[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:53

Ik vind lief je uitleg maar heb er werkelijk waar niet zoveel van begrepen :( :D mag ik je pb doen ?

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:41

Idifix schreef:
Ik vind lief je uitleg maar heb er werkelijk waar niet zoveel van begrepen :( :D mag ik je pb doen ?


Tuurlijk! ;)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:55

Heeft iemand ervaring met frequency seperatiom? Die even mee wil kijken naar een foto :D

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18054
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:04

Hallo, mede (hobby) *-:)

Zijn er hier ook mensen die werken met het programma Raw Therapee?
Ik vroeg me namelijk af of er, als je bezig bent je RAW foto te bewerken, ook een knopje/functie is waar je dan het resultaat als 'normale' foto kan bekijken.
Ik weet dat je 2 dezelfde foto's naast elkaar kunt plaatsen en de linker dan 'op slot' kan zetten, zodat je kan vergelijken tussen de onbewerkte foto en het eindresultaat. Maar dan staat ie vrij klein in je scherm en zodra je inzoomt zie je natuurlijk ALLESSS en dat wil je niet altijd :') en het is dan nog steeds een RAW bestand.

En ik wat ik nu deed, is de bewerkte foto opslaan als JPEG en dan weer openen en bekijken in bijvoorbeeld het standaard fotoprogrammaatje van mijn laptop.

Waarom vraag ik dit: omdat ik merk (als beginnende Bewerk N00b, dat tweaken met de settings een groter effect blijkt te hebben op het uiteindelijke JPEG resultaat, dan dat je merkt tijdens het bewerken :)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18054
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:05

Gianti schreef:
Heeft iemand ervaring met frequency seperatiom? Die even mee wil kijken naar een foto :D

Nope. N00b hier ^ :')

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18054
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:07

NynkeMarit schreef:
Over snelheid gesproken, ik fotografeer altijd in RAW en merk na een poosje dat mijn camera echt moeite heeft om de foto's op te slaan, en ik dus een aantal minuten geen foto's kan maken. Nu wil ik dus graag een nieuw geheugenkaartje, maar waar moet ik dan op letten?
Overigens heb ik nu een Sandisk Ultra, 80 mb/s 32 GB. Helpt het als ik een nieuwe koop met meer dan 80 mb/s ?
Nynkster schreef:
Dat ligt eraan. De 80 mb zal vast voor de leessnelheid zijn. Terwijl de schrijf snelheid van toepassing is bij het opslaan van de foto’s.

Een RAW bestand is meestal rond de 30/40MB per foto en een JPEG rond de 7/10. Dus om elke seconde een foto te maken zal je een kaartje moeten hebben die minstens 50mb per seconde schrijfsnelheid heeft.

Die zijn vaak wel iets aan de prijs. Maar ik heb toen een 128GB kaartje gevonden met een goede schrijfsnelheid voor een redelijke prijs. Zal zo eens zoeken op internet waar dat was



Een snelle kaart helpt idd zeer zeker, maar het ligt ook wel aan je camera; ik heb een snelle kaart, maar mijn Canonnetje doet nou eenmaal niet meer dan X beelden per seconden, daar helpt geen nog snellere kaart tegen :)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18054
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:14

d4rkhorse schreef:
Ik wil foto's maken van m'n paardje in de sneeuw maar hij is wit, meestal is hij ook overbelicht wat zijn jullie instelling om een wit paard te fotograferen in de sneeuw?

Laat antwoord en van sneeuw is er al lang geen sprake meer -O- , maar voor een volgende keer:
bij een wit paard/sneeuw en veel licht, heb je een korte sluitertijd nodig en een lage ISO.
Als je een camera hebt die je dus met de hand kan instellen, dan zou je dus bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een sluitertijd van 1/1000 (hoe hoger het getal, hoe sneller de sluiter open en dicht 'knipt') en een ISO van 100 (hoe lager het getal, hoe minder lichtgevoelig).
Omdat wit veel licht weerkaatst zoals je ondervonden hebt, heeft de camera maar een snelle (1/1000) en kleine (ISO 100) opening nodig om de foto te belichten.
Wordt het te donker- sluitertijd iets langzamer ( minder dan 1/1000), nog steeds te licht - sluitertijd iets sneller (meer dan 1/1000).

Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:26

Ik ben benieuwd of er hier ook een aantal fotografen zitten die newborns fotograferen?

Ik zit in twijfel over mijn licht bij newborn fotografie. Ik heb niet altijd genoeg licht tot mijn beschikking en ben opzoek naar een goeie oplossing. Ik heb wel zitten kijken naar daglichtlampen maar kan er nog niet echt iets over vinden. Wordt dit veel gebruikt en is dit een goeie optie?

Ik maak nu vooral gebruik van echt daglicht, maar soms is het gewoon echt te donker. Iemand die bijvoorbeeld meer verstand heeft van daglichtlampen?

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:51

Bokker liselot doet volgens mij veel newborn :j

Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:59

Ik kan haar wel eens vragen inferdaad!

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:26

Jep ik doe heel veel newborn! Zelf gebruik ik bijna altijd flitslicht. Ook heb ik een jinbei200 led daglichtlamp.
Mocht je interesse hebben; ik geef ook workshops!

