Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48223
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:08

Wat een vooroordelen weer zeg...

Voor de mensen die zeggen dat een pad niks voor hun paarden zou zijn: het zou je echt kunnen verbazen :j Als je om je geweldige wei een pad aan zou leggen, en zeker als je hier en daar wat groen plant waardoor niet het hele pad overzien kan worden....dan wordt het interessant voor die dieren om te gaan lopen en op ontdekking te gaan.

Voeg je dan nog verschillende hooipunten toe waar je afwisselend hooi of ander knabbelspul legt, dan zie je ze de hele dag rondlopen om te kijken wat er aan de andere kant te vinden is.

Lopen ze de hele dag rond...? Nee natuurlijk niet, paarden staan ook gewoon graag te vreten :=
Net zoals ze in de wei doen. Maar een rechttoe-rechtaan wei is vreselijk saai, daar valt weinig te ontdekken. Die looppaden dwingen paarden om langere stukken te lopen in plaats van overal in een rechte lijn direct naartoe te kunnen lopen.

En zelfs als je ze gewoon overal toegang geeft, zie je nog dat ze de paden opzoeken gewoon omdat ze dat leuk vinden om "rond te trekken".

Zet je je paard 24-7-365 op een hele grote wei of ben je van het binnenzetten 's nachts en gaat dat allemaal prima dan kan ik me best voorstellen dat je geen zin hebt om de moeite te nemen om de wei wat interessanter in te delen.

Maar wanneer je de wei gewoon wat interessanter wilt maken, je wilt dat je paard dag en nacht het hele jaar door vrij rond kan lopen en daarbij echt wat meters kan maken maar wil je om welke reden dan ook dat ze niet 24-7-365 de hele wei hebben....dan is het echt ideaal. Vind ik hoor.

En ik zie dus ook dat de paarden het zoveel interessanter en leuker vinden wanneer ze een route moeten volgen om ergens te komen, dan dat ze er gewoon domweg in een rechte lijn naartoe klossen. Dat ze na gaan denken via welke kant / bocht / pad ze er het snelste kunnen zijn. Dat ze met spelen en rennen meer mogelijkheden hebben om een ander te foppen / te snel af te zijn enzo.

En het hoeft geen "in plaats van" situatie te zijn hè :)
Je kan ook gewoon kiezen voor paden ter verrijking van je perceel, en nog steeds gewoon het hele spul toegankelijk houden met een groot stuk wei in het midden. En je paarden al dan niet 's nachts op stal of wat dan ook.

Dat je in een PP situatie vaak paarden / ponies aantreft die weinig op het gras mogen lijkt me logisch....
Een beetje verstandige paarden-eigenaar die in de gaten heeft dat hun dier niet goed tegen gras kan, die zoekt een oplossing. Looppaden zijn dan echt 100.000 keer leuker voor zo'n dier dan een doodsaai mini-weitje of zandpaddock de hele dag.

Duhelo

Berichten: 28569
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:10

Een pad om de weide vind ik sowieso wel een verbetering tov gewoon stukken weides.
En inderdaad, bij nieuw vers gras gebruiken ze dat pad niet zooo vaak, Maar bij onbeperkt hooi doen ze toch regelmatig, al dan niet op snelheid, een rondje bij me.
Ik heb nu maar een klein stuk (3000 m² met daarop een schuilstal, 50m² paddockplaten, 15*12 zand, een hooiruif en daarrond 3 m verharding, een track rond de weides en drie kleinere stukjes gras). Maar het is zo ingedeeld dat ze ook in de zomer een beetje rond moeten om naar het water te kunnen en toch een beetje variatie hebben, en dat gebruiken ze ook wel.
Dus in gelijk welke situatie is een track zeker een plus, al is het maar voor het omweggetje naar het water.
Voor paarden die geen gras mogen is een pp, mits er wel een ruime plek is om te rennen en te klooien, sowieso ook een uitkomst.

Voor paarden die wel op gras mogen laat ik ze in de zomer wel liefst op wat grotere stukken weide, en in de winter op de pp.

