[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:56

Dat is zeker een optie..... ik heb niks gelezen over welke variant het van de 70-300 zou moeten worden (Tamron/Sigma/Canon/2e hands); dus als het budget idd richting de 600 euro gaat zijn er wel andere opties.

Op de Canon verkoophoek op FB staan regelmatig ook 55-250 lenzen voor leuke prijzen.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:28

ikke schreef:
maaikemuis schreef:

Dat ik dit ooit nog ga zeggen... Waar ik normaliter altijd voorop ga in het updaten van glas weet ik niet of je daar nu gelukkig van gaat worden. Eigenlijk is het een salomons oordeel, want met wat je wilt ga je met eender welke keuze niet gelukkig worden. De body is zo oud dat je wel wat profijt gaat halen uit ander glaswerk, maar dat het naar alle waarschijnlijkheid tegen gaat vallen. En wanneer je een nieuwe body koopt dan lost het het probleem van je zoombereik niet op.

Waarom kijk je niet naar een mooie aanbieding? Nieuwe body en de 55-250?

Hoezo?

Je komt ooit op het punt dat de stand van de techniek wordt ingehaald door de tijd. Bij de 400D is dat ondertussen het geval.

Maar als je dan moet kiezen, zou ik toch eerst voor glas gaan. Dat is relatief duur. Een 55-250 doet nieuw 175 euri's: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-stm/

De 70-300 doet bijna 600: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... is-ii-usm/

Voor 400 euro heb je bijna een leuke occasion body van goede kwaliteit:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... lr-body-2/
Een 7D is echt nog up to the job, ook al is ie opgevolgd door de mark II

Ik zou het budget van die 70-300 iets verhogen en bovenstaande set gaan halen.........


Ik heb laatst mogen fotograferen met de body van TS en heb daar een 70-200 f4 van Canon opgeschroefd, en heel eerlijk, er was gewoon weinig eer aan te behalen. Wat ik ook deed, de beelden bleven korzelig en vaal.

Ik ben zeker niet van het nieuwste materiaal (hence tot een paar maanden geleden deed ik het met een body van 2009), maar deze body is gewoon ingehaald door de tijd. Daarom zeg ik, schroef het budget op en ga voor beide.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:37

Ik wil mijn vriend een nieuwe camera geven, maar loop vast in welk model.

Hij heeft nu een Nikon D40. Die is echt op. Na wat zoekwerk kwam ik uit op de D5500 als waardig opvolger, maar die vind ik (en vindt hijzelf ook) wel heel erg duur. De D5300 leek mij ook een optie, maar ook nog aan de dure kant.

Hebben jullie nog tips voor Nikon body's?

Ik wil liever niet meer dan 450€ uitgeven aan een body (lenzen hoeven er niet bij te zitten). Hij gebruikt de camera enkel voor onze reizen, stedentrips en soms een dagje natuur fotograferen. Een instapmodel is dan ook genoeg, maar er is zoveel keuze...

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 14:51

Szan schreef:
Ik wil mijn vriend een nieuwe camera geven, maar loop vast in welk model.

Hij heeft nu een Nikon D40. Die is echt op. Na wat zoekwerk kwam ik uit op de D5500 als waardig opvolger, maar die vind ik (en vindt hijzelf ook) wel heel erg duur. De D5300 leek mij ook een optie, maar ook nog aan de dure kant.

Hebben jullie nog tips voor Nikon body's?

Ik wil liever niet meer dan 450€ uitgeven aan een body (lenzen hoeven er niet bij te zitten). Hij gebruikt de camera enkel voor onze reizen, stedentrips en soms een dagje natuur fotograferen. Een instapmodel is dan ook genoeg, maar er is zoveel keuze...


De twee instaplijnen van Nikon zijn de D3xxx en de D5xxx. De D5500 is boven budget, maar de D5300 is met 495,- een fractie erboven.

