Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:47

mvdende schreef:
Ik heb ook zo goedkoop mogelijk geleefd. Als je idd de kosten van je ticket niet meerekent, kom je al wat verder. Vergeet geen reisverzekering met ZORGVERZEKERING aan te vragen. Is ook een duur grapje. Ongeveer 500 Euro. Ik weet niet hoe oud je dan bent? Maar zeker in Zuid Amerika Is liften voor een meisje alleen LEVENSGEVAARLIJK! !! Ik sla Zuid Amerika helemaal over omdat ik het Veel te gevaarlijk vind, laatstaan liften en couchsurfen! Liften is in Oceanië best te doen. Als blijft er een groter risico aan zitten dan reizen met een bus eigen auto / huur auto. Azië zal ik ook niet zo snel voor liften kiezen. Tuktuk's en taxi's zijn best goedkoop, maar kosten natuurlijk wel meer dan gratis liften.


Wow wat ben ik blij dat ik heelhuids terug ben gekomen :Y) :+

Ik vond Zuid Amerika niet extreem gevaarlijk, maar juist heel relaxed. Ik heb een buskaart gekocht voor 10 ritten (250 euro, dan gaat het om honderden kilometers) en daarmee kon je op een site aangeven welk ritje je wanneer wilde maken. Op deze manier door heel Argentinië gereden en van daaruit door naar Bolivia en Peru. Als je de tijd hebt, dan is reizen in Zuid Amerika niet zo duur. Bustickets zijn over het algemeen goedkoop, de bussen heel goed en in de bus is er wifi en meestal zocht ik een andere westerling op om samen te reizen en in de bus een hostel te boeken (5-10€ per nacht). Volgens mij was ik voor drie maanden een €5.000 kwijt en daar heb ik toch ook best wel leuke dingen voor gedaan :D Alleen als je veel gaat vliegen dan ben je de klos, dat is onwijs duur.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 15:22

Dankjewel Sakura! Zoals jij beschrijft is ook mijn planning! :)

5000 euro voor 3 maanden klinkt goed! Dat was ook mijn begroting voor Zuid-Amerika. En in Azië heb ik al geen 5000 euro nodig voor 3 maanden...

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:27

Via South Pass heb ik toen mijn busticket gekocht. Ik ben daardoor ook een hele gemakkelijke slaper geworden. één keer sliep ik zelfs zo diep dat ik de enige was die nog in de bus zat en mijn backpack de enige was die nog buiten stond. Of ik asjeblieft de bus uit wilde :') De meeste bussen zijn superdelux en kun je als een bed helemaal plat klappen.

Vaak pakte ik ook een nachtbus om zo de hostelkosten eruit te houden. Natuurlijk maak je op reis gekke en bijzondere dingen mee, iemand vroeg me zelfs ten huwelijk, maar ik heb er ook hele bijzondere vriendschappen aan over gehouden! Je moet het gevaar niet opzoeken en goed je ogen open houden, maar dat doe ik ook in Groningen of Amsterdam.

Daarnaast is echt overall internet in Zuid Amerika, ook in de meeste bussen. Dus meestal ging ik via hostelworld een slaapplaats regelen of kroop ik bij een reisgenootje op de kamer. Er reizen best veel mensen door Zuid Amerika, hele diverse mensen ook! In Mendoza kwam ik op een dorm met een 70 jarige, hele bijzondere verhalen en heel stoer dat ie nog zo op pad ging! Ook heb ik eens een jong gezin getroffen (baby en kindje van 1,5 jaar).

Zuid Amerika is echt te gek en heeft echt z'n eigen charme! Ik ben blij dat ik achter mijn eigen gevoel aan ben gegaan. De meeste mensen verklaarden me voor gek en zagen in elk hoekje een enge dictator, maar de mensen zijn super leuk en het is een bijzondere reis geweest.

mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:55

Met bussen door Zuid Amerika zal ik iid nog wel doen. Maar liften echt niet. En ik kreeg vorige week nog de waarschuwing Colombia met rust te laten?

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:03

Wat had je Colombia dan aangedaan?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:05

Hahaha

Vrienden van ons zijn net terug, die hebben een geweldige tijd gehad. Niets over onrust gehoord. Zelf kijk ik erg naar Equador! Daar zou ik graag ook nog eens doorheen willen bussen/treinen/rijden!

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:06

Ik zou Zuid-Amerika achterwege laten simpelweg omdat er veel criminaliteit is en weinig toerisme als in, het is niet het meest voor de hand liggende backpack-werelddeel.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:28

Ik denk dat Zuid Amerika juist erg populair is als backpackland! Azië wellicht iets meer dat komt imo vooral omdat dat een stuk goedkoper is.