(Upload vanaf mobiel)
Foto’s van newborn met flitslicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:21

Die laatste <3

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:06

Wauw die laatste is zo sprekend!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:35

Ik heb een vraag over het vervoer van je camera. Komende zomer gaan we naar IJsland op vakantie, en natuurlijk moet mijn camera en de bijbehorende lenzen dan mee. Daarnaast wil ik een statief meenemen. Ik heb in totaal 3 lenzen, waarvan er dan natuurlijk een op mijn camera. Qua accessoires zou het gaan om een paar extra accu's en geheugenkaartjes.
Wat voor tas gebruiken jullie voor je spullen? De echte cameratassen voor meer dan 1 extra lens zijn behoorlijk groot en bieden vaak plek aan 5 lenzen. Dat heb ik dus niet.
Ik zag dat er wel covers zijn voor lenzen, maar zijn ze dan voldoende beschermd?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:48

BernetteO schreef:
Ik heb een vraag over het vervoer van je camera. Komende zomer gaan we naar IJsland op vakantie, en natuurlijk moet mijn camera en de bijbehorende lenzen dan mee. Daarnaast wil ik een statief meenemen. Ik heb in totaal 3 lenzen, waarvan er dan natuurlijk een op mijn camera. Qua accessoires zou het gaan om een paar extra accu's en geheugenkaartjes.
Wat voor tas gebruiken jullie voor je spullen? De echte cameratassen voor meer dan 1 extra lens zijn behoorlijk groot en bieden vaak plek aan 5 lenzen. Dat heb ik dus niet.
Ik zag dat er wel covers zijn voor lenzen, maar zijn ze dan voldoende beschermd?


Ik heb een canon tas, erg compacte tas en kan er 3 lenzen (2 vakjes 1 op de camera), filters, accu's, oplader accu+snoertje, snoertje voor laptop en zonnekap in kwijt (dan is ie wel vol :)) ). Vakjes kan je met klittenband verstellen.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:49

Dat klinkt wel ideaal! Is dat een schoudertas of een rugzak?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:59

Afhankelijk van wat ik ga doen op reis heb ik een fototas waar ik de vakjes zelf kan indelen. Zo kan ik mijn laptop, oplader, boek en verrekijker er ook in kwijt. Soms pak in mijn gewone rugzak, waar 2 laptops in passen (voor werk). Mijn camera gaat altijd mij en de extra lenzen stop in dan in covers (neopreen) netjes in mijn tas en zorg ik dat aan de onderkant van mijn tas wel wat extra bescherming zit. Boeken of iets van een trui of zo.
Maar wat je ook doet.... camera gerief altijd mee als handbagage!!! Statief doe ik nog wel eens aan mijn backpack en dan nog een flight hoes eromheen.

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:23

Hallo allemaal!

Binnenkort heb ik met mijn zusje afgesproken om een kleine fotoshoot te doen. Voor haar een gelegenheid om haar instagram aan te vullen :+ , voor mij een kans om meer te oefenen, nieuwe dingen te leren en misschien via haar wat meer naamsbekendheid te creëren. Ik heb namelijk nog nooit echt mensen gefotografeerd. Ik probeer momenteel nog een beetje inspiratie op te doen voor een soort moodboard, maar waar ik nu naar neig is misschien op het strand/strandhuisjes/duinen. De sfeer van de foto's moet een beetje stoer worden/richting fashion gaan. Nu heb ik wel een paar kleine vraagjes aan jullie:

1. Wat zijn belangrijke puntjes om op te letten met het fotograferen van mensen?
2. Welke lens kan ik het beste meenemen? Meerdere lenzen meenemen kan ook. Ik ben in het bezit van een 50mm 1.8, 18-55mm, 55-250 en een oude 75-300mm (intussen dus vervangen door de 55-250).
3. Wat is een goed tijdstip? Ik dacht zonsopgang (weet niet of ik haar zo vroeg uit bed krijg) of richting zonsondergang.

Verder ben ik erg benieuwd naar punten waar jullie zelf vaak op letten. Zowel tijdens de fotoshoot zelf, instellingen gerelateerd, model gerelateerd, maar ook bijvoorbeeld voorbereiding. (Ik neem sowieso 2 geheugenkaarten en 2 batterijen mee :') )

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:03

Ik kom me hier ook melden! Ik beschik al een tijdje over een Canon 70D en wil me erg graag meer verdiepen in fotografie. Ik heb een eigen pony en die wil ik graag gaan gebruiken als fotomodel. Ik lees dus vanaf nu even mee :)
Laatst bijgewerkt door xLiez op 13-01-18 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:06

ik vooral mijn 55-250 van Canon, vind die echt super fijn.
Hoewel ik vannacht gedroomd heb dat ik hem vergeten was en toen kon mijn 18-55 ineens precies hetzelfde als die 55-250 :+ Maar dat even terzijde haha.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18054
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:13

De foto's in mijn link hieronder heb ik met een 85 mm gemaakt.
Maar in jouw geval zou ik dan idd de 55-250 nemen. :j

Qua tijdstip: ja met zonsopgang of -ondergang heb je idd het 'gouden uur' , maar zo midden in januari moet je dan wel net een zonnige dag hebben :=

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:59

hallo,
ik zit namelijk met een probleem. als ik foto's bewerken in photoshop en ze dan opslaag als jpg of png zijn ze grauw, grijs. hoe kan ik dit oplossen?

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:07

Hoi hoi, zou ik (beetje met spoed) iemand om advies kunnen vragen wat betreft foto's in tijdschriften? Per pb graag, ik wil het niet allemaal openbaar zetten :)

asm_kayleigh
Berichten: 846
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:38

IsaCalixa schreef:
Hoi hoi, zou ik (beetje met spoed) iemand om advies kunnen vragen wat betreft foto's in tijdschriften? Per pb graag, ik wil het niet allemaal openbaar zetten :)


Spam maar vol :P

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:48

Misschien kan ik ook helpen :)