Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:59

DuoPenotti schreef:
ja voor jou is dat gelijk, zie toevallig mijn antwoord hierboven :D
Voor mij is dat niet gelijk ook al is bij beide de uitvoering goed.

Ik wil persoonlijk zo geen paard houden. En daarmee zeg ik niet dat de ander dat niet mag, maar de dag dat ik ze zo zou moeten gaan houden stop ik ermee.


Gelukkig proberen we allebei niemand iets op te dragen hier, en denk ik dat we beiden het beste met onze paarden voor hebben :D

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:00

DP: Hier gaan ze op het pad ook gewoon op zoek naar het lekkerste sprietje :)
Ze lopen dan wel meer omdat het gras aan de andere kant altijd groener lijkt, en om aan die andere kant te kunnen komen, moeten ze omlopen <<)

Dankzij de paden maken ze meer meters omdat ze niet overal in een rechte lijn naartoe kunnen.
Zet of heb je dan nog op verschillende plekken op de paden wat interessants dan gaan ze helemaal lekker aan de wandel.

Hier is het grootste deel van de wei zo'n 30x160 meter. Als je van die achterste rand van 160 meter een pad maakt, dan moeten ze dat hele pad uit lopen, en nog een doorsteekje terug als ze bij de stal wat willen drinken of eten ofzo. Zonder pad steken ze gewoon die 30 meter over richting de stal :=

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:02

Heb vooral spijt dat ik het artikel heb aangeklikt nu ik het stuk gelezen heb en gezien dat ts speciaal hiervoor een account gemaakt heeft.

'Opzienbarende' teksten schrijven en gaan voor veel vieuws is helemaal in.

(altijd die vriendinnen ook die helemaal geen vriendinnen zijn blijkt uit het stuk :Y) Is het dan zo moeilijk om te schrijven: 'ik ken iemand')

MarjanB

Berichten: 16524
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:05

Hier een nu totaal verregende paddock, track weides enz.. en dat voor het eerst in een jaar dat het nu echt modderig is. Zijn die paar dagen per jaar echt zo slecht voor een paard?

Ze zijn goor nu, klopt, ze kunnen droog staan, klopt ook, ze kunnen rennen, dat deden ze net nog. Ze hebben gras, ja alleen heb ik de wei nu sinds een paar weken dicht omdat ze die helemaal kapot liepen. Hebben ze nu alleen kale zand plekken? Nee, overal is wel iets te snoepen, takken, stammen her en der wat groen en hooi op meerdere plekken. Is het een paradijs? Geen idee, heb wel hele blije paarden. Vooral mijn grote merrie die niks anders kende dan in de nacht op stal, die is volleerd buitenpaard nu. Kan het beter? Vast…

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:06

Ibbel schreef:
Ik heb zo het vage vermoeden dat het belang van het woord paddock een beetje is ondergesneeuwd. Paddock paradise is ontstaan uit een alternatief willen bieden aan (individuele) paddocks in de winter. Het is van oorsprong géén alternatief voor weidegang in de zomer geweest.

Dat 'men' later is gaan denken: "hé, als ik mijn postzegelwei nu eens opoffer en jaarrond gekoppelde paddocks met wat verrijking aan ga bieden, dan kan ik meer paarden op diezelfde postzegel kwijt" maakt niet dat het fenomeen: "hoe geef ik mijn paarden 's winters zoveel mogelijk beweging en afleiding buiten onder min of meer droge omstandigheden" geen goed idee is.

Een paddock paradise is wat het zegt: een zo optimaal mogelijke paddock-omgeving in de winter/buiten het weideseizoen/als vervanging van het stalseizoen.
En evt een jaarrond alternatief voor weidegang als paarden niet op gras mogen.

En in uitgebreidere vorm heb je een koppeling met weidegang (geheel of gedeeltelijk) in het weideseizoen.


En dat bedoelde ik idd. Als alternatief in de winter zie ik het als een heel goed iets. En als ik ze aan huis zou hebben zou ik misschien wel een apart gedeelte maken idd. Hoewel ik ook andere vormen gezien heb die ik nog beter vind passen. In de zomer niet beter als dat grote weiland. Mijn paarden hebben veel liever dat grote weiland, vinden ze interessant genoeg. En weiland betekent niet dat er geen bomen of struiken staan.

Maar ook hier wordt er weer geroepen dat weiland maar een saai vierkant stuk land is met modder en het veel beter is om een pp aan te leggen. Waarom mag je een slecht weiland wel als voorbeeld nemen en een slechte pp niet?

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:10

Volgens mij lees je het dan met een soort bias. Niemand zegt dat elk weiland maar een moddervierkant is.
Of dat er in geen 1 weiland bomen staan.

Wèl is een moddervierkant vaak het alternatief voor een locatie waar men gekozen heeft voor een PP.
Omdat dat moddervierkant geen fijne plek is, zoekt men naar een goede oplossing. En het PP concept biedt wat handige oplossingen voor de problemen waar je tegenaan loopt als je zo'n moddervierkant hebt :)

Miran

Berichten: 4461
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:20

Plus dat een groot weiland nou eenmaal niet voor elk paard geschikt is. Mijn Haflingers zouden het een paradijs vinden, tot ze flink bevangen staan. In hun natuur past een almweide waarin ze afwisseling en schraal gras hebben, moeten opletten waar ze hun benen zetten. Geen groot weiland op de klei, daar begin ik niet meer 24/7 aan.
Laatst bijgewerkt door Miran op 09-03-23 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:22

MarjanB schreef:
Hier een nu totaal verregende paddock, track weides enz.. en dat voor het eerst in een jaar dat het nu echt modderig is. Zijn die paar dagen per jaar echt zo slecht voor een paard?

Ze zijn goor nu, klopt, ze kunnen droog staan, klopt ook, ze kunnen rennen, dat deden ze net nog. Ze hebben gras, ja alleen heb ik de wei nu sinds een paar weken dicht omdat ze die helemaal kapot liepen. Hebben ze nu alleen kale zand plekken? Nee, overal is wel iets te snoepen, takken, stammen her en der wat groen en hooi op meerdere plekken. Is het een paradijs? Geen idee, heb wel hele blije paarden. Vooral mijn grote merrie die niks anders kende dan in de nacht op stal, die is volleerd buitenpaard nu. Kan het beter? Vast…



Hier net zo. Hoewel het nu met de nattigheid meevalt omdat het hier niet veel nattigheid is gevallen de laatste tijd en omdat de paddock net weer los getrokken is. Ze kunnen schuilen (doen ze zelden) en er is altijd wel ergens een drogere plek, zoals het verharde stuk. Bij de hooibakken heb ik tegenwoordig rubbermatten liggen omdat het daar inderdaad modderig werd.Als het weer het toe laat gaat de kleine weide open om rustig te wennen aan de overgang naar de zomerweide en dus 24/7 gras. Ik heb mijn paard enorm op zien knappen nu hij 24/7 buiten staat. Hij is rustiger (had bij de vorige eigenaar zelfs medicijnen omdat hij zo gestresst was) en hij zit veel beter in zijn bespiering. De andere kent niets anders dan 24/7 buiten. Natuurlijk is dit niet bij definitie ideaal voor alle paarden maar ik heb nog nooit een paard minder zien worden van voldoende frisse lucht en vrije beweging. Ookal staan ze dan soms een paar dagen in de modder.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:29

Ik vind modder geen probleem, mits ze er niet per-sé doorheen hoeven / er niet urenlang diep in staan. Want dat vind ik wel sneu.

Hier hebben ze nu in principe alles bij stal. Water, hooi, voer, slaapplek, verharding, zandpaddock stukken.
Als ze het looppad op gaan en vieze poten gaan halen op de meest belopen stukken dan moeten ze dat lekker zelf weten := Ik zou het pad af kunnen sluiten. Doe ik ook wel eens als het echt langdurig te gortig is. Maar deze winter heb ik het nog niet dicht gehad volgens mij.

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:31

Ik snap overigens de discussie weiland tegenover paddock paradise niet helemaal. Dat het paard op een goed groot en droog stuk land met beschutting staat lijkt me ten alle tijden wenselijk. Of dat nou op een track of vierkant is lijkt me helemaal niet zo spannend... Maar misschien zie ik het verkeerd :)

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:33

pmarena schreef:
Ik vind modder geen probleem, mits ze er niet per-sé doorheen hoeven / er niet urenlang diep in staan. Want dat vind ik wel sneu.