Heel erg gaaf! Zeker haalbaar, vooral als je een tijdje gaat werken kan je je bankrekening weer aanvullen. Zorg idd wel dat je goed verzekerd bent. Ik ben jaloers!

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:35

Een ex-collega van mij heeft veel grote, lange reizen gemaakt.
Hij heeft een website traveljunkies.nl. het heeft even stil gelegen door omstandigheden. Maar misschien heb je daar wat aan.

Travel_me

Berichten: 1271
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:36

Ontzettend gaaf plan. Zelf ook altijd zo'n plan nog in mijn achterhoofd, maar ben al meerdere keren 3 maanden weg geweest en ben erachter gekomen dat dat wel mijn max is. Dan ben ik even reismoe. Qua budget. Tsja denk dat je echt wel een heel eind moet komen. Ik was zelf 2000 euro kwijt voor 3 maanden Azië (wel Azië das natuurlijk het goedkoopste). Dat was incl vliegtickets alles. Je moet gewoon rustig reizen, dat is vaak het goedkoopste. Plus genoegen nemen met een dorm oid

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:51

lieveli schreef:
Ik zou Zuid-Amerika achterwege laten simpelweg omdat er veel criminaliteit is en weinig toerisme als in, het is niet het meest voor de hand liggende backpack-werelddeel.


Er zijn juist veel backpackers daar, alleen niet zoveel Nederlanders. Daarom ben ik juist daar gaan reizen en niet naar Azie. Je komt van alles tegen daar en dat is super leuk! Alleen je komt veel Israeliers tegen (na diensttijd en een grote som geld), dat zijn de enige reizigers die je in groepen tegen komt. Ik heb zelf gereisd met amerikanen, duitsers, zuid koraanse, engelsen, griekse, canadezen, brazilianen, chilenen, veel scandinaviers, fransen en ga zo maar door. Het leven is daar nog redelijk goedkoop als je vergelijkt met noord Amerika, je kunt gemakkelijk tussen de vijf en vijftien euro per nacht uitgeven en samen koken in het hostel.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:53

Wauwie, kun je nagaan wat een vooroordelen ik had. Ik zag alleen maar drugskartels en verdwenen meisjes :O

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:40

Zuid Amerika is echt niet zo gevaarlijk als een aantal hier beweren... Ik heb er gewoond en ik heb me prima veilig gevoeld, altijd.

En ja, ik ben blond en iedereen kijkt me daar na, iedereen wilde aan mijn haar voelen. Maar dat is zo'n beetje het ' ergste ' wat mij is overkomen :')

Ik raad liften alleen wel af, dat zou ik dan weer niet doen in Zuid-Amerika... En je moet op je gevoel af gaan, voelt het niet pluis dan is het dat ook niet. En ga niet in je eentje in het donker op pad. Maar verder is Zuid Amerika echt prima te bereizen hoor! Ook Colombia. :j

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:47

lieveli schreef:
Wauwie, kun je nagaan wat een vooroordelen ik had. Ik zag alleen maar drugskartels en verdwenen meisjes :O


Waar en wanneer ben jij er geweest?
Ik hoor van iedereen goede verhalen over zuid-amerika. Er zitten daar juist veel backpackers en het "gewone toerisme" groeit ook enorm op de laatste tijd. Volgens mij ben je hier in Nederland het veiligste, maar als je gewoon fatsoenlijk nadenkt en niet iets doet wat je hier ook niet zou doen, komt het echt wel goed hoor. Vervelend dat jij een negatieve ervaring hiermee hebt, maar volgens mij hebben veel anderen zich prima vermaakt in zuid-amerika.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:44

Wat een leuk idee heb je!! Ik wil ook ooit (ooit!!!! :D ) voor lange tijd rondreizen dus ik volg graag.

1 tip: laat je niet bang maken maar zoek idd ervaringen op van mensen di er écht geweest zijn. Toen wij vorig jaar naar Mexico gingen vond iedereen dat staatsgevaarlijk en ik heb me geen moment onveilig gevoeld...

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:33

Ik heb je topic vanaf begin af aan gevolgd, maar nog niet kunnen reageren. Supertof dat je ervoor wilt gaan! In 5 jaar kun je heel wat voorbereidingen treffen :D

Ken je de blog http://www.reismeisje.nl? Die is ook op wereldreis geweest en schrijft hier nu nog steeds heel veel over. Komt echt hele leuke, fijne en praktische informatie voorbij zowel over die wereldreis als over andere reizen. En ze is ook heel actief in het beantwoorden van vragen etc. dus als je specifieke dingen wilt weten kan zij je misschien ook wel helpen.

