Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:25

WildDreams schreef:
Iriis_ schreef:
Hoi iedereen!

Ik lees al een tijdje mee, echt heel tof om jullie voor en na foto's te bekijken! Sinds een tijdje ben ik zelf ook wat serieuzer aan het fotograferen en nabewerken... Wat vinden jullie van deze bewerking? Ik heb zelf nog wel een paar op- en aanmerkingen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening! :D

Voor:
[ Afbeelding ]

Na:
[ Afbeelding ]

Lieve foto! Ik vind hem persoonlijk ook iets hard, maar dat is puur smaak. :)

Lisitano schreef:
Wat een schattige foto <3 Ik vind 'm persoonlijk wat hard geworden, maar dat is puur smaak denk ik.

Ik ben wat aan het spelen geweest met schaduwen.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Goed opgeknapt, mooi! Ik vind het blauwe oogje alleen iets te veel opgelicht, nu lijkt hij licht te geven. Verder top gedaan!

prugelpiet schreef:
Mooi Lisitano!

Hij heeft wat veel contrast, klopt, maar dat vind ik leuk := bij deze is het echter iets té nu :')
[ [url=m/YFi5lS.png]Afbeelding[/url] ]

Deze ben ik absoluut niet tevreden over, daarom post ik hem ook. Ik heb m nu al zovaak opnieuw bewerkt, maar hij word gewoon niet mooi. Iemand tips wat ik er nog aan zou kunnen doen?
Ik vind de foto zo leuk dus zou hem graag mooi bewerkt hebben.
[ [url=m/2lvVwy.png]Afbeelding[/url] ]

Netjes gedaan, leuke foto's :)

Bumblehorse schreef:
eentje van mij:

[ [url=m/32uqz6.png]Afbeelding[/url] ]

Netjes weggewerkt, die vliegen. Ik vind hem ook net iets te wazig, maar dat is ook smaak. Lieve foto! <3

quintenvo schreef:
Lisitano: Mooi opgeknapt!
Prugelpiet: Mooi met dat contrast erin. De bovenste heeft inderdaad net iets te veel contrast, maar het zijn wel twee hele lieve foto's zeg <3
Bumblehorse: Netjes de vliegen weggewerkt. Dat 'wazige' eroverheen vind ik wel iets te veel, maar dat is ook mijn persoonlijke smaak :)
Ik zit zelf heel erg te twijfelen over deze foto dus ik hoor graag welke bewerking jullie het mooiste vinden. Ik vind de normale bewerking een beetje simpel ofzo, vandaar dat ik bij de tweede bewerking kleuren heb toegevoegd en aan de ene kant vind ik het wel iets hebben, maar toch twijfel ik er nog over.
Before: [ [url=m/6XQCKU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Normale bewerking: [ [url=m/Ze6UvT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Extremere bewerking: [ [url=m/wLfjij.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw heel gaaf die tweede bewerking! <3
KittyDylan schreef:
Ik vindt de laatste echt iets hebben! Heel leuk zo dat paars.

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Sorry voor de nekpijn, TinyPic werkt niet mee...

Die eerste is heel goed gelukt, knap gedaan :)
pradadaan schreef:
weer eens een beetje geknutseld :)
[ [url=m/ZyI74J.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ Afbeelding ]

Wauw, heel knap gedaan!
Bralindy schreef:
@Pradadaan heel netjes gedaan!
@ KittyDylan. Ik vind de blackfoto persoonlijk niet zo, dat je wat diepte (dus de vloer achter het hondje) ziet geeft ook wat meer diepte gevoel. Anders lijkt hij er zo opgeplakt.
@Quitenvo; dat paarse is een stukje artistieke vrijheid zie ik :D Niet mijn smaak, maar leuk gedaan. Vind de normale bewerking ook erg mooi.

Hier ook weer 1! Achteraf gezien is het blauwe misschien wel veels te extreem.. :/

Voor:
[ [url=m/R3sxuf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na:
[ [url=m/C6ERsl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VyGJ27.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een tijd terug, mijn eerste poging tot 'blackfoto' (achteraf verkeerde instellingen en locatie, dus dit heb ik kunnen redden. Met photoshop vééls te hoog contrast) Graag nog tips en tricks hoe je de beste blackfoto maakt??

Voor:
[ [url=m/1Li7R2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na:
[ [url=m/vXMrnQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuke foto! Ik zou inderdaad het oogje wat meer helderheid geven, dan spreekt ie wat meer. Die tweede is goed gelukt voor een eerste keer, maar hij is wel héél blauw geworden. Misschien de blauwe tinten naar beneden halen? Tip voor de volgende keer: zorg dat het zo donker mogelijk achter het paard is, dus geen lichte hooibalen. Ook kan je spot-lichtmeting gebruiken, hierdoor zorgt hij er voor dat het punt waarop je scherpstelt, het paard, goed belicht is, de rest neemt hij in belichting niet mee. Als je het paard dus ietsje buiten zet, zal hij door het licht van buiten lichter zijn dan de achtergrond. Hierdoor zorgt hij voor een goed belicht paard en de achtergrond zal donker blijven (omdat daar dus minder licht is). Succes! :)

joysjuh1987 schreef:
Helaas het orgineel niet mer maar de fotos was al bijna gemaakt in black foto waren maar een paar kleine aanpassingen nodig
[ Afbeelding ]_DSC3266 by Joyce Schipper, on Flickr

Lieve foto! Kan er verder weinig over zeggen zonder before :P

Hier weer een van mij, de paarden zijn helaas niet helemaal scherp, maar ik vond hem te schattig om te laten liggen :+ Vandaar ook de achtergrond geblurd, om de paarden scherper te laten ogen. Hek wegwerken is onbegonnen werk, aangezien de foto toch al niet scherp genoeg is om echt te gebruiken, naast voor mijzelf :)

Before
[ Afbeelding ]

After
[ Afbeelding ]

Wat heb je bij deze foto gedaan? :)

joysjuh1987

Berichten: 2843
Geregistreerd: 13-09-09
Woonplaats: Hoge Hexel (overijssel)

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:17

@d4rkhorse bedoel je mij?

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 21:22

Wauw Wildreams <3

Joys, vind je foto erg blurry bij de oren.

Bralindy: Tutorial voor blackfoto's

Ik heb ook weer wat zitten knutselen :)

Afbeelding

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:48

Dank Droomy & WildDreams!

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:25

Bedankt voor de complimenten allemaal! <3
Ik zal vandaag of morgen even kijken wat ik had gedaan :)

Gaaf gedaan met de koffie! Hoe heb je die rook gedaan?

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:00

WildDreams: Heeel erg gaaf die lucht zo! Het is dat er een hek op de achtergrond zit, maar ik heb er echt zo'n 'wilde paarden' gevoel bij, ook vanwege de houding van de merrie. Erg gaaf om te zien!

droomy: Leuk, eens iets anders dan paarden! Grappig hoe simpel een object kan zijn, maar je er met wat bewerken toch een hele andere sfeer aan kan toevoegen. Lijkt net een reclameplaatje voor een koffie/koekjesmerk, slim gedaan ook met die rook :j

Ik was een tijdje geleden met mijn moeder langs bij Concours Hippique in Hoofddorp en ik kon natuurlijk mijn camera niet thuis laten liggen. Toevallig daar aan de praat geraakt met een andere fotograaf die mij wat tips heeft gegeven om mee aan de slag te gaan, was erg aardig :)
Dat werd dus een beetje spelen met instellingen, zoals hieronder wel te zien is :+

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ik fotografeer tegenwoordig in raw, dus de meeste aanpassingen qua belichting heb ik in het raw scherm van photoshop gedaan.

Edit: Ik merk wel heel erg dat ik iets te enthousiast de belichting aan wil passen, waardoor de foto vaak een beetje vaal wordt qua kleuren ;(

Patrss_

Berichten: 518
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:03

WildDreams schreef:
Lieve foto! Kan er verder weinig over zeggen zonder before :P

Hier weer een van mij, de paarden zijn helaas niet helemaal scherp, maar ik vond hem te schattig om te laten liggen :+ Vandaar ook de achtergrond geblurd, om de paarden scherper te laten ogen. Hek wegwerken is onbegonnen werk, aangezien de foto toch al niet scherp genoeg is om echt te gebruiken, naast voor mijzelf :)

Before
[ Afbeelding ]

After
[ Afbeelding ]


Gaaf! Hoe heb je de focus (licht) op de merrie en veulen zo gekregen?

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:23

Heerlijk sfeertje Wilddreams! Hou ervan.
Als ik een gokje mag doen naar hoe je die focus hebt gekregen (@Patrss_): met behulp van de dodge tool?

Kimmie1995; ik vind het zeker wel een fijne foto om naar te kijken en hij is echt wel een stuk aansprekender geworden. Misschien werkt het om iets meer vignet toe te voegen? Dan springt het paard er meer uit.

Droomy kom je dat bakje koffie met die stroopwafels even brengen O:) jam, ziet er aantrekkelijk uit zo! Het wolkje is nog wel wat fake. Geen idee hoe je het hebt gedaan hoor, maar misschien nog iets meer mee spelen.

Marit_P: Werkt het niet om wat met levels en curves te spelen om die vale kleuren tegen te gaan in Photoshop? De dodge en burn tool willen ook nog wel helpen. En je kunt natuurlijk ook nog wat spelen met de saturation en color balance. Zeker als je maskers gebruikt kun je het paard qua kleur er wel uit laten springen. Je heb wel mooi de details teruggebracht zo uit de schaduw!

Ik ben ook weer even bezig geweest met de koningen van de dierentuin :)

Afbeelding

Afbeelding

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:44

WildDreams schreef:
Gaaf gedaan met de koffie! Hoe heb je die rook gedaan?



Deze tutorial heb ik gevolgd

DieL_Zor schreef:
Droomy kom je dat bakje koffie met die stroopwafels even brengen O:) jam, ziet er aantrekkelijk uit zo! Het wolkje is nog wel wat fake. Geen idee hoe je het hebt gedaan hoor, maar misschien nog iets meer mee spelen.


Stuur je adres maar, dan stuur ik er een paar via de post :P
Ik twijfelde ook heel erg of het niet te nep was, dank voor je feedback :o

Je leeuwen zijn mooi opgeknapt hey! :)

Marit, je kleuren zijn inderdaad een beetje flets geworden. Let ook op de achtergrond, is een beetje druk zo ;) Paard zelf heb je wel goed bij weten te werken! Mooi :)

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:34

Dankjulliewel!! :D

Eerst heb ik een hoop in lightroom gespeeld, helderheid enorm omhoog, zwarte tinten en schaduwen een tikje omhoog, witte tinten ook, hooglichten helemaal naar -100. Witbalans een beetje aangepast. Daarna dit in photoshop:
Afbeelding

De paarden heb ik geselecteerd, daarna via rand verfijnen een slimme straal toegepast. Paarden gekopieerd en los geplakt, hiermee kan je de achtergrond simpel aanpassen, zonder de paarden mee te nemen. Vervolgens de achtergrond (het hele plaatje) gekopieerd en vervaagd via kantelen en verschuiven, daarna de kloonstempel gebruikt om de uitgeblurde randen van de paarden in de "achtergrond" weg te halen. De paarden blijven ondertussen scherp, aangezien ze gekopieerd op een losse laag zijn. Daarna curven onder de paardenlaag toegepast, zodat ze alleen op de achtergrond inwerken. Hierna door exposure/belichting omlaag te halen een vignet gemaakt. Dit is gedaan door de laag te inverten en de brush te gebruiken om het gebied dat je donkerder wil hebben te "tekenen". De rest van de stappen spreken voor zich en zijn in principe hetzelfde toegepast, maar dan op alleen de paarden (wanneer er een pijltje naar beneden staat) of op het gehele plaatje. Heel veel lagen en selectief werken dus! :)

@Marit: mooi opgeknapt! Misschien dat je het oog wat meer helderheid en contrast kan geven? Hij mist nu wat expressie :)

@DieL_Zor: Ik heb die toepassing eerlijkgezegd nooit toegepast haha! Mooie bewerking, hele gave sfeer hangt er nu in!

@droomy: thanks voor de tutorial, heel duidelijk uitgelegd daar!

quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:09

DieL_Zor: Hele mooie foto! Goed opgeknapt ook!
Marit_P: Leuke foto! Je hebt het paard netjes opgelicht. Er mag van mij wel iets meer contrast in :)

Gisteren ben ik naar de AWD geweest. Helaas zat het weer echt niet mee en waren de lichtomstandigheden echt bagger. Toch vind ik deze foto best leuk, ik heb alleen geen idee hoe ik hem kan bewerken. Ik heb iets geprobeerd, maar ik vind het niet echt speciaal ofzo. Hoe zouden jullie deze foto bewerken?

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:38


quintenvo
Berichten: 706
Geregistreerd: 25-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:57

Shanna schreef:
Dat zou best een leuke foto zijn voor het bewerkings-challange topic! [FK] [CENTRAAL]1 foto, 10 bewerkingen!

Dat ziet er wel leuk uit! Als ik het goed begrepen heb moet ik de foto naar jou toe sturen? :)

Anoniem

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:17

Ja inderdaad! Plus je naam/ website zodat ik je aan de lijst kan toevoegen :)

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:54

Hallo allemaal. ik loop ergens tegenaan met het bewerken van foto' en vroeg me af hoe jullie dit doen en of jullie tips hebben?

het heeft niet direct met het bewerken te maken, maar meer met mijn werkwijze.
ik sla mijn foto's altijd op, op webformaat voor de klant. Dan mogen ze nog een aantal foto's kiezen die ze op groot formaat zonder logo willen om af te drukken. maar deze moet ik dan altijd opnieuw bewerken. En eerst vond ik dat niet zo'n probleem, maar nu worden mijn bewerkingen wat ingewikkelder en kost het alleen maar tijd.

hoe ik het nu doe: ik bewerk mijn RAW foto's voor in Lightroom, deze sla ik al op webformaat op. De grote bewerkingen doe ik dan in photoshop en sla ik ook weer op. Ik kan dan wel de foto's die op groot formaat moeten vanuit lightroom opnieuw opslaan op groot formaat, maar dan moet ik ze ook weer opnieuw door photoshop halen. Dit kost heel veel tijd. Ik zou het liefste gewoon 1 keer de foto bewerken en deze dan op 2 formaten opslaan, ik zou alleen niet weten hoe.
Hoe doen jullie dit?

ik hoor het graag! dankjewel

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:56

De grote foto bewerken, etc, tot die goed is. Die opslaan en vervolgens verkleinen op webformaat. Dat is denk ik zo de simpelste manier met de minste tijd...

Patrss_

Berichten: 518
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:00

Thanks Wilddreams! Daar ga ik even mee puzzelen.. :Y)

Gave after DieL_Zor!

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:02

Quir schreef:
De grote foto bewerken, etc, tot die goed is. Die opslaan en vervolgens verkleinen op webformaat. Dat is denk ik zo de simpelste manier met de minste tijd...


Ja dat leek mij ook logisch, maar dit lukte mij nooit in photohop. Ik heb het mezelf ook niet echt handig aangeleerd. In lightroom kan je heel makkelijk de grootte kiezen waarop je het opslaat. Hoe doe je dat in photoshop?

Doen jullie dit ook zo? want het kost ook weer veel ruimte om al die grote bestanden op te slaan. waar je er uiteindelijk maar een paar van gebruikt.

Kwal
Berichten: 4442
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:14

Hallo allemaal, ik kom hier even binnenvallen! Ik vind fotograferen erg leuk en doe het al een paar jaar. Vorig jaar heb ik de kitten van een vriendin op de foto gezet, en na het lezen van dit topic kreeg ik veel zin om ermee aan de slag te gaan!

