[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:46

Het is gewoon moeilijk met de scherpstelling omdat die overal heen wil, die stelt overal zowat op scherp en dan plots komt het paard eraan en dan is het inderdaad moeilijk om net op het paard én ruiter te gaan scherpstellen. Ik ben ook maar een amateur en wil er toch gewoon wat goede foto's uithalen. Er werd gezegd dat zo'n toestel wel iets was om toch wat mooie springfoto's te maken en eigenlijk ben ik er wel tevreden over. Ik vroeg enkel tips om ze nog beter te maken, maar die zijn er blijkbaar niet aangezien jij het vrij onmogelijk acht dat ik met dit toestel goede springfoto's kan maken.
Ik zoek even in de reviews wat er gezegd wordt van de snelheid. Of het echt werkelijk daar aan ligt.
Toch bedankt voor de verklaring :)

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:34

Elixir schreef:
Het is gewoon moeilijk met de scherpstelling omdat die overal heen wil, die stelt overal zowat op scherp en dan plots komt het paard eraan en dan is het inderdaad moeilijk om net op het paard én ruiter te gaan scherpstellen.

Behalve de autofocusstand (AF-C) ligt het er ook nog aan welk(e) scherpstelpunt(en) je geactiveerd hebt.
Ik ken de instellingsmogelijkheden van Nikon niet, maar je kunt ongetwijfeld kiezen tussen een enkel scherpstelpunt of meerdere.
Stel die in op het middelste scherpstelpunt, in combinatie met de AF-C. Begin dan met scherpstellen zodra het paard in beeld komt en blijf het paard volgen.
Als het goed is, volgt je autofocus mee. En dan is het een kwestie van afdrukken op het juiste moment.

Als jij schrijft dat je autofocus overal heen wil, dan vermoed ik dat je meerdere scherpstelpunten geactiveerd hebt (en de camera laat kiezen?).

Bedenk wel dat het makkelijker is om een bewegend onderwerp van de zijkant te volgen, omdat de afstand dan min of meer hetzelfde blijft. Een snel bewegend onderwerp dat (bijna) recht op je af komt, is moeilijker te volgen voor je camera en lens.
Het is voor de camera en lens ook makkelijker om te focussen op de kant waar het licht op valt dan op de schaduwkant.

ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:15

JolandaS schreef:
Elixir schreef:
Het is gewoon moeilijk met de scherpstelling omdat die overal heen wil, die stelt overal zowat op scherp en dan plots komt het paard eraan en dan is het inderdaad moeilijk om net op het paard én ruiter te gaan scherpstellen.

Behalve de autofocusstand (AF-C) ligt het er ook nog aan welk(e) scherpstelpunt(en) je geactiveerd hebt.
Ik ken de instellingsmogelijkheden van Nikon niet, maar je kunt ongetwijfeld kiezen tussen een enkel scherpstelpunt of meerdere.
Stel die in op het middelste scherpstelpunt, in combinatie met de AF-C. Begin dan met scherpstellen zodra het paard in beeld komt en blijf het paard volgen.
Als het goed is, volgt je autofocus mee. En dan is het een kwestie van afdrukken op het juiste moment.

Als jij schrijft dat je autofocus overal heen wil, dan vermoed ik dat je meerdere scherpstelpunten geactiveerd hebt (en de camera laat kiezen?).

Bedenk wel dat het makkelijker is om een bewegend onderwerp van de zijkant te volgen, omdat de afstand dan min of meer hetzelfde blijft. Een snel bewegend onderwerp dat (bijna) recht op je af komt, is moeilijker te volgen voor je camera en lens.
Het is voor de camera en lens ook makkelijker om te focussen op de kant waar het licht op valt dan op de schaduwkant.


Ik heb hem inderdaad op meerdere scherpstelpunten staan, en heb al eens gezocht om hem inderdaad op alleen het middelste punt te zetten, maar weet eigenlijk nog niet goed hoe. Zal er eens het boekje bij moeten halen. Ik denk dat dit inderdaad beter zou werken in combi met de AF-C stand. Want nu wil hij soms de staanders er ook scherp bij, en dat is niet echt de bedoeling. Bedankt voor de tips!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:56

Elixer, ik denk dat dat inderdaad een belangrijke verbetering zal zijn. Vind het wel een beetje flauw dat je zegt dat Femke zegt dat je er onmogelijk goede foto's mee kan maken. Dat heeft ze niet gezegd. Wel dat paarden die naar je toe komen 'rennen' een van de lastigste dingen is die je van je camera kan vragen qua scherpstelling. (honden naar je toe is nog erger volgens mij :)) ) En dat je dus aan instapapparatuur vraagt om een van de moeilijkste dingen die er zijn goed te doen voor je. Ze zegt daarmee alleen dat wat jij graag wil niet het makkelijkste is voor je camera/lens en een eventueel probleem daardoor MOGELIJK in je apparatuur zit en de 'fout' dus niet persé bij jezelf hoeft te liggen. ;)

En als het in Femke opgekomen was dat je misschien niet zelf je scherpstelpunt koos, dan had ze daar zéker advies over gegeven, Femke heeft een nogal gevleugelde uitspraak over de camera het scherpstelpunt laten kiezen, maar die laat ik graag aan haar over :D

ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:01

Alwiene schreef:
Elixer, ik denk dat dat inderdaad een belangrijke verbetering zal zijn. Vind het wel een beetje flauw dat je zegt dat Femke zegt dat je er onmogelijk goede foto's mee kan maken. Dat heeft ze niet gezegd. Wel dat paarden die naar je toe komen 'rennen' een van de lastigste dingen is die je van je camera kan vragen qua scherpstelling. (honden naar je toe is nog erger volgens mij :)) ) En dat je dus aan instapapparatuur vraagt om een van de moeilijkste dingen die er zijn goed te doen voor je. Ze zegt daarmee alleen dat wat jij graag wil niet het makkelijkste is voor je camera/lens en een eventueel probleem daardoor MOGELIJK in je apparatuur zit en de 'fout' dus niet persé bij jezelf hoeft te liggen. ;)

En als het in Femke opgekomen was dat je misschien niet zelf je scherpstelpunt koos, dan had ze daar zéker advies over gegeven, Femke heeft een nogal gevleugelde uitspraak over de camera het scherpstelpunt laten kiezen, maar die laat ik graag aan haar over :D


Ik bedoelde het ook helemaal niet als een terug aanval op Femke hoor. Ik nam het ook niet aan zoals jij het nu verwoord. Ik weet heus wel dat ze gelijk heeft en dat ik heel wat vraag van dat toestel! Alleen als je wat neertypt komt het vaak zo anders over dan dat je het zou willen hé. Ik vond het dan ook fijn dat ze die uitleg gaf, en dat ik daardoor inzie dat de fouten niet enkel bij mij liggen. Maar ik wou er graag nog wat aan verbeteren en ik hoopte dat dit mogelijk was, maar als ik Femke haar uitleg lees dan lijkt dit vrij onwaarschijnlijk en dat is nogal stom om aan te nemen (heeft niets te maken met Femke, maar dan met het feit dat het werkelijk zo is wat ze zegt!).
En met de camera het scherpstelpunt laten kiezen daar heb ik al heel wat mee geworsteld, vaak doet hij toch niet wat ik wil.. En heb die functie al eens onderzocht, blijkt dus dat ik daar écht eens dieper op moet ingaan en gaan uitzoeken!

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:11

Elixir schreef:
En met de camera het scherpstelpunt laten kiezen daar heb ik al heel wat mee geworsteld, vaak doet hij toch niet wat ik wil..

Logisch, want de camera heeft geen idee welk onderwerp jij scherp wil hebben. :+

In de handleiding staat uitgelegd hoe je een scherpstelpunt kunt kiezen en het AF-veld moet je op dynamisch veld instellen.
Fotograferen wordt zoveel leuker met de juiste instellingen. :)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:24

Ah oke, het kwam op mij dan inderdaad heel anders over :j

Ik vind het trouwens typisch dat zelfs AF punt kiezen zo lastig lijkt te gaan bij Nikons. Bij mijn Canon hoef ik volgens mij niet speciaal wat in te stellen, zet hem óf gewoon op alle AF punten (camera kiest) of ik kies er zelf één uit. Maar zijn volgens mij geen speciale standen voor, dat ik me kan herinneren iig niet :)

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:43

Inderdaad Alwiene, mijn beruchte uitspraak:
Jij weet dat je paardenfotograaf bent, maar je camera niet. *-:) /3

Als je de camera niet zélf verteld dat je het paard scherp wil hebben, dan pakt je camera gewoon wat hij het makkelijkste vindt om op scherpt te stellen. Dat zijn vaak contrastrijke/textuurrijke plekken in de foto, zoals hekjes, hindernissen op de achtergrond, bomen op de achtergrond, etc. etc.


Voor de scherpstelling zou ik in de springsport met Nikon kiezen voor AF-C.
In combinatie met de AF Veldstand: "Enkelveld".
Dan kun je gewoon met je multiselector je scherpstelveld kiezen.
Zet je 'm op dynamisch of 3d tracking (ik denk dat hij bij jou nu op één van deze standen staat Elixir), dan kiest je camera inderdaad een vlak om te volgen en gaat ie een eigen leven leiden.


@Alwiene: AF punten kiezen is juist ontzettend makkelijk bij Nikon. Je kunt (zelfs met de instapmodellen) gewoon met de multiselector met je duim door alle velden heen wandelen.
Wat selecteren van de functie voor "camera kiest" of "ik kies zelf" betreft, is dat bij beide merken hetzelfde. Ook Nikon werkt zo.
Het nadeel wat ik bij cursisten vaak tegen kom tijdens workshops, is dat ze met Canon (instap camera's) daarna vaak niet begrijpen HOE ze een scherpstelveld moeten veranderen, omdat dit vaak met een knop + draaien aan een wieltje ingesteld moet worden. De duurdere modellen van Canon hebben net zoals Nikon gewoon een directe mogelijkheid om door de velden heen te wandelen.

Dat ze niet weten hoe je van camera kiest naar "ik kies" moeten gaan, kom ik bij beide merken net zo vaak tegen eigenlijk...

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:34

Alwiene schreef:
Ah oke, het kwam op mij dan inderdaad heel anders over :j

Ik vind het trouwens typisch dat zelfs AF punt kiezen zo lastig lijkt te gaan bij Nikons. Bij mijn Canon hoef ik volgens mij niet speciaal wat in te stellen, zet hem óf gewoon op alle AF punten (camera kiest) of ik kies er zelf één uit. Maar zijn volgens mij geen speciale standen voor, dat ik me kan herinneren iig niet :)

Inderdaad heel simpel bij Canon. Je hoeft er niet eens voor door je menu te bladeren.
Bij mijn 1D kan ik nog wel activeringsgebied rondom het scherpstelpunt uitbreiden, zodat bewegende onderwerpen makkelijker te volgen zijn. Maar dat is een kwestie van eenmalig een persoonlijke voorkeur instellen.
En je kunt natuurlijk kiezen of je het wiel wilt gebruiken voor AF-puntselectie of belichtingscompensatie.

ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:54

Heb nu de AF op enkelveld gezet. Dan stelt ie scherp op het middelpunt inderdaad.. Wist ik dus effectief niet. Bedankt dus! Als je portretten neemt, dan kies je eigenlijk ook best voor de enkelveld stand of heb ik het mis?
En witbalans bij springende paarden, ik vraag me steeds af of ik hem best op auto laat staan, of iets zou kiezen uit de aangegeven standen?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:57

Elixir schreef:
Heb nu de AF op enkelveld gezet. Dan stelt ie scherp op het middelpunt inderdaad.. Wist ik dus effectief niet. Bedankt dus! Als je portretten neemt, dan kies je eigenlijk ook best voor de enkelveld stand of heb ik het mis?
En witbalans bij springende paarden, ik vraag me steeds af of ik hem best op auto laat staan, of iets zou kiezen uit de aangegeven standen?


Als het goed is kiest hij nu maar één veld, wélk veld bepaal jij. Kan dat hij nu standaard op het midden staat, maar dat moet je eenvoudig kunnen veranderen als je wil scherpstellen op iets wat uit het midden staat! Handig om even uit te zoeken hoe, weet je dat ook meteen weer ;)

ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:10

Alwiene schreef:
Elixir schreef:
Heb nu de AF op enkelveld gezet. Dan stelt ie scherp op het middelpunt inderdaad.. Wist ik dus effectief niet. Bedankt dus! Als je portretten neemt, dan kies je eigenlijk ook best voor de enkelveld stand of heb ik het mis?
En witbalans bij springende paarden, ik vraag me steeds af of ik hem best op auto laat staan, of iets zou kiezen uit de aangegeven standen?


