Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:54

josien_m_ schreef:
Waarom is het zo erg dat er een tegengeluid komt over het hebben van een paddock paradise? Behalve het alternatief van wei en stal zijn er meer mogelijkheden. En kan ook het paddock paradise door ervaringen worden verbeterd. Nee, het is niet dé oplossing, echte ruimte kunnen we meestal niet realiseren voor ze, dus ideaal wordt het waarschijnlijk nooit.

precies
Ik ben niet tegen een pp, zeer zeker niet.
Ik ben wel tegen een slecht uitgevoerde pp. En 3 ken ik er daarvan.
In het echie dan, ik ken geen goede in het echie.
Dat zie ik alleen op bokt en vind ik dan zeker ook mooi en wat toevoegen.

Maar laten we niet van alles gaan verzinnen waarom slechte pp's toch goed zijn, waarom hun eigenaren het vast wel met een doel doen.
Nee dat is ongeveer hetzelfde doel als als een paard 23/7 op stal laten staan.
Gemakzucht of denken dat het wel goed is of weet ik wat er in de gedachten van die mensen om gaat.
Een PP is niet heilig, en laat de kritiek ook toe, zoals kritiek er op te veel binnen ook mag en gewoon terecht is

MyWishMax

Berichten: 25408
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:57

Leo schreef:
Constructief tegengeluid is altijd goed. :j Er is niet één waarheid. Wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor alle te werken.


Helemaal mee eens.

Maar toch zie je in dit topic wel dat er volgehouden wordt dat bepaalde dingen voor elk paard werken. Of vooroordelen over elke manier van paarden houden.
Ik geef aan wat voor mijn paard werkt of wat ik zie bij 24/7 buiten groep en daar wordt op gereageerd dat het niet klopt. Misschien niet voor de paarden van die bokkers, maar ik zie wat anders. Ken ook paarden die het wel geweldig zouden doen met a en b, maar dus ook paarden die veel liever gewoon dat grote weiland hebben. Waarbij het ook een vooroordeel is dat dat saai is en geen beweging geeft. Of dat je een pad nodig hebt voor bomen en bosjes, die hebben wij bij weiland ook gewoon.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:15

Door de manier van schrijven en de reacties komt er iig veel aandacht voor haar artikel als iedereen die hier reageerde ook op de link heeft geklikt.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:20

MyWishMax schreef:
Leo schreef:
Constructief tegengeluid is altijd goed. :j Er is niet één waarheid. Wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor alle te werken.


Helemaal mee eens.

Maar toch zie je in dit topic wel dat er volgehouden wordt dat bepaalde dingen voor elk paard werken. Of vooroordelen over elke manier van paarden houden.
Ik geef aan wat voor mijn paard werkt of wat ik zie bij 24/7 buiten groep en daar wordt op gereageerd dat het niet klopt. Misschien niet voor de paarden van die bokkers, maar ik zie wat anders. Ken ook paarden die het wel geweldig zouden doen met a en b, maar dus ook paarden die veel liever gewoon dat grote weiland hebben. Waarbij het ook een vooroordeel is dat dat saai is en geen beweging geeft. Of dat je een pad nodig hebt voor bomen en bosjes, die hebben wij bij weiland ook gewoon.



Ik denk dat de discussie hier niet zo zeer gaat om wat 'de beste' manier van paarden houden is. Wel over het feit dat wanneer je een mening over een bepaald concept geeft, dat dat niet helemaal legitiem is als je die mening geeft op basis van slechts 1 ervaring, en daarmee het concept onterecht in een negatief daglicht zet wanneer je deze mening in de vorm van een column uit. :) Tuurlijk is de situatie die TS beschrijft niet bepaald ideaal, maar als ik het heb over een PP, dan heb ik het persoonlijk over een PP die dus in de regel wél goed uitgevoerd is.

ruitje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:24

Ik vind een tegengeluid wel oke eigenlijk. Er zijn hele grote facebook groepen waar je nog net niet met een fakkel en een hooivork verjaagd word als je je paard niet 24/7 buiten hebt staan :+ . Daar worden ook volop ongenuanceerde meningen gedeeld, mensen besproken via nieuws artikelen.

Soms is even iets uitvergroten en zwart wit neerzetten een prima doel van een column. Weet niet of dat hier het doel was natuurlijk :')

Jolien87

Berichten: 17487
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:26


Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:29

ruitje schreef:
Ik vind een tegengeluid wel oke eigenlijk. Er zijn hele grote facebook groepen waar je nog net niet met een fakkel en een hooivork verjaagd word als je je paard niet 24/7 buiten hebt staan :+ . Daar worden ook volop ongenuanceerde meningen gedeeld, mensen besproken via nieuws artikelen.

Soms is even iets uitvergroten en zwart wit neerzetten een prima doel van een column. Weet niet of dat hier het doel was natuurlijk :')


Eens, van dat soort cultuurtjes gaan mijn nekharen ook altijd overeind staan :+

Maar dat neemt niet weg dat er, naar mijn mening :o, ook in zo'n column, wel iets meer onderbouwing en eventueel voorbeelden gegeven mogen worden hoe het wel goed kan zijn zonder het hele concept meteen de grond in te stampen. Uiteindelijk willen we het liefst overal blije paardenhoofdjes zien, niet alleen bij die van onszelf.

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:34

DuoPenotti schreef:
Pmarena
nee het is de hype van waarom ze het doen.
Echt niets anders dan dat.
PP = goed.
Dus ze meppen wat palen en lint in de grond, want veel meer moet je er niet bij voorstellen en dat is goed, dat lees je toch overal :j

Dit inderdaad en vaak ook nog bedacht vanuit het idee dat het lekker goedkoop is en een stuk minder moeite kost dan als je paarden individueel moet hanteren. Tenminste, bij commerciele ondernemingen waar ook paarden van klanten staan zie je dat nog wel eens.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:36

die ik ken zijn alle met de paarden aan huis, geen commercie.
Ik denk echt met de beste bedoelingen hoor, alleen de uitwerking is wat anders als de paarden tot de kogels in de zooi staan....
En ja zulke omgeploegde weides zijn er ook en dan zeg ik hetzelfde hoor.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:38

MariaVerspek schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik vrees dat de TS wel een beetje gelijk heeft. Het PP principe is een trend geworden en er zijn genoeg stallen die met de trend mee zijn gegaan om klanten binnen te halen. Er zijn gewoon veel kleine en slecht onderhouden PP gekomen. En ook niet iedere ondergrond is geschikt en draineren mag niet altijd of is te duur. Tuurlijk zijn de particuliere PP vaak heel mooi en goed. Daar staat een stabiele kudde op en de eigenaar doet dit uit passie. Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien). Maar de bevlogen kleine kudde-houder kan wel degelijk een paradijs maken van een PP.


---------------------

Precies! Deze 'vriendin' vraagt veel geld voor de PP. En zo heel veel meer PP's. Het is een rage maar het heeft weinig te maken met het welzijn van het paard. Je wilt niet weten hoeveel zandkolieken eruit voortkomen, en dan maar niet te spreken over het water en de droge zomers. Blauwe alg is LEVENSGEVAARLIJK!


8 uur per nacht in je eigen urine en uitwerpselen stilstaan op 3m x 4m vind ik nochtans ook niet erg aanlokkelijk klinken. Denk dat de koliek en sterftecijfers van gras een stuk hoger liggen :o Het is zeker niet de bedoeling dat paarden uit vieze poeltjes drinken, als dit jouw beeld hiervan is, is jouw "vriendin" geen goede paddock paradise manager.
PP's zijn een manier voor veel eigenaren om zich beter te voelen over hun kleine stukje land tov de hoeveelheid paarden en daar ben ik het zeker niet mee akkoord maar dat neemt niet weg dat het concept veel sterker is dan het gemiddelde traditionele paarden houden

ruitje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:41

Citaat:
PP's zijn een manier voor veel eigenaren om zich beter te voelen over hun kleine stukje land tov de hoeveelheid paarden en daar ben ik het zeker niet mee akkoord maar dat neemt niet weg dat het concept veel sterker is voor bepaalde paarden en eigenaren dan het gemiddelde traditionele paarden houden


Hier, anders doe je precies hetzelfde als de TS namelijk :) .

