[FOTO] Picture of the Week deel XI

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauley

Berichten: 690
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:30

Week 2


Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:55

Net niet helemaal scherp bij het hoofd, ik weet het, maar vond Asfaloth zo leuk kijken hier <3 . Op andere foto's staat meneer alleen maar te grazen :') .

Week 2

Afbeelding

Jespri

Berichten: 9657
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:42

Week 2

Afbeelding


Feedback Week 1:

Lotusje555: De kat had van mij misschien een tikkeltje lichter gemogen. Verder een super sfeervolle foto zo met de lampjes en erg mooie kat!
Pauley: Mooie foto! Geen opmerkingen.
Lyona: Persoonlijk vind ik het jammer dat het onderwerp donkerder is dan de achtergrond, voor mij springt de achtergrond er daardoor meer uit dan het onderwerp. Wel lieve foto zo met de blaadjes.
Tigress: De foto had van mij iets zachter gemogen in contrast. Hij komt nu wat ''hard'' op mij over. Verder een heerlijke foto van een geweldige hond.
robinxfellow: De foto had van mij nog in zijn totaliteit iets lichter gemogen. Verder een leuke foto en mooi hoe de ogen belicht worden.
Fris: Leuk gedaan! Cijfers zijn mooi en duidelijk en de achtergrond is mooi zwart. Geen opmerkingen.
xYaartje: Ik mis wat scherpte, het scherptepunt lijkt ook niet helemaal op de juiste plek te liggen. Verder een Leuke pony en leuke foto!
Sharani: Geen opmerkingen. Mooie foto, fijne kleuren.
Laura22: Persoonlijk doet deze foto voor mij niet zoveel. Het stoeltje vind ik storend inbeeld staan waardoor die de aandacht trekt inplaats van de kat. De kat ligt er overigen wel erg leuk bij.
Ladydaily: Ik vind de foto iets aan de donkere en harde kant. Het onderwerp spreekt mij wel aan en de foto is interessant om naar te kijken.
Mkango: Gave foto! De toren onder in beeld had ik weggehaald, maar verder erg toffe foto met fijn kleuren.
Serente: Jammer dat haar prachtige haren wat wegvallen door de donkere achtergrond. Verder erg leuke foto.
Calice: Persoonlijk had ik het onderwerp wat meer links geplaats, hij kijkt voor mij nu een beetje ongemakelijk. Verder leuke foto en super leuke pony.

Feedback week 2:

Pauley: Ik had graag het scherpte punt iets meer achterin de foto gezien, voor mijn gevoel ligt deze nu teveel naar voren. Ook had de foto in zijn geheel iets frisser/lichter gemogen voor mij. Het beeld vind ik wel interessant.
xYaartje: Zoals je zelf ook al aangeeft mis ik scherpte op het hoofd. De pony kijkt inderdaad erg leuk.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:01

Week 2

Afbeelding

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:41

Super leuk om al jullie foto's te zien!

Week twee :D


Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:58

Jespri schreef:
Week 2

[ Afbeelding ]


Feedback Week 1:

Lotusje555: De kat had van mij misschien een tikkeltje lichter gemogen. Verder een super sfeervolle foto zo met de lampjes en erg mooie kat!
Pauley: Mooie foto! Geen opmerkingen.
Lyona: Persoonlijk vind ik het jammer dat het onderwerp donkerder is dan de achtergrond, voor mij springt de achtergrond er daardoor meer uit dan het onderwerp. Wel lieve foto zo met de blaadjes.
Tigress: De foto had van mij iets zachter gemogen in contrast. Hij komt nu wat ''hard'' op mij over. Verder een heerlijke foto van een geweldige hond.
robinxfellow: De foto had van mij nog in zijn totaliteit iets lichter gemogen. Verder een leuke foto en mooi hoe de ogen belicht worden.
Fris: Leuk gedaan! Cijfers zijn mooi en duidelijk en de achtergrond is mooi zwart. Geen opmerkingen.
xYaartje: Ik mis wat scherpte, het scherptepunt lijkt ook niet helemaal op de juiste plek te liggen. Verder een Leuke pony en leuke foto!
Sharani: Geen opmerkingen. Mooie foto, fijne kleuren.
Laura22: Persoonlijk doet deze foto voor mij niet zoveel. Het stoeltje vind ik storend inbeeld staan waardoor die de aandacht trekt inplaats van de kat. De kat ligt er overigen wel erg leuk bij.
Ladydaily: Ik vind de foto iets aan de donkere en harde kant. Het onderwerp spreekt mij wel aan en de foto is interessant om naar te kijken.
Mkango: Gave foto! De toren onder in beeld had ik weggehaald, maar verder erg toffe foto met fijn kleuren.
Serente: Jammer dat haar prachtige haren wat wegvallen door de donkere achtergrond. Verder erg leuke foto.
Calice: Persoonlijk had ik het onderwerp wat meer links geplaats, hij kijkt voor mij nu een beetje ongemakelijk. Verder leuke foto en super leuke pony.