Iedere stalvorm staat en valt met onderhoud ...

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:12

Alles staat met een goed uitgewerkt plan, welke manier van huisvesting je zou gaan doen. Daarna gaat het om goed management om het terrein in de beste conditie te laten houden.

Mijn vorige paard heeft zijn laatste jaren gestaan in een PP. Prachtige paden, welke nauwelijks nat werden. Enorme weilanden. Ruwvoer plaatsen over het gehele terrein verdeeld. Net als rustplaatsen en drinken. Ook verharde paden. Ruimte genoeg voor de dieren om elkaar te passeren, zelfs als er dieren lagen in de paden. Wat op viel was de enorme rust die er op het bedrijf heerste. Je merkte totaal niet dat er +50 paarden stonden. Iets wat bij normale huisvesting niet altijd is.

En wat is normaal. Mijn huidige pony zou diep ongelukkig wezen op de stal waar mijn vorige paard als hemel op aarde stond. Die houdt niet van kuddes, gewoon 1 maatje. Zelfs een 3de erbij werkt niet. Ze heeft 1 maatje, contact met de buren in de paddock (en op stal) en staat van daglicht tot zonsondergang buiten op een droge paddock met water en onbeperkt ruwvoer. En hiermee is zij gelukkig. Oke, ze kan niet op een weiland, maar het een sobere ponyras welke moeilijk op het gras kan. Betekend niet dat ze nooit gras krijgt. Ik wandel vaak genoeg een rondje waarbij ze lekker mag grazen. Maar wel aan de hand.

Mijn vorige paard was er diep ongelukkig op deze stalling (hebben beide op mijn huidige stalling gestaan, en voor het paard ben ik uiteindelijk naar een andere stal gegaan)

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:20

"Tja, wat moet ik er van zeggen? Mijn paarden zijn heel blij als ze overdag in de wei mogen en ś nachts op stal. Verandering is vooruitgang, zegt men dan. Maar ik zou liever, in dit geval, beweren: vroeger was zo gek nog niet…"

Ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd hoe veel jouw paarden dan buiten komen en hoe veel ze dan op stal staan. Vroeger was zo gek nog niet? Vroeger was 2 uur buiten en 22 uur per dag op stal heel gewoon. De hemel zij dank dat tijden veranderen en veel eigenaren veel bewuster zijn met hoeveel uur hun geliefde viervoeters buiten komen :=

Heel eerlijk? Maar deze column indiceert eigenlijk voor mij dat jij dat prima vindt en dat je helemaal geen idee hebt wat er bij dergelijk onderhoud van een PP komt kijken - en wat dat überhaupt allemaal kost aan tijd en geld. Paal kapot? Die moet vervangen worden. Hoe krijg je die uit de grond, want die zit er ruim 50 cm in, als het niet meer is. Vervolgens een nieuwe paal erin slaan, isolatoren er weer in. Ik heb geen pensionhouder die dat allemaal voor me doet. Als mijn paarden naar een andere wei gaan, moet ik de trekker pakken, de maaier aankoppelen en gaan grasmaaien. Zo blijft de grasmat nog een soortement egaal, want egaal grasmaaien kunnen die beesten niet. En daar komt dan ook nog graszaad, stikstof, kunstmest en evt gieren overheen. Staan er distels in? Die komen nooit alleen, dus dan ga je met je emmer op de knieën de hele wei door. Hetzelfde voor JKK, zeker als je bedenkt dat we ook van onze wei hooien. Als er JKK in in het hooi zit, hoef ik dat onderhoud niet te doen, want ik hou dan geen paard meer over :Y)

En dan hebben wij geeneens een poel of bomen. Ze hebben een schuilstal met schaduw en da's voor nu prima voor ze. Ik zou graag een boom in de wei hebben, maar dat kost flink geld, en tijd - want voordat ze een fatsoenlijke hoogte hebben bereikt waarop ze effectief schaduw bieden, ben je zeker 10-15 jaar verder, als het niet meer is.

