Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 194 van de 217 [ 5414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 217  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

 
Profiel   

saabineex schreef
Hoi,

Ik fotografeer al best een tijdje maar niet veel, ben een beginnend fotografe. Ik ga dinsdag een vriendin met haar paard op de foto zetten. Vorige keer heb ik van haar foto´s gemaakt toen ze aan het rijden was, ik heb toen de TV-stand gebruikt. Dinsdag is ze van plan te gaan springen. Sport-stand zou heel makkelijk zijn om te gebruiken, maar ik vind het ook wel mooi om de achtergrond waziger te hebben.. Welke stand is hier handig voor, die niet moeilijk te gebruiken is?

Alvast bedankt :D :D



Ik zou in Av stand fotograferen. Dan stel je zelf diafragma in (dat zorgt voor een wazige of scherpe achtergrond) en de ISO waarden. Sluitertijd doet hij dan zelf.

Even zoeken wanneer de sluitertijd snel genoeg is. Best kan je diafragma zo ver mogelijk open zetten (dus het getal zo laag mogelijk, dat zal verwacht ik rond de 3-5.6 zijn). Hoe groter het diafragma, dus hoe kleiner het getal hoe waziger de achtergrond wordt.

Als de sluitertijd niet snel genoeg is en diafragma staat zo laag mogelijk, moet je de ISO gaan verhogen. Liefst zo laag mogelijk natuurlijk, maar sluitertijd moet minimaal 1/500 zijn, liever nog iets sneller.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 22:11 



 
Profiel   

asm_kayleigh schreef
saabineex schreef
Hoi,

Ik fotografeer al best een tijdje maar niet veel, ben een beginnend fotografe. Ik ga dinsdag een vriendin met haar paard op de foto zetten. Vorige keer heb ik van haar foto´s gemaakt toen ze aan het rijden was, ik heb toen de TV-stand gebruikt. Dinsdag is ze van plan te gaan springen. Sport-stand zou heel makkelijk zijn om te gebruiken, maar ik vind het ook wel mooi om de achtergrond waziger te hebben.. Welke stand is hier handig voor, die niet moeilijk te gebruiken is?

Alvast bedankt :D :D


Sport hahah, daar kan je ook achtergrond wazig maken.


Even wazig als AV stand? Of moet ik dan diafragma laag zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 23:24 



 
Profiel   

Quir schreef
saabineex schreef
Hoi,

Ik fotografeer al best een tijdje maar niet veel, ben een beginnend fotografe. Ik ga dinsdag een vriendin met haar paard op de foto zetten. Vorige keer heb ik van haar foto´s gemaakt toen ze aan het rijden was, ik heb toen de TV-stand gebruikt. Dinsdag is ze van plan te gaan springen. Sport-stand zou heel makkelijk zijn om te gebruiken, maar ik vind het ook wel mooi om de achtergrond waziger te hebben.. Welke stand is hier handig voor, die niet moeilijk te gebruiken is?

Alvast bedankt :D :D



Ik zou in Av stand fotograferen. Dan stel je zelf diafragma in (dat zorgt voor een wazige of scherpe achtergrond) en de ISO waarden. Sluitertijd doet hij dan zelf.

Even zoeken wanneer de sluitertijd snel genoeg is. Best kan je diafragma zo ver mogelijk open zetten (dus het getal zo laag mogelijk, dat zal verwacht ik rond de 3-5.6 zijn). Hoe groter het diafragma, dus hoe kleiner het getal hoe waziger de achtergrond wordt.

Als de sluitertijd niet snel genoeg is en diafragma staat zo laag mogelijk, moet je de ISO gaan verhogen. Liefst zo laag mogelijk natuurlijk, maar sluitertijd moet minimaal 1/500 zijn, liever nog iets sneller.


Super dankjewel, ik ga het proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 23:25 



 
Profiel   

Je kunt je ook even inlezen en dan manueel instellen, weet je zeker dat het wordt zoals jij wilt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-17 07:43 



 
Profiel   

Mijn nieuwe canon eos80d is nog we leven wennen. De witbalans is een rooster en niet een zonnetjes,schaduw of wolkje.Heb al wel wat mooie foto's gemaakt maar moet nog veel leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 06:57 



 

Ik weet niet of het hier mag maar ik heb even een vraagje.
Hoe ziet deze foto er bij jullie uit qua. kleur en contrast?

http://oi66.tinypic.com/6oivl3.jpg

Op mijn laptop en iPhone 6 zien de kleuren er gewoon zacht uit en vind zelfs dat er wel wat meer kleur bij mag.
Maar op mijn moeder haar Samsung zien de kleuren er heel erg fel uit.
Dus ik weet nu niet precies wat ik er mee moet doen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:16 



 
Profiel   

Als jouw computerscherm gekalibreerd is, zit jij sowieso goed. Andere apparatuur/beeldschermen zijn lang niet altijd gekalibreerd waardoor je eigenlijk altijd variatie ziet in kleur en contrast. Op mijn gekalibreerde beeldscherm is die foto erg donker en mat maar naar mijn smaak de hond ook te oranje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:19 



 
Profiel   

De foto is bij mij vooral te donker. De kleuren zijn wel ok op mijn telefoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:20 



 

magda_90 schreef
Als jouw computerscherm gekalibreerd is, zit jij sowieso goed. Andere apparatuur/beeldschermen zijn lang niet altijd gekalibreerd waardoor je eigenlijk altijd variatie ziet in kleur en contrast. Op mijn gekalibreerde beeldscherm is die foto erg donker en mat maar naar mijn smaak de hond ook te oranje.