Feedback week 2:

Pauley: Ik had graag het scherpte punt iets meer achterin de foto gezien, voor mijn gevoel ligt deze nu teveel naar voren. Ook had de foto in zijn geheel iets frisser/lichter gemogen voor mij. Het beeld vind ik wel interessant.
xYaartje: Zoals je zelf ook al aangeeft mis ik scherpte op het hoofd. De pony kijkt inderdaad erg leuk.

Dank je wel voor je feedback! Ja, de scherpte is iets waar ik al even mee struggle. Camera is ook wel echt aan het verouderen merk ik (en word ook best intensief gebruikt), maar geld voor een nieuwe is er ook zo 1, 2, 3 niet dus ik blijf nog even door oefenen met deze! Als je tips hebt voor de scherpte verbeteren hoor ik die graag! Dan ga ik er mee aan de slag.
Camera is een uit mijn hoofd Nikon D90 geloof ik, maar dat moet ik morgen even nakijken.

Lyona

Berichten: 2021
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: [FOTO] Picture of the Week deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:19

Niet fototechnisch de meest spectaculaire foto, maar heel blij dat ik dit moment van mijn 2 boeven heb kunnen vastleggen...

Week 2:
Afbeelding

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:56

xYaartje schreef:
Dank je wel voor je feedback! Ja, de scherpte is iets waar ik al even mee struggle. Camera is ook wel echt aan het verouderen merk ik (en word ook best intensief gebruikt), maar geld voor een nieuwe is er ook zo 1, 2, 3 niet dus ik blijf nog even door oefenen met deze! Als je tips hebt voor de scherpte verbeteren hoor ik die graag! Dan ga ik er mee aan de slag.
Camera is een uit mijn hoofd Nikon D90 geloof ik, maar dat moet ik morgen even nakijken.



Welke sluitertijd heb je? Ik zie vooral wat bewegingsonscherpte, dus die zou je omhoog kunnen gooien. Verder zou ik ook de backfocus van je camera even Checken en opnieuw kalibreren is nooit verkeerd als je hem al ffies hebt :D

wel echt een hele lieve foto <3

xYaartje
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:09

Lotusje555 schreef:
xYaartje schreef:
Dank je wel voor je feedback! Ja, de scherpte is iets waar ik al even mee struggle. Camera is ook wel echt aan het verouderen merk ik (en word ook best intensief gebruikt), maar geld voor een nieuwe is er ook zo 1, 2, 3 niet dus ik blijf nog even door oefenen met deze! Als je tips hebt voor de scherpte verbeteren hoor ik die graag! Dan ga ik er mee aan de slag.
Camera is een uit mijn hoofd Nikon D90 geloof ik, maar dat moet ik morgen even nakijken.



Welke sluitertijd heb je? Ik zie vooral wat bewegingsonscherpte, dus die zou je omhoog kunnen gooien. Verder zou ik ook de backfocus van je camera even Checken en opnieuw kalibreren is nooit verkeerd als je hem al ffies hebt :D

wel echt een hele lieve foto <3

Oef eh… goede! Moet ik morgen ook even kijken. Volgens mij zit de sluitertijd zeker bij goed weer rond de 800/1000 sluitertijd. Wellicht toch even wat meer oefenen ook met de juiste instellingen.
Backfocus checken en opnieuw kalibreren? Hoe doe ik dat? Mag via pb, maar wellicht ook handige informatie voor hier in het topic! Zie. Zo leer je weer wat bij :D .

Ben bij mijn zusje op bezoek en morgen pas thuis. Vandaar dat ik morgen alles pas kan checken!
Dank je wel! Hij begint gelukkig weer de clown uit te hangen <3 .

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:49

xYaartje schreef:
Oef eh… goede! Moet ik morgen ook even kijken. Volgens mij zit de sluitertijd zeker bij goed weer rond de 800/1000 sluitertijd. Wellicht toch even wat meer oefenen ook met de juiste instellingen.
Backfocus checken en opnieuw kalibreren? Hoe doe ik dat? Mag via pb, maar wellicht ook handige informatie voor hier in het topic! Zie. Zo leer je weer wat bij :D .

Ben bij mijn zusje op bezoek en morgen pas thuis. Vandaar dat ik morgen alles pas kan checken!
Dank je wel! Hij begint gelukkig weer de clown uit te hangen <3 .


Met het kalibreren van je lens en camera zorg je dat alle bewegende onderdelen weer goed samenwerken. Je kan dit zelf doen, maar voor niet zo veel geld doet een fotowinkel het voor je.

Backfocus heeft te maken met hoe de focus wordt uitgelezen. Vaak zie je dit als de focus vaak net voor of achter je onderwerp ligt.

Als je googled op je camera vind je talloze tutorials hoe je dat kan fixen :D

serenta

Berichten: 2280
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:11

Door het slechte weer afgelopen 2 dagen, weer een foto uit de mini studio. Deze keer de spellenbox gepakt
(mijn dochter kwam met dit idee) en met het schaakspel aan de slag gegaan. Was even puzzelen met de instellingen
maar geen slecht resultaat. Mijn doel was de scherpstelling op de koning te zetten, gezien deze het belangrijkste is in het spel.

Foto week 2 :
Afbeelding

Hopelijk komende week wel naar buiten. Mijn persoonlijke doel is zo divers mogelijk te fotograferen om ook zo mijzelf steeds uit te dagen.

xYaartje
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:32

Lotusje555 schreef:
xYaartje schreef:
Oef eh… goede! Moet ik morgen ook even kijken. Volgens mij zit de sluitertijd zeker bij goed weer rond de 800/1000 sluitertijd. Wellicht toch even wat meer oefenen ook met de juiste instellingen.
Backfocus checken en opnieuw kalibreren? Hoe doe ik dat? Mag via pb, maar wellicht ook handige informatie voor hier in het topic! Zie. Zo leer je weer wat bij :D .

Ben bij mijn zusje op bezoek en morgen pas thuis. Vandaar dat ik morgen alles pas kan checken!
Dank je wel! Hij begint gelukkig weer de clown uit te hangen <3 .


Met het kalibreren van je lens en camera zorg je dat alle bewegende onderdelen weer goed samenwerken. Je kan dit zelf doen, maar voor niet zo veel geld doet een fotowinkel het voor je.

Backfocus heeft te maken met hoe de focus wordt uitgelezen. Vaak zie je dit als de focus vaak net voor of achter je onderwerp ligt.

Als je googled op je camera vind je talloze tutorials hoe je dat kan fixen :D

Dank je wel!!! Wanneer ik morgen thuis ben ga ik mij er eens in verdiepen. Mocht ik er toch niet uitkomen mag ik je dan een PB sturen?
Ik denk dat je hebt opgenoemd waar mijn probleem met de camera ook ligt. Had al een tijdje het vermoeden dat de focus net voor of achter het onderwerp ligt. Ipv op het onderwerp zelf.

robinxfellow

Berichten: 816
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:50

Bedankt voor de feedback! Hij had inderdaad wel wat lichter gemogen. (:

Week 2:
AfbeeldingMoos - week 2

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:22

xYaartje schreef:
Dank je wel!!! Wanneer ik morgen thuis ben ga ik mij er eens in verdiepen. Mocht ik er toch niet uitkomen mag ik je dan een PB sturen?
Ik denk dat je hebt opgenoemd waar mijn probleem met de camera ook ligt. Had al een tijdje het vermoeden dat de focus net voor of achter het onderwerp ligt. Ipv op het onderwerp zelf.


Ja natuurlijk :o

Tigress

Berichten: 8949
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:59

Thanks voor de feedback! Nu moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik weinig input in de foto heb gestoken :') Dus het felle zonnetje hielp niet bepaald mee voor de zachtere contrasten :))

Week 2. Wegens het *piep*weer en twee honden die net als hun baasje vinden dat ze van suiker zijn, hebben we binnenshuis gespeeld met licht :D
(ik ben bang dat ik de rest van de week nog koekjes ga vinden in huis. Er zijn belachelijk veel de woonkamer in gesmeten om dit voor elkaar te krijgen _O- In m'n eentje twee honden en de camera begeleiden was weer een uitdaging :)) )
Afbeelding

Fris

Berichten: 831
Geregistreerd: 06-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:43

Bedankt voor de feedback!

Week 2

Niet zo'n goed begin met gelijk een oude foto van de jaarwisseling :o Maar met dit rotweer steeds helemaal geen kans gehad om een nieuwe foto te maken :7

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:32

Dank je voor de feedback, Jespri! :D

Week 2

Afbeelding

Sharani
Berichten: 4673
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO] Picture of the Week deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:10

Week 2 telefoonfoto
Afbeelding

Calice

Berichten: 9863
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: [FOTO] Picture of the Week deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:31

Week 2
Afbeelding

Sharani
Berichten: 4673
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:02


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [FOTO] Picture of the Week deel XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:05

Ik ben het nu al weer vergeten. Denk dat ik toch niet aansluit op dit moment...

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:40

Tof om deze week weer jullie foto's te zien :-)

Ik vond het heel leerzaam om de feedback van Jespri te lezen afgelopen week, dus ik heb mijn best gedaan om jullie ook van feedback te voorzien :D Ik heb het gedaan vanuit mijn eigen techniek/stijl, dus als je zelf een andere smaak/stijl/techniek hebt is dat natuurlijk altijd helemaal prima *D

Feedback week 2:


Calice: mooie houding, lief hondje, jammer dat de lucht een beetje overbelicht is.

Fris: Mooi met die bewegingsonscherpte waarbij alleen het onderwerp in focus is. Doordat de jas van degene die het sterretje aan heeft een vrij lichte, effen kleur heeft leidt dat wel een beetje af van waar je je aandacht op zou willen richten.

Jespri: Het zachte licht werkt erg goed. Ik had zelf de foto eerder als landschap genomen, en iets wijder. Nu speelt de lucht visueel een belangrijke rol, terwijl die geen detail bevat (lijkt soms wat uitgefikt). Als je iets meer de hei had meegenomen had je een interessantere compositie kunnen maken wellicht, en meer de sfeer van de omgeving gepakt.

Laura22: Mooi onderwerp. Ik vind het zelf jammer dat de bovenkant van de bomen missen, en je relatief veel van het pad voor je ziet. Ik had hem zelf op panorama stand gemaakt, en dan helemaal van boven, tot dat het pad al een eindje tussen de bomen verdwijnt. Dan zou je wat meer mystiek in de foto kunnen krijgen. Eventueel zou het iets omlaag halen van de saturatie/helderheid/contrast hier ook wat aan kunnen toevoegen.

Lyona: Toffe foto, mooi moment. Ik had zelf het hek erachter weggeshopt, en misschien gekeken of ik met de kleur het zelfde "rauwe" gevoel kon geven als met de pose.

Mkango: Super mooi, geen feedback.

Pauley: Hele mooie locatie. De compositie voelde voor mij net niet kloppend. Ik denk dat dit is omdat de paaltjes voorin de foto niet in balans voelen met de horizonlijn boven. Wellicht had dit geholpen om de foto iets verder van omlaag te nemen.

robinxfellow: Mooi dat oog zo, zeker in die ondersteboven houding, dat trekt mooi de aandacht. Ik had gekeken of ik de foto of nog iets wijder had genomen, zodat het pootje niet halverwege afgesneden wordt, ofwel nog closer was gegaan, zodat het oog nog meer op de voorgrond kwam, eventueel met meer lege ruimte om het uit te balanceren aan de rechterkant.

serenta: Super mooi! Ik ben zelf wel benieuwd hoe hij eruit was gekomen als hij wat minder symmetrisch was geweest.

Sharani: De lijnen werken mooi, maar ik mis nog een beetje de balans in de foto.

Tigress: Super mooie belichting! Mooi dat de oogjes zo naar voren komen, en dat ze en profile naar het licht toe kijken werkt super! Ik had ze zelf lleen niet laten zweven, maar door laten lopen tot aan het kader. Er lijken ook veel JPEG artefacten in je licht overlay te zitten, het helpt vaak om die goed te denoisen en op te schalen via de vergroot tools van photoshop, ipv het met transformeren te vergroten.

xYaartje: Cute foto, je had al gezegd dat het foto technisch niet de beste foto is, maar wel heel lief :-)
Laatst bijgewerkt door Lotusje555 op 16-01-23 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:21

Dank je wel voor je feedback, en de tips.

Ik zou zelf wel feedback willen geven maar ik heb er totaal geen verstand van dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik dat niet doe, en het hou bij foto's posten.

Tigress

Berichten: 8949
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:16

Thanks voor de feedback! Het zweven is een bewuste keuze, gezien de borst anders heel vreemd afliep in het kader. Hierdoor blijft de focus op de koppies liggen. Kun je meer uitleg geven over wat je bedoeld met de overlay en de jpeg artefacten? :)

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:22

Tigress schreef:
Thanks voor de feedback! Het zweven is een bewuste keuze, gezien de borst anders heel vreemd afliep in het kader. Hierdoor blijft de focus op de koppies liggen. Kun je meer uitleg geven over wat je bedoeld met de overlay en de jpeg artefacten? :)


Oh helemaal prima, iedereen heeft altijd zijn eigen stijl/voorkeuren etc. :D

Ik heb even een screenshotje gemaakt waarbij ik de helderheid wat omhoog heb gezet zodat je het beter ziet (als je dat vervelend vind haal ik hem natuurlijk weg :) ). In de lichtstraat zie je groene/paarse pixelige vlekken. Dit zijn JPEG artefacten die je krijgt als je een JPEG foto opschaalt. Je ziet het goed bij het stukje stof die op een gekke manier vervormd is (kleine cirkeltje). Als je in de camera raw filter de lichtstraal eerst denoised, of een beetje gaussian blur toevoegd/saturatie eruit haalt, gaan de artefacten weg.

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat ik ze veel meer zag op mijn eigen macbook, dan op mijn werk computer.