Als je gaat kijken naar de D3400 dan zie je dat die wel binnen budget valt. En als je ze gaat vergelijken is de D3400 misschien nog niet eens zo'n slechte keuze als je kijkt naar het doel en de D40. De5300 is luxer (klapscherm, WiFi, gps, meer focuspunten en de mogelijkheid tot bracketing zijn de meest in het oog springende verschillen). Aan jou de taak om ze te vergelijken en te kijken wat je nu echt nodig hebt en of ze het extra geld voor jou waard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:50

maaikemuis schreef:
ikke schreef:
Hoezo?

Je komt ooit op het punt dat de stand van de techniek wordt ingehaald door de tijd. Bij de 400D is dat ondertussen het geval.

Maar als je dan moet kiezen, zou ik toch eerst voor glas gaan. Dat is relatief duur. Een 55-250 doet nieuw 175 euri's: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-stm/

De 70-300 doet bijna 600: https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... is-ii-usm/

Voor 400 euro heb je bijna een leuke occasion body van goede kwaliteit:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... lr-body-2/
Een 7D is echt nog up to the job, ook al is ie opgevolgd door de mark II

Ik zou het budget van die 70-300 iets verhogen en bovenstaande set gaan halen.........


Ik heb laatst mogen fotograferen met de body van TS en heb daar een 70-200 f4 van Canon opgeschroefd, en heel eerlijk, er was gewoon weinig eer aan te behalen. Wat ik ook deed, de beelden bleven korzelig en vaal.

Ik ben zeker niet van het nieuwste materiaal (hence tot een paar maanden geleden deed ik het met een body van 2009), maar deze body is gewoon ingehaald door de tijd. Daarom zeg ik, schroef het budget op en ga voor beide.

Je hebt het over de body van TS, bedoel je daarmee de 400d? Heb gekeken maar de TS van dit topic heeft maar 1 bericht :).

Bedankt voor jullie input allemaal! Ik ben er in ieder geval over uit dat ik een nieuwe body wil dus daar ga ik mee beginnen, een (zoom)lens komt daarna wel. De 55-250 klinkt goed, bedankt voor de suggestie!

Omdat ik niet vaak fotografeer (examenjaar komt er aan + paard + werk) heb ik geen ontzettend goede camera nodig, gewoon een leuk ding waarmee ik foto'tjes kan maken. Het duurste van het duurste en het nieuwste van het nieuwste heb ik echt niet nodig, ik maak maximaal 2x per maand foto's, als het niet minder is, haha.

Daarom ben ik aan het twijfelen tussen de Canon EOS 700d en de 1300d. De 700 trekt me dan meer aan, hoewel de 1300d wel nieuwer is. Daar moet ik dus nog even uitkomen.

Mijn camera van nu (400d + 18-55 IS lens) met alle toebehoren kan ik op Marktplaats zetten en wie weet vang ik er nog enkele tientjes voor, alles is in nagenoeg perfecte staat.

De lens kan ik natuurlijk ook houden en die op m'n nieuwe body doen, maar ik kan ook een nieuwe body + lens kopen (dan ook gewoon de kitlens, zitten dan bij elkaar) en mijn huidige mikkie op Marktplaats gooien. Moet ik ook nog even over denken :'). Bedankt voor jullie tips iig!

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:18

Ik doelde idd op jouw situatie. Ik kan je verder niet goed adviseren over welk type je dan wel blij van gaat worden, ik ben helaas van het Nikon-kamp. Maar er zijn genoeg mensen in dit topic die heel veel verstand van Canon hebben.

De kitlens die bij de meeste instapcamera's geleverd wordt is vaak een 18-55, dus dat is misschien een beetje zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:53

maaikemuis schreef:
Ik doelde idd op jouw situatie. Ik kan je verder niet goed adviseren over welk type je dan wel blij van gaat worden, ik ben helaas van het Nikon-kamp. Maar er zijn genoeg mensen in dit topic die heel veel verstand van Canon hebben.

De kitlens die bij de meeste instapcamera's geleverd wordt is vaak een 18-55, dus dat is misschien een beetje zonde.

