[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:34

met IS is toch 950?

dat heb ik niet.. kan ik ook niet even meenemen :n

voor een lens van 500 euro moet ik al even sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:10

Vergeef me mijn brutaliteit Kakanox, best mooie scherpte, maar een 50-135 is wel even heel wat anders dan een 70-200 en ook zeker geen vervanging voor die laatste. Daarnaast zou ik persoonlijk absoluut passen voor de hoeveelheid CA in je foto's van het voorbeeldtopic, op dat gebied is de 70-200 absoluut beter (mag ook wel, ieuw). Met minder snelle autofocus en een dusdanige hoeveelheid CA vind ik de vergelijking met Canon L-lenzen niet op z'n plaats.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:12

_Lott schreef:
der is hier wel iemand op bokt

http://www.ikzaghet.nl

die een sigma 2.8 heeft een paar weken en nu al over wil gaan naar canon.. denk niet voor niets


Ik heb de canon nog niet vergeleken met de sigma die ik nu heb.
Daar kan ik dus nog niet over oordelen.
Maar het resultaat valt mij wat tegen.
Daarentegen moet ik mijn brood verdienen met het verkopen van foto's. Dus ik 'eis' ook heel wat meer.
Voor een actieve hobbyfotograaf is de Sigma volgens mij een prima lens, waarmee je zowel binnen als buiten goed uit de voeten kunt.

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:12

Honeybee, waarom valt het resultaat je tegen? Kun je eens wat voorbeeldfoto's plaatsen? Ben wel nieuwsgierig :)

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:15

Honeybee , ik wist helemaal niet dat je echt je brood ermee moest verdienen!

bestellen mensen nou veel foto's na een wedstrijd?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:22

@ Nouks: Het lukt mij (canon 50D) niet om met de sigma lens op sommige locatie's fatsoenlijke foto's te maken zonder de iso enorm omhoog te schroeven.
Iso = ruis en ruis wil ik niet verkopen en is ook geen goede reclame.
Daarbij wil ik, dat wanneer iemand een foto in posterformaat besteld ook hebben dat ik daar tevreden over ben. Let wel, ik ben erg kieskeurig. Het komt dan ook wel voor dat klanten een bepaalde foto prachtig vinden, terwijl ik het helemaal niets vind.

@ _Lott: Het wisselt heel erg per evenement en locatie. In de winter zijn er minder bestellingen, maar dan kom ik ook op minder evenementen. Laat ik het zo zeggen, op dit moment kan ik er nog niet van leven en heb ik gelukkig nog een uitkering ernaast (is mogelijk voor een bepaalde periode als startende ondernemer). Daarom wil ik mijn werkgebied ook uitbreiden en heb ik eveneens een studioset besteld voor portretfotografie e.d.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:23

oke ik wist niet dat dat zo zit, en je wilt geen fotorapportages enzo gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:26

Honeybee schreef:
@ [***]: Het lukt mij (canon 50D) niet om met de sigma lens op sommige locatie's fatsoenlijke foto's te maken zonder de iso enorm omhoog te schroeven.
Iso = ruis en ruis wil ik niet verkopen en is ook geen goede reclame.
Daarbij wil ik, dat wanneer iemand een foto in posterformaat besteld ook hebben dat ik daar tevreden over ben. Let wel, ik ben erg kieskeurig. Het komt dan ook wel voor dat klanten een bepaalde foto prachtig vinden, terwijl ik het helemaal niets vind.


Kun je eens enkele foto's plaatsen? Met een Canon F2.8 zou je in principe met dezelfde instellingen fotograferen namelijk... Misschien kan je sluitertijd korter of moet je echt minder diafragmeren om je ISO niet zo hoog te moeten instellen, of misschien was het gewoon echt te donker om iets anders te kunnen dan je ISO opschroeven...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:31

@ _Lott: paarden/dieren reportages behoren al tot de mogelijkheden. Mensen reportages ook, bij zonnig buitenweer, of wanneer ik mijn studioset heb.

@ Nouks: zal binnenkort voorbeelden plaatsen, nu ff geen tijd voor helaas. Ongeacht de instellingen worden op sommige locatie's veel te donker. Voorbeeld: in Tolbert kan ik niet eens een foto maken zonder een absurd hoge iso te gebruiken. Ongeacht diafragma/sluitertijd etc. Ook overbelichten heeft geen enkel nut.
Maar goed, ik ga waarschijnlijk voor aankomend weekend (concours Burgum en dressuur Sneek) en voor over anderhalve week (ibop Tolbert, dressuur Warga, springen/dressuur Franeker en dressuur Sneek) eens een Canon lens huren. Kan ik het verschil zien.
Zodra het daglicht verdwijnt, kan ik in ieder geval op de meeste locatie's geen fatsoenlijke foto's maken.

Maar wat ik veel om mij heen heb vernomen laat de canon toch veel meer licht door en is deze stukken sneller, wat enorm zou schelen.

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:59

Maar Honeybee, waarom denk je dan met een 70-200 F2.8 van Canon wél tevreden te zijn? Het zijn beide F2.8-lenzen dus je zult met de Canon op precies dezelfde instellingen terecht komen. De autofocus is misschien sneller, maar de sluitertijd wordt er echt niet anders van en het diafragma echt niet groter.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:03

Ik heb gesproken met verschillende fotografen met ervaring met de sigma en canon in combinatie met de 50D.
Die geven al aan nooit meer anders te willen en geven ook aan dat het verschil behoorlijk is.

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:12

In snelheid van de autofocus misschien. Niet in grootte van het diafragma en dus ook niet in de instellingen waarmee je zou kunnen fotograferen. No way. :n

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:33

Nouks schreef:
Vergeef me mijn brutaliteit Kakanox, best mooie scherpte, maar een 50-135 is wel even heel wat anders dan een 70-200 en ook zeker geen vervanging voor die laatste. Daarnaast zou ik persoonlijk absoluut passen voor de hoeveelheid CA in je foto's van het voorbeeldtopic, op dat gebied is de 70-200 absoluut beter (mag ook wel, ieuw). Met minder snelle autofocus en een dusdanige hoeveelheid CA vind ik de vergelijking met Canon L-lenzen niet op z'n plaats.

Geen brutaliteit hoor... Eerder een directe opmerking, waardeer ik wel ;)

Overigens ís de 50-135 juist de 70-200 van weleer. Dat bereik zijn we heel lang kwijt geweest doordat onze sensors nu kleiner zijn dan de 35mm film van vroeger.

De 70-200 in direct vergelijk met de 50-135 is - volgens een bekende die ze beide heeft - overigens niet opvallend sterker/minder sterk in CA dan de 50-135. Ben ook benieuwd waar jij het zo opvallend ziet - de plekken waar CA normaal gesproken optreedt (zwart oortje naast lichte achtergrond) zie ik zelfs in de 100% crop een zwart oortje langs een lichte achtergrond. Het enige waar het sterk in naar voren komt is de foto van Ferdi Lancee. Ik ben dus erg benieuwd wat de fotograaf die bij me was daarvan gemaakt heeft met z'n Sony Alpha 700 + Tamron 70-200 f/2.8. Ook die lens is opvallend scherp nl., en ik denk dat ook daar de extreme hoeveelheid rood licht te zien is in de vorm van een rood randje ;)

Tokina staat wel bekend om hun gevoeligheid voor CA, met name de 16-50 heeft hier last van. Wat ook algemeen bekend is is dat CA heel eenvoudig te corrigeren is in nabewerking en dat Nikon-camera's zelfs automatisch CA filteren ;) Tot 4 pixels aan toe is goed weg te werken in Photoshop, een ingreep van ongeveer 10 seconden.
Dan vind ik de witbalansproblemen die een gemiddelde Sigma heeft (heel erg geel) veel erger... je weet namelijk wat er gebeurt als je heel erg blauwtrekt in een high-ISO RAW ;)

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:41

Kan zijn dat ik wat gemist heb, maar wat bedoelen jullie met CA?

Vind het overigens wel heel interessant om deze discussies te volgen, eens wat anders dan alleen vragen over verschillen tussen 1000D en 450D, en erg leerzaam!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:45

imd schreef:
Kan zijn dat ik wat gemist heb, maar wat bedoelen jullie met CA?

Daar is een korte maar krachtige wiki over, heeft weinig zin om die hier over te typen denk ik.
Het resulteert in gekleurde randen in stukken foto waartussen over een lijn een groot contrastverschil bestaat.

Hier een voorbeeldje:
Afbeelding

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:03

Pfff... aargh *SCHOP*. Tikje offtopic maar ik heb zojuist m'n Tokina 50-135 f/2.8 laten stuiteren (van een meter hoogte ook nog eens). Ze zijn best stevig en er is niks aan te zien, schiet zelfs nog scherpe plaatjes, maar de zoomring voelt wel "anders", loopt een stuk stroever lijkt het. Ik vertrouw het niet helemaal dus ga 'm opsturen... zal wel weer geld gaan kosten :(

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:05

Oei niet zo handig nee!

Is dat duur lenzen repareren?

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:05

Natuurkundig verhaal ;)
Maar wel interessante discussies zo.. Leuk om te lezen en van te leren :D

Balen kakanox! Hopen dat de reparatiekosten meevallen!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:07

_Lott schreef:
Is dat duur lenzen repareren?
Hangt er vanaf wat er stuk is. Als je pech hebt is het duurder dan een nieuwe. Laat nu net déze voor Canon moeilijk leverbaar zijn :(

On the other hand: Heb net RMA aangevraagd en ga er morgen mee rijden. Zie wel ff... Hij is vol op de voorkant gevallen dus ik ben blij dat het glas er überhaupt nog inzit.

LETS schreef:
Natuurkundig verhaal ;)
Dat klopt ja... zwaartekracht :+

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:49

ik kan voor 400 euro inclusief een lens van iemand overnemen
de 70-200 f4

of zal ik hem voor 500 euro nieuw kopen?

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:50

Ik zou dan zeggen 500 euro nieuw.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:53

ja heb ik net ook besloten..

Texas1
Berichten: 966
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: `s-Gravenzande

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:58

Snelle beslisser! :D

Ik bedoel voor die 100 euro ga ik niet het risico lopen dat er wat mis mee is. Ik ben zowiezo geen tweedehands koper. Ik koop liever alles nieuw... en waarom? hmmm zekerheid misschien? Ook al heb je dat niet altijd, maarja, zit tussen de oren denk..

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:59

ja die man zal wel niet zo blij met mij zijn maargoed.. er had nog iemand anders een bod van 400 euro gedaan. en ik wil het risico toch niet lopen

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:48

_Lott schreef:
ja die man zal wel niet zo blij met mij zijn maargoed.. er had nog iemand anders een bod van 400 euro gedaan. en ik wil het risico toch niet lopen
Bieden op marktplaats is vrijblijvend, dat weet iedereen. Als je al afgesproken had dat je 'm kwam halen is het niet zo netjes...