[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:52

Ruby1995 schreef:
Courses schreef:
'Mooiere' foto's ... wat mis je nu dan dat de foto's niet 'mooi' zijn? Waar loop je op dit moment tegenaan bij de apparatuur?

Een nieuwe lens of body gaat je werk niet ineens beter maken als jij je basis bijvoorbeeld niet kent. Jij bent uiteindelijk degene die de beelden schiet, niet de camera ;)

Ik had dus laatst een cursus fotografie. Ik met mijn camera en degene die de les gaf een Nikon. We vergeleken onze foto's en je zag duidelijk verschil met kleuren etc. Ik had mijn instellingen overigens prima staan.

Ik vind mijn foto's nu ook mooi, maar ik mis 'wat'. En misschien is het wel heel simpel maar ik kom er niet achter.


Je praat een beetje in containertermen. Verschil in kleuren kan ook aan de display liggen, heb je de beelden daarna op een desktop vergeleken? Wat doe je met de edit? Je instellingen staan prima, okee, om een goed belichte foto te krijgen? Een groot deel van mijn instellingen zit in mijn kleurenpallet wat ik handmatig elders in de camera in stel dan enkel de witbalans. Wat je mist zal toch echt in je eigen kennis liggen, want ik hoor geen duidelijke zaken als 'ik mis resolutie' 'ik vind de fps te weinig'. Het ligt niet aan je camera zo te horen.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:52

Hoe oud is de Nikon? Ik merkte wel een heel groot verschil doen ik van mn 10 jaar oude Eos350D naar de 700D ging. Gelukkig maar, anders was die update zonde geld geweest :=

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:33

@Courses
Containertermen? :') ik zal wel een beetje dom zijn :o?

Nee ik zal idd niet veel weten. Ik hield mij tot verkort nooit bezig met de instellingen en maakte altijd foto's op automatisch, dus ik vind het al heel wat al ik met de instellingen een beetje een fatsoenlijke foto maak.

MyWishMax

Berichten: 25377
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:08

Ja, er zit verschil tussen merken en de kleuren die ze weergeven. Maar er zit ook verschil in de verschillende stijlen die je de camera kan laten toepassen op een JPG. Ik ga er tenminste vanuit dat je JPG schiet? Verder denk ik dat je er meer aan hebt om je iets meer te verdiepen in de camera en eventueel uit de volledig automatische standen gaat, dan nu een nieuwe camera aanschaffen.

Verder sluit ik me aan bij Courses.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:07

Ruby1995 schreef:
@Courses
Containertermen? :') ik zal wel een beetje dom zijn :o?

Nee ik zal idd niet veel weten. Ik hield mij tot verkort nooit bezig met de instellingen en maakte altijd foto's op automatisch, dus ik vind het al heel wat al ik met de instellingen een beetje een fatsoenlijke foto maak.


Containertermen. Mooi, niet mooi. Verschil met de kleuren. Prima instellingen. Ik mis 'iets'. Allemaal termen die niet duidelijk aangeven wat je bedoeld of op meningen gebaseerd zijn. Wat is mooi en wat is niet mooi? Dat is een mening, geen algemene richtlijn. Prima instellingen, allright, is dat wel zo? Dat kunnen wij niet in zien en als jij tot kort hiervoor altijd met Automatisch hebt gewerkt zullen er best aspecten zijn waar verbetering in kan zitten. Als je enkel op je basis instellingen kijken (ISO, sluiter, diafragma) kan er inderdaad veel verschil in kleuren zitten, want je kunt ook Picture Styles instellen die je direct op display terug ziet, maar ook de instellingen van een display of de helderheid kunnen hier al aan mee werken. Je blijft vaag, het klinkt voor mij puur alsof je het gras aan de overkant groener ziet maar nog niet tot het diepe van je camera bent gegaan. Je wilt teveel, te snel. Je denkt dat het door je camera komt, maar in mijn beleving (wat ik hier zo lees) is er iets anders aan de hand ;)


MyWishMax schreef:
Ja, er zit verschil tussen merken en de kleuren die ze weergeven. Maar er zit ook verschil in de verschillende stijlen die je de camera kan laten toepassen op een JPG. Ik ga er tenminste vanuit dat je JPG schiet? Verder denk ik dat je er meer aan hebt om je iets meer te verdiepen in de camera en eventueel uit de volledig automatische standen gaat, dan nu een nieuwe camera aanschaffen.

Verder sluit ik me aan bij Courses.


Die Picture Styles waar je het over hebt kun je voor zowel RAW als JPEG instellen :) Maar daar kan een groot verschil al uit voortkomen, maar ook (zoals hierboven vermeldt) uit de helderheid van een display, RGB instellingen in de body zelf en zo verder en zo voort.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14475
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:38

De Nikon D50 is inderdaad echt een oudje, uit 2005 uit mijn hoofd. Was ook mijn eerste Nikon. Maar het problemen met kleuren enz, zoals je beschrijft, herken ik niet.
Het is echt een oud instappertje dus je bent redelijk beperkt, maar alsnog kan ik genoeg leuke foto's tevoorschijn halen uit mijn archief met de mijne.
Helemaal geen verkeerde eerste camera om alle knopjes te leren kennen. :)

Begin inderdaad echt met het verbreden van je eigen kennis en zoeken naar wat je precies wilt. 'Mooie' foto's is inderdaad wat vaag omschreven ook. Maar daarbij een leuke upgrade kan geen kwaad denk ik.

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:17

Cynn schreef:
De Nikon D50 is inderdaad echt een oudje, uit 2005 uit mijn hoofd. Was ook mijn eerste Nikon. Maar het problemen met kleuren enz, zoals je beschrijft, herken ik niet.
Het is echt een oud instappertje dus je bent redelijk beperkt, maar alsnog kan ik genoeg leuke foto's tevoorschijn halen uit mijn archief met de mijne.
Helemaal geen verkeerde eerste camera om alle knopjes te leren kennen. :)

Begin inderdaad echt met het verbreden van je eigen kennis en zoeken naar wat je precies wilt. 'Mooie' foto's is inderdaad wat vaag omschreven ook. Maar daarbij een leuke upgrade kan geen kwaad denk ik.

Maar als je geen helder antwoord kunt geven waarom de foto's niet zijn wat je zoekt, kun je ook geen antwoord geven op waarom je de instellingen gebruikt die je gebruikt. Dat is de essentiële vraag!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14475
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:23

Ja daarom zeg ik ook, dat ze eerst moet uitzoeken naar wat ze precies wilt ipv alleen 'mooie' foto's. Ja, dat wil iedereen. :') Maar wat vindt zij een mooie foto? Essentiele aspecten die ze in een foto terug wilt zien? En dan beginnen met het verbreden van haar kennis om met de juiste instellingen tot die 'mooie' foto te komen.
Maar als zij zelf al aangeeft dat haar Nikon D50 al jaren oud is, wat ik me wel kan voorstellen want volgens mij zijn ze al aardig wat jaren geleden uit de productie gehaald, dan kan daar wel een nieuwe body komen.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:28

@Courses,
bedankt voor je uitleg! Ik denk idd dat ik ook te veel wil. Heb vanmiddag de proefversie van LightRoom gedownload, en jeetje! Dit maakt ook al een verschil qua kleuren en ben echt blij met mijn foto's!
Ik denk dat het ook een kwestie van oefenen is met de camera.
Ik fotografeer idd in JPEG (zeg ik dat goed?)

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:45

De camera is inderdaad wel meer dan 10 jaar oud. Het voornaamste probleem is dat ik overdag buiten wel leuke foto's kan maken, maar binnen of als het donkerder wordt dat de foto's dan echt niet mooi meer zijn.

En wat ik mis in de foto's? Vooral scherpte en wat kleur. Ik vind de foto's wat vaal en flets.

Natuurlijk moet ik ook nog veel leren en ik ben al een jaar niet meer met fotografie bezig geweest omdat de camera stuk was..
Alleen heb ik ook al super veel uitgeprobeerd qua standen enzo..

Deze zijn van enkele jaren geleden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:50

Ik zou graag starten met iets waar ik al langer aan denk. Zelfstudie (eventueel avondschool indien het zou lukken met het werk) en mezelf wat fotografie leren. Cursus photoshop heb ik in het school al gehad, maar zelf foto's maken en bewerken zou helemaal leuk zijn.

Ik ben van plan naar de een goede camera winkel hier in de buurt te gaan, maar heb op hun website al wat in het rond aan het kijken geweest. Mijn budget ligt op een 800 euro (mag er lichtelijk over gaan).

Ik heb 3 modellen gezien waarvan ik denk dat die goed zijn voor mij om te beginnen:

Nikon 3400
Canon 750d
Pentax k-s2

deze 3 modellen zitten rond mijn prijs (inclusief 2 lenzen 18-50 / 50-200). Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de pentax; lees er veel goeds over en het feit dat hij spatwater proof is vind ik wel een voordeel (ik zou graag de camera mee nemen naar Ierland, sinds we daar veel wandeltochten op het programma hebben, maar de kans op regen is daar ook wel natuurlijk). Iemand die misschien nog enige opmerkingen / toevoegingen / bemerkingen heeft?

Ik ben absoluut beginner qua foto toestel niveau. Ik heb hiertoe nog geen opleiding gehad of dergelijks, hetgene ik weet (van letten op sluitertijd, iso, pixels) is voorlopig maar uit hand van kennissen

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:57


magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:00

Bevalt die lens van 18-135? Dat lijkt me ook wel een fijne lens ook al heb ik een tamron lens van 18-270 die ook erg fijn is.
Heb de canon eos 80d samen met bovenstaande lens vastgehad en ik vond het een goede combinatie

MarjanB

Berichten: 16505
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:01

Ja ik vind het een erg fijne lens voor binnenbakken is ie alleen net niet lichtgevoelig genoeg

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:34

Hoi allemaal! Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte camera voor mijn wensen (en budget :o )
Ik neig heel erg naar de 80d, en in die prijsklasse heb ik voor mijn gevoel eigenlijk nog geen betere optie gevonden. Ik wil graag:
- paarden en honden fotograferen, zowel actie als portret dus
- niet té zwaar, maar daar op wil ik best wat inleveren
- graag omklapbaar touchscreen
- wifi
- filmen op 1080p 60fps

Dat is eigenlijk wat me nu te binnen schiet. Denken jullie dat er een betere optie op de markt is? Ik heb op dit moment €900, maar met de cashback/canon tegoed actie zou ik hem precies kunnen kopen. (Dat stukje geld zou ik kunnen lenen, en heb nog steeds tijd om te sparen. Lenzen kan ik voorlopig van mijn neef lenen, hij is fotograaf en heeft allemaal verzekerde lenzen die ik mag gebruiken! Focus ligt dus eerst op een body)
Alvast bedankt!!

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:14

Courses schreef:
Fullframe lens ....?


Edit: Goed, even een korte uitleg.

Je moet je apparatuur eigenlijk los van elkaar zien. Uiteraard is er een groot verschil tussen de resolutie en mogelijkheden van bodies (vandaar ook de FF en instap modellen). Echter moet je je body eigenlijk zien als een doorsluis luik. Wat écht het beeld maakt is je glaswerk. Peper dure camera met slecht glaswerk geeft je per definitie slechtere beelden dan een meh body met goed glaswerk erop. Je glaswerk is de motor van je fotografie. Zie het als een auto: Glaswerk is de motor, de look is je body. Of je koopt een Tesla met een slechte motor en rijd rond met een leuke auto maar er zit niks in, of je koopt een Ford Ka met een dikke motor erin. Ja, het oogt wellicht wat minder fancy, maar je koopt een auto toch dat 'ie kan rijden? Je moet geen FF body willen kopen voor het FF body willen hebben. Waar loop je bij je huidige body tegenaan? Zoek daar je apparatuur op uit maar ga geen €2000 voor een body neerleggen als je daar een Tamron op draait, dat heeft écht geen zin. Je glaswerk is essentieel, daar moet je dan ook in investeren. Wat voor body je erachter hangt is echt secundair.


Een lens die op een full frame camera "past".
Ik snap je punt maar toch geeft deze body mij het gevoel dat het allemaal niet beter gaat worden.

Ik mis scherpte en het focussen op zich gaat moeizaam, traag.

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:31

Geen idee hoe het bij Nikon zit, maar snelheid van focus zit voor groot deel in je lens, niet in je body. Toen ik betere lenzen ging kopen ging er echt een wereld voor me open wat dat betreft. Ik had eerst ook een instaplens a la de 55-200. Dacht niet dat het zoveel verschil zou maken, maar toen ik de 70-200 2.8 L had; man man man...... prachtige scherpe platen en zooooo snel!

Als ik de laatste berichten zo allemaal een beetje lees heb ik het gevoel dat "full frame" door sommigen echt overrated wordt en dat mensen misschien eerst bij zichzelf te rade moeten gaan of ze wel de juiste lenzen hebben, maar ook de juiste fotoskills en verwerkingsskills.
Denk dat de meesten de helft van hun opties niet eens kennen of benutten, laat staan dat ze een foto "digitaal" kunnen ontwikkelen".

Geldt voor mij hetzelfde hoor, maar wees dan ook wel realistisch. Je kunt een een slechte chauffeur uit z'n Ford Ka halen en in een dikke Tesla zetten, maar hij gaat er niet beter van rijden. Als je mij op een Grand Prix paard zet kan ik nog steeds amper een B-proef door waarschijnlijk :D

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:38

Je kan overigens altijd eens overwegen om een body en/of lens te huren voor een weekendje. Kan je eens goed kijken of het echt is wat je er van verwacht. Dat doe ik soms ook (of lenen in mijn geval).

Shiloh

Berichten: 19788
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:44

manzano schreef:
Als ik de laatste berichten zo allemaal een beetje lees heb ik het gevoel dat "full frame" door sommigen echt overrated wordt en dat mensen misschien eerst bij zichzelf te rade moeten gaan of ze wel de juiste lenzen hebben, maar ook de juiste fotoskills en verwerkingsskills.


Misschien mis ik een stukje theorie. Maar waarom zou fullframe betere kwaliteit zijn?

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:49

Shiloh schreef:
manzano schreef:
Als ik de laatste berichten zo allemaal een beetje lees heb ik het gevoel dat "full frame" door sommigen echt overrated wordt en dat mensen misschien eerst bij zichzelf te rade moeten gaan of ze wel de juiste lenzen hebben, maar ook de juiste fotoskills en verwerkingsskills.


Misschien mis ik een stukje theorie. Maar waarom zou fullframe betere kwaliteit zijn?


Ik ben niet degene die dat beweert ;)

Overigens is het wel bekend dat de beeldkwaliteit van Fullframe beter is, al heeft het ook wel weer nadelen op andere gebieden. Alleen de problemen die hier genoemd worden staan volgens mij echt los van de fullframe/cropsensor. Met een cropsensor kan je fantastische platen schieten als je maar weet wat je doet en het juiste materiaal hebt.

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:42

Herlinde98 schreef:
Courses schreef:
Fullframe lens ....?


Edit: Goed, even een korte uitleg.

Je moet je apparatuur eigenlijk los van elkaar zien. Uiteraard is er een groot verschil tussen de resolutie en mogelijkheden van bodies (vandaar ook de FF en instap modellen). Echter moet je je body eigenlijk zien als een doorsluis luik. Wat écht het beeld maakt is je glaswerk. Peper dure camera met slecht glaswerk geeft je per definitie slechtere beelden dan een meh body met goed glaswerk erop. Je glaswerk is de motor van je fotografie. Zie het als een auto: Glaswerk is de motor, de look is je body. Of je koopt een Tesla met een slechte motor en rijd rond met een leuke auto maar er zit niks in, of je koopt een Ford Ka met een dikke motor erin. Ja, het oogt wellicht wat minder fancy, maar je koopt een auto toch dat 'ie kan rijden? Je moet geen FF body willen kopen voor het FF body willen hebben. Waar loop je bij je huidige body tegenaan? Zoek daar je apparatuur op uit maar ga geen €2000 voor een body neerleggen als je daar een Tamron op draait, dat heeft écht geen zin. Je glaswerk is essentieel, daar moet je dan ook in investeren. Wat voor body je erachter hangt is echt secundair.


Een lens die op een full frame camera "past".
Ik snap je punt maar toch geeft deze body mij het gevoel dat het allemaal niet beter gaat worden.

Ik mis scherpte en het focussen op zich gaat moeizaam, traag.

Nou, linkse direkte dan: https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=2DH1635

Dan ligt het in ieder geval niet meer aan de body.
:D :D }:)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:50

:')
Jampot lensje erop en het is duur huilen.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met filmen met de canon 80D?
Mijn vader heeft bedacht dat ie eigenlijk liever gaat filmen en nu is de twijfel tussen een camcorder of een dslr voor het filmen. Hij heeft tenslotte goede lenzen liggen (de canon 24-70 2.8 en 100-400) en dan blijft ook de mogelijkheid om foto's te maken.
En hij heeft graag wat in de hand, zo'n mini camcorder vindt hij niets.
Van wat ik mee heb gekregen zou de 80D voor het filmen erg fijn zijn maar ik heb zelf nog nooit de video functie op een dslr gebruikt dus durf er niets over te zeggen...
Filmen zal voornamelijk tijdens safari's in Afrika zijn.

love_mandy

Berichten: 2948
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:50

MarijeR schreef:
:')
Jampot lensje erop en het is duur huilen.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met filmen met de canon 80D?
Mijn vader heeft bedacht dat ie eigenlijk liever gaat filmen en nu is de twijfel tussen een camcorder of een dslr voor het filmen. Hij heeft tenslotte goede lenzen liggen (de canon 24-70 2.8 en 100-400) en dan blijft ook de mogelijkheid om foto's te maken.
En hij heeft graag wat in de hand, zo'n mini camcorder vindt hij niets.
Van wat ik mee heb gekregen zou de 80D voor het filmen erg fijn zijn maar ik heb zelf nog nooit de video functie op een dslr gebruikt dus durf er niets over te zeggen...
Filmen zal voornamelijk tijdens safari's in Afrika zijn.

Ik heb een 80D en laatst daarmee gefilmt voor een opdracht voor school. Ik vind hem heel fijn om mee te werken. Heel makkelijk ook om te bedienen. Focus is snel en goed. Kwaliteit ook, dus ik ben heel tevreden. En het leuke is dat hij ook timelapse filmpjes kan maken. Heb er een aantal gemaakt en is leuk voor de fun

manzano

Berichten: 23963
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:33

MarijeR schreef:
:')
Jampot lensje erop en het is duur huilen.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met filmen met de canon 80D?
Mijn vader heeft bedacht dat ie eigenlijk liever gaat filmen en nu is de twijfel tussen een camcorder of een dslr voor het filmen. Hij heeft tenslotte goede lenzen liggen (de canon 24-70 2.8 en 100-400) en dan blijft ook de mogelijkheid om foto's te maken.
En hij heeft graag wat in de hand, zo'n mini camcorder vindt hij niets.
Van wat ik mee heb gekregen zou de 80D voor het filmen erg fijn zijn maar ik heb zelf nog nooit de video functie op een dslr gebruikt dus durf er niets over te zeggen...
Filmen zal voornamelijk tijdens safari's in Afrika zijn.


Kan je niet even met je 7D testen of het filmen met een SLR fijn is?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:40

Love_mandy, met wat voor lens heb je gefilmd?

Manzano, ja is ook wel de bedoeling om dat eens te proberen maar de 80D heeft een kantelbaar scherm en touch screen wat juist voor het filmen erg handig is en dat heeft de 7DII niet.
Dus er zit nog aardig wat verschil daarin.
Zelf wil ik ook wel eens wat gaan proberen met filmen met de 7DII dus zal het boekje eens opzoeken :o