[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:04

_Bitje_ schreef:
Uhm dat weet ik zo niet :o Zit op de verkeerde computer .
Wat betekend exif?


Je kunt foto's met scherpte problemen voor het beoordelen beter wat verder inzoomen/croppen (bijv. alleen de ogen uitsnijden) en zo groot mogelijk posten.
Of een originele foto posten in een linkje.

Want op dit kleine formaat is er nog erg weinig over te zeggen.


Op welke stand had je de camera staan?
Automatisch, portret, sport, nacht, M, A (Av), S (Tv) P, etc. ????

En op welke manier had je de scherpstelling geregeld?

Nils_010

Berichten: 1144
Geregistreerd: 22-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:43

Femke schreef:
Maysie schreef:
Ik loop vast bij mijn black foto's vroeger lukte dit met mijn compact camera me zelfs :') maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een fatsoenlijke blackfoto te maken .. |o De achtergrond blijft elke keer te licht bij mij.

Ten eerste; ik vind dit al heel netjes, als je dit direct uit de camera kunt produceren.
Heel veel stallen zijn al zó licht dat een resultaat zoals je hier post al vaak niet mogelijk is.

De truc is om een zo donker mogelijke schuur opening te kiezen.
Maar met de vaak luxere stallen van tegenwoordig, die veel lichtpanelen in het dak gebruiken, worden die plekjes schaarser en schaarser.

Ik zou het paard wel in z'n geheel uit de schuur zetten. Want je ziet nu heel duidelijk een lelijke schaduwrand over z'n rug/buik lopen.
Dus zet 't paard in z'n geheel buiten de schuur in het zonnetje, dan voorkom je dat. ;)

Verder is deze foto erg gemakkelijk helemaal zwart te maken, maar dat heeft inderdaad wel wat nabewerking nodig.


Je had 't over puntmeting...
Bedoel je daarmee de lichtmeting dat de camera alleen het scherpstelveld meet?
Want dat is niet zo handig, omdat je (als het goed is) op het oog van het paard scherp stelt.
Dat oog is zwart. Je camera denkt dan dat het te donker is, en zal het lichter maken dan jouw bedoeling is.
Neem dus liever een centrumgerichte meting/deelmeting. Dan wordt vooral het deel in het midden van de foto (waar het paard is) gemeten, en de buitenkant (de donkere schuur) wat minder zwaar.
Vind je tijdens het fotograferen dat de schuur nog wat te licht blijft? Dan kun je evt. wat corrigeren met je belichtings correctie (bijv. op -0,3 of -o,7 zetten).


Wat je ook nog kunt proberen is om de foto iets te donker te nemen (in RAW) en dan in lightroom de schaduwen (het paard) een beetje op te lichten en vervolgens zwart een beetje omhoog doen, hierdoor wordt de zwarte achtergrond nog donkerder en het paard iets lichter. Het blijft een beetje spelen. Ook kun je proberen om iets te onderbelichten en heel zacht in te flitsen.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:18

Inflitsen zou ik niet doen.
9 v/d 10 fotografen gebruikt dan een flitser van de camera zelf of eentje die je er op zet.
En dan ga je gegarandeerd een groene reflectie in 't oog krijgen van de flits ;)

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:41

Femke schreef:
Maysie schreef:
Ik loop vast bij mijn black foto's vroeger lukte dit met mijn compact camera me zelfs :') maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een fatsoenlijke blackfoto te maken .. |o De achtergrond blijft elke keer te licht bij mij.

Ten eerste; ik vind dit al heel netjes, als je dit direct uit de camera kunt produceren.
Heel veel stallen zijn al zó licht dat een resultaat zoals je hier post al vaak niet mogelijk is.

De truc is om een zo donker mogelijke schuur opening te kiezen.
Maar met de vaak luxere stallen van tegenwoordig, die veel lichtpanelen in het dak gebruiken, worden die plekjes schaarser en schaarser.

Ik zou het paard wel in z'n geheel uit de schuur zetten. Want je ziet nu heel duidelijk een lelijke schaduwrand over z'n rug/buik lopen.
Dus zet 't paard in z'n geheel buiten de schuur in het zonnetje, dan voorkom je dat. ;)

Verder is deze foto erg gemakkelijk helemaal zwart te maken, maar dat heeft inderdaad wel wat nabewerking nodig.


Je had 't over puntmeting...
Bedoel je daarmee de lichtmeting dat de camera alleen het scherpstelveld meet?
Want dat is niet zo handig, omdat je (als het goed is) op het oog van het paard scherp stelt.
Dat oog is zwart. Je camera denkt dan dat het te donker is, en zal het lichter maken dan jouw bedoeling is.
Neem dus liever een centrumgerichte meting/deelmeting. Dan wordt vooral het deel in het midden van de foto (waar het paard is) gemeten, en de buitenkant (de donkere schuur) wat minder zwaar.
Vind je tijdens het fotograferen dat de schuur nog wat te licht blijft? Dan kun je evt. wat corrigeren met je belichtings correctie (bijv. op -0,3 of -o,7 zetten).

Bedankt :o. Ik wou als het ware dat hij uit het donker kwam als je begrijpt wat ik bedoel daarom had ik hem deels erin gezet maar dit is inderdaad ook een harde overgang zo :j.

met puntmeting bedoelde ik spotmeting :). Ik typte de exif over dus dacht er ff niet bij na. Maar spotmeting is dus niet aan te raden bij black foto's? Want dat is wat ik eerst wel las namelijk :o?..

Ik zal morgen paardlief een keer ervoor zetten en dan even gaan oefen met de tips van jou :D! Thanks Femke!

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:11

Als je 'm uit het donker wil laten komen, moet je een bewolkte dag kiezen. Dan is die harde slagschaduw van de schuur er niet :)

Spotmeting kun je inderdaad beter niet gebruiken als je de scherpstelling op het oog doet (want je wil het oog natuurlijk wel scherp hebben).
Je camera ziet dan echt alleen "zwart". Dus zal dat compenseren door de hele foto lichter te maken. En dat wil je niet.

Wat je eventueel wel kunt doen is een lichtmeting maken op het paard en die vast zetten.
Maar met een centrumgerichte meting krijg je in dit geval vrijwel hetzelfde resultaat ;)

Jacobeho
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:43

Hallo,

Ik heb, vooral sinds ik een nieuwe lens heb, moeite met scherpstellen. Misschien heeft iemand tips voor mij?
Vandaag heb ik even geoefend op mijn broertjes die aan het rennen waren, maar toch zijn er maar weinig foto's die 100% scherp zijn.
Ik heb mijn camera staan op continue focus.. Ik weet niet of dat handig is?
Er zit aardig wat gewicht in de lens (1,5 kg), dus zit er over na te denken een eenpoot statief te kopen. Misschien dat dat helpt?

Ik heb nu even geen voorbeeldje, heb de foto's nog niet op de computer gezet..
Maar ik hoop dat iemand tips heeft voor mij over (goed) scherpstellen.

In ieder geval alvast Bedankt! (:

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:01

Om hier iets zinnigs over te zeggen. moeten we een of meer foto's zien met de gebruikte instellingen erbij.

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:28

o0horsey0o schreef:
Okee. Bedankt voor de "tips".
Hoop dat het resetten en schoonmaken helpt. :)


Een bezoekje aan cameranu in Urk kan vast helpen! Of opsturen.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:46

Hoi,

Ik heb een vraagje, wat is een goede site om je foto's te uploaden.
Ik zoek een gratis site, onbeperkt uploaden, goede mogelijkheid van ordening, goede kwaliteit van de foto's.
Bestaat dit?
Ik heb nu smugmug gebruikt maar die heeft mijn acount verwijderd na een tijdje, flickr kun je niet heel veel uploaden per maand.

Alvast Bedankt!

Jacobeho
Berichten: 420
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:54

JolandaS schreef:
Om hier iets zinnigs over te zeggen. moeten we een of meer foto's zien met de gebruikte instellingen erbij.



Daar was ik al bang voor. Ik zal even kijken of ik zo de foto's even op de computer kan zetten.
Anders kom ik er volgende week nog wel even op terug met foto's. (:

Wat betreft de instellingen, meestal gebruik ik de stand waarbij je de sluitertijd zelf in moet stellen.
Volgens mij had ik de sluitertijd vandaag rond de 1/1000 staan.. Maar ik zal even foto's opzoeken.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:31

Moderatoropmerking:
Berichten over illegale software heb ik verwijderd.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:43

heeft iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn camera niet de achtergrond scherpstelt, maar het paard?? merk dat heel veel foto's op de achtergrond is gefocust

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:05

Romana01 schreef:
heeft iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn camera niet de achtergrond scherpstelt, maar het paard?? merk dat heel veel foto's op de achtergrond is gefocust

Zelf een scherpstelpunt instellen ipv de camera laten kiezen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:11


Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:04

Er zitten helaas geen exif gegevens meer bij die foto en ik heb wat moeite met het kleine formaat, maar is het in dit geval misschien niet zo dat je sluitertijd net ff aan de lange kant is geweest, waardoor je stilstaande (duh) achtergrond wel scherp is, maar het bewegende paard net niet? Als jij zelf je scherpstelpunt kiest en je stelt dan scherp op het paard moet het niet zo kunnen zijn dat je camera scherp stelt op de achtergrond, dan doe je iets niet goed. Maar vraag me af of dat hier het geval is, maar zonder exif is dat heel lastig te beoordelen. :)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:32

Sluitertijd was 1/1000, iso 400 en diafragma tussen 4.0 en 5.6. Ik zou toch denken dat mij sluitertijd kort genoeg zou zij. Het vervelende vind ik als ik hem nog korter zet, is dat mij iso naar 800 moet en dan heel erg veel ruis heb. Heb nu met 400 soms al ruis

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:36

Yup, 1/1000e moet zeker kort genoeg zijn, dus daar mag het probleem dan niet aan liggen.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:24

Met 1/1000 kun je bewegingsonscherpte inderdaad uitsluiten.
Wat voor camera gebruik je?

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:59

myou schreef:
Hoi,

Ik heb een vraagje, wat is een goede site om je foto's te uploaden.
Ik zoek een gratis site, onbeperkt uploaden, goede mogelijkheid van ordening, goede kwaliteit van de foto's.
Bestaat dit?
Ik heb nu smugmug gebruikt maar die heeft mijn acount verwijderd na een tijdje, flickr kun je niet heel veel uploaden per maand.

Alvast Bedankt!

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:31

Kan je er niet mee helpen. Gratis, onbeperkt en goede kwaliteit lijkt me in ieder geval een lastige combinatie.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:50

Niet gratis, maar als je echt 100% zelf wil weten in welke kwaliteit je ze uploadt en in welke hoeveelheid: zelf voor een paar tientjes per jaar ergens een hostingpakket nemen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:29

JolandaS schreef:
Met 1/1000 kun je bewegingsonscherpte inderdaad uitsluiten.
Wat voor camera gebruik je?


Heb een nikon D3100 en deze foto's zijn gemaakt met nikor 55-200 VR

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:39

Zet de autofocus voor bewegende beelden in ieder geval op continu (c) en niet op single (s).
Voor de AF Veldstand kies je voor Enkelveld, waardoor je zelf het scherpstelveld kunt instellen.
En zorg ervoor dat het hele gekozen scherpstelveld ook totaal binnen het paard valt (dus niet net half op de hals, half op de achtergrond om maar iets te noemen, maar hélemaal op het paard).

Voor rij foto's vanaf de zijkant is de knie van de ruiter vaak een makkelijke/handige plek om op scherp te stellen. Daar zit lekker veel contrast en textuur in de buurt, en dat vind de camera fijn (dat is ook de reden dat ie vaak liever een contrastrijk hek pakt ipv een egaal gekleurd paard).

Je onderwerp blijven volgen tijdens het fotograferen. Dus niet stil blijven zitten met je lens op 1 punt en wachten tot het paard voorbij komt, maar het paard blijven volgen. Dan heb je ten opzichte van je onderwerp dezelfde snelheid, wat een 'stil' beeld oplevert (als het paard voorbij loopt en je hebt je lens stil, dan beweegt het paard ten opzichte van jou heel erg en krijg je een scherpe achtergrond en een bewogen paard).

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:05

Nouks schreef:
Niet gratis, maar als je echt 100% zelf wil weten in welke kwaliteit je ze uploadt en in welke hoeveelheid: zelf voor een paar tientjes per jaar ergens een hostingpakket nemen.


Ik zit er dan toch aan te denken om smugmug aan te schaffen, kost me 30 euro per jaar.
Ik had voor een maand een proefaccount en ik heb er volop gebruik van gemaakt.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:40

Voor iets meer dan een tientje per jaar heb je bij verschillende hosts al een domein + webhosting.
Zou liever voor een eigen domein/hosting kiezen, dan voor zo'n externe service. En het is nog bijna 20 euro per jaar goedkoper ook ;)