[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:41

Femke schreef:
Zet de autofocus voor bewegende beelden in ieder geval op continu (c) en niet op single (s).
Voor de AF Veldstand kies je voor Enkelveld, waardoor je zelf het scherpstelveld kunt instellen.
En zorg ervoor dat het hele gekozen scherpstelveld ook totaal binnen het paard valt (dus niet net half op de hals, half op de achtergrond om maar iets te noemen, maar hélemaal op het paard).

Voor rij foto's vanaf de zijkant is de knie van de ruiter vaak een makkelijke/handige plek om op scherp te stellen. Daar zit lekker veel contrast en textuur in de buurt, en dat vind de camera fijn (dat is ook de reden dat ie vaak liever een contrastrijk hek pakt ipv een egaal gekleurd paard).

Je onderwerp blijven volgen tijdens het fotograferen. Dus niet stil blijven zitten met je lens op 1 punt en wachten tot het paard voorbij komt, maar het paard blijven volgen. Dan heb je ten opzichte van je onderwerp dezelfde snelheid, wat een 'stil' beeld oplevert (als het paard voorbij loopt en je hebt je lens stil, dan beweegt het paard ten opzichte van jou heel erg en krijg je een scherpe achtergrond en een bewogen paard).


Dit doe ik wel allemaal en staat die ook op...

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:43

In dat geval zou ik even een testje doen voor front- of backfocus.
Op internet kun je een handleiding vinden over hoe je dat kunt doen.
Dan kun je een tabel printen, daar moet je dan onder een hoek van 45 graden een foto van maken, en dan kun je zien of de afstelling van je lens wel goed is.

Is die niet goed, dan moet je 'm even opsturen en laten repareren.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:45

oké, ben er wel bang voor. Hij maakt ook behoorlijk scherp geluid bij scherpstellen ):

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:32

myou schreef:
Nouks schreef:
Niet gratis, maar als je echt 100% zelf wil weten in welke kwaliteit je ze uploadt en in welke hoeveelheid: zelf voor een paar tientjes per jaar ergens een hostingpakket nemen.


Ik zit er dan toch aan te denken om smugmug aan te schaffen, kost me 30 euro per jaar.
Ik had voor een maand een proefaccount en ik heb er volop gebruik van gemaakt.


Voordat je tot aanschaf van domein en abonnement op webhosting over gaat zou je misschien ook nog even naar Google+, wat vroegâh Picasa was. Daar kun je onbeperkt uploaden en kwaliteit vind ik er niet echt op achteruit gaan en je kunt gewoon je foto's hotlinken, sorteren in mappen, etc.

Let alleen even op de kleine letters in de overeenkomst en zorg dat je ook je copyright onder water goed zet bij je foto's bij het uploaden.

Dreamdust

Berichten: 401
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:45

Hoihoii

Ik ben al een tijdje aan het uitproberen hoe ik het beste een paard (rijdend) scherp op de foto kan krijgen, met een wazige achtergrond.
Het lukt mij maar niet om dit mooi voor elkaar te krijgen. Ik fotografeer met een Nikon d7000 met een 18-105 mm objectief.

Wat ik doe:
Zo laag mogelijk iso.
Sluitertijd zo snel mogelijk. (Bij zonnig weer 1/1000)
Diafragma ben ik mee aan het spelen.
AF-C, 39 scherpstelpunten, ik kies zelf het scherpstelpunt uit.
Zo ver mogelijk inzoomen.

Klopt het dat ik door die snelle sluitertijd veel scherptediepte verlies?
De rede dat ik voor deze sluitertijd kies is, omdat ik niet echt een vaste hand heb :o
Iemand tips?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:53

Ja, door een snellere sluitertijd "verlies" je inderdaad scherpte diepte, omdat je camera een grotere diafragma opening zal kiezen ipv een kleine.

Maar wat je bedoelt (denk ik) is dat je juist wel een wazige achtergrond wil hebben.
En dat noem je een kleine of beperkte scherpte diepte (de diepte /hoeveelheid scherpte in je foto is dan klein, dus alleen onderwerp scherp, voorgrond en achtergrond onscherp. bij een grote scherpte diepte is juist veel scherp, zowel voorgrond als achtergrond als onderwerp). ;)

Je kunt het beste zo veel mogelijk inzoomen (objectief op 105mm in jouw geval dus).
Je diafragma dan zo ver mogelijk open zetten (A stand gebruiken dus).
Dan kijken (in de juiste uitsnede die je wil hebben) wat je camera voor sluitertijd aangeeft.....
Is die trager dan je 'm wil hebben? --> Dan iso wat hoger zetten (bijv. van iso 400 naar iso 800).
Is die ontzettend snel? --> Dan iso wat lager zetten (bijv. van iso 1600 naar iso 400).

Je eigen beweging bevriezen doe je al vanaf ongeveer 1/100e seconde met jouw objectief.
Dus je hebt geen 1/1.000e nodig om je eigen beweging te bevriezen.
En voor een paard zit je vaak aan 1/500e ook al wel goed (afhankelijk van de snelheid van de voetwisseling van het paard in kwestie natuurlijk, want een shetlander beweegt sneller dan een shire).

Dreamdust

Berichten: 401
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:51

Bedankt voor de uitleg Femke, hier heb ik wat aan!
Klopt, dat bedoelde ik. Ik dacht het altijd andersom haha, oeps..
Ik ga snel met je tips oefenen!

Ik heb nog een vraagje.. Misschien heel stom, maar je hebt zeg maar dat figuurtje waarin je een scherpstelpunt kunt kiezen.
Als ik nou een paard geheel op de foto wil hebben, en het paard helemaal scherp wilt hebben, moet het paard dan binnen dat figuurtje zitten?
Of is dat puur de plek waar op wordt scherp gesteld, maar de rest van de foto met die diepte is dan ook scherp?
Hier een tekening om duidelijk te maken wat ik bedoel
Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:56

Hoe "diep" je scherpte ligt, hangt af van je gekozen diafragma en brandpuntafstand.
Dus of je paard volledig scherp in beeld komt, is daar van afhankelijk.

Het broodje hamburger (gekke figuurtje rondom de scherpstelpunten) laat alleen het gebied zien van mogelijke scherpstel punten waar uit je kunt kiezen.

De scherpte komt te liggen in het diepte gebied van het gekozen punt.
Dus stel dat je het scherpstel punt kiest op het paard dat precies 1 meter van je af staat, dan is alles rondom die ene meter scherp.

Als het paard recht opzij staat, is in vrijwel alle gevallen het hele paard gewoon scherp.
Met rijfoto's kun je daarom vanaf opzij ook vaak gewoon makkelijk de knie van de ruiter pakken om op scherp te stellen. Dat scheelt weer gedoe om het hoofd te blijven volgen (want dat gaat in stap en galop nogal heen en weer natuurlijk).


Zorg WEL dat het hele scherpstelpunt dat je kiest, binnen het paard valt.
Stel dat je op zijn hoofd scherpstelt, en het scherpstelpunt valt ook nog gedeeltelijk op de achtergrond, dan heb je kans dat het fout gaat. Die punten zijn ook niet 100% exact perfect afgesteld. Vaak scheelt het net een heel klein beetje. Dus zorg voor een veilige marge.

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:08

Er is een objectieven topic en een camera topic maar waar moeten de vragen voor de accessoires? :')
Daarom hier maar even :P

Ik heb ik Juli een bruidsreportage die ik ga doen, dit is mijn eerste dus ik wil nog een aantal dingen aanschaffen.

Oa:
- reflectiescherm
- Statief
- Evt flitser

Nou zou ik graag wat adviezen van jullie willen :)
met name voor het volgende, ik heb een 28-75 f2.8 lens welke ik binnen wil gebruiken.
Nu is deze al wat lichtsterk maar ik vraag me af of ik het met die f2.8 zal redden.

Wat is het verstandigst:

- Statief gebruiken om diafragma zo laag te houden en zo een lichte foto te krijgen (1 poots, of meerdere?)
- Flitser aanschaffen zodat ik uit de hand foto's kan blijven maken

En voor de flitsers, ik wil best 1 aanschaffen want denk er in de toekomst ook wel profijt bij te hebben MAAR ik wil niet meer dan 120 daar aan uitgeven. is er voor dat geld iets te vinden?
En ik heb geen ervaring met inflitsen, is dat moeilijk te leren?

- Reflectiescherm, welke maat is makkelijk? graag ook 1 qua formaat die ik bij de paarden kan gebruiken

Dreamdust

Berichten: 401
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:12

Oke dan had ik dat wel goed! Ik mikte inderdaad op de knie van de ruiter. (hihi broodje hamburger)
Ik denk dat het nu een kwestie van oefenen is, en dan moet het goed komen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik ga ermee aan de slag!

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:17

@Daniella: Wat voor body heb jij achter die lens hangen? Als je er fatsoenlijke foto's mee kunt maken op ISO1600 kom je met f/2.8 wel weg. Andere optie is om te kijken voor het plastic portretlensje. De 50mm f/1.8. Hou er rekening mee dat hij op f/1.8 maar heeeeeel weinig scherptediepte hebt dus echt heel goed moet scherpstellen. :=

Reflectiescherm is niet zo duur en heb je wss alleen nodig bij de bruidsreportage. Voor mensen is 80-100cm normaal formaat. Voor paarden meestal 100-120cm.

Ik ben bang dat je voor opzetflitser met beetje vermogen om te kunnen "bouncen" het niet zult gaan redden met 120 euro. Misschien kun je een flitser lenen van vrienden/kennissen. ;) Ik zou wel even flink mee oefenen, want subtiel flitsen is een vak apart. Ik vind het mengen van bestaand licht met kunstlicht nog steeds erg lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:27

@Daniella: als het je eerste bruiloft is en je hebt nog geen ervaring met inflitsen... Dan zou ik proberen om een bruiloft van iemand anders te zoeken waar je alvast een keer kunt oefenen.
En dan voor díe bruiloft ook al even flink gaan oefenen (evt. zelfs een cursus volgen) met inflits-technieken.

Want dat is niet echt iets dat je in een uurtje goed onder de knie krijgt.

Reflectie scherm kan heel handig zijn bij zonnig weer. Maar daar heb je wel assistentie voor nodig die snapt hoe zo'n scherm werkt.
Ik vind een scherm van 100/110cm ideaal voor paarden. Groter is meestal te groot om fijn te kunnen bedienen. Ik heb een 90x120cm scherm liggen, dat eigenlijk altijd in de kast ligt omdat de meeste mensen er gewoon mee weg waaien als ze 'm vast hebben.
80cm en kleiner is voor paarden weer te klein.


Voor een flitser kun je op zich met die prijs wel uit de voeten door bijv. een 2e hands flitser te kopen. Of een goedkope volledig handmatige flitser. Maar daar zou ik alleen aan beginnen als je heel goed weet hoe het allemaal precies werkt. Ik denk dat je daar nu niet de mogelijkheid voor hebt.


Bij de meeste bruiloften is inflitsen nodig in het huis bij het bruidspaar, in het gemeentehuis, in de kerk en bij de receptie. Oftewel; een heel groot deel van de bruiloft.


Is het een echte "opdracht" ?
Zorg dan ook dat het bruidspaar weet dat dit je allereerste bruidsreportage is. En dat je beginnend bent met apparatuur. Zodat zij de keuze hebben om eventueel een andere fotograaf bij te boeken, of in ieder geval op de hoogte zijn van 't feit dat er een mogelijkheid is dat de foto's misschien niet optimaal zijn qua belichting en momenten.
Een bruidsreportage is toch iets dat je niet even "over kunt doen" als er wat fout gaat. Als je "de kus" mist, doen ze dat niet opnieuw... om maar een voorbeeldje te noemen. Het is een erg drukke dag, zwaar werk voor de fotograaf. Zelfs als je volledige controle en kennis hebt over je apparatuur.

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:29

Aan bruiloften brand ik mijn vingers ook nog maar niet. Receptie of feestavond van bruiloft durf ik aan, maar bruiloft zelf... Brrrrrrrr... Mij te stressy onder te veel druk om te presteren. En daarnaast mis ik (nog) de apparatuur om fatsoenlijk een bruiloft te kunnen doen. -O-

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:49

Bagheera_206 schreef:
@Daniella: Wat voor body heb jij achter die lens hangen? Als je er fatsoenlijke foto's mee kunt maken op ISO1600 kom je met f/2.8 wel weg. Andere optie is om te kijken voor het plastic portretlensje. De 50mm f/1.8. Hou er rekening mee dat hij op f/1.8 maar heeeeeel weinig scherptediepte hebt dus echt heel goed moet scherpstellen. :=

Reflectiescherm is niet zo duur en heb je wss alleen nodig bij de bruidsreportage. Voor mensen is 80-100cm normaal formaat. Voor paarden meestal 100-120cm.

Ik ben bang dat je voor opzetflitser met beetje vermogen om te kunnen "bouncen" het niet zult gaan redden met 120 euro. Misschien kun je een flitser lenen van vrienden/kennissen. ;) Ik zou wel even flink mee oefenen, want subtiel flitsen is een vak apart. Ik vind het mengen van bestaand licht met kunstlicht nog steeds erg lastig.

Ja dat had ik idd gehoord dat het erg moeilijk is om goed te flitsen, daarom twijfel ik ook heel erg of ik wel of niet één zal aanschaffen.
Als ik hem koop en ik kan er niet mee overweg ja dat zou wat zonde zijn.