Nee mijn laptop is niet gekalibreerd vandaar dat ik ook niet weet of ik goed beeld heb van hoe die er uit ziet op een gekalibreerd beeldscherm.

Ik ga zo nog even verder met bewerken en hoop dat ik hem wat helderder kan krijgen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:21 



 

Hoe ziet hij er nu uit?
Als het goed is moet hij nu lichter zijn en de hond wat minder oranje.
Kwaliteit is niet echt al te best..
https://postimg.org/image/yf16cpqc5/

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 17:03 



 
Profiel   

Voor mijn persoonlijke smaak vind ik het nog steeds te donker. Vooral in zo'n mooie zomerse heide hou ik juist van frisse foto's.

Maar ik vind het wel al beter dan voorheen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 22:28 



 
Profiel   

Haii, ik heb een probleem.

Als ik een foto maak is hij op mijn camera scherp en tijdens het bewerken (dus op pc) juist helemaal niet.

Waar ligt dit aan en hoe kan ik het oplossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 22:31 



 
Profiel   

Schiet je in RAW? Vergeet ook niet dat op een klein schermpje het bijna altijd wel scherp lijkt (omdat de afbeelding heel klein is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 22:34 



 
Profiel   

asm_kayleigh schreef
Haii, ik heb een probleem.

Als ik een foto maak is hij op mijn camera scherp en tijdens het bewerken (dus op pc) juist helemaal niet.

Waar ligt dit aan en hoe kan ik het oplossen?

Heb ik ook, ligt aan mijn laptop. Denk dat ie zn beste tijd heeft gehad. Op andere pc of tablet haarscherp...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 23:47 



 
Profiel   

Vage klacht en vage oplossing.

Scherpte van een beeld kan op veel vlakkeb 'fout' gaan. Allereerst kan het beeld zelf niet scherp zijn door of bijvoorbeeld het oculair wat niet goed staat of bewegingsonscherpte. Beide zijn relatief makkelijk op te lossen: oculair aanpassen of sluiter omhoog gooien. Daarnaast is er nog onscherpte vanuit het objectief en het scherpstellen zelf. AF zorgt ervoor dat je makkelijk kan scherp stellen, maar als de scherpte niet op het juiste punt ligt heb je daar weinig aan. Een objectief kan, in de lagere klasse, ook voor onscherpte zorgen door bepaald 'minder kwaliteit' glas.

Dan de kwestie voor de laptop die de scherpte niet weer geeft: Heel eerlijk is een beeld scherp of niet scherp. Een beeld wordt doorgaans niet scherper op een andere laptop omdat dit 99% van de tijd niks met de laptop te maken heeft maar echt met het beeld zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 23:54 



 
Profiel   

Welke lens kunnen jullie aanbevelen voor paardenfotografie, maar die wel een beetje binnnen mijn budget valt.

Het liefst <200 voor mijn canon 1300d

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-17 09:11 



 
Profiel   

Canon 55-250mm :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-17 09:31 



 
Profiel   

Heb een vraagje, als ik in RAW schiet (samen met JPG) dan is mijn toestel een stuk trager met klikken. Dan kan ik bewegend beeld dus niet fijn vastleggen, met alleen JPG heb ik dat absoluut niet. Wie kan mij helpen?

Ik heb een Canon 1100d en destijds een 'snel' SD kaartje gekocht, welke precies moet ik even opzoeken, maar in ieder geval een Class 10.

Kan het helpen als ik een sneller SD kaartje gebruik of zijn er nog andere instellingen waar ik aan kan denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 10:54 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Heb een vraagje, als ik in RAW schiet (samen met JPG) dan is mijn toestel een stuk trager met klikken. Dan kan ik bewegend beeld dus niet fijn vastleggen, met alleen JPG heb ik dat absoluut niet. Wie kan mij helpen?

Ik heb een Canon 1100d en destijds een 'snel' SD kaartje gekocht, welke precies moet ik even opzoeken, maar in ieder geval een Class 10.

Kan het helpen als ik een sneller SD kaartje gebruik of zijn er nog andere instellingen waar ik aan kan denken?


Komt omdat je kaartje druk is met wegschrijven. Hoe veel mbs per seconde schrijft je kaartje? Ik heb ze van 95 mb/sec en heb nooit echt last van te traag wegschrijven. Je kan proberen om de beelden alleen in RAW te schieten.
Staat je camera wel op de burst functie?