Veronica2
Berichten: 2690
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:42

DuoPenotti schreef:
die ik ken zijn alle met de paarden aan huis, geen commercie.
Ik denk echt met de beste bedoelingen hoor, alleen de uitwerking is wat anders als de paarden tot de kogels in de zooi staan....
En ja zulke omgeploegde weides zijn er ook en dan zeg ik hetzelfde hoor.

Dat is ook best sneu, maar het is dan alsnog een geluk dat ze geen paarden van anderen hebben staan en er geld voor vragen.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:45

Dat doet die ander dan toch ook zelf om daar te gaan staan?

net zoals ik nooit op stallen heb gestaan met 3 binnenbakken en een springtuin en luxe kantine maar 1 uur per dag mini paddock.
Zo kies je als je iets om je paard geeft toch ook geen modderbende uit?

er bestaat Hééééél veel tussen in :j
Zowel met binnen zowel het 24/7 buiten.


Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:
die ik ken zijn alle met de paarden aan huis, geen commercie.
Ik denk echt met de beste bedoelingen hoor, alleen de uitwerking is wat anders als de paarden tot de kogels in de zooi staan....
En ja zulke omgeploegde weides zijn er ook en dan zeg ik hetzelfde hoor.

Dat is ook best sneu, maar het is dan alsnog een geluk dat ze geen paarden van anderen hebben staan en er geld voor vragen.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:51

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Pmarena
nee het is de hype van waarom ze het doen.
Echt niets anders dan dat.
PP = goed.
Dus ze meppen wat palen en lint in de grond, want veel meer moet je er niet bij voorstellen en dat is goed, dat lees je toch overal :j

Dit inderdaad en vaak ook nog bedacht vanuit het idee dat het lekker goedkoop is en een stuk minder moeite kost dan als je paarden individueel moet hanteren. Tenminste, bij commerciele ondernemingen waar ook paarden van klanten staan zie je dat nog wel eens.


Lekker goedkoop, hoe dan... :?
En hoezo minder moeite / niet individueel hanteren... :?

Ik vind dat er altijd vanalles bij gesleept wordt dat eigenlijk geen snars te maken heeft met het concept van een PP op sich. Apart vind ik dat altijd....

En wanneer het gaat om teveel paarden in een PP met ongeschikte bodem / niet genoeg ruimte.
Op welke manier is het niet goed werken van die locatie, dan precies de schuld van het PP concept an sich...?

Ik durf zelfs wel te stellen dat de kans eigenlijk best groot is, dat hetzelfde aantal paarden op hetzelfde stuk grond, met hetzelfde aantal uren buiten, waarschijnlijk beter af is in dat PP concept dan dat ze waren geweest op hetzelfde stuk weiland zonder paden.

Wanneer je teveel paarden op een te klein / ongeschikt stuk rond laat banjeren dan trappen ze alles stuk. Door ze alleen een pad rond de wei kapot te laten trappen tijdens de natte dagen, behoud je tenminste nog graasmogelijkheden voor de betere dagen. En wanneer je aan dat pad iets doet waardoor ze het niet kapotlopen, dan heb je helemaal een mooie oplossing: zowel veel loopruimte om veel meters te maken, als nog een goede wei die behouden blijft om lekker te kunnen grazen en doen zodra de grond wat droger is +:)+

Maar om nu het PP concept de schuld te geven van een eigenaar die teveel paarden op een te kleine oppervlakte plempt....dat vind ik echt heel flauw hoor.

Vind je het niet nodig op je eigen locatie: prima. Maar als je er echt geen 1 potentieel voordeel in kan zien dan vind ik dat echt heel kortzichtig.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:00

Maar dat is toch met alle vormen van paarden houden? Niet de plek is of het concept is verkeerd, het valt en staat met management (onderhoud, hoeveel paarden, inrichting, gebruik, enz.).

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:03

Pmarena
Juist jij sleept er van alles bij.... jij oordeelt over de paarden die ik zie staan en jij niet kent. Hier op de zandgrond.
Het zijn er niet teveel en nee je weet niet zeker dat ze beter af zijn in de pp dan wanneer ze op het hele stuk zouden staan...want eye opener, op die stukken is dat niet. Gewoon niet!
Juist die smalle paden maken de overbelasting, maar goed dat kan niet bij jou.
Jij blijft het maar heilig verklaren, het is niet heilig.

Ja een goede pp is een goede, maar helaas er bestaan denk ik veel meer minder goede.
Maar die zie je niet op bokt, zoals ook braaf de 24/7 stal eigenaren hun kop houden.

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:07

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Vroeger was 2 uur buiten en 22 uur per dag op stal heel gewoon.

over welk jaar heb jij het dan?

In mijn vroeger, reed ik paard bij mensen die ze aan huis hadden staan (diverse mensen) en al die paarden stonden minimaal 8 uur op de wei. Dat waren mensen die handelde in paarden maar op een kleinschalige manier.
En dan heb ik het dus over 40 jaar terug.

In de randstad zal dat vast niet zo zijn geweest, nu nog niet.
Maar de uitspraak vroeger toen stonden ze binnen, nee, in jou vroeger, niet in mijn vroeger.

En expres een quote zonder naam want hoor dit meer mensen zeggen en het gaat me niet om wie het zegt.


Ik reageer erop omdat het uit mijn bericht komt: Ik denk dat het inmiddels een jaar of 10 geleden is dat ik voor het laatst op een stal liep waar de paarden hele dagen binnen stonden. Die hadden alleen een buitenbak waar ze even hun benen konden strekken, ze liepen hun rondje en verder stonden ze binnen. Ik heb het niet over paarden aan huis, want ik geloof dat daar de paarden wel wat meer buiten komen als daar de mogelijkheid voor is. Je schaft die ruimte immers niet voor niks aan. Ik heb het meer over de grote, commerciële pensionstallen waar TS haar paarden liever onderbrengt. Hier in de omgeving zie ik de laatste jaren steeds meer vraag naar plekken waar de paarden meer buiten komen, en je raadt het al: Dat is amper te vinden. Zes tot acht uur is vaak wel de max. Hier komen mensen aan de poort met de vraag of we pension aanbieden. In dit geval is er zo veel schaarste naar stallen dat men regelmatig inlevert op het aantal uur buiten.

Maar ik heb misschien ook wel erg makkelijk praten met paarden aan huis die tegenwoordig 24/7 buiten lopen. Er is ook een tijd geweest dat ik dacht dat mijn pony het op stal binnen fijn vond. Lekker droog met een zak hooi. Dat was mijn eerste pony en die stond dan ook veel binnen. Ik heb gezien hoe gefrustreerd een dier kan raken van zo veel binnen staan, en hoe blij datzelfde dier kan zijn met een paar uur buiten de benen strekken. Ik heb die fout gemaakt, en ik heb ervan geleerd.

Lang verhaal kort: Ik weet niet hoe vaak paarden vroeger aan huis buiten kwamen. Ik reed als gup op een manege, droomde van een eigen paard. Maar op de stallen waar ik rondliep rond mijn vijftiende, liepen de paarden in de zomer 24/7 buiten, maar in de winter was het veel binnen. En achteraf had ik gewenst dat ik beter had geweten, maar dat deed ik niet, en daar kan ik wel boos op mezelf om zijn, maar dat heeft geen nut. Ik weet nu beter, en probeer mijn paarden zo ideaal mogelijk voor hen te houden. En ik ben blij dat niet iedereen dezelfde ervaringen heeft met paarden houden, aangezien ze bij jou wel meer naar behoren buiten kwamen :)

