Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ivonka

Berichten: 4948
Geregistreerd: 11-12-05
Woonplaats: Malden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:48

__denise schreef:
Het is heel erg smaak gerelateerd inderdaad.
Ivonka, hele gave foto! Ik vind het iets te blauw, maar is er wel heel speciaal door geworden!

Heet ook "Touch of blue". Persoonlijk vind ik zw/w zo zw/w vandaar :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:48

Mij lijkt het ook wel leuk om mee te kijken :)

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:49

Fair schreef:
Dustinlover schreef:
Had zoiets ook wel willen zien, maar ik moet toch echt gtst zien :P



+1 :')


Half 9 is ook goed ;)
Dan verzet ik het naar half 9, mij maakt het niks uit haah!

Kan ik zelf ook GTST kijken :')

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:50

Zijn er mensen die hulp nodig hebben met een foto nabewerken!


VOOR DE MENSEN MET EVENTUELE VRAGEN:

Om 20:30 zal ik het allemaal laten zien, je kan dan mee kijken met mijn scherm!
Vragen zal ik allemaal beantwoorden als ik dat kan en/of laten zien!

Als je mee wil kijken, dan moet je even reageren!



het is verzet door GTST <<)

Fry

Berichten: 2020
Geregistreerd: 19-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:50

XiiaaooNaa schreef:
Fry schreef:
Ik volg dit!
Ik kan echt geen armen/teugels wegwerken. Geen idee hoe ik dat moet doen.


Met het stempelje!


*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
thanks!

Fry

Berichten: 2020
Geregistreerd: 19-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:51

XiiaaooNaa schreef:
Zijn er mensen die hulp nodig hebben met een foto nabewerken!


VOOR DE MENSEN MET EVENTUELE VRAGEN:

Om 20:30 zal ik het allemaal laten zien, je kan dan mee kijken met mijn scherm!
Vragen zal ik allemaal beantwoorden als ik dat kan en/of laten zien!

Als je mee wil kijken, dan moet je even reageren!



het is verzet door GTST <<)

GTST *\o/*

JA IK WIL HET ZIEN

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:51

Half 9 nog beter! Waar kunnen we het zien?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:52

Dankjulliewel :)
Voor mij zit de uitdaging niet in 'een foto maken die af is' omdat dat gewoon te veel regelwerk is. Ik had deze foto denk ik bijna helemaal in 1x kunnen maken, maar dan had ik de perfecte aftandse locatie moeten vinden, die toch geschikt is om te fotograferen, groene gordijnen en een deken in precies de juiste kleur moeten kopen, etc, etc. Dat wordt praktisch/financieel niet haalbaar zonder er fulltime mee bezig te zijn.

_Daniella schreef:
Heb je dit allemaal zelf uitgevogeld of heb je er een opleiding/cursus in gedaan?


Ik heb geen opleiding of cursus gedaan, ben wel in de afgelopen jaren door verschillende fotografen geholpen en heb veel gehad aan online tutorials.

Wat ik gedaan heb aan deze foto zijn vooral veel kleur en contrastdingen, en toevoegen van elementen uit andere foto's. Het meeste zijn eigenlijk 'standaard'bewerkstappen, maar dan veel achter elkaar. Bijvoorbeeld, soort van 'collage maken':
- toevoegen van een foto van behang op een oude muur in de achtergrond
- toevoegen van een oud raam in plaats van het moderne uit m'n studio
Kleuren veranderen
- gordijnen van rood naar groen
- foto een groene toon geven
Belangrijkste is eigenlijk het vormen van het licht. Door verschillende curves/levels lagen en een donkere versie van dezelfde foto (twee keer dezelfde raw verschillend bewerkt) kan je het licht in de foto naar je hand zetten. Is gelijk ook het moeilijkste omdat het snel 'fake' wordt.

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:54

D_Desteny schreef:
Half 9 nog beter! Waar kunnen we het zien?


Ik zet een link in het topic naar mijn scherm :)

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:54

Ik vind het fantastisch wat je met Photoshop allemaal kunt doen.
Ben dan ook helemaal weg van Eline haar foto's en de mooie series die ze maakt.

Jammer genoeg kan ik niet zo goed Photoshoppen. Maar ben wel druk aan het oefenen, lang leve tutorials op youtube :D

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:55

9jinte9 schreef:
Ik vind het fantastisch wat je met Photoshop allemaal kunt doen.
Ben dan ook helemaal weg van Eline haar foto's en de mooie series die ze maakt.

Jammer genoeg kan ik niet zo goed Photoshoppen. Maar ben wel druk aan het oefenen, lang leve tutorials op youtube :D


Voor het nabewerken kan je half 9 meekijken? :)

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:56

Xi, ik wil ook graag meekijken (ook al ben ik geen fotograaf, maar ik vind het wel interessant :') ), maar hoelang duurt dat? Want mss ben ik er niet om half 9 :P

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:57

Van tutorials kun je echt heel veel leren, en voor de rest is het echt een kwestie van veel doen, lekker experimenteren en technieken combineren. En voor de rest is het (voor wie 'm nog kent) een kwestie van programma waarmee je werkt leren kennen.

Afbeelding
"What does this button do" :D

M_aris

Berichten: 545
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:57

Ik wil ook graag mee kijken! :j

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:59

xAnthea schreef:
Xi, ik wil ook graag meekijken (ook al ben ik geen fotograaf, maar ik vind het wel interessant :') ), maar hoelang duurt dat? Want mss ben ik er niet om half 9 :P


Duurt niet zo lang denk ik, ik laat zien hoe je een foto nabewerkt ... (zoals de meeste het doen)
En mensen kunnen vragen stellen...
Dus je kan zelf bepalen hoelang je erbij blijft :)

HorsePhoto

Berichten: 818
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:59

Hier is een voor en na foto van mij
Als er zon is doe ik bijna niks van nabewerking. Misschien enkel als het wat overbelicht is bij bv witte en bonte paarden. En soms ook rechttrekken van de horizon en croppen.

Deze foto is genomen op een bewolkte dag. Dus daarbij heb ik het contrast en saturatie wat meer naar omhoog gedaan. (foto in RAW genomen)

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HorsePhoto op 10-09-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:00

Nou guys, eff GTST kijken en dan ben ik terug! :Y)

@HorsePhoto, vind dat je het oog iets te bewerkt hebt...het is nu heel nep.

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:01

Ben benieuwd, ik wil ook wel kijken :D na gtst :+

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 20:04

Ine23 schreef:
Fiffill schreef:
Ik vraag me af hoe jij dan je fotografen selecteert Ine23, want je zult zelden originelen te zien krijgen denk ik zo. Van de meesten zul je dus niet weten hoe de foto's er direct uit de camera uitzien.


Je staat er van versteld wat je van fotografen tegenkomt op bokt als je hen een aantal jaren 'volgt'. Het (bokt)fotografenwereldje is klein, ik kom wel degelijk regelmatig via via te weten hoe een foto recht uit de camera was gekomen of wat er wel of niet slecht bewerkt was. Er staat heel veel openbaar op het internet.

Daarbuiten vind ik sommige mensen hun persoonlijke stijl gewoon veel meer naturel en 'echter' dan de afgeborstelde platen die ook vaak verschijnen. Zo'n perfecte photoshopplaat vind ik mooi in bepaalde (al dan niet commerciële) omstandigheden, maar niet van mijn eigen paarden, ik wil hen wel blijven herkennen als mijn paarden (en die zijn verre van perfect :+ ).

Van sommige fotografen heb ik het idee dat er veel bewerkt is, maar het kan ook gewoon dat hun 'stijl' gelinkt is aan hun body+lens, al denk ik dat zo'n specifieke stijl vaak ook met de mate en wijze van bewerking te maken heeft.

Ik noem geen namen van wat ik goed en niet goed vind, ik weet alleen wie ik wel en niet zou laten komen en waarom. Daarbij komt ook dat sommige fotografen zich op een openbaar forum zo kunnen presenteren dat ik geen zin heb om hen te ontmoeten en er geld en tijd in te steken. Voor mij moet je als fotograaf ten allen tijde professioneel proberen te blijven (zeker als je meer dan een paar tientjes voor je foto's vraagt en jezelf ook serieus neemt).

Over de crops: in sommige omstandigheden kan je niet anders, dat is gewoon zo. Al vind ik dat wanneer ik een fotograaf laat komen aan, laten we zeggen een bedrag van €100, ik dan ook verwacht dat deze een portretfoto kan schieten zonder deze achteraf nog extreem te moeten bijsnijden. Het oog voor een goede plaat is imo de basis van de fotografie (ik kan het zelf niet ;) ), niet het goed kunnen nabewerken achteraf. En dat blijft gewoon een gevoelsmatige kwestie :j


Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) Er is idd veel bekend van fotografen op bokt, zeker ook omdat er veel nog niet zolang bezig zijn met fotografie.
Ik fotografeer zelf eigenlijk nooit paarden en heb ook geen paarden waarvoor ik een fotograaf zou kunnen uitnodigen dus ik verdiep me daar niet zo in verder en ben daardoor ook niet (meer) zo bekend met alle paardenfotografen op bokt.
Verder ben ik het zeker met je eens wbt het punt over het oog hebben voor een goede plaat!

Leonyr schreef:
Ook ik sta hier soms versteld van de nabewerkingen. Is het dan niet meer bewerken dan fotograferen?
(Niet als aanval, gewoon benieuwd waar andere de grens leggen)


Ik denk ook dat het er aan ligt wat je doel is met fotograferen. Om mezelf als voorbeeld te nemen; ik fotografeer eigenlijk geen paarden, doe geen shoots etc. maar ik fotografeer meer als 'kunstvorm'. Om die reden gaat het me dan ook meer om het eindbeeld, inclusief nabewerking. Plus dat ik het nabewerken zelf gewoon ontzettend leuk vind om te doen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik zelden echt veel nabewerk, zo probeer ik dingen wegwerken eigenlijk altijd te vermijden (ook gewoon omdat ik dat een vervelend en lastig werkje blijf vinden, en als ik het anders op kan lossen tijdens het fotograferen kies ik liever daarvoor).
Verder fotografeer ik ook analoog, met een camera waarbij ik alles zelf in moet stellen (zo heeft hij ook geen autofocus). Daarmee probeer ik juist (bijna) alles puur uit de camera te halen :) Ik ben ook analoog begonnen met fotograferen en blijf het erg mooi vinden.

Eline, leuk om van jou ook eens een voor- en nafoto te zien! Vind jou werk vaak erg mooi en je hebt een duidelijk herkenbare stijl.

Eline schreef:
Van tutorials kun je echt heel veel leren, en voor de rest is het echt een kwestie van veel doen, lekker experimenteren en technieken combineren. En voor de rest is het (voor wie 'm nog kent) een kwestie van programma waarmee je werkt leren kennen.

[ Afbeelding ]
"What does this button do" :D


Geweldig plaatje :D ben het er ook helemaal mee eens, er zijn veel tutorials te vinden maar zelf vind ik dat niet prettig werken. Natuurlijk is dat voor iedereen anders, maar gewoon alles uitproberen en zien wat het doet vind ik fijner.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:08

Zou je het filmpje van je beeldscherm ook terug kunnen kijken? GTST doet me niets maar Oranje moet zo voetballen :))

HorsePhoto, fijne foto (en leuk paard)! Oog vind ik weer net te.

Ilona

Berichten: 2961
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: IJsland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:10

Voor / Na

Afbeelding

Afbeelding

Dit is natuurlijk een grapje, maar mijn voor / na bewerkingen op mijn normale foto's is bijna niets.. :O

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:13

Jij maakt ook zulke mooie foto's Ilona :D Al had ik de vliegeraar weg gehaald :=

Ilona

Berichten: 2961
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:13

Moonfight schreef:
Jij maakt ook zulke mooie foto's Ilona :D Al had ik de vliegeraar weg gehaald :=

Uhu die zag ik ook toen ik klaar was en online had gegooid.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:15

Bij mij hangt het heel erg af van wat mijn doel is met de foto, ook alleen die hele spetterende foto's zoals de metro en bus van mij, in dit topic, halen het tot mijn portfolio. Omdat ik niet bekend sta als fotograaf, maar fotografisch vormgever: ik maak kleine kunstwerkjes van mijn foto. Of van meerdere foto's.

Gewone reportages doe ik ook wel, en op verzoek kan ik daar ook zo los mee gaan, maar over het algemeen wil ik dan het dier / mens zo neer zetten als hij of zij is :) en dan zoveel mogelijk zoals op de camera. Ik ga dan ook net zo lang door tot er tenminste 10 foto's bijzitten waar ik tevreden over ben :)

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:16

__denise schreef:
Zou je het filmpje van je beeldscherm ook terug kunnen kijken? GTST doet me niets maar Oranje moet zo voetballen :))

HorsePhoto, fijne foto (en leuk paard)! Oog vind ik weer net te.



Nee dat niet, maar als je wil kan ik het je ook later apart uitleggen ;)
Doe ik het gewoon nog een keer haha, dan zijn er vast ook weer andere mensen die wille kijken