Hier hebben ze nu in principe alles bij stal. Water, hooi, voer, slaapplek, verharding, zandpaddock stukken.
Als ze het looppad op gaan en vieze poten gaan halen op de meest belopen stukken dan moeten ze dat lekker zelf weten := Ik zou het pad af kunnen sluiten. Doe ik ook wel eens als het echt langdurig te gortig is. Maar deze winter heb ik het nog niet dicht gehad volgens mij.


Sterker nog. Mijn hoefsmid is juist blij met de afwisseling van zand, modder en verharding die mijn paarden hebben. Ze hebben beide mega goede hoeven.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:35

JudithGigi schreef:
Ik snap overigens de discussie weiland tegenover paddock paradise niet helemaal. Dat het paard op een goed groot en droog stuk land met beschutting staat lijkt me ten alle tijden wenselijk. Of dat nou op een track of vierkant is lijkt me helemaal niet zo spannend... Maar misschien zie ik het verkeerd :)


Nee dat is ook zo maar sommige hier schijnen gewoon niet te begrijpen dat er toch echt paarden bestaan die niet of heel weinig op gras mogen staan. Die vinden dat een paard altijd op gras moet.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:38

Dreamboy schreef:
JudithGigi schreef:
Ik snap overigens de discussie weiland tegenover paddock paradise niet helemaal. Dat het paard op een goed groot en droog stuk land met beschutting staat lijkt me ten alle tijden wenselijk. Of dat nou op een track of vierkant is lijkt me helemaal niet zo spannend... Maar misschien zie ik het verkeerd :)


Nee dat is ook zo maar sommige hier schijnen gewoon niet te begrijpen dat er toch echt paarden bestaan die niet of heel weinig op gras mogen staan. Die vinden dat een paard altijd op gras moet.


Tot hun geliefde paard zelf zo ziek wordt....

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:41

Dreamboy schreef:
JudithGigi schreef:
Ik snap overigens de discussie weiland tegenover paddock paradise niet helemaal. Dat het paard op een goed groot en droog stuk land met beschutting staat lijkt me ten alle tijden wenselijk. Of dat nou op een track of vierkant is lijkt me helemaal niet zo spannend... Maar misschien zie ik het verkeerd :)


Nee dat is ook zo maar sommige hier schijnen gewoon niet te begrijpen dat er toch echt paarden bestaan die niet of heel weinig op gras mogen staan. Die vinden dat een paard altijd op gras moet.


En zolang er hooi (en evt vitaminekorrel) is, komt een paard dat wel op gras zou kunnen toch ook niet tekort?

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:44

Een paard dat nooit mag grazen vind ik wel sneu hoor. Zou ik ook niet willen.

Kijk als het dier er nou ècht niet tegen kan, dan is het niet anders :(:) Maar anders zou ik mezelf toch niet prettig voelen bij het onthouden van lekker grazen aan een dier dat daar voor gemaakt is. Zowel lichamelijk als geestelijk is dat wel waar een paard voor gemaakt is. Dat hapje-stapje.

Al is het dan desnoods maar een uurtje per dag of per week, of een afgegraasd pad waar ze toch wat grasjes op kunnen zoeken. Wat een paard / pony aankan qua graastijd, moet je hem / haar wel gunnen, vind ik :(:)

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:46

Ik denk dat het niet voor ieder paard geschikt is en dus geen paradijs zal zijn, voor een ander paard zal het wel goed uitpakken.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:48

fokfanaat schreef:
als ik mijn paarden geen weidegang zou kunnen bieden, zou ik geen paarden houden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ze hebben recent weer een week op de grote weide gestaan en nu met de regen zijn ze weer veroordeeld naar paddock/schuilstal/bestrating en winterwei en de illusie is groot, ze zijn daar echt saggerijnig van


Dat geldt voor mijn paarden ook. Maar! nogmaals:

Niet alle paarden kunnen zomaar omgaan met de rijkheid en schommelingen van vers gras (al dan niet icm de hoeveelheid arbeid die ze verrichten). Voor die paarden is een pad met daardoor ruimte en op verschillende plekken iets te doen constructie wel heel fijn. En dat noemen we dan een PP.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:48

Uiteindelijk eet een paard ook veel diverser dan alleen gras. Kruiden, takken / bast, blaadjes, rozenbottels, noem maar op. Heel grappig om eens te observeren waar ze zelf voor kiezen als ze die optie hebben.
Veel van de weides in Nederland zijn veel te rijk voor paarden, of zeker de meer sobere paarden (paarden die van origine uit een sober land komen). Zeker op de kleibodems in de Randstad. Veel is nog steeds raaigras, paarden gaan er al op voor het in bloei heeft gestaan, het wordt te kort gehouden door de paarden waardoor het gestresst raakt (= meer suikers) enz. Goed weidebeleid is ook een kunst. :j

Ik heb er ook een die zo gevoelig is dat hij er niet te lang achtereen op mag. Hij staat in de zomer z'n 6 uurtjes met een graasmasker. Vaak staan ze toch voor die 6 uur om zijn al weer gewoon op de track te chillen of te browsen. Heerlijk die eigen keuze!

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:48

pmarena schreef:
Een paard dat nooit mag grazen vind ik wel sneu hoor. Zou ik ook niet willen.

Kijk als het dier er nou ècht niet tegen kan, dan is het niet anders :(:) Maar anders zou ik mezelf toch niet prettig voelen bij het onthouden van lekker grazen aan een dier dat daar voor gemaakt is. Zowel lichamelijk als geestelijk is dat wel waar een paard voor gemaakt is. Dat hapje-stapje.

Al is het dan desnoods maar een uurtje per dag of per week, of een afgegraasd pad waar ze toch wat grasjes op kunnen zoeken. Wat een paard / pony aankan qua graastijd, moet je hem / haar wel gunnen, vind ik :(:)


Ja, vanzelf sprekend. Al ga je dan maar wandelen om je paard te laten grazen. Maar dat is de discussie ook niet. Ik denk dat iedereen zijn of haar paard wel lekker gras gunt. Maar als ze er echt ziek van worden houdt het op. Om dan te zeggen dat een paard geen goed leven heeft omdat het niet op gras staat is wel heel kortzichtig.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:49

nee als hun geliefde paard zo ziek word kun je kijken naar de duur van het op het gras staan.
Maar nooit even op de wei... niet mijn ding inderdaad dat klopt.
Dat is maar voor heel erg weinig paarden maar nodig gelukkig. We moeten nu niet de uitzonderingen als normaal gaan maken.
Is net zoiets als die paarden die helemaal alleen staan, ja hij kan niet bij een ander...
uhuh, waar dat echt zo is is ook de hele grote uitzondering.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:53

Leo schreef:
Uiteindelijk eet een paard ook veel diverser dan alleen gras. Kruiden, takken / bast, blaadjes, rozenbottels, noem maar op. Heel grappig om eens te observeren waar ze zelf voor kiezen als ze die optie hebben.
Veel van de weides in Nederland zijn veel te rijk voor paarden, of zeker de meer sobere paarden (paarden die van origine uit een sober land komen). Zeker op de kleibodems in de Randstad. Veel is nog steeds raaigras, paarden gaan er al op voor het in bloei heeft gestaan, het wordt te kort gehouden door de paarden waardoor het gestresst raakt (= meer suikers) enz. Goed weidebeleid is ook een kunst. :j




Ik wilde al zeggen, alsof die hectare plat grasland nou zo natuurlijk is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:54

MyWishMax schreef:
Ik vind het een mooi concept als het goed uitgevoerd wordt voor in de winter of voor paarden die niet tegen weidegang kunnen. Maar niet om op een te klein oppervlakte toch meer paarden te houden, al is dat in mijn pgen dus niet die goede uitvoering. Maar in de zomer gaat er voor mijn paarden niks boven een groot weiland.


Hier ben ik het volledig mee eens. In een grote, ruime uitvoering kan het denk ik heel mooi zijn, vooral zo'n heuvel en een (schone) poel. Maar (mijn) paarden hebben de voorkeur voor RUIMTE en GRAS.
En een ruime schuilstal waar iedereen in kan schuilen zonder elkaar in de weg te lopen.
Eerlijk gezegd heb ik zo'n pp nog nergens kunnen ontdekken.