Ik heb de canon 1000D de 50mm f1.8 heb ik ook :j
Maar ik wil gewoon echt goede scherpe foto's dat vind ik gewoon heel belangrijk vandaar dat ik evt ook een statief wil aanschaffen.
Heb je daar nog tips voor? om dan 1poots te doen of normale? en evt een advies in type/merk? :)

Ze weten dat ik beginnend ben, heb ik ook uitgelegd :)
Ze houden het heel klein en verwachten geen foto's zoals een prof, dus dat zit wel goed.
Ik krijg een "kleine" vergoeding er voor :)

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:56

Ik wil ook bij de locatie langs gaan (binnen locatie) om al ff te kijken hoe het zit qua licht etc en even wat test foto's om te kijken hoe het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:59

Het is vanaf een afstand niet te zeggen of een locatie goed verlicht is.
Dus het is heel goed als je inderdaad van te voren al een keer gaat kijken.

Maar houd er rekening mee dat er ongetwijfeld scenario's kunnen komen waarbij je gewoon echt niet zonder flits kán fotograferen (tenzij je echt mega korrelige foto's wil met super hoge iso's... maar dat is niet bruikbaar voor het bruidspaar).

Een statief kan inderdaad fijn werken. Maar het beweegt alleen jouw bewegingen. Niet die van het bruidspaar en de gasten. Dus het lost niet alles op. En het neemt een hoop bewegingsvrijheid weg.

De 50mm lens is een fijne lichtsterke lens. Maar je kunt niet in alle situaties zo close-up gaan.

Myou
Berichten: 922
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:37

Hoi,

Omdat ik mn hele camera wil leren kennen ben ik vandaag van plan te gaan filmen.
Natuurlijk heb ik wel ff een beetje geoefend op alledaagse objecten maar ik heb een vraagje.
Moet je met filmen altijd handmatig scherpstellen? (canon 550d + 55-250mm)
En kan mijn camera het aan om een bewegend paard goed scherp te stellen, moet ik dan natuurlijk zelf doen maar ben ik dan niet al snel te laat met scherpstellen? Ik zit nog een beetje te prutten omdat ik het niet allemaal kan bedienen + vasthouden tegelijk... Natuurlijk heb je hier een statief voor maar ik wil toch wil ik het onder de knie krijgen.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Alvast bedankt.

Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:40

Je moet idd handmatig scherpstellen, want AF werkt niet tijdens het filmen. Nou ja, je kunt wel ontspanknop half indrukken tijdens het filmen, maar dat kijkt niet zo fijn voor de kijker als camera weer gaat zoeken om scherp te stellen...

Myou
Berichten: 922
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:46

Mijn camera wijgert als ik aan het filmen ben en als ik de ontspanknop half indruk om opnieuw scherp te stellen. Dit betekent dan dat je allemaal korte fragmenten krijgt en niet tijdens het filmen op een ander onderwerp kunt scherpstellen? Als ik 2 of 3 paarden in een bak wil filmen moet ik dus elke keer stoppen als ik een ander paard wil filmen. Of natuurlijk zelf scherpstellen.

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:53


Bagheera_206

Berichten: 25919
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:24

Ik heb helaas geen verstand van Metz. := Ik heb destijds zitten twijfelen tussen de goedkopere Metz of de Canon. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een Canon.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:40


xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:11

Ik heb een vraagje :P .
Ik zie wel is mensen langskomen met dezelfde lens als ik heb, alleen het resultaat van hun vind ik persoonlijk veel mooier. Ik vind de foto veel scherper en de scherptediepte is ook veel beter.
Nu is sowieso het rare dat ik in de wei bijv hele mooie scherpte diepte krijg (dus de achtergrond echt 'wazig'). Maar in een andere omgeving lukt het soms helemaal niet..
Is hier iemand die me daar tips over kan geven oid? (Ik heb me overigens wel verdiept in de instellingen etc, maar ben wel echt een amateurtje :P )

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:36

Als de achtergrond vlak op je hoofdonderwerp staat, wordt het minder wazig dan wanneer er een flinke afstand tussen je achtergrond en je hoofdonderwerp is.

Zet je onderwerp dus niet vlak tegen een bosje aan, maar liever er een flink aantal meters vanaf.
Dan valt de achtergrond verder naar achteren in het onscherpe gebied van je foto en zal het beter gaan.


Flink inzoomen, en een grote diafragma opening helpen je verder voor een onscherpe achtergrond.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:32

Oh dat kan het misschien wel zijn :j , bedankt voor de tip !