*Heeft vervolgens een Shetlander die bij een spatje regen al boos op me is dat hij buiten staat :+

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:08

DuoPenotti schreef:
Pmarena
Juist jij sleept er van alles bij.... jij oordeelt over de paarden die ik zie staan en jij niet kent. Hier op de zandgrond.
Het zijn er niet teveel en nee je weet niet zeker dat ze beter af zijn in de pp dan wanneer ze op het hele stuk zouden staan...want eye opener, op die stukken is dat niet. Gewoon niet!
Juist die smalle paden maken de overbelasting, maar goed dat kan niet bij jou.
Jij blijft het maar heilig verklaren, het is niet heilig.

Ja een goede pp is een goede, maar helaas er bestaan denk ik veel meer minder goede.
Maar die zie je niet op bokt, zoals ook braaf de 24/7 stal eigenaren hun kop houden.


Wat bedoel je met die laatste zin? Wat wil je weten?

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:10

MyWishMax schreef:
Ik vind het een mooi concept als het goed uitgevoerd wordt voor in de winter of voor paarden die niet tegen weidegang kunnen. Maar niet om op een te klein oppervlakte toch meer paarden te houden, al is dat in mijn pgen dus niet die goede uitvoering. Maar in de zomer gaat er voor mijn paarden niks boven een groot weiland.


helemaal mee eens, ik kan het me ook voorstellen als je er een hebt die geen gras mag. Maar anders gaat er niets boven ene goede wei (met schuilplek)

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:10

@django

Ook in die tijd had je commerciële stallen waar ze hele dagen buiten kwamen, mijn eigen paard had ik namelijk niet bij mensen thuis staan.
En je had paarden die binnen stonden.
dat was toen niet anders dan nu.
De uitspraak vroeger was dat normaal is gewoon niet correct.
het was normaal bij een bepaald soort eigenaar, zoals nu nog steeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:14

fokfanaat schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vind het een mooi concept als het goed uitgevoerd wordt voor in de winter of voor paarden die niet tegen weidegang kunnen. Maar niet om op een te klein oppervlakte toch meer paarden te houden, al is dat in mijn pgen dus niet die goede uitvoering. Maar in de zomer gaat er voor mijn paarden niks boven een groot weiland.


helemaal mee eens, ik kan het me ook voorstellen als je er een hebt die geen gras mag. Maar anders gaat er niets boven ene goede wei (met schuilplek)


Precies dat Fokfanaat; ik zie het ook zo, lekker de ruimte om te grazen, ravotten en elkaar te ontlopen. Dat gaat imo minder goed als je hele kleine weitjes hebt en paden van een paar meter breed.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:16

DuoPenotti schreef:
@django

Ook in die tijd had je commerciële stallen waar ze hele dagen buiten kwamen, mijn eigen paard had ik namelijk niet bij mensen thuis staan.
En je had paarden die binnen stonden.
dat was toen niet anders dan nu.
De uitspraak vroeger was dat normaal is gewoon niet correct.
het was normaal bij een bepaald soort eigenaar, zoals nu nog steeds

Nou, ik loop ook al even mee en in de Randstad was dat vroeger (20 jaar terug) echt wel gebruikelijk. Dan waren pensionstallen waar ze veel buiten kwamen op 1 hand te tellen in de regio waar ik vandaan kom. En sterker nog: ook nu zijn er daar nog genoeg stallen waarbij ze in de winter veel op stal staan of een paar uur op een postzegelpaddock mogen. Wel vaak weidegang in de zomer, van april-oktober, tenzij het te nat is, want kleigrond kan niet zoveel hebben.

Privé was dat gelukkig wel anders, dan stonden paarden meer buiten.

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:16

Adelaide71 schreef:
fokfanaat schreef:


helemaal mee eens, ik kan het me ook voorstellen als je er een hebt die geen gras mag. Maar anders gaat er niets boven ene goede wei (met schuilplek)


Precies dat Fokfanaat; ik zie het ook zo, lekker de ruimte om te grazen, ravotten en elkaar te ontlopen. Dat gaat imo minder goed als je hele kleine weitjes hebt en paden van een paar meter breed.

Maar een goede pp heeft beide! :)*
Een goede pp heeft genoeg voermogelijkheden en genoeg schuilmogelijkheden waar ze met droge voeten kunnen eten en schuilen. Heeft voldoende ruimere plekken waar ze samen kunnen klooien en ook de ruimte hebben om elkaar te ontwijken, en heeft paden zodat ze rond de weides kunnen banjeren, verschillende paadjes kunnen nemen en zo meer afwisseling hebben.
Het is niet Of Of.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:17

DuoPenotti schreef:
Pmarena
Juist jij sleept er van alles bij.... jij oordeelt over de paarden die ik zie staan en jij niet kent. Hier op de zandgrond.
Het zijn er niet teveel en nee je weet niet zeker dat ze beter af zijn in de pp dan wanneer ze op het hele stuk zouden staan...want eye opener, op die stukken is dat niet. Gewoon niet!
Juist die smalle paden maken de overbelasting, maar goed dat kan niet bij jou.
Jij blijft het maar heilig verklaren, het is niet heilig.

Ja een goede pp is een goede, maar helaas er bestaan denk ik veel meer minder goede.
Maar die zie je niet op bokt, zoals ook braaf de 24/7 stal eigenaren hun kop houden.


Dit is echt onzin DP :=

Ik oordeel helemaal niet over de paarden die jij kent? Heb het helemaal niet over "jouw" situatie in dat stuk reactie :=

Nee hèhè natuurlijk zijn de stukken waar paarden minder lopen, beter dan de stukken waar ze vaker lopen := Dat zeg ik toch ook? Dat kan nu juist ook de reden zijn waarom mensen besluiten dat het beter is om soms alleen paden te laten belopen, in plaats van de hele wei kapot te laten trappen.

Het PP concept is en blijft gewoon een heel goed idee :j
Er is maar heel weinig heilig. Een goede uitvoering blijft belangrijk.

Maar sommige dingen zijn in de basis gewoon een goed idee.
Paarden lekker naar buiten dat is in de basis een goed idee.
Je terrein wat afwisselender, veelzijdiger en uitdagender inrichten dat is in de basis ook een goed idee.

Zeggen dat het PP-concept slecht is is net zoiets als zeggen dat paarden überhaupt naar buiten doen slecht is "want bij de buren zie je dat ze staan te verpieteren op hun postzegelpaddockje en dat ze de hele tijd naar binnen willen".

Zo zie ik het gemopper over een PP ook, kijken naar een slechte uitvoering ipv. kijken naar de voordelen die het kan bieden :)

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:20

Adelaide71 schreef:
fokfanaat schreef:

Ik vind het een mooi concept als het goed uitgevoerd wordt voor in de winter of voor paarden die niet tegen weidegang kunnen. Maar niet om op een te klein oppervlakte toch meer paarden te houden, al is dat in mijn pgen dus niet die goede uitvoering. Maar in de zomer gaat er voor mijn paarden niks boven een groot weiland.


Precies dat Fokfanaat; ik zie het ook zo, lekker de ruimte om te grazen, ravotten en elkaar te ontlopen. Dat gaat imo minder goed als je hele kleine weitjes hebt en paden van een paar meter breed.


Maar wat als je in een gebied woont waar het hele jaar rond weidegang niet mogelijk is omdat de bodem (klei) dat niet toe laat? Wat is dan beter, kleinere weides met een zandtrack erom heen (wel goed onderhouden) of 20 uur per dag op stal en de rest op een postzegel paddock, als je dat geluk al hebt. Ik zie overigens nog heel veel stallen waar de paarden bij slecht weer amper buiten komen, ondanks dat er wel genoeg weiland is.