Er loopt wel een pad om de wei heen, maar ik zou ons terrein niet echt een paddock-paradise willen noemen. Ze hebben een schuilstal van 3x5, een paddock met pad van 5x8+2x23 en 6000 m2 aan weides met een pad eromheen. Water en hooi staat bij de schuilstal, waardoor ze toch heen en weer scharrelen. Het is meer een hybride, ongeacht of het nou een PP, hybride of traditionele pensionstal is: Alles valt of staat met onderhoud. En ik denk dat je dat cruciale punt wel bent vergeten in je column ;)

BoktVerlaten
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:25

Ik vrees dat de TS wel een beetje gelijk heeft. Het PP principe is een trend geworden en er zijn genoeg stallen die met de trend mee zijn gegaan om klanten binnen te halen. Er zijn gewoon veel kleine en slecht onderhouden PP gekomen. En ook niet iedere ondergrond is geschikt en draineren mag niet altijd of is te duur. Tuurlijk zijn de particuliere PP vaak heel mooi en goed. Daar staat een stabiele kudde op en de eigenaar doet dit uit passie. Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien). Maar de bevlogen kleine kudde-houder kan wel degelijk een paradijs maken van een PP.

miereneter

Berichten: 2580
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:27

Nou ja, Maria heeft nu in elk geval veel lezers verzameld voor haar column.

Ontopic: er zijn hele goede, veelzijdige, verrijkende paddock paradises. Er zijn er ook hele slechte en armzalige. Er zijn goed onderhouden weilanden en er zijn bakken natte modderellende. Er zijn paarden die fantastisch gedijen op 24 uur buiten. Er is af en toe zeker ook een paard wat zijn rust op stal nodig heeft.

Het staat en valt, zoals al gezegd, met ruimte, inrichting en onderhoud. En het kan geen kwaad om naar de behoeften van het individuele paard te kijken. Maar je mening op één enkel voorbeeld baseren en dan ook nog in het rond roeptoeteren, dat slaat natuurlijk nergens op.

pmarena

Berichten: 48223
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:32

BoktVerlaten schreef:
Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien).


Maar nu de hamvraag: Als hetzelfde terrein NIET als paddock paradise was ingericht, maar het terrein was gebleven zoals het was.
Zouden de paarden die er door deze mensen neergezet zijn er dan beter aan toe zijn denk je...?

Volgens mij heb je dan nog steeds het probleem van wisselende kuddes, weinig ruimte (te veel paarden?), te weinig hooi en dezelfde slechte, natte bodem. Dus dat is dan toch niet de schuld van het paddock paradise concept.... -O-

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:41

miereneter schreef:
Nou ja, Maria heeft nu in elk geval veel lezers verzameld voor haar column.



En daarom ga ik het niet lezen.


BoktVerlaten schreef:
Ik vrees dat de TS wel een beetje gelijk heeft. Het PP principe is een trend geworden en er zijn genoeg stallen die met de trend mee zijn gegaan om klanten binnen te halen. Er zijn gewoon veel kleine en slecht onderhouden PP gekomen. En ook niet iedere ondergrond is geschikt en draineren mag niet altijd of is te duur. Tuurlijk zijn de particuliere PP vaak heel mooi en goed. Daar staat een stabiele kudde op en de eigenaar doet dit uit passie. Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien). Maar de bevlogen kleine kudde-houder kan wel degelijk een paradijs maken van een PP.



Maar dat ligt niet aan het concept PP maar aan een stalbaas die snel geld ziet in klanten.

Als ik een voetbalclub start en ik maak er een potje van, ligt dat dan aan voetbal of aan mij.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:42

PP niet met gras? Ik heb hier een PP thuis, en de meerderheid van mijn terrein is gras? De paarden staan van eind mei tot november 24/7 met toegang tot het gras. In de winter niet, maar dan staan ze op de winterpaddock die ZEER RUIM is en het pad rondom, dus beweging hebben ze meer dan genoeg.

