[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:16

Om alvast antwoord op je volgende vraag te geven. Laat je geen UV-filter aansmeren. :P Een zonnekap is voldoende. Bij de Sigma 70-200mm zit de zonnekap er gelukkig al bij.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:23

Cinzia_, tuurlijk is vragen goed. :)
Maar uit al jouw vragen blijkt dat je nog veel kennis mist. En goede, mooie foto's begínnen juist met die kennis. Jij zou een fantastische body en objectief kunnen hebben, en dan nog zou jij geen fantastische foto's kunnen maken (zeker onder lastigere omstandigheden) omdat je een stuk kennis mist.

Het zou dus een héle goede investering zijn, denk ik (zeker als jij elke dag foto's maakt), om een cursus te gaan doen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:31

Bagheera_206 schreef:
Om alvast antwoord op je volgende vraag te geven. Laat je geen UV-filter aansmeren. :P Een zonnekap is voldoende. Bij de Sigma 70-200mm zit de zonnekap er gelukkig al bij.

Een UV filter is een prima alternatief als je gaan krassen op je glas wilt hebben.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 02:43

hey, momenteel trek ik foto's met mijn vriendin haar canon 550D + 55-250

maar ja het begint toch te kriebelen om mijn eigen camera te kopen en heb mijn oog op de canon 11OOD
nu zou ik enkel de body kopen omdat je voor paardenfotografie toch niet veel aankunt met de standaard 18-55.
Ik zou graag een semi-proffessionele lens willen maar wel voor een gunstig prijsje(liefst onder 300 euro)

Is dit doenbaar? zoja welke lens raden jullie mij aan ?
alvast bedankt.

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:52

In dat budget valt alleen de Canon EF-S 55-250mm IS II. Dan heb je een leuke set samen met de 1100D voor een leuke prijs.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:39

FlyAway schreef:
Bagheera_206 schreef:
Om alvast antwoord op je volgende vraag te geven. Laat je geen UV-filter aansmeren. :P Een zonnekap is voldoende. Bij de Sigma 70-200mm zit de zonnekap er gelukkig al bij.

Een UV filter is een prima alternatief als je gaan krassen op je glas wilt hebben.


En een UV filter is prima alternatief als je kwaliteitsverlies van je foto's wilt hebben. :) ;)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:04

judithh schreef:
FlyAway schreef:

Een UV filter is een prima alternatief als je gaan krassen op je glas wilt hebben.


En een UV filter is prima alternatief als je kwaliteitsverlies van je foto's wilt hebben. :) ;)

Kun je dat ook onderbouwen? Ik bedoel, laat eens zien dan, hoeveel kwaliteit je verliest met een UV filter? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, hoeveel kwaliteit je daar nou daadwerkelijk mee verliest.

Vooral als je je realiseert dat velen (waaronder ikzelf) hier bereid zijn kwaliteit in te leveren door objectieven te nemen die extra glaselementen hebben omdat ze moeten kunnen zoomen, in plaats van een prime objectief, dan denk ik dat het te verwaarlozen is. Een zoomobjectief is in dat opzicht vergelijkbaar, je voegt glas toe, dus je verliest kwaliteit. Hetzelfde voor een objectief met image stabelizer. Prima voor het weghalen van bewegingsonscherpte, maar het voegt een glaselement toe om daarvoor te compenseren en hoe meer glas, hoe meer kwaliteitsverlies. Maar goed, ik heb de vergelijking nog nooit gedaan, jij bent er vrij stellig in, dus ik ben heel benieuwd of je dat ook aan kunt tonen?

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:31

Hieronder een testje..
Het gebruik van een zonnenkap geeft ook bescherming, wellicht nog beter..stel dat je, je UV filter stoot en deze gaat kapot..ik zou er niet blij van worden, allemaal spliters en glasstukken op mijn frontlens.

http://toothwalker.org/optics/filterflare.html

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:43

hmm, en wat is de volgende lens die iets boven mijn budget ligt denk je?
We hebben trouwens nog 2 lenzen liggen thuis van een analoge canon,
het lijkt mij hetzelfde aansluitsysteem maar passen deze lenzen eigenlijk op een digitale ?

Hoe is de tamron AF 70-300 tov de 55-250 ?
en de Tamron 18-270 DI II VC PZD

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:23

FlyAway schreef:
Kun je dat ook onderbouwen? Ik bedoel, laat eens zien dan, hoeveel kwaliteit je verliest met een UV filter? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, hoeveel kwaliteit je daar nou daadwerkelijk mee verliest.

Er zijn minstens evenveel voorstanders van het gebruik van UV-filters als tegenstanders. Er zijn objectieven in heel verschillende kwaliteiten en UV-filters in evenveel verschillende kwaliteiten.
Een goedkoop filter op een duur objectief is nooit slim. Als je besluit een UV-filter op je lens te gebruiken, kies er dan eentje die bedoeld is voor die lens. Bijv. Sigma EX-filters op Sigma EX-lenzen.

Of je sowieso filters moet gebruiken is heel persoonlijk. Onder welke omstandigheden maak je foto's? Hoe vuil worden je lenzen/hoe vaak moet je ze schoonmaken? Als je knuffelbeesten fotografeert in een studio dan is het risico niet te vergelijken met een natuurfotograaf die onder barre weersomstandigheden fotografeert. Die natuurfotograaf zal overigens vaak een polarisatie- of ND-filter gebruiken.
"Vroeger", toen er nog veel zwart-wit gefotografeerd werd, was het gebruik van filters ook heel gewoon.
Ik ben niet zo bang voor dat kwaliteitsverlies, mits je een goeie kwaliteit filter gebruikt die bij je lens past.

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:38

Maar een filter is NÓÓIT een vervanging voor een zonnekap. Een zonnekap doet zo veel meer dan een filter: beschermen en flares voorkomen in plaats van zelfs veroorzaken. Dus de uitspraak van FlyAway "een UV-filter is een prima alternatief" is gewoon niet correct. Nee, het is geen alternatief, want de functie is anders.

En nee, de functie van een UV-filter is niet eens "beschermen".

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:47

Oeps, ik vergat bij mijn filter-verhaal helemaal de zonnekap nog te noemen. Die moet je altijd gebruiken, om de redenen die Nouks noemt. :)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:54

judithh schreef:
Hieronder een testje..
Het gebruik van een zonnenkap geeft ook bescherming, wellicht nog beter..stel dat je, je UV filter stoot en deze gaat kapot..ik zou er niet blij van worden, allemaal spliters en glasstukken op mijn frontlens.

http://toothwalker.org/optics/filterflare.html

Da's best interessant. Weer wat geleerd! Dank voor de link. ;)

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:00

Nouks schreef:
Maar een filter is NÓÓIT een vervanging voor een zonnekap. Een zonnekap doet zo veel meer dan een filter: beschermen en flares voorkomen in plaats van zelfs veroorzaken. Dus de uitspraak van FlyAway "een UV-filter is een prima alternatief" is gewoon niet correct. Nee, het is geen alternatief, want de functie is anders.

En nee, de functie van een UV-filter is niet eens "beschermen".

Nu ik mijn vorige post teruglees, lijkt het alsof ik bedoel dat een uv filter een alternatief is voor een zonnekap :o . Zo heb ik het absoluut niet bedoeld, sorry als ik iemand op het verkeerde been heb gezet met mijn formulering. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat ik een uv filter een fijne extra bescherming vind van mijn dure objectieven. Uiteraard bij gebruik voorzien van een zonnekap. In het linkje van judithh staan een interessant onderzoek dat de negatieve kant van zo`n filter laat zien. Erg interessant en doet mij toch wel achter de oren krabben over het gebruik van een uv filter.

Maar nogmaals, ik heb niet geprobeerd te zeggen dat een uv filter een prima alternatief is voor de zonnekap, maar bedoelde dat het in ieder geval voor mij (tot het lezen van de link van judithh) een fijn gevoel geeft dat mijn glas extra beschermd is.

Wil overigens nog wel opmerken dat ik eigenlijk nog nooit de effecten uit het linkje van judithh heb waargenomen bij mijn eigen foto`s. Maar ik ga er eens actief op letten!

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:13

Na even rond te neuzen toch beslist dat ik liever geen tamron lens heb

ik zit dus te denken om de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS te nemen
maar zag echter ook de Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM , welke is beter? :)

Bagheera_206

Berichten: 25897
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:32

Die tweede.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:38

ik kan 2dehands een 55-250 kopen, voor rond de 100 euro
want voor 70-30 word 2dehands nog 300 gevraagt en dat komt me toch nog net iets te duur uit.
Doen of niet? en wat is erg belangrijk bij het kopen van een 2dehandslens? :)

Elin_

Berichten: 9652
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:27

dus als ik het goed begrijp kun je beter Zonnekap kopen om objectief te beschermen ipv filter?
Heb nu mijn 55-250 II helemaal ''kaal'' erop zitten zonder bescherming.. ben zo bang dat er kras op de lens komt!
Hoe voorkomen?


O en.. vandaag nog discussie met iemand over.. Kan een analoge lens van bijvoorbeeld sigma/tamron ed op canon/nikon of andere digitale spiegelreflexcamera's
Ik denk dat de iets minder bekende (nikon / canon zijn toch wel de allerbekendste volgens mij := ) niet passen ,maar geld dat ook voor nikon en canon??

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:33