Maar wat eigenlijk veel beter is: gaan oefenen op de juiste momenten. Als je op het juiste moment klikt, hoeft je kaart niet nog 10 extra foto's weg te schrijven die je toch niet gebruikt en het scheelt je uitzoekwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 10:58 



 
Profiel   

Even een rare vraag. HOeveel foto'skun je op een 64gb kaartje zetten als je alleen in jpeg schiet

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 11:05 



 
Profiel   

Marjoow schreef
Rena100 schreef
Heb een vraagje, als ik in RAW schiet (samen met JPG) dan is mijn toestel een stuk trager met klikken. Dan kan ik bewegend beeld dus niet fijn vastleggen, met alleen JPG heb ik dat absoluut niet. Wie kan mij helpen?

Ik heb een Canon 1100d en destijds een 'snel' SD kaartje gekocht, welke precies moet ik even opzoeken, maar in ieder geval een Class 10.

Kan het helpen als ik een sneller SD kaartje gebruik of zijn er nog andere instellingen waar ik aan kan denken?


Komt omdat je kaartje druk is met wegschrijven. Hoe veel mbs per seconde schrijft je kaartje? Ik heb ze van 95 mb/sec en heb nooit echt last van te traag wegschrijven. Je kan proberen om de beelden alleen in RAW te schieten.
Staat je camera wel op de burst functie?

Maar wat eigenlijk veel beter is: gaan oefenen op de juiste momenten. Als je op het juiste moment klikt, hoeft je kaart niet nog 10 extra foto's weg te schrijven die je toch niet gebruikt en het scheelt je uitzoekwerk.


Ik moet nog veel oefenen met bewegend beeld, dus ik heb liever dat ik dan iets te veel schiet dan te weinig en er geen mooie tussen zit. Portret en standfoto's heb ik uiteraard minder moeite mee.

Ik denk dat ik niet zoveel MB/s heb, denk eerder 32mb/s, maar zal eens kijken. Mijn kaartje is 32gb groot dus wellicht verwar ik nu ook wel dingen met elkaar. Zal vanavond meteen even kijken.
Grote kans dus dat het aan het kaartje ligt.
Burst functie staan aan.

Ik zie nu op internet deze waarden dus misschien eens proberen met alleen RAW, ik verwerk en bewerk altijd in Lightroom dus dat geeft verder niet. Maar met RAW heb je wel gewoon wat meer mogelijkheden.

JPEG: max. approx. 3fps
RAW: max. approx. 2fps
RAW + JPEG: max. approx. 0.8fps

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 11:30 



 

magriet schreef
Even een rare vraag. HOeveel foto'skun je op een 64gb kaartje zetten als je alleen in jpeg schiet


Dat ligt maar net aan het aantal megapixels en in welke jpeg je schiet (volgens mij kan je ook daarin nog kwaliteit kiezen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 11:31 



 
Profiel   

Google en je vindt je antwoord (mijn vraag kon ik nergens terug vinden op google, dus vandaar mijn vraag hier).

Citaat
Je wilt tijdens je vakantie niet met een volle geheugenkaart zitten. Hieronder zie je hoeveel foto's en minuten film je ongeveer op kunt slaan. Dit gemiddelde gaat uit van foto's in JPEG-formaat en een camera met 10 megapixels. Voor film gaat dit gemiddelde uit van een opnamesnelheid van 13 MB/s in het Full HD-formaat.
1GB - 286 foto's of 10 minuten film
2GB - 572 foto's of 20 minuten film
4GB - 1144 foto's of 40 minuten film
8GB - 2288 foto's of 80 minuten film
16GB - 4577 foto's of 160 minuten film
32GB - 9155 foto's of 320 minuten film
64GB - 18310 foto's of 640 minuten film
128GB - 36620 foto's of 1280 minuten film

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 11:33 



 
Profiel   

thanks. Dan hoe ik nog niet een kaartje erbij te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 11:53 



 
Profiel   

Hoii,

Ik wil een 55-250 mm lens kopen voor paarden fotografie en honden/mensen.
Ik heb dus even gegoogeld en kwam op dit;

Citaat
Je zult je misschien wel afvragen waarom een zoomlens met een groter bereik, zoals een 70-300mm of een 55-250mm niet beter is. Dan heb je meer zoom voor een vaak lagere prijs. Dat klopt, alleen hebben deze objectieven vaak sneller last van lensfouten en zijn ze kwalitatief ook minder scherp. Hoe groter het zoombereik namelijk is, des te groter de kans dat de kwaliteit niet constant is over het hele bereik. Ook heb je bij goedkopere zoomobjectieven vaak dat het grootste diafragma varieert, afhankelijk van op welke brandpuntsafstand je fotografeert. Bij een 55-250mm is dat bijvoorbeeld f/3.5 – f/6.3. Dit betekend dat de maximale opening als je op 55mm fotografeert f/3.5 is en als je op 250mm fotografeert dit f/6.3 is. Zeker niet lichtsterk en het heeft ook als nadeel dat als je in of uitzoomt, je diafragma verandert en je dus telkens je instellingen weer aan moet passen.


Klopt dit?? En welke lens kan ik anders beter hem die onder mijn budget ligt? (€<200)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 08:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 194 van de 217 [ 5414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 217  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen