[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:15

Ik heb een vraagje over GIMP, als ik een foto heb die wat donker is en ik maak hem via 'Helderheid/Contrast' wat lichter. Dan komt er een lelijke doffe waas over de foto heen. Als ik de foto lichter maak via Curves vind ik dat de kleuren niet zo mooi 'diep' blijven. Heeft iemand een idee? :D

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:44

Met curves oplichten en dan het contrast wat verhogen via helderheid/contrast misschien?

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:51

Hier een vraag over het platsen van een watermerk, maar dat je foto dan ook nog een JPG blijft. Ik heb het forum doorzocht maar kom er niet echt uit. Ik heb verschillende programma's geprobeerd en kan het niet naar mn zin krijgen.

Dus hoe plaats ik een watermerk op een foto, welk programma?

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:14

Wat gebruik je nu, Ik doe eigenlijk bijna alles met Lightroom. Zo ook dus de logo's en watermerken.

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:41

Nu nog helemaal niks. Ik ben nieuw hiermee. Maar omdat we voor ons bedrijf een facebook site gemaakt hebben wil ik graag op de foto's die we gaan plaatsen een watermerk zetten. Vinden we toch professioneler.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:42

En die foto's maken jullie zelf? Dan zou ik inderdaad Lightroom aanraden.

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:45

Ja het zijn foto;s die ik zelf maak met een Canon 1000D. of gewoon met de telefoon.

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:58

Stendo schreef:
Ja het zijn foto;s die ik zelf maak met een Canon 1000D. of gewoon met de telefoon.


Heb het even voor je getest.
Als je GIMP download (gratis) kan je hem exporteren als .jpg en dan de kwaliteit op 100% procent zetten.
Ik testte het met een tekst die ik 20% opacity heb gegeven.

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:43

Hier weer even een vraagje : Ik heb nu de proefversie van lightroon en photoshop, maar dit gaat zometeen over. Nu moet ik dit programma straks gaan kopen van 13 euro per maand, maar ik gebruik het eigenlijk te weinig om dit te gaan kopen. Is er ook nog een programma wat je in 1x kunt kopen voor een heel jaar of een gratis versie?

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:45

Stendo schreef:
Hier weer even een vraagje : Ik heb nu de proefversie van lightroon en photoshop, maar dit gaat zometeen over. Nu moet ik dit programma straks gaan kopen van 13 euro per maand, maar ik gebruik het eigenlijk te weinig om dit te gaan kopen. Is er ook nog een programma wat je in 1x kunt kopen voor een heel jaar of een gratis versie?

Je kunt Lightroom ook nog steeds als stand alone zonder abonnement kopen. Ik zit te twijfelen of ik overstap op abonnement of dat ik weer een losse Lr koop. :=

Als gratis tegenhanger van Ps zou je bijvoorbeeld GIMP eens kunnen proberen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:40

Je kan hem ook gewoon illegaal downloaden :') maar dat mag ik hier niet bespreken geloof ik.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:20

Foei! ~~}>

Er is tot eind juni 15% korting op een Adobe CC Photography abonnement via de Canonclub. Dan is het nog maar € 10,27 p/m. Hmmmm... Verleidelijk. :o Misschien loont het dan toch om voor abo te gaan ipv losse upgrade licentie van Lr. :=

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:14

joeluna schreef:
Ik heb een vraagje over GIMP, als ik een foto heb die wat donker is en ik maak hem via 'Helderheid/Contrast' wat lichter. Dan komt er een lelijke doffe waas over de foto heen. Als ik de foto lichter maak via Curves vind ik dat de kleuren niet zo mooi 'diep' blijven. Heeft iemand een idee? :D
Joysieee schreef:
Met curves oplichten en dan het contrast wat verhogen via helderheid/contrast misschien?


Dit heeft niet echt geholpen, iemand anders misschien de gouden tip? :D

Loeky01
Berichten: 7319
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:22

Als je wat contrast toevoegt?

AvWShots

Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:22

Marit Hilarius had een blog gemaakt over het bewerken van een foto in de mist, misschien kun je met deze tut aan de gang om de kleuren levendiger te krijgen?

Keell94

Berichten: 4063
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:27

Ik heb sinds gisteren Lightroom 5.6
alleen snap ik er nog niet zoveel van. Ik weet eindelijk hoe ik de foto erop krijg (geimporteerd) maar hoe kan ik hem nu bewerken en daarna weer opslaan op mijn bureaublad?

zijn er mensen die hier verstand van hebben en miss handige tutiorials voor mij hebben,
Had al een beetje op youtube gekeken maar wordt er niet veel wijzer van.
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 07-05-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:30

De Nederlandse versie? Of Engels? Nu je zit standaard in de bibliotheek, bij ontwikkelen (geloof ik heb alleen de Engelse versie) kun je dus bewerken. Exporteren is het weer opslaan buiten LR. te vinden in de bestand menu.

Maar als je er met YT ook niet veel wijzer op zoekt kun je even kijken op de site van adobe, ik geloof dat deze ook de 'echte beginner lr' tutorials hebben staan.

Keell94

Berichten: 4063
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:33

als ik hem nu open krijg ik dit.
waar staan de bewerk instellingen? en hoe krijg ik het knopje exporteren weer terug?
ik heb trouwens de nederlandse versie


Afbeelding

Loeky01
Berichten: 7319
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:34

Links staat een klein pijltje halvewege de verticale zwarte balk. Als je daar op klikt krijg je je menu weer terug. Zo kan je alle vakken in- en uitschakelen om zo te zeggen.

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:38

Zo te zien heb je je hoofdmenu uitgeschakeld, Bovenin heb je de mogelijkheid een balk te verbergen, waarin dus je library en develop zit. Dan ga je naar develop en rechts (je kan alles wegvouwen) zit dus een stuk met alle bewerkingen.
Even een random plaatje van internet.

Afbeelding

Keell94

Berichten: 4063
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:06

heb nu een beetje door hoe het werkt. op LR heb ik de foto nu hoe ik hem wil hebben maar als ik hem dan exporteer en gewoon open zit er in ene vet veel ruis op, wat in LR dus niet zo is (is een JPEG bestand)

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:25

Welke instellingen gebruik je dan met het exporteren? Niet toevallig verscherpen extra aanstaan? Een JPEG foto uit de camera is namelijk al verscherpt en gecomprimeerd.

Keell94

Berichten: 4063
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:47

karlli schreef:
Welke instellingen gebruik je dan met het exporteren? Niet toevallig verscherpen extra aanstaan? Een JPEG foto uit de camera is namelijk al verscherpt en gecomprimeerd.


Uhm geen idee. Heb niks aangekliky. Heb gewoon bestand gedaan en dan exporteren

Asselruiter

Berichten: 800
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:32

Strasshorse schreef:
Ik heb sinds gisteren Lightroom 5.6
alleen snap ik er nog niet zoveel van. Ik weet eindelijk hoe ik de foto erop krijg (geimporteerd) maar hoe kan ik hem nu bewerken en daarna weer opslaan op mijn bureaublad?

zijn er mensen die hier verstand van hebben en miss handige tutiorials voor mij hebben,
Had al een beetje op youtube gekeken maar wordt er niet veel wijzer van.


Hier heb je een youtubekanaal met duidelijk uitleg van het leren werken met LR van A tot Z. :)
https://www.youtube.com/channel/UCrUZ4CSdB6I5uNW6kkFCNZQ/videos

Stendo
Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:18

Hallo allemaal.

Is er iemand die het logo van ons bedrijf overnieuw kan maken in goed digitale kwaliteit zodat ik er een watermerk van kan maken voor foto's. Het oude logo (zeer kleine ne niet duidelijke en niet de goede kleur zijnde logo kan digitaal worden gestuurd)
Betaling eventueel mogelijk.

Groetjes