Ik gebruik GIMP, maar ik kan er nog niet echt mee overweg. Daarom heb ik alleen hier en daar wat puntjes aangepast zoals de helderheid, kleuren en contrast. Als jullie tips hebben hoor ik dat graag! Of goede tutorials, dat mag ook :D

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:14

mzara schreef:
Quir schreef:
De grote foto bewerken, etc, tot die goed is. Die opslaan en vervolgens verkleinen op webformaat. Dat is denk ik zo de simpelste manier met de minste tijd...


Ja dat leek mij ook logisch, maar dit lukte mij nooit in photohop. Ik heb het mezelf ook niet echt handig aangeleerd. In lightroom kan je heel makkelijk de grootte kiezen waarop je het opslaat. Hoe doe je dat in photoshop?

Doen jullie dit ook zo? want het kost ook weer veel ruimte om al die grote bestanden op te slaan. waar je er uiteindelijk maar een paar van gebruikt.


Vanuit Lightroom exporteer ik de foto die ik verder wil bewerken naar Photoshop. Als ik deze dan opsla komt deze als 'versie 2' automatisch in LR te staan en ben ik beide versies beschikbaar voor alle mogelijke vormen van exporteren. Stel iemand wil net kleiner of groter of anders wat betreft scherpte voor print ipv digitaal is alles zo in LR nog aan te passen voor het exporteren uit LR.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:46

mzara schreef:
Quir schreef:
De grote foto bewerken, etc, tot die goed is. Die opslaan en vervolgens verkleinen op webformaat. Dat is denk ik zo de simpelste manier met de minste tijd...


Ja dat leek mij ook logisch, maar dit lukte mij nooit in photohop. Ik heb het mezelf ook niet echt handig aangeleerd. In lightroom kan je heel makkelijk de grootte kiezen waarop je het opslaat. Hoe doe je dat in photoshop?

Doen jullie dit ook zo? want het kost ook weer veel ruimte om al die grote bestanden op te slaan. waar je er uiteindelijk maar een paar van gebruikt.


Naar kopje bewerken gaan en dan afbeelding grootte (of iets in die woorden).
In ieder geval: ergens onder het kopje bewerken kan je de foto grootte aanpassen. :)

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:33

Ik heb altijd 3 mapjes ala ik ga bewerken. Origineel, groot bewerkt en klein.
Origineel kopieer ik naar groot. Dan ga ik bewerken en sla ik op in JPG. Als ik alles heb gedaan kopieer ik alles van groot bewerkt naar klein. En daar verklein ik alles en zet ik het logo erop.
Dat is wat omslachtig, maar zo heb ik groot dezelfde foto als klein. En origineel ook nog steeds in RAW.

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:09

Ik zet de foto's waar mijn klanten uit kunnen kiezen onbewerkt (nou ja, zo goed als.. Doe alleen in lightroom ff een preset erover en licht evt iets aanpassen) in een galerij. De foto's die ze uitkiezen ga ik nabewerken.
Alle foto's nabewerken is echt geen doen, met een newborn ben ik zo 5 a 10 minuten met één foto bezig. Dan ga ik er geen 40 online zetten waar ze er maar 15 van kiezen.

Ik heb dus een mapje groot, een mapje klein met logo voor de galerij en een mapje selectie voor klant. Die laatste bewerk ik na

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 14:57

Weer eentje van mezelf, ben wel trots op deze. Vorige week op het fijne Down the Rabbit Hole gemaakt. Supertoffe poort hadden ze, voordat je het festivalterrein op liep. Volgend jaar wil ik heel graag eentje met de zonsondergang erbij, supermooi!

Als ik iets meer tijd heb ga ik even reageren op anderen ook! :D

Afbeelding

Afbeelding

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:30

YentlShots schreef:
Weer eentje van mezelf, ben wel trots op deze. Vorige week op het fijne Down the Rabbit Hole gemaakt. Supertoffe poort hadden ze, voordat je het festivalterrein op liep. Volgend jaar wil ik heel graag eentje met de zonsondergang erbij, supermooi!

Als ik iets meer tijd heb ga ik even reageren op anderen ook! :D

[ [url=m/sKN6RN.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iK3Fi0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hee! Ik stond daar rechts aan de bar! Kon je dar niet even een foto van maken, hihi. :')