Als het goed is kiest hij nu maar één veld, wélk veld bepaal jij. Kan dat hij nu standaard op het midden staat, maar dat moet je eenvoudig kunnen veranderen als je wil scherpstellen op iets wat uit het midden staat! Handig om even uit te zoeken hoe, weet je dat ook meteen weer ;)


Ja inderdaad, ik ga weldra weer aan het werk om uit te dokteren hoe ik het precies allemaal moet doen! Bedankt! Kan ik dit weekend weer oefenen op betere foto's :j!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:32

Ontspan knop half indrukken om te activeren, en dan kun je met de multiselector (waarmee je ook door het menu bladert) gewoon het veld opschuiven :)

Ik gebruik die stand trouwens echt áltijd. Ik kies altijd helemaal zelf m'n scherpstelveld.
Met portretten, met actiefoto's, met bloemetjes in de tuin.... altijd. :j

Witbalans zelfde verhaal; stel ik altijd zelf in.
Je kúnt dat heel luxe en precies doen met een expodisc of grijskaart.
Maar zelf instellen op de stand die van toepassing is, is ideaal. En als je in RAW schiet, kun je het achteraf nog helemaal wijzigen en fine-tunen ook.

ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:33

Is inderdaad ideaal nu ik zie dat ik mijn scherpstelpunt echt effectief zelf kan bepalen... Veel handiger!
Witbalans blijf ik moeilijk vinden om zelf in te stellen, stel je die dan één keer goed en ga je dan op dat moment met diezelfde witbalans de hele tijd foto's nemen? Of hoor je die ook steeds bij aan te passen? Want ik ben niet zo heel snel, vind het nu al vrij moeilijk om steeds mijn belichting in orde te krijgen als die paarden komen aangerend :P!
En als je in RAW foto's maakt, met welk programma pas je dan precies je foto's aan? Heb het nooit eerder geprobeerd, maar iedereen verteld me dat ik dat beter wel zou doen!

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:38

Je witbalans kan hetzelfde blijven zo lang je omstandigheden hetzelfde zijn.
Is het zonnig, en komt er ineens een flinke wolk voor de zon; dan moet je 'm inderdaad van zonnetje op wolkje instellen. Anders krijg je hele rare kleuren in je foto's.

Er zijn verschillende programma's die met RAW bestanden overweg kunnen.
Ik gebruik zelf Nikon Capture. Het programma van Nikon zelf. Dat kan (vind ik) het beste met de files van mijn Nikon camera overweg.

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:12

Elixir schreef:
Witbalans blijf ik moeilijk vinden om zelf in te stellen, stel je die dan één keer goed en ga je dan op dat moment met diezelfde witbalans de hele tijd foto's nemen? Of hoor je die ook steeds bij aan te passen? Want ik ben niet zo heel snel, vind het nu al vrij moeilijk om steeds mijn belichting in orde te krijgen als die paarden komen aangerend :P!
En als je in RAW foto's maakt, met welk programma pas je dan precies je foto's aan? Heb het nooit eerder geprobeerd, maar iedereen verteld me dat ik dat beter wel zou doen!

Probeer niet alles tegelijk, maar doe je instellingen stap voor stap. Als je het nu al moeilijk vindt om je belichting goed te krijgen, besteed dan daar je aandacht aan én aan je scherpstelpunten. Als je die dingen onder de knie hebt, dan kun je weer een stap verder gaan.

Zolang je in jpg schiet, is de automatische witbalans het handigste. "Zonnig" om 09.00 uur 's ochtends is heel anders dan "zonnig" om 20.00 uur 's avonds. Tijdens een wedstrijd kunnen de omstandigheden behoorlijk variëren.
Als je zelf de witbalans gaat instellen, is het heel fijn om in RAW te kunnen werken. Mocht je dan een keer vergeten zijn de witbalans aan te passen, dan kun je dat achteraf nog corrigeren.
Ik heb de witbalans met paardenfotografie altijd op automatisch staan. En het komt maar heel weinig voor dat ik er wat aan moet corrigeren.

Door stap voor stap te werken leer je ook wat voor invloed de diverse instellingen op je eindresultaat hebben.
Als je alles tegelijk doet, waar moet je dan iets aan veranderen als het niet naar je zin is?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:44

Fijn topic dit met punten waar ik ook tegenaan loop of in geïnteresseerd ben.
Ik zet een stipje :)

ElixirJarig

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:33

Als hij nu op enkelpunt sta, en ik selecteer één scherpstelpunt, maar ik wil er aan de andere kant van de foto nog één, moet ik dat dan met dat sleuteltje vastzetten? Of hoe ga ik dan beter te werk eigenlijk?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:35

Dat lijkt me niet te kunnen? Je kan maar op één punt scherpstellen :)

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:40

Je kunt maar op 1 ding tegelijk scherpstellen (net als met je eigen ogen... ;) )
Echter, als de beide onderwerpen net zo "diep" in de foto staan, dan maakt 't niet uit.