Sorry, je column staat bol van de vooroordelen en het lijkt op quasi niets gestoeld. Je toetst het principe van weideindeling en stalaanpak af aan 1 (!!) voorbeeld dat slecht uitgevoerd is. Aan het principe op zichzelf kan je -mijn mening- niets aanmerken. Of ja: dat kan je wel. Je kan dat slecht vinden, het idee dat paarden droog buiten kunnen staan en dag en nacht kunnen bewegen. Die mening kan je hebben. Ik heb ook een mening over paarden op stal zetten en er enkele uurtjes uitlaten op een postzegelpaddock of onder zadel. We zullen daarover maar niet in discussie gaan dan hé. ;)

MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 10:42

Ibbel schreef:
Ir111 schreef:
Maar dit kun je toch niet serieus nemen!? :')


Nee, en zo komt de non-informatie de wereld in. 'Want het staat in een column, dús het is waar' :))

----------------------

Een column is een (persoonlijke) MENING, geen redactioneel of journalistiek artikel. Jammer dat je het verschil niet weet.

fohadie
Berichten: 4310
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:45

Ik ken deze nieuwssite niet, maar wat een tenenkrommend stukje! Is er dan niemand die het stukje even na leest en alle fouten er uit vist voor het geplaatst wordt? Dit kan je toch niet serieus nemen?

Dan inhoudelijk: het was voor je stukje beter geweest als je bij meerdere pp had gekeken en daaruit je mening had gevormd. Je mening op slechts 1 pp baseren slaat natuurlijk helemaal nergens op.

MariaVerspek

Berichten: 9
Geregistreerd: 09-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 10:45

BoktVerlaten schreef:
Ik vrees dat de TS wel een beetje gelijk heeft. Het PP principe is een trend geworden en er zijn genoeg stallen die met de trend mee zijn gegaan om klanten binnen te halen. Er zijn gewoon veel kleine en slecht onderhouden PP gekomen. En ook niet iedere ondergrond is geschikt en draineren mag niet altijd of is te duur. Tuurlijk zijn de particuliere PP vaak heel mooi en goed. Daar staat een stabiele kudde op en de eigenaar doet dit uit passie. Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien). Maar de bevlogen kleine kudde-houder kan wel degelijk een paradijs maken van een PP.


---------------------

Precies! Deze 'vriendin' vraagt veel geld voor de PP. En zo heel veel meer PP's. Het is een rage maar het heeft weinig te maken met het welzijn van het paard. Je wilt niet weten hoeveel zandkolieken eruit voortkomen, en dan maar niet te spreken over het water en de droge zomers. Blauwe alg is LEVENSGEVAARLIJK!

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:48

Citaat:
Vroeger was 2 uur buiten en 22 uur per dag op stal heel gewoon.

over welk jaar heb jij het dan?

In mijn vroeger, reed ik paard bij mensen die ze aan huis hadden staan (diverse mensen) en al die paarden stonden minimaal 8 uur op de wei. Dat waren mensen die handelde in paarden maar op een kleinschalige manier.
En dan heb ik het dus over 40 jaar terug.

In de randstad zal dat vast niet zo zijn geweest, nu nog niet.
Maar de uitspraak vroeger toen stonden ze binnen, nee, in jou vroeger, niet in mijn vroeger.

En expres een quote zonder naam want hoor dit meer mensen zeggen en het gaat me niet om wie het zegt.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:50

Nee, ik vind deze column, zelfs als mening, te kort door de bocht.

Alles staat of valt met onderhoud. Als een 5* pensionstal geen onderhoud doet is het er binnen korte tijd ook een bende. Dat heeft niks met de achterliggende huisvesting filosofie te maken.

Dan op PP.
Voor een deel van de paarden (pony's) een zegening omdat het interessante bewegingsruimte combineert met voeding die je makkelijker (dan op een wei) kunt aanpassen aan het paard.
Voor een deel van de paarden onnodig (omdat die meer voedingswaarde nodig hebben en het dus juist heel fijn kunnen doen op gras) maar mogelijk een optie.