JudithGigi: als paarden niet op gras kunnen dan is daar natuurlijk niets aan te doen. Maar paarden die de neiging hebben tot te mager zijn, en veel oudere paarden, blijven het beste op gewicht op gras.
Daarnaast is grazen een veel natuurlijker en prettiger bezigheid dan hooi uit een slowfeeder plukken.
Dan heb je nog de hoefproblemen als gevolg van continu op zand staan, en de jeuk van het altijd vies zijn, tenzij jij je paard elke dag wast.
Dus ja, doe mijn paard gras svp :j

Los daarvan heb je toch echt ook paarden die NIET gedijen bij 24/7 in een kudde.

Het klopt wel zeker dat de weides meestal nog raaigras bevatten en dat je je paard veel beter gras kunt bieden speciaal voor paardenweides.
Maar ik ben het wel met fokfanaat eens dat ik geen paard zou willen houden als er geen mogelijkheid is om ze weidegang te bieden.
Ik ben het ermee eens dat paarden graag gevarieerd eten, maar al dat zg speelgoed in de pp -autobanden ed - is me dan weer een doorn in het oog
Het beste kun je waarschijnlijk van alle werelden iets pakken en afstemmen op je eigen paarden.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:55

Sunnda schreef:
'Opzienbarende' teksten schrijven en gaan voor veel vieuws is helemaal in.

(altijd die vriendinnen ook die helemaal geen vriendinnen zijn blijkt uit het stuk :Y) Is het dan zo moeilijk om te schrijven: 'ik ken iemand')


TS heeft gewoon een bommetje geplaatst, hoe schrijf ik een opzienbarend stuk wat veel lezers trekt? Dan moet je iets controversieels doen. Dat is gelukt. :D

Verder ga ik er niet serieus op in. :D

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:59

Onali schreef:
Leo schreef:
Uiteindelijk eet een paard ook veel diverser dan alleen gras. Kruiden, takken / bast, blaadjes, rozenbottels, noem maar op. Heel grappig om eens te observeren waar ze zelf voor kiezen als ze die optie hebben.
Veel van de weides in Nederland zijn veel te rijk voor paarden, of zeker de meer sobere paarden (paarden die van origine uit een sober land komen). Zeker op de kleibodems in de Randstad. Veel is nog steeds raaigras, paarden gaan er al op voor het in bloei heeft gestaan, het wordt te kort gehouden door de paarden waardoor het gestresst raakt (= meer suikers) enz. Goed weidebeleid is ook een kunst. :j




Ik wilde al zeggen, alsof die hectare plat grasland nou zo natuurlijk is.

gelukkig bestaat er ook wat anders dan BG11 om te zaaien....
Nadeel is wel het raaigras is het sterkste dus na een tijdje staat daar het land weer vol mee...

En mijn pavo test ooit, weide met koeiengras, andere weide paardenmengsel.
gelijktijdig gemest, gemaaid en ook die dag geplukt om te laten analyseren.
Het paardenmengsel gaf meer suikers aan.... dat was niet leuk...

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:04

Nikass schreef:
Dan heb je nog de hoefproblemen als gevolg van continu op zand staan, en de jeuk van het altijd vies zijn, tenzij jij je paard elke dag wast.
Dus ja, doe mijn paard gras svp :j


Wat? _O-

Mijn jongens hebben nooit hoefproblemen en hebben ook geen last van 'vies' :')
Die arme dingen staan 24/7 op een zandpaddock met verharding.

En ja ze zijn goor van het zand, maar ze hebben geen jeuk van het zand.
Ik heb ze in geen jaren gewassen.
De één nog nooit, de ander kan ik me geen eens meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb.

@DP wij hebben verschillende graszaden geprobeerd, maar raaigras doet het beter dan de hele dure biologische en natuurlijke zaden van oa Pavo. We hadden alleen maar open plekken, veel onkruid, de mollen hielpen ook niet mee.
Laatst bijgewerkt door Onali op 09-03-23 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt