ND filter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:40

Hallo allemaal!

Ik ben op het moment flink aan het experimenteren met mijn camera (en foto's maken). Ik kwam laatst een leuk artikel tegen over het fotograferen met lange(re) sluitertijden. Hierbij las ik dat een ND filter wel enorm van pas kan komen.

Aangezien ik deze zomer weer eens een keer naar het buitenland ga (en daar foto's wil maken met langere sluitertijden) vroeg ik mij af of het slim is om een ND filter aan te schaffen.

Als ik hem wel aanschaf heb ik toch nog een vraag.

Wat is het verstandigst om te doen (wat betreft de lens). Kan ik hem het beste op mijn Tamron van 18-200 mm (3.5-6.3) doen (groothoek lens), of op mijn Nikon van 55-200 mm (4-5.6)?

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:45

Ik heb zelf ook een ND filter en ik ben er hartstikke blij mee :) Let wel op welke kwaliteit je aanschaft, mijne waren erg goedkoop maar geven wel een paarse zweem, wat toch wel jammer is :+

een ND filter gebruik je vooral bij landschappen, dus bij je 55-200 is ie niet echt van toepassing. Ik zou hem gewoon voor je 18-200 gebruiken. Overigens is dit geen groothoek, maar een superzoom.

Het werken met een ND filter kost overigens wel wat aandacht, het is niet even je ND erop en huppakee, aan de slag, zegmaar. Het is best erg lastig, zeker als je nog een beginnend fotograaf bent.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:23

Nd filters zijn leuk!
Kun je heerlijk mee experimenteren en inderdaad met name gebruikt in landschaps fotografie.
(Of een enkele keer als je met je diafragma wijd open wilt fotograferen maar je daardoor te veel licht binnen krijgt).
Ik heb mijn nd filter op mn groothoek (10-20mm).
Ik heb m een jaartje nu, toen gekozen voor een (goedkoop) variabel nd filter omdat ik geen idee had welke variant ik het meest zou gebruiken en zo eerst eens kon uitproberen.
Ik geloof dat die van mij van hama is.
Ik heb echter wel erg snel last van een kruisvorming naarmate ik het filter donkerder maak. Aangezien ik toch merk dat ik de donkere stops het meest gebruikte, is ie voor mij dus niet heel handig.
Ik wacht echter met aanschaffen van nieuwe losse filters omdat ik zo'n graduate filter soms ook wel 'mis' tijdens het fotograferen en je daarvoor zo'n heel opzet systeem nodig heb.

Maar om uit te proberen is zo'n variabel filter wel fijn vind ik :)
Als je dan een beetje weet welke stops je het meest zou gebruiken kun je daarna nog investeren in betere filters.

(Hou er trouwens rekening mee dat je met die lange sluitertijden doorgaans wel vast zit aan een statief :) )

Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 18:17

Heel erg bedankt voor jullie informatie, hier heb ik zeker wat aan!

Marit ik wil inderdaad gewoon goed gaan oefenen en hier echt even wat meer tijd in steken, lijkt me namelijk erg leuk om dit uit te proberen!

Zwitsal ja ik ben op de hoogte van het statief, statief heb ik gelukkig al wel in huis!

Ik zal binnenkort eens gaan kijken naar een mooie filter, ben benieuwd! :)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:20

Na wat zoeken heb ik het ND-filter topic gevonden. :)

Welke filters gebruiken jullie? Ik wil ook nog setje ND-filters aanschaffen of een Big of Little Stopper.

Hebben jullie hem op jullie objectief geschroefd of zo een systeem die je op meerdere objectieven kunt zetten met tussenringen om te kunnen wisselen van filtermaat?

Het is een beetje kostbare zaak en wil eens kijken wat de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft zodat ik niet de hoofdprijs hoef te betalen. El Cheapo hoeft van mij ook niet, maar ergens in het middensegment is prima. :)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:32

ND filters kun je wel wat goedkoper aanschaffen maar graduatie filters heb ik ontdekt kun je beter wel iets meer aan uitgeven.

Ik heb vierkantje plaatjes en vind dat wel erg fijn!

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:03

Je kan ook kiezen voor het Cokin systeem. Dat zijn vierkantje plaatjes glas, die heb je in allerlei kleuren en soorten. Goedkope en creatieve oplissing. Je koopt een ring waar je vervolgens de houder van de glasplaatjes op schuift. Kan je voor elk objectief dus gebruiken, je hebt enkel verschillende ringen nodig dan (als je verschillende diameters hebt)

Je moet wel goed zoeken naar dit systeem, het is niet over verkrijgbaar helaas :(

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:16

Cokin is net zoiets als dat LEE systeem?

Leverage

Berichten: 3648
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Schinnen

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:25

Lee ken ik niet, maar is inderdaad vergelijkbaar :)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:11

Nu ik een fatsoenlijk statiefje heb wordt het tijd om te orienteren en te investeren in een setje grijsfilters... :=

Als ik het even goed uit zoek en voor LEE ga, zou ik de volgende items nodig moeten hebben:
Big Stopper; 10 stops
http://www.fotokonijnenberg.nl/lee-big-stopper-glas
Little Stopper; 6 stops
http://www.fotokonijnenberg.nl/lee-little-stopper
Filter houder (Foundation Kit)
http://www.fotokonijnenberg.nl/lee-foundation-kit
Adapter ring 77mm (Voor als er een 16-35mm f/4.0L komt)
http://www.fotokonijnenberg.nl/lee-adap ... daard-77mm
Adapter ring 82mm (Voor als er geen 16-35mm f/4.0L komt)
http://www.fotokonijnenberg.nl/lee-adap ... daard-82mm

Misschien dan ook nog een ProGlass 0.9 ND (3 stops) filter erbij? := En een zonnekap is dan zeker ook wel handig? := He verdorie dat is een hoop geld bij elkaar voor een setje filters zeg. -O-

http://www.leefilters.com/index.php/camera/bigstopper

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:06


Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:14

Mijn statief- en IJslandlensdilemma zijn inmiddels opgelost. Nu alleen nog maar een filterdilemma. :')

Hoeveel stops ND filters? 2, 4 en 6 stops?

Wil ik hard of zacht verloop voor de verloopfilters? 1, 2 en 3 stops?

Ik neig nu toch wel een beetje naar LEE toe en heb gelukkig nog even om ervoor te sparen en voor IJsland te scoren.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:29

Ik heb pas geleden een ND filter aangeschaft. Ik heb er nog niet heel veel mee kunnen doen. Wel wat testjes gedaan en dat zag er veel belovend uit.
Ik heb een Kenkofilter gekocht. Ik heb bewust wat langer door gespaard omdat ik de goedkope filters altijd erg slecht vind. Ze halen de kwaliteit van het objectief omlaag en dat is eeuwig zonde als je een hoop geld uitgegeven hebt voor een mooi objectief.

Qua verloop vind ik persoonlijk een zacht verloop wat mooier dan een harde. Dat is wel een kwestie van smaak hoor.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:28

Verdorie... 20% Korting op filters bij CameraNu dus mss moet ik toch nog maar even snel een bestellinkje plaatsen voor een deel van mijn filters. Dan komt de rest wel volgend jaar. :=

Stomme acties en kortingen ook altijd. :')

gaucho

Berichten: 9559
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:36

Nog even als reactie op hard of zacht: Fotograveer je landschappen met een rechte horizon (bijvoorbeeld zee) dan wil je een harde; het lichtste stuk is bij een zonsondergang bijvoorbeeld net boven zee. Heb je een zacht verloopfilter zal dit stuk nog steeds te licht blijven.

Bij een onregelmatige overgang van lciht naar donker komt een zachte beter van pas.

Ik heb zelf een ND-verloopfilter; dat is super flexibel; maar bij heel lange sluitertijden (boven de 30 seconden) in combinatie met heel donker filter krijg je hier in de hoeken wel iets lichtere plekken.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:27

Dat ligt aan je filter, ik kan hem volledig dichtdraaien en lange sluitertijd maar geen licht plekken.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:13

Nou de kogel is door de kerk... := Ik heb besloten nu alleen een startkitje te kopen en daar mee te gaan spelen en dan van het voorjaar te kijken wat ik denk nog echt nodig te hebben en dat aan te schaffen.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:32

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:34

Ik ook. Hahaha! :')

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:53

CameraNu is echt supersnel! Even snel tussen de buien door een testfotootje gemaakt vanmiddag. := Ik ga hem in de vakantie eens flink aan de tand voelen. :+ Niet echt de meest ideale settings, maar er komt voor IJsland nog wel een Big of Little stopper bij denk ik. #twijfel #dubio

Afbeelding

De foto is geschoten met een 2 stops ND en 2 stops hard grad. Echt het hele strand bijna leeg en waar moesten de honden van de voorbijganger nou precies gaan lopen? Precies. :') En ook nog uitgebreid gaan liggen. Hij is een beetje krap gekaderd, maar die honden geven achteraf nog net dat beetje extra aan de foto. :)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:50

Vandaag mijn 77mm adapterring aangekomen. Pakketje was kwijt geraakt. := Nu kan ik mijn filterhouder op mijn Holy Trinity gebruiken. :) Alleen in het voorjaar nog even op jacht naar een polarisatiefilter en mss nog een 3 stops soft GND. :=

Maandag gaat de set maar mee naar de meeting in Utrecht. :)
[FM] [O] SF Part III - Utrecht, 22 december

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:56

Hier nog 3 foto's van vandaag. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:45

Mooie foto's Richard!

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:28

Het is nog erg wennen om ermee te werken, maar oefening baart kunst. :+

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: ND filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:07

Het is niet iets waarmee je direct top platen maakt. Het is wel erg leuk!