Klopt inderdaad, alleen heeft m'n vriendin dus een 1300d gekocht met kitlens erbij, dezelfde die ik heb, maar die is een stuk nieuwer, steviger en stiller. Mocht dat een heel groot verschil maken zou ik dus evt die er ook bij kunnen kopen, zo niet gebruik ik mijn eigen :).

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:30

Ik had hier laatst een vraagje gesteld maar die was niet beantwoord, dus probeer ik het even opnieuw, maar dan met een kleine verandering :)

Ik heb momenteel een Canon EOS 1100D met een 50mm f/1.8, een 75-300mm f/4-5.6 en een 18-55mm.

Nu ik steeds meer ervaring krijg met fotografie, begin ik mij steeds meer te ergeren aan kleine dingetjes in mijn foto's. Net niet haarscherp, langzame body, vrij snel veel ruis. Dit geldt vooral voor de 18-55 'plastic fantastic', maar ook deels voor de 75-300. De 50 gebruik ik eigenlijk niet genoeg om daar iets over te zeggen :+. De body is van 2011, als ik het goed heb onthouden, en heeft steeds meer mankementen, zoals vastlopen, langzaam zijn en de flitser werkt niet meer. Niet dat ik veel foto's met flits maak maar zou het wel fijn vinden om er eentje te hebben :)

Nu luidt mijn vraag: kan ik beter eerst een betere body kopen en dan pas gaan kijken naar nieuw glas (vervanger voor de 18-55)? Of kan ik beter meteen die 18-55 vervangen?

En wat zou een mooie opvolger kunnen zijn? Wat zijn de voor en nadelen van verschillende body's? Zo heb ik bijvoorbeeld over de 60D en 750D gehoord en heb ik die twee gevonden met ongeveer dezelfde prijs (ene tweedehands, andere nieuw), maar ik zie zelf niet echt het cruciale verschil tussen die twee.

Kan iemand mij helpen?

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:04

Wat bedoel je met langzaam zijn??
Met goedkope lenzen vind ik mijn set ook traag, met een 70-200 2.8 IS razendsnel. M.a.w. dat ligt aan de lenzen en niet de body.
Ik weet niet welke 75-300 je hebt. Als het de oude versie is heeft die mogelijk niet eens USM.

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:13

Heb het even voor je nagekeken en inderdaad, geen USM. Het langzame heeft namelijk niks te maken met het maken van de foto's zelf, maar echt de dingen die je op de body doet. Dus bijvoorbeeld instellingen aanpassen, foto's terugkijken. Of kan dat ook aan de lens liggen? Ik merk daarin namelijk geen verschil tussen mijn drie lenzen...

Over het scherpstellen nog: het kan heel goed zijn dat dat aan mijn 'onkunde' ligt, dus dat zal ik niet op de body/lenzen afschrijven

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:28

Een 1100D is best een prima body dus ik zou het niet meteen afschrijven op je body.

Kun je wat uitgebreider uitleggen wat je met vastlopen, langzaam en defecte flitser bedoeld?

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:31

maaikemuis schreef:
Szan schreef:
Ik wil mijn vriend een nieuwe camera geven, maar loop vast in welk model.

Hij heeft nu een Nikon D40. Die is echt op. Na wat zoekwerk kwam ik uit op de D5500 als waardig opvolger, maar die vind ik (en vindt hijzelf ook) wel heel erg duur. De D5300 leek mij ook een optie, maar ook nog aan de dure kant.

Hebben jullie nog tips voor Nikon body's?

Ik wil liever niet meer dan 450€ uitgeven aan een body (lenzen hoeven er niet bij te zitten). Hij gebruikt de camera enkel voor onze reizen, stedentrips en soms een dagje natuur fotograferen. Een instapmodel is dan ook genoeg, maar er is zoveel keuze...


De twee instaplijnen van Nikon zijn de D3xxx en de D5xxx. De D5500 is boven budget, maar de D5300 is met 495,- een fractie erboven.

Als je gaat kijken naar de D3400 dan zie je dat die wel binnen budget valt. En als je ze gaat vergelijken is de D3400 misschien nog niet eens zo'n slechte keuze als je kijkt naar het doel en de D40. De5300 is luxer (klapscherm, WiFi, gps, meer focuspunten en de mogelijkheid tot bracketing zijn de meest in het oog springende verschillen). Aan jou de taak om ze te vergelijken en te kijken wat je nu echt nodig hebt en of ze het extra geld voor jou waard zijn.

Dankjewel voor je reactie +:)+ Ik denk dat ik er bijna uit ben.

Edit 1: typo's
Edit 2: vraag eruit gehaald, niet meer nodig
Laatst bijgewerkt door Szan op 07-08-17 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:32

Je zou eens kunnen kijken of je niet een software update/reset kan (laten) doen van je body. Missch is dan het trage voorbij. Net zoals bij je telefoon of computer zit er daar misschien iets niet helemaal goed?

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:58

Even een vraagje hier. Ik heb nu een Canon 5D mark II en deze is inmiddels wel aan vervanging toe.
Nu ben ik even een afweging aan het maken (kostentechnisch) wat een goede vervanger is. Mooiste is de 5D mark IV of de 1Dx mark II, maar daar zit nogal een kostenplaatje aan.

Wellicht dat mensen mij kunnen adviseren op basis van ervaring?
Alternatieven zijn voor mij de 5D mark III of de 6D mark II, of wellicht nog een andere, ik hoor graag suggesties.

Ik fotografeer niet beroepsmatig, dus de kosten haal ik er nooit uit. Ik fotografeer breed, van paarden en honden tot mensen, gebouwen, bloemen en insecten en ook wel een bruiloft.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:03

Bo_San schreef:
Even een vraagje hier. Ik heb nu een Canon 5D mark II en deze is inmiddels wel aan vervanging toe.
Nu ben ik even een afweging aan het maken (kostentechnisch) wat een goede vervanger is. Mooiste is de 5D mark IV of de 1Dx mark II, maar daar zit nogal een kostenplaatje aan.

Wellicht dat mensen mij kunnen adviseren op basis van ervaring?
Alternatieven zijn voor mij de 5D mark III of de 6D mark II, of wellicht nog een andere, ik hoor graag suggesties.

Ik fotografeer niet beroepsmatig, dus de kosten haal ik er nooit uit. Ik fotografeer breed, van paarden en honden tot mensen, gebouwen, bloemen en insecten en ook wel een bruiloft.

Als je een 5D gewend bent, is de 6D een behoorlijke deceptie. Als de 5D IV te duur is, waarom geen 5D III?
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=2DH1785
met BG: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... grip-voor/

Of als het budget iets ruimer is, de 1Dx.
https://www.fotokonijnenberg.nl/canon-e ... ccasion-22

1Dx II wordt ook al aangeboden:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... k-ii-body/

Daar tussenin is er ook nog de 5DsR:
https://www.fotokonijnenberg.nl/canon-e ... occasion-2

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:15

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Marit_P op 07-08-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 20:16

Courses schreef:
Een 1100D is best een prima body dus ik zou het niet meteen afschrijven op je body.

Kun je wat uitgebreider uitleggen wat je met vastlopen, langzaam en defecte flitser bedoeld?


Flitser gaat simpelweg niet meer omhoog :+ In manual geprobeerd met flitsknopje: werkt niet, in automatic geprobeerd: doet ie ook niet... Beide in donkere situaties. Voorheen had ik altijd het idee dat mijn flitser in auto veels te snel opkwam, maar nu dus gewoon helemaal niet meer...
Opzich gebruik ik m ook niet meer, dus dat is verder het kleinste probleem.

En voor de rest met langzaam zijn: ook gewoon als ik door mn foto's zit te kijken als ik doorklik naar de volgende foto kan het tot 2 sec duren voordat hij daadwerkelijk door gaat. Zowel bij een leeg al vol geheugen en leeg/volle batterij. Of als ik een foto ga maken, dan gaat het schermpje automatisch op zwart als ik de afdrukknop half induw. Heb nu al een aantal keer gehad dat het schermpje vervolgens niet meer aan ging, pas toen ik mn camera weer uit en aan had gezet. Geen verschil tussen half induwen en weer los en half induwen en afdrukken.

Bufferlampje in de gaten gehouden, maar als hij niet meer buffert alsnog een zwart schermpje.

@manzano dat is een goed idee! Ga ik wat mee doen :)

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:23

Ik mag een leuke camera uitzoeken. Ik zoek een camera die binnen fijne foto's maakt en die niet al te moeilijk is. Wie weet iets leuks?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:31

Die camera die bestaat niet, althans niet in het spiegelreflex segment. Het kenmerk van een spiegelreflex is dat je alle mogelijkheden hebt, maar dat je de camera wel moet vertellen wat hij moet doen. De camera gaat het niet voor je doen. Voor binnen gaat de camera ook niet veel doen, of dat succesvol is dat hangt af van de lenzen die je gaat gebruiken.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:19

@Ikke dank je. 6D gaat dus zeker afvallen. Ik zal me ook even verdiepen in de 5DsR.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:35

Dag meiden, ik kom zomaar hier even binnenvallen... en hoop op jullie advies.

Binnenkort zullen wij onze baby in onze armen mogen houden en natuurlijk willen we dit graag op de mooie plaat vastleggen. Portretfoto's en straks verjaardagsfoto's zullen met de camera genomen gaan worden. En wellicht vakantiekiekjes. Ook zou ik het leuk vinden om de paarden (zowel stilstaand als bewegend) te gaan fotograferen maar dat is voor de toekomst en hoeft niet direct.

We zijn opzoek naar een gebruiksvriendelijke camera, niet gek duur, en te begrijpen voor een beginner.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon, maar sta ook open voor andere merken.

Wie o wie zou me iets kunnen aanraden?
Alvast bedankt!

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:46

Hey Riaa_
Ik heb nog mijn Nikon D3200 + kitlens liggen waar ik niks mee doe, vorig jaar december gekocht en een aantal foto's mee geschoten maar verder heb ik hem niet veel gebruikt. Goeie camera om mee te beginnen en de basis een beetje te leren kennen. Als je interesse hebt dan kan je me een PB'tje sturen! Ik heb de doos, boekjes en alles nog en het ding is zo goed als splinternieuw.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:50

Riaa_ schreef:
Dag meiden, ik kom zomaar hier even binnenvallen... en hoop op jullie advies.

Binnenkort zullen wij onze baby in onze armen mogen houden en natuurlijk willen we dit graag op de mooie plaat vastleggen. Portretfoto's en straks verjaardagsfoto's zullen met de camera genomen gaan worden. En wellicht vakantiekiekjes. Ook zou ik het leuk vinden om de paarden (zowel stilstaand als bewegend) te gaan fotograferen maar dat is voor de toekomst en hoeft niet direct.

We zijn opzoek naar een gebruiksvriendelijke camera, niet gek duur, en te begrijpen voor een beginner.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon, maar sta ook open voor andere merken.

Wie o wie zou me iets kunnen aanraden?
Alvast bedankt!

Dan is een DSLR een flinke investering, die wellicht z'n doel voorbij schiet.
Als er wel wat budget is, zou ik eerder voor een Canon Power Shot G-serie gaan.

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:05

Hmmm open toevallig eens alle reclamemails in mijn mailbox en vind een mail van gister van Canon die nog tot vandaag geldig is met een kortingscode.... dan is de 7dii ipv 1470 nog 1250 euro.
In alle winkels is hij 1429. Scheelt toch wel aanzienlijk.
Maar even bedenken of ik hem ga bestellen. Enige jammere is dat je dan maar 2 jaar garantie hebt ipv 5.

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:20

Mijn 7d mk2 is binnen :D :D
Ik twijfelde om hem te bestellen, want ik weet nog niet zeker of mijn reisplannen door gaan en anders heb ik hem niet "nodig", maar hij mag 30 dagen terug, dus dat kan altijd nog.... tegen die tijd weet ik wel meer.
(en dan nog weet ik niet of hij teruggaat nu hij er eenmaal is O:) :D )