Ik sluit me overigens aan bij de laatste paar posts in dit topic over Zuid-Amerika. Ben afgelopen jaar geweest en het is fantastisch! Het is een ontzettend mooi, gevarieerd en interessant werelddeel. Inderdaad veel backpackers en dan vooral backpackers die net wat meer geïnteresseerd zijn in minder-toeristische dingen. Komen ook steeds meer Nederlanders op af nu trouwens. Oké, het is misschien niet het beste werelddeel om heen te gaan als je nog nooit eerder op reis bent geweest. Een beetje ervaring is wel handig; weet the do's en de don'ts van reizen en niet alles is even obvious als in andere delen van de wereld.. Maar al the horrorstories die de ronde doen zijn nogal overdreven. Tuurlijk moet je oppassen in sommige delen, zoek het gevaar niet op, luister naar ervaringen van andere mensen en blijf vooral gewoon nadenken. Zolang je common sense gebruikt en niet in 7 sloten tegelijk loopt hoef je echt niet bang te zijn. En als ik je zo hoor zit dat allemaal wel goed ;)

Zo zonde dat ZA zo negatief nog op de kaart staat...(iedereen die ik tegenkwam was trouwens helemaal LYRISCH over Colombia, welke ik ook had overgeslagen vanwege de verhalen en het negatieve advies...spijt, ik ga echt een keer terug). Ik heb trouwens in Europa 100x slechtere hostels getroffen dan daar. Ik was echt verbaasd over hoe goed alles eigenlijk was!

Hou je ons een klein beetje up to date? Ben heel benieuwd en lees graag mee!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:23

Sterker nog: ik ben gastblogger voor reismeisje.nl! ;) Op basis van mijn afgelopen reizen! :)

Bedankt voor alle informatie en toevoegingen allemaal!

Sommige 'waarschuwingen' zorgen ervoor dat ik me nóg beter ga en wil voorbereiden, maar neemt niet weg dat ik nogsteeds dezelfde plannen heb als die ik hierboven heb genoemd. Toch denk ik dat ik niet een geheel onervaren en naïeve reiziger ben.

Bedankt voor je de leuke en spontane reacties zo ver! :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:24

Electra63 schreef:
Een ex-collega van mij heeft veel grote, lange reizen gemaakt.
Hij heeft een website traveljunkies.nl. het heeft even stil gelegen door omstandigheden. Maar misschien heb je daar wat aan.


Ik volg hen al! Bedankt! :)

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:38

ik volg ook even :)

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:59

Oh wat tof! Dichter bij de bron kun je niet zitten :p En ik geloof dat dat inderdaad allemaal wel goed zit :D

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:12

Je hebt een mooi budget, daar ga je het zeker wel mee redden! Ik reis nu 4 jaar non stop en heb dat bedrag nog bij lange na niet besteed in 4 jaar tijd.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 22:18

Wat cool! Hoe doe je het?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:22

Heel langzaam reizen, her en der werken voor een maand of 3. Heel minimalistisch, couchsurfen, wildkamperen, liften etc. Ook werk ik momenteel online. Ik besteed ongeveer 200 euro per maand maximaal. Soms heb ik maanden waarin ik hooguit 50 euro per maand besteed, voornamelijk in goedkope landen. Boek je tickets niet van te voren, je kunt vaak goedkopere tickets krijgen dichterbij de datum. En het geeft je meer flexibiliteit.

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:53

Babeth ik zie jou regelmatig voorbij komen in andere topics en ben zo jaloers :+ _/-\o_

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 02:55

casperzazoe schreef:
lieveli schreef:
Wauwie, kun je nagaan wat een vooroordelen ik had. Ik zag alleen maar drugskartels en verdwenen meisjes :O


Waar en wanneer ben jij er geweest?
Ik hoor van iedereen goede verhalen over zuid-amerika. Er zitten daar juist veel backpackers en het "gewone toerisme" groeit ook enorm op de laatste tijd. Volgens mij ben je hier in Nederland het veiligste, maar als je gewoon fatsoenlijk nadenkt en niet iets doet wat je hier ook niet zou doen, komt het echt wel goed hoor. Vervelend dat jij een negatieve ervaring hiermee hebt, maar volgens mij hebben veel anderen zich prima vermaakt in zuid-amerika.


*zag voor me* ik kan geen vooroordelen hebben over iets als ik het zelf ervaren heb natuurlijk.