks in gespoten wordt (ook geen ei afspuiten).

Nieky klinkt goed dat ze nog boos doen tegen de hengst! Ik ben benieuwd welke er bevestigd worden volgende week met het scannen.

Marion wat een verhaal. Deze da wou ik er niet meer bij hebben. Hoe onvoorbereid ben je dan? Nu mag je mooi een week in onzekerheid zitten. Ik hoop dat het gewoon goed zit en dat je goed nieuws krijgt.

Dennenboom inderdaad even laten dichtzetten voor de zekerheid. Als de bmm niet goed sluit dan kan er lucht en dus bacteriën bij komen waardoor ze een vruchtje kan verliezen.

Baudyh gefeliciteerd met de dracht! Jij wilt juist graag een hengstje? Dan hoop ik dat dit hem wordt!

Hier verder geen nieuws. Elonia zit nu op 23 dagen dus als het goed is zou het hartje ongeveer moeten beginnen te kloppen. Leuk idee. Nog 9 dagen tot de volgende scan.

DDDara
Berichten: 1010
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:04

Baudyh gefeliciteerd.

Mijn merrie staat nu dus bij de hengst maar is toch niet hengstig genoeg, ze is opgevoeld en de baarmoeder is ook niet zacht genoeg. Vandaag komt de dierenarts scannen.

Ik heb doorgegeven dat als de hengstigheid niet goed genoeg is en ook niet wordt dat hij deze hengstigheid ook voorbij mag laten gaan en haar daarna hengstig mag spuiten als dat meer kans geeft op goed resultaat. Hopelijk kan hij samen met de dierenarts beslissen wat de beste kans op een veulen geeft.

Maar misschien zijn we gewoon nog te vroeg ik ben benieuwd ik hoor het wel!

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:32

Wij hebben nog nooit eerder hengstig gespoten,deze keer was voor ons het eerst. Omdat het een moeilijk voorjaar is en de praktijk veel merries had die door de kou niet hengstig werden, heb ik op hun advies ze hengstig laten spuiten. Ze werden beiden gelijk hengstig en ik zit op het wachtbankje voor de dracht scan.
Onze KWPN merrie heeft gisteren een hengstveulen gekregen en daar moet nog een hengsten keuze maken.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:21

Ik moest even terug lezen :=

Quir
Spannend duimen op een vlotte dracht

Dennenboom
Ook bij jullie de eerste gedekt

Baudy
Ja dat denk ik ook een moeder merkt dat er iets is :j hoe sneu ook ik denk dat de natuur dat goed geregeld heeft een (prooi)dier kan niet blijven hangen als het veulen niet meer mee kan.

Crazy funky
Dat is handig 1 weg brengen andere weer ophalen goede planning :D

Ponytante
Nou zou top zijn als het klopt of met haar gedrag :j

Dddara
Fijn dat de merrie beter is hoefzweren zijn vreselijk vervelend.

Crazy funky
Op naar een drachtige merrie :D

Dddara
Zo wat een eind rijden ik blij dat dat niet elke keer hoeft :D

Marion
Jeetje wat een drama zo
Ik snap helemaal dat je gevoel bij deze arts wat weg is
Hier ook eens drachtig en toch geel lichaam merrie leek ook hengstig te zijn en alsnog gezond veulen ernaast

Dennenboom
Ja zeker met je arts overleggen als ze wel zuigt dan liever dicht zetten.

Baudy
Super gefeliciteerd

Hier natuurlijk beide al drachtig maar gister de vos ook nog even op de plus dertig dagen scan een mooi hartje gezien m andere dame ook nog mooi drachtig dus op naar eind dit jaar voor de gust en dan twee veulens dit jaar <3
Wil nog een wat mooier iets maken maar alvast dit in elkaar geknutseld

Afbeelding

jennyk
Berichten: 3616
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:42

Quir
Spannend duimen nu!

