[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:59

magriet schreef:
Komende dinsdag mijn eerste fotografieles van 6 lessen. Hetduurt 3 uren dus ik ben erg benieuwd


Leuk!
Waar ga je die volgen??

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:29

Hoihoi,

ik vroeg mij af of deze foto bij jullie ook wat paarsig lijkt. De vacht van de hond i.i.g. Op mijn computer oogt hij goed, maar op mijn telefoon lijkt de hond zijn vacht wat paars te zijn. :)

Afbeelding

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:29

Paars niet, maar zie wel wat blauw :j

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:20

Ik heb een vraag maar weet niet of hij hier goed staat. Ik heb een Canon EOS 550D, niet de allerbeste camera, maar hij maakt prima foto's! Hierbij heb ik sinds een aantal maanden een Tamron MACRO f2.8 70-200 mm. het enige probleem is dat ik met fotoshoots vaak merk dat op mijn Imac de foto's ontzettend onscherp zijn, zeker bijna meer dan de helft. Maar wanneer de foto's scherp zijn, zijn ze ook daadwerkelijk haarscherp. Ik heb al van alles uitgeprobeert, verschillende instellingen, standen, handmatig of automatisch scherpstellen.

Ik heb nog zitten twijfelen of het aan mijn body lag, maar ik heb de lens op verschillende camera's uitgeprobeerd, bijv. de Canon 5D en de Canon 5D Mark II, en ook hier kwamen dezelfde resultaten uit. Dus naar mijn idee zit het in de lens. Zou hier dan iets in kapot zijn of ligt het er echt aan dat er geen beeldstabilisator op zit?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:03

Wat zijn je instellingen als je fotografeerd? Heb je voorbeelden?

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:32

Nynkster schreef:
Wat zijn je instellingen als je fotografeerd? Heb je voorbeelden?


Ik zal vanavond thuis wat voorbeelden plaatsen met daarbij de instellingen :).

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:58

Liselot schreef:
magriet schreef:
Komende dinsdag mijn eerste fotografieles van 6 lessen. Hetduurt 3 uren dus ik ben erg benieuwd


Leuk!
Waar ga je die volgen??


In Leeuwarden, georganiseerd door FRB fotografie. Het meeste van de theorie wist ik al maar de thuisopdrachten zijn best wel lastig om te doen.

Het belangrijkste watik opgestoken heb is dat overzetten met een kabeltje de camera erg kan beschadigen. Tip is of met een kaartje gelijk in de comp te doen of een los kaarjehouder te gebruiken. Kan anders piekspanning geven. Had ik nog nooit van gehoord

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:25

Ik kom hier zomaar even binnen vallen voor een algemene vraag. Een heel nieuw topic openen vond ik wat overdreven.
Als je op A4-A3 formaat een foto wilt afdrukken, wat zouden dan het minimale formaat en resolutie moeten zijn?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:14

Als je 300 pixels per inch aanhoudt kom je voor A4 op lange zijde 3500 pixels, bij A3 is dat 5000

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:36

Anoniem schreef:
Hij is door de camera zelf geformatteerd..
Op verzoek van de camera :')
Maar denk dat 128gb en 90mb/s iets te veel is voor het oudje :')


Ik denk inderdaad een te groot kaartje, mijn D50 kan ook maar kaartjes van max 2gb hebben helaas

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:14

Kom hier ook even binnen gevallen met een vraagje die ook iets te nutteloos is om een topic voor aan te maken denk ik. Maar ik ben begonnen met een opleiding fotografie, en we zouden een soort portfolio moeten aanleggen. Ik was aan het denken aan flickr, ik heb gezien dat sommige dat al gebruiken. Kan iemand me wat voor en nadelen vertellen? Kan ik beslissen wie mijn foto's zal zien en wie niet? Kwestie dat niet iedereen mijn brol moet zien in het begin :+

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:22

The_Cat schreef:
Kom hier ook even binnen gevallen met een vraagje die ook iets te nutteloos is om een topic voor aan te maken denk ik. Maar ik ben begonnen met een opleiding fotografie, en we zouden een soort portfolio moeten aanleggen. Ik was aan het denken aan flickr, ik heb gezien dat sommige dat al gebruiken. Kan iemand me wat voor en nadelen vertellen? Kan ik beslissen wie mijn foto's zal zien en wie niet? Kwestie dat niet iedereen mijn brol moet zien in het begin :+


En weebly? zolang je het niemand vertelt zullen ze het niet vinden hahah

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:29

Weebly is voor een eigen website, Flickr is echt een plek om je foto's te bewaren.
Ik zweer bij Flickr (en heb ook een weebly website). Goede kwaliteit en je kan inderdaad zelf alles helemaal instellen dat het niet gebruikt gaat worden.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:07

Hier gebruik ik zelf photobucket voor dat soort dingen ook wel. Kun je ook afschermen met wachtwoord per album.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:46

toch maar flickr aanmaken dan! bedankt!

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:47

Ik ben gevraagd om fotos te maken bij een bedrijf van het personeel. Voor een soort smoelenboek. Ik heb zoiets nooit eerder gedaan. Heeft iemand tips? Een statief lijkt mij een must. Die heb ik zelf niet. Ze konden zelf dat waarschijnlijk wel regelen. Ik fotografeer met een nikon d3300 en 50-150mm f2.8 lens.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:11

Voor dat soort fotografie kan je imo het beste een draagbare studio meenemen, dus achtergrond en lampen. Camera op statief indd en werknemers op een kruk laten plaatsnemen.
Denk goed aan je belichting, je wil genoeg licht hebben maar wel schaduw behouden omdat de foto anders plat wordt.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:15

Ze begreep dat ik nooit hetzelfde resultaat kon leveren als een echte fotograaf. Dat was ook niet de bedoeling zei ze. Een statief lijkt me inderdaad een must. Een scherm voor een rustige achtergrond kon ze ook wel regelen. Wat voor kleur is voor zoiets geschikt? Belichting vind ik een lastige. Ik wil er eigenlijk niet te veel gedoe van hebben. Het is geen proffesionele klus of iets dergelijks. Ik kan eventueel een 50 mm 1.8 lens lenen. Zou dat geschikt zijn? En hoe positioneer je de mensen het best?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:28

Als je geen flitskoppen hebt is een 1.8 eigenlijk wel nodig. Je kan mensen in een hoek van 45 graden naast een raam zetten, dan heb je licht in de gezichten en ook wat schaduw.
Achtergrondkleur zou ik persoonlijk heel rustig houden met wit, beige, grijs oid. Eventueel met een subtiel werkje erin.
Je kan de mensen op de kruk zetten met de knieƫn weer iets richting het raam en dan met het hoofd naar jou laten kijken. Maak iets van een domme grap of opmerking om een natuurlijke lach te krijgen ("en nu alsof het echt leuk is") werkt vaak goed


Nog even voor de duidelijkheid een eenvoudige illustratie, blauw is het raam, zwart de kruk en rood ben jij. De benen zijn paars en groen is de kijkrichting van je model

Afbeelding

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:25

Super! Duidelijke tips!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:23

kan je domein ergens anders onder brengen?

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:59

Hoi ik heb een vraag over de kleur van mijn foto's en dan vooral over het verschil tussen de foto's op mijn laptop en op mijn mobiel... Op mijn laptop zien ze er goed uit maar op mijn mobiel zijn ze veel heftiger van kleur...
Maar welke zijn nou leidend ? Die op mijn laptop of op mijn mobiel :') ik gok op mijn mobiel maar weet het echt niet :')

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:59

horses_m schreef:
Hoi ik heb een vraag over de kleur van mijn foto's en dan vooral over het verschil tussen de foto's op mijn laptop en op mijn mobiel... Op mijn laptop zien ze er goed uit maar op mijn mobiel zijn ze veel heftiger van kleur...
Maar welke zijn nou leidend ? Die op mijn laptop of op mijn mobiel :') ik gok op mijn mobiel maar weet het echt niet :')



Heb je toevallig Samsung mobiel? Die zijn echt niet betrouwbaar:)
Beste is om je scherm van je laptop te kalibreren dan weet je zeker dat je hem kan vertroi2en

horses_m

Berichten: 1661
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:14

Ja ik heb een Samsung ;) iedereen in mijn omgeving ook dus kan ook niet vergelijken :')

Hoe moet ik hem kalibreren? :')


Want als ik op mijn mobiel foto's van andere fotografen bekijk (zoals equigeniek bijv.) Dan zijn die helemaal niet te heftig van kleur... Zijn gewoon goed terwijl mijn foto's altijd heel fel zijn...

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:16

zijn er hier fotografen die klanten de uiteindelijke foto's zelf laten kiezen door ze eerst de onbewerkte foto's toe te sturen? Hoe doen jullie dit? De foto's omzetten naar jpeg en verkleinen lukt, maar ik heb nog geen site gevonden waar ik de foto's via email of link kan sturen, mensen ze dan wel kunnen bekijken maar niet kunnen opslaan..? ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel :o