[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:46

maaikemuis schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam een fullframe camera kopen a 2100 euro (grofweg 1500 tweedehands) wanneer je niet bereid bent om de lenzen er voor te kopen? Er is weinig voor fullframe en wat er is, is duur. Wanneer je kwaliteitsverbetering wilt zien kun je nog beter die 1500 euro spenderen aan een 70-200 f4 of 70-200 f2.8 en die op je huidige camera zetten.
.


Howis begrijp me niet verkeerd, ik ben bereid het geld er voor uit te geven, maar je hebt lenzen van 1500 maar ook van 4000 euro. En de tamron lenzen (die heeft er volgensmij ook een paar geschikt voor een full frame) zijn ook goedkoper, maar werken ze goed of zorgen ze voor een vertraagde autofocus oid..

Bedankt voor je info in ieder geval!

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:58

Maar waarom niet eerst een goede lens ipv nieuwe body?

maaikemuis
Berichten: 5297
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:13

Herlinde98 schreef:
maaikemuis schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam een fullframe camera kopen a 2100 euro (grofweg 1500 tweedehands) wanneer je niet bereid bent om de lenzen er voor te kopen? Er is weinig voor fullframe en wat er is, is duur. Wanneer je kwaliteitsverbetering wilt zien kun je nog beter die 1500 euro spenderen aan een 70-200 f4 of 70-200 f2.8 en die op je huidige camera zetten.
.


Howis begrijp me niet verkeerd, ik ben bereid het geld er voor uit te geven, maar je hebt lenzen van 1500 maar ook van 4000 euro. En de tamron lenzen (die heeft er volgensmij ook een paar geschikt voor een full frame) zijn ook goedkoper, maar werken ze goed of zorgen ze voor een vertraagde autofocus oid..

Bedankt voor je info in ieder geval!


Eigenlijk is alleen de tamron sp lijn een lijn om in de gaten te houden, de rest is stukken minder. Maar dan heb je het ook al snel over lenzen van 1500 euro (voor een 70-200 f2.8). Dus wanneer je nu naar FF gaat, dan zul je ook alle lenzen erbij moeten kopen. En nee, in de lijn van de 55-200 budgetten is er gewoon niets voor FF. Althans, niet voor goede zoomlenzen. De 50mm prime heb je onder de 100 euro.

Ik zou eerder investeren in glaswerk, want daar ga je meer verbetering in zien dan wanneer je een FF koopt met minder kwalitatief glaswerk. Maw, wanneer ik mijn Tokina 11-16 op mijn FF zet dan wil hij op 16mm prima foto's maken, maar ze zijn veel zachter, contrastlozer en vervormd dan met mijn 16-35 Nikkor lens. De camera verandert namelijk niets aan de beeldkwaliteit die een lens levert.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:30


NadiaM

Berichten: 1118
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:09

Wie heeft er ervaring met occasion kopen?
En dan vooral bij welke online winkels.
Er zijn er zoveel kameraexpress, cameraland, cameratools...

Wie heeft er tips/ ervaringen

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:14

hagelkruis schreef:
Wie heeft er ervaring met occasion kopen?
En dan vooral bij welke online winkels.
Er zijn er zoveel kameraexpress, cameraland, cameratools...

Wie heeft er tips/ ervaringen


Alleen bij bekende winkel doen als je zelf niet veel kennis hebt :) je mist in je rijtje ook nog cameranu.nl

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:34

hagelkruis schreef:
Wie heeft er ervaring met occasion kopen?
En dan vooral bij welke online winkels.
Er zijn er zoveel kameraexpress, cameraland, cameratools...

Wie heeft er tips/ ervaringen


Ik heb 1 occasion lens via cameranu gekocht en 2 occasion lenzen bij kameraexpress.
In eerste instantie ivm de paar maanden garantie die daar op zit.

Toen mijn cameratas met body & lenzen gestolen was, was ik ook héél blij dat ik facturen had van dit materiaal die ik bij de verzekering heb kunnen indienen :) Die zijn ook volledig vergoed omdat de dagwaarde van occasion glas niet zo daalt.

Cameranu heb ik toen online besteld. Was prima.

Bij Kameraexpress ben ik voor beide aankopen naar de winkel geweest.
In het eerste geval hadden ze meerdere van hetzelfde model online staan, maar de prijs verschilde wel iets dus ik ging uit van een staat-verschil. Toen ben ik naar de winkel gegaan en heb ik de 'mooiste' meegekregen voor de laagste prijs :)
De 2e keer was om mijn gestolen set te vervangen. Toen heb ik daar een nieuwe body gekocht en fikse korting gekregen op een occasion lens, omdat ik die ergens anders goedkoper had gezien. Bespaarde mij wel de moeite van 100km rijden en ik was nog goedkoper uit ook ;)
Beide keren slimme klantenbinding :+ :D

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:47

maaikemuis schreef:
Ik zou eerder investeren in glaswerk, want daar ga je meer verbetering in zien dan wanneer je een FF koopt met minder kwalitatief glaswerk.


Mmn oke, maar dan vraag ik mij af of dat zin heeft met de D5100? De kwaliteit van de camera ligt wel onder de kwaliteit van een fullframe lens, dus zal ik de lens niet echt optimaal kunnen gebruiken.
Plus dat Canon mijn oog ook vangt. Vooral nu de 6D mark ii uit is..

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:07

Herlinde98 schreef:
maaikemuis schreef:
Ik zou eerder investeren in glaswerk, want daar ga je meer verbetering in zien dan wanneer je een FF koopt met minder kwalitatief glaswerk.


Mmn oke, maar dan vraag ik mij af of dat zin heeft met de D5100? De kwaliteit van de camera ligt wel onder de kwaliteit van een fullframe lens, dus zal ik de lens niet echt optimaal kunnen gebruiken.
Plus dat Canon mijn oog ook vangt. Vooral nu de 6D mark ii uit is..



Fullframe lens ....?


Edit: Goed, even een korte uitleg.

Je moet je apparatuur eigenlijk los van elkaar zien. Uiteraard is er een groot verschil tussen de resolutie en mogelijkheden van bodies (vandaar ook de FF en instap modellen). Echter moet je je body eigenlijk zien als een doorsluis luik. Wat écht het beeld maakt is je glaswerk. Peper dure camera met slecht glaswerk geeft je per definitie slechtere beelden dan een meh body met goed glaswerk erop. Je glaswerk is de motor van je fotografie. Zie het als een auto: Glaswerk is de motor, de look is je body. Of je koopt een Tesla met een slechte motor en rijd rond met een leuke auto maar er zit niks in, of je koopt een Ford Ka met een dikke motor erin. Ja, het oogt wellicht wat minder fancy, maar je koopt een auto toch dat 'ie kan rijden? Je moet geen FF body willen kopen voor het FF body willen hebben. Waar loop je bij je huidige body tegenaan? Zoek daar je apparatuur op uit maar ga geen €2000 voor een body neerleggen als je daar een Tamron op draait, dat heeft écht geen zin. Je glaswerk is essentieel, daar moet je dan ook in investeren. Wat voor body je erachter hangt is echt secundair.
Laatst bijgewerkt door Courses op 03-07-17 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:10

Ik heb een toplens op mijn ruim 9 jaar oude crop-body. Werkt top!

maaikemuis
Berichten: 5297
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:24

Sterker nog, ik ben van mening dat met FF (en dan voor de kwaliteit van de sensor) de kwaliteiten van de lens alleen maar sterker worden uitvergroot. Dus ook de negatieve.

Mijn D300s was van 2009 en daar deed mijn Tokina 11-16 het echt wel heel aardig op. Ondanks dat het een croplens is, werkt hij ook prima op mijn D750. Maar dat valt qua beeldkwaliteit enorm tegen. Want met het dubbele aantal pixels en een veel groter sensor worden de minpunten van deze lens opeens pijnlijk duidelijk.

Overigens worden ook de minpunten in mijn eigen fotograferen pijnlijk duidelijk. Even missen met AF valt gelijk veel meer op :')

Kortom, heb je het geld liggen om over te stappen op de D750 en daar een mooie 70-200 bij te kopen, dan moet je dat vooral doen (waanzinnige combi *\%/* ). Wanneer je 1500 euro te spenderen hebt en je moet kiezen tussen high end body óf goed glaswerk, dan is het glaswerk je grootste vriend.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:43

En daarnaast vraag ik me af of die 6DII nou echt iets biedt. Z'n voorganger was qua prestaties beduidend minder dan de 7D, waarmee ie voor mij gedegradeerd was tot wanna-bee FF. Ik moet de 6DII nog eens vergelijken met de 7DII.......

maaikemuis
Berichten: 5297
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 17:28

ikke schreef:
En daarnaast vraag ik me af of die 6DII nou echt iets biedt. Z'n voorganger was qua prestaties beduidend minder dan de 7D, waarmee ie voor mij gedegradeerd was tot wanna-bee FF. Ik moet de 6DII nog eens vergelijken met de 7DII.......


Vriendlief (die van kamp Canon is) werd ook niet heel enthousiast. Hij heeft de voorloper van de 6DII en was wat teleurgesteld :')

Een beetje vergelijkbaar met de Nikon D610. Het is een FF maar dan wel wat uitgekleed.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:17

Is het eerlijk om de 6DII te vergelijken met de 7DII?
IMO zijn het 2 camera's met totaal verschillende doelen.
Dan zou je nog eerder kunnen vergelijken met een 5DII of 5DIII en kijken wat je dan mist bij de 6DII...

Hier gaat trouwens ook eerst het geld naar glas ipv de body. Je hebt bar weinig aan een top body met een jampot lens erop...

En ervaringen met 2e hands kopen?
Ik heb goede ervaringen met Konijnenberg, Cameratools en Cameraland.

maaikemuis
Berichten: 5297
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:51

Voor canon kan ik verder niet spreken, maar ik heb wel de 3 consumenten dslr's vergeleken van Nikon (D610, D750 en D810). Juist omdat ze in sommige opzichten zo van elkaar verschillen. Als je dan toch zoveel geld gaat uitgeven aan een body, dan wil ik de meeste waar voor mijn geld en de body die het beste bij mij past.

ikke

Berichten: 37642
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:47

MarijeR schreef:
Is het eerlijk om de 6DII te vergelijken met de 7DII?
IMO zijn het 2 camera's met totaal verschillende doelen.
Dan zou je nog eerder kunnen vergelijken met een 5DII of 5DIII en kijken wat je dan mist bij de 6DII...

Hier gaat trouwens ook eerst het geld naar glas ipv de body. Je hebt bar weinig aan een top body met een jampot lens erop...

En ervaringen met 2e hands kopen?
Ik heb goede ervaringen met Konijnenberg, Cameratools en Cameraland.

De 6D gaat schromelijk ten onder tegen de 5DIII; ik denk dat ie het zelfs aflegt tegen de 5DII en heel eerlijk, een 5DIII als goede occasion is goedkoper dan een nieuwe 6D.

Ik heb de 6DII nog niet bekeken, maar die zal zich moeten bewijzen want als je zo'n razendsnelle 7D gewend bent, kun je eigenlijk nog maar een kant op.... 1Dx.......
De 7DII is namelijk niet zoveel sneller dan z'n voorganger.

Het is ook niet helemaal vergelijkbaar, maar de 6D werd in de markt gezet als betaalbare FF voor de veeleisende hobbyist. Maar als die hobbyist ruim 2k neer kan tellen voor een body, dan zal het ook niet zo moeilijk zijn om die 1000 euro meer op te hoesten die de 5DIII duurder was.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:09

Ik bedoel meer dat je de 6D/6DII imo moet zien als studio camera en de 7D/7DII als sport/wildlife camera.
De 5DII/III valt wat dat betreft meer te vergelijken met de 6D serie.
Een 6D/6DII zou ook nooit wat voor mij zijn met wat ik fotografeer terwijl een ander misschien nooit de 10 fps en grote buffer zou gebruiken van de 7DII.

Overigens betrap ik mezelf erop dat ik toch nog steeds als eerste de 1DIV pak als ik het uiterste aan mm niet nodig heb.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 19:34

Ik kom even binnenvallen. Ik wil graag mijn body gaan upgraden (ik heb nu nog mijn instapcamera), maar ik weet niet zo goed welke ik het beste kan nemen. Ik fotografeer nu met een Nikon D3100, mijn budget is zo'n €800. Tweedehands is niet erg!
Mijn oog viel op de D7100, is dat een goede keuze?

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:07

Hoi! Even een vraagje!

Ik heb momenteel al aantal jaartjes de Canon Eos 1100D met kitlens (18-55)).
Nu wil ik wel nog mooiere foto's maken.

Maar wat is wijsheid? Een andere lens of gehele nieuwe camera?
Momenteel ook geen geld voor een super dure camera.

Hebben jullie advies? :))

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:54

'Mooiere' foto's ... wat mis je nu dan dat de foto's niet 'mooi' zijn? Waar loop je op dit moment tegenaan bij de apparatuur?

Een nieuwe lens of body gaat je werk niet ineens beter maken als jij je basis bijvoorbeeld niet kent. Jij bent uiteindelijk degene die de beelden schiet, niet de camera ;)

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:00

Ik (nou ja, mijn vriend) heb al jaren een Nikon D50, alleen loop ik een beetje tegen het punt aan dat de foto's naar mijn idee vaak wat flets en vaal zijn. Ook zodra het ook maar een beetje donker wordt, worden de foto's al onscherp.
Nu kan het natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind de camera niet zo fijn meer en zou het liefst een nieuwe ietwat betere camera willen. :o

Maar wat is wijsheid? Mijn vriend heeft ook een Canon 600D en dat vind ik een zeer fijne camera en geeft naar mijn idee prettigere foto's.
Ga ik dan voor een Canon? Maar ik heb bij de Nikon 2 lenzen, o.a. een 80-300 mm.. Als ik dan toch voor een Canon ga moet ik die weer opnieuw kopen.. Ga ik dan voor een Nikon waar mijn lenzen oppassen?

Wat zouden jullie doen?

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:04

_classic schreef:
Ik (nou ja, mijn vriend) heb al jaren een Nikon D50, alleen loop ik een beetje tegen het punt aan dat de foto's naar mijn idee vaak wat flets en vaal zijn. Ook zodra het ook maar een beetje donker wordt, worden de foto's al onscherp.
Nu kan het natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind de camera niet zo fijn meer en zou het liefst een nieuwe ietwat betere camera willen. :o

Maar wat is wijsheid? Mijn vriend heeft ook een Canon 600D en dat vind ik een zeer fijne camera en geeft naar mijn idee prettigere foto's.
Ga ik dan voor een Canon? Maar ik heb bij de Nikon 2 lenzen, o.a. een 80-300 mm.. Als ik dan toch voor een Canon ga moet ik die weer opnieuw kopen.. Ga ik dan voor een Nikon waar mijn lenzen oppassen?

Wat zouden jullie doen?


Dit heeft te maken met je sluitertijd, niet per se met de camera. Heb je een voorbeeldfoto?

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:10

Even zoeken hoor, de camera is net weer heel na een jaar kapot te zijn geweest. Iets met de spiegel had mijn vriend het over :?

Deze zijn van gewoon overdag, de eerste is op automatisch en de andere 2 op P gemaakt.. Ik pruts best vaak met de sluitertijd, iso en witbalans om. Maar tot op heden niet echt iets gevonden waar ik tevreden over ben..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze is dan weer met de Canon gemaakt (wel licht nabewerkt) en geeft naar mijn mening een veel fijner beeld en kleur..
Afbeelding

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:23

Onderste beeld heeft gewoon een blauwere witbalans en meer licht op de sensor met een snellere sluitertijd. Dit zul je ook zien als je de EXIF opvraagt :)

Anyhow: Voor de instapmodellen maakt het niet zo heel veel uit of je Canon of Nikon hebt. Het voordeel als je beide Canon hebt is wel dat je lenzen kunt uitwisselen. Welke objectieven heb je momenteel van Nikon? Je raakt DSLR en toebehoren vaak prima kwijt op MP.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:44

Courses schreef:
'Mooiere' foto's ... wat mis je nu dan dat de foto's niet 'mooi' zijn? Waar loop je op dit moment tegenaan bij de apparatuur?

Een nieuwe lens of body gaat je werk niet ineens beter maken als jij je basis bijvoorbeeld niet kent. Jij bent uiteindelijk degene die de beelden schiet, niet de camera ;)

Ik had dus laatst een cursus fotografie. Ik met mijn camera en degene die de les gaf een Nikon. We vergeleken onze foto's en je zag duidelijk verschil met kleuren etc. Ik had mijn instellingen overigens prima staan.

Ik vind mijn foto's nu ook mooi, maar ik mis 'wat'. En misschien is het wel heel simpel maar ik kom er niet achter.