Dennenboom
Ook bij jullie de eerste gedekt

Baudy
Wat erg zo zeg! De natuur is hard

Crazy funky
Dat is handig 1 weg brengen andere weer ophalen goede planning

Ponytante
Dat zou top zijn

Nieky: succes met scannen binnenkort, hopelijk de 1sten netjes drachtig al!

Crazy funky
Op naar een drachtige merrie

Dddara
Dat is een eind rijden, slim om haar dan te laten staan daar

Nog even wachten dus, duimen dat ze snel goed hengstig wordt

Marion
wat een onzekerheid zo! Hopelijk volgende week wel een duidelijk antwoord!

AM: gefeliciteerd, Rosa drachtig! Succes met wild thing!

Dennenboom
Ja als ze wel lucht zuigt dan kun je beter wel dicht laten zetten.

Baudy
Super gefeliciteerd. Lekker zo!

Seven: gefeliciteerd! Dat gaat lekker zo!

Verder iedereen gefeliciteerd met de drachtige dames en wie nog wacht op de dracht scan: succes!

Zaterdag brengen we Goldy en haar veulen van dit jaar naar de hengst. We hebben nog geen spoor van hengstigheid gezien, maar veulen is a.s maandag 4 weken en Goldy laat thuis niets zien. Daar zullen ze haar goed monitoren en andere jaren toonde ze ook goed bij de hengstenhouder.

DDDara
Berichten: 1010
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 18:17

Moner Gefeliciteerd met jullie veulen! En spannend op het wachtbankje!

Seven wat fijn beide drachtig! En leuk 2 veulentjes volgend jaar!

JennyK hoe lang gaat ze naar de hengstehouder? Ik vind het altijd zo jammer op mijn kleine veulentje al weer weg te brengen ( en ook een beetje spannend) dus daarom sla ik steeds 1 jaar over dan hoef ik niet met de kleine op pad.

Hier is het toch niet gegaan volgens plan. Vanochtend is mijn merrie gescand en er was geen ei meer. Stiekem wel fijn want ik had er weinig vertrouwen in helemaal toen ze naast de hengst stond en totaal geen aandacht aan hem schonk en niets hengstig toonde. Nu wordt ze over een week hengstig gespoten dan kan ik bij me bijgeloof blijven.

jennyk
Berichten: 3616
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:07

Dddara: tot ze niet meer hengstig is. Het is maar een uurtje rijden, dat zal best goed gaan! Andere jaren waren moeder en kind ook heel rustig op de trailer.
Nu een weekje wachten bij jou dus en dan hopelijk een goede reactie op spuiten!

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:27

Ja zeker leuk maar vind het ook spannend :=
Tot nu toe willen de dames bog niet weer bij elkaar in het land dus even afwachten hoe dat gaat als elodie wat ouder is.

Spannend weer of ze drachtig is Dddara

Dank je Jenny
Ja heel blij mee is ook wel eens anders geweest

crazy_funky

Berichten: 6196
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:41

Nieky, jaa en gelukkig heb ik een hele lieve paps die wilt rijden. Vriendlief is doordeweeks te druk ervoor. Misschien toch maar eens mijn E-rijbewijs halen :') hoeveel hoop jij er dit jaar drachtig te krijgen?

Dddara, zo ook een flinke rit gemaakt zeg! Hopelijk lukt het gelijk! :D oh gaat toch niet helemaal volgens plan. Jammer zeg.

Baudyh, oh dat is niet handig van Gerrit := gefeliciteerd met de dracht van Ivo!

Marion82, wat een raar verhaal zeg. Zou inderdaad even door een ander laten scannen.

Muronia, haha ja ze zitten allemaal na elkaar, wel handig! Toch ook wel spannend nog die 2e scan :D komt vast goed!

Seven, ja goed gepland he :D als ze nou ook allemaal mooi drachtig zijn zou het helemaal top zijn! Fijn dat de hartjes kloppen, toch wel fijn om te zien/weten!

Jennyk, ja sommige merries hebben dat, dat ze alleen goed hengstigheid laten zien bij een hengst.