Als je bijv. een paard + eigenaar recht naast elkaar hebt staan, dan komt de scherpte toch wel op beiden te liggen, omdat ze in dezelfde afstand vanaf de camera staan.

JuliaaahX

Berichten: 1015
Geregistreerd: 03-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:03

Ik heb even een vraagje over cameratassen (hoop dat ik hier goed zit trouwens). Ik heb nu een 1100D met een 18-55 lens, die samen in één tas gaan die ook speciaal voor die set is. Nu heb ik van mijn zus een 50/52? en een 75-300 lens te leen van en ben ik van plan een 55-250 te kopen (zo spaar ik er wel een hoop bij elkaar haha), maar in wat voor (niet al te dure tas) kan ik deze vier bijvoorbeeld in het vliegtuig meenemen?

Zit nu op mobiel, dus kan geen plaatje zoeken van de tas! Klinkt behoorlijk verwend met al die lenzen haha, oeps :oo

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:06

Ik heb mijn spullen in een Samsonite rugzak zitten.
Dat is geen speciale camera tas, en ik heb 'm destijds inderdaad ook speciaal aangeschaft zodat alles mee kon met de handbagage in het vliegtuig, vanwege de bijzondere afmetingen die vaak door vliegmaatschappijen worden gesteld.

Heb de camera gewoon in een goedkoop snuittasje zitten en de lenzen in hun eigen lenskoker. En dat dus in de rugzak. Is een stevige rugzak, die nu na 5 jaar er nog steeds als nieuw uit ziet. Ondanks dat hij behoorlijk mishandelt is in de tussentijd :P
En het voordeel is dat mensen niet gelijk zien dat er voor duizenden euro's aan camera spul in zit.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:15

JuliaaahX schreef:
Ik heb even een vraagje over cameratassen (hoop dat ik hier goed zit trouwens). Ik heb nu een 1100D met een 18-55 lens, die samen in één tas gaan die ook speciaal voor die set is. Nu heb ik van mijn zus een 50/52? en een 75-300 lens te leen van en ben ik van plan een 55-250 te kopen (zo spaar ik er wel een hoop bij elkaar haha), maar in wat voor (niet al te dure tas) kan ik deze vier bijvoorbeeld in het vliegtuig meenemen?

Zit nu op mobiel, dus kan geen plaatje zoeken van de tas! Klinkt behoorlijk verwend met al die lenzen haha, oeps :oo


Ik heb alles in een Lowepro zitten, maar dat is dus wel een echte camera rugtas, en was niet zo goedkoop. Eigenlijk had ik een vraag: weet je zeker dat je én de 75-300 én de 55-250 mee wil gaan slepen. Zou je aan de 55-250 alleen niet voldoende hebben?

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:56

Op de website van Lowepro (http://www.lowepro.com) staat bij alle tassen duidelijk aangegeven wat voor spullen er in passen, met tekeningen en/of foto's erbij. Bij de tassen staat ook of ze in het vliegtuig als handbagage kunnen. Maar iedere luchtvaartmaatschappij houdt er z'n eigen regels op na, dus vraag het sowieso nog even na.

JuliaaahX

Berichten: 1015
Geregistreerd: 03-10-09

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:11

@Femke: ik was inderdaad aan het kijken naar een rugzak (North Face), waar tijdens het reizen ook nog mijn laptop bijpast, maar ik zal eens kijken naar Samsonite! Lenskoker is inderdaad een handige tip, dankjewel!
@Alwiene: heb even gekeken, mijn huidige cameratas is ook van Lowepro, fijn ding! Over allebei de lenzen meenemen zit ik inderdaad te twijfelen, maar als ik op een lange vakantie ga (van de zomer, zeven weken Frankrijk) dan wil ik ze het liefst toch allebei mee..
@JolandaS: dankjewel voor de link! Dat is inderdaad handig dat de maten erbij staan, wil m'n camera + laptop niet meegeven in het ruim namelijk :)

Bedankt voor de tips, ik ga nog eens verder zoeken!