Ik heb daarom géén PP maar een andere manier van 27/7 buiten. Maar dat maakt PP niet slecht/verkeerd/suf whatever.
Sterker nog: het merendeel van de paarden in Nederland zou er op vooruit gaan als ze op een goede PP zouden staan.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:51

pmarena schreef:
BoktVerlaten schreef:
Maar de commerciele pensionstallen met PP laten om ruimte/geld/tijd/passie-tekort wel eens steken vallen en dan is het inderdaad geen paradijs meer. Wisselende kuddes, weinig ruimte, te weinig hooi, slechte natte bodem…..je kunt er niet omheen dat je dit bij verschillende PP ziet (ja, ik heb er veel gezien).


Maar nu de hamvraag: Als hetzelfde terrein NIET als paddock paradise was ingericht, maar het terrein was gebleven zoals het was.
Zouden de paarden die er door deze mensen neergezet zijn er dan beter aan toe zijn denk je...?

Volgens mij heb je dan nog steeds het probleem van wisselende kuddes, weinig ruimte (te veel paarden?), te weinig hooi en dezelfde slechte, natte bodem. Dus dat is dan toch niet de schuld van het paddock paradise concept.... -O-

ja en nee
steeds over datzelfde paadje is wel piekbelasting.

Ik stond vroeger op een pensionstal met een pad in het midden van de weides. links en recht de weides.
De weides waren atijd droog, dat pad was een hel, ondanks elk jaar onderhoud.
Dat was ook piekbelasting, in de wei verspreiden ze zich meer.

Uiteraard met voldoende grond.
Maar logisch is wel, piekbelasting kan de bodem niet aan. En daar gaat het meestal op mis.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:55

Weer lekker typisch dat TS inhoudelijk alleen reageert op steun en de 95% andere geluiden links laat liggen. En, een column is een mening en geen journalistiek? Klopt helemaal, maar waarom verwoordt je je mening dan als een feit aangaande alle PP's? :+

Als dit je attitude in alles is wens ik je veel succes op bokt, denk niet dat je een gezellige tijd gaat hebben.

Ibbel

Berichten: 49215
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:57

MariaVerspek schreef:
Ibbel schreef:
Nee, en zo komt de non-informatie de wereld in. 'Want het staat in een column, dús het is waar' :))

----------------------

Een column is een (persoonlijke) MENING, geen redactioneel of journalistiek artikel. Jammer dat je het verschil niet weet.



Ik weet het verschil heel goed, dank je wel.

De gemiddelde internet-afstruiner weet dit alleen helaas niet. Zie de bullshit over Covid, klimaat, asielzoekers, groene energie en alle andere zaken waar mensen een mening (en erger nog: kennis en kunde!) over denken te hebben op basis van flauwekul op internet.

pmarena

Berichten: 48223
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:59

DuoPenotti schreef:
pmarena schreef:

Maar nu de hamvraag: Als hetzelfde terrein NIET als paddock paradise was ingericht, maar het terrein was gebleven zoals het was.
Zouden de paarden die er door deze mensen neergezet zijn er dan beter aan toe zijn denk je...?

Volgens mij heb je dan nog steeds het probleem van wisselende kuddes, weinig ruimte (te veel paarden?), te weinig hooi en dezelfde slechte, natte bodem. Dus dat is dan toch niet de schuld van het paddock paradise concept.... -O-

ja en nee
steeds over datzelfde paadje is wel piekbelasting.

Ik stond vroeger op een pensionstal met een pad in het midden van de weides. links en recht de weides.
De weides waren atijd droog, dat pad was een hel, ondanks elk jaar onderhoud.
Dat was ook piekbelasting, in de wei verspreiden ze zich meer.

Uiteraard met voldoende grond.
Maar logisch is wel, piekbelasting kan de bodem niet aan. En daar gaat het meestal op mis.


Dat is zo. Bij een hooibak / waterbak / ingang van de weide heb je ook vaak een blubberbende.
Maar in een paddock heb je ook piekbelasting. Daar kan je dan gewoon je bodem op aanpassen :)

Voor paarden zijn het aantal m2 van hun winterpaddockje al snel leuker in de vorm van hetzelfde aantal m2 als een looppad.

En laten we wel wezen.... op het moment dat de weersomstandigheden zo zijn dat de grond kapot gelopen wordt, mogen de paarden op heel veel plekken niet eens de wei meer op. Of er wordt voor gekozen om een kleiner winterweitje helemaal aan gort te lopen, dat wordt dan ook modder.

Dan kan je alsnog beter een modderig pad hebben waarover je dan het hele terrein nog rond kan wandelen, dan dat je alleen maar op je paddockje o.i.d. mag lopen. Pad is toch vaak een extraatje bovenop de normale paddock / pleintje bij stal :)

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:00

Ik denk dat er veel feedback gegeven wordt die je super goed kunt gebruiken om jezelf te verbeteren als beginnend columniste.

Het is best wel lastig om een goed stuk te schrijven, ook als het een opiniestuk beslaat.

Op je website staan ook nog maar een paar stukjes dus misschien is het tof om de feedback mee te nemen en zo nog beter te worden :)

Denk dat iedereen hier aardig eenduidig is (& dat gebeurt niet vaak :+ )

Succes met het schrijven van volgende columns!

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:02

MariaVerspek schreef:
Ibbel schreef:


Nee, en zo komt de non-informatie de wereld in. 'Want het staat in een column, dús het is waar' :))

----------------------

Een column is een (persoonlijke) MENING, geen redactioneel of journalistiek artikel. Jammer dat je het verschil niet weet.

En dat is serieus het enige waar je op reageert? :')

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:05

MariaVerspek schreef:
Ibbel schreef:


Nee, en zo komt de non-informatie de wereld in. 'Want het staat in een column, dús het is waar' :))

----------------------

Een column is een (persoonlijke) MENING, geen redactioneel of journalistiek artikel. Jammer dat je het verschil niet weet.



Zou je ook op alle vragen antwoord kunnen geven en niet alleen op vragen die binnen je eigen straatje vallen.

Of heb je nu ineens niks meer te vertellen?

Onali

Berichten: 18487
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:10

MariaVerspek schreef:
---------------------

Precies! Deze 'vriendin' vraagt veel geld voor de PP. En zo heel veel meer PP's. Het is een rage maar het heeft weinig te maken met het welzijn van het paard. Je wilt niet weten hoeveel zandkolieken eruit voortkomen, en dan maar niet te spreken over het water en de droge zomers. Blauwe alg is LEVENSGEVAARLIJK!


Kun je dit onderbouwen met cijfers? Heb je hier onderzoek naar laten doen?
Wat is j
Het percentage zandkoliek in vergelijking met gaskoliek en verstoppingskoliek?
En dan op stal, 24/7 weidegang, 24/7 zandpaddock, PP.

Ik wacht af.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:11

Eerlijk gezegd denk ik dat die vriendin met dat pp helemaal niet eens bestaan maar heeft ts het stukje geschreven gebaseerd op haar idee hoe het er aan toe gaat op een pp, zonder enige research hoe het in werkelijkheid is. Natuurlijk zijn er slechte pp's maar er zijn ook genoeg slechte pensionstallen. Dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:11

Er zijn inderdaad veel plekken gemaakt die men dan paddock paradise noemen en waar het wat minder onderhouden is.
Maar daarbij denk ik ook dat een goede PP onderhouden veel meer werk, tijd en geld kost dan paarden op een weide zetten.
Zandpaddock of tracks hebben flink onderhoud nodig om ze mooi droog en goed begaanbaar te houden. Daar hebben mensen niet altijd de middelen toe of het mag bijvoorbeeld niet op een gehuurd stuk.
Een weide ziet er al sneller "onderhouden" uit denk ik.

Ik vind het een mooi principe om paarden op te houden mits goed uitgevoerd. En die zie ik er gelukkig ook genoeg van :) .

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:14

TS: ik raad je aan om dit topic eens te lezen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Bevlogen mensen, mooie plekken, oplossingsgericht denken en het beste voor de paarden willen. Dan lees je hoe het ook kan en gebeurt. Veel leesplezier.