IJsland 2022

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjenat

Berichten: 1497
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:44

Veel plezier alvast!

Ik ga vrijdag :D

Josien_

Berichten: 9055
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:52

Wij hebben het super leuk gehad en mega geluk met het weer.
Heel veel mooie natuur gezien, gevaren, gewandeld en ook een rit op Ijslanders gemaakt :D !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:03

Acute heimwee! Prachtig!!!!

shadowstar

Berichten: 344
Geregistreerd: 13-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 06:50

1 Augustus vliegen we, ik heb er echt enorm veel zin in

Zebraatje
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:24

shadowstar schreef:
1 Augustus vliegen we, ik heb er echt enorm veel zin in


Heel veel plezier! Hoe lang ga je? En wat ben je van plan om te zien?


Ik ben in juni geweest en het was echt geweldig. <3

Het eiland rond. Heel veel mooie watervallen, gekayaked bij een gletsjermeer, walvissen gezien, papegaaiduikers, rendieren. Kjolur route 35 gereden door het binnenland.
Maar de 4-daagse paardrijtocht door Thorsmork was echt mijn hoogtepunt :)

Skessa_
Berichten: 10716
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 16:41

Dat vraagt om foto's :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 17:55


Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:11

Zag vandaag dit topic en laat ik nou over een week of 3 naar IJsland gaan <3
Meeste is al wel geboekt of bedacht, maar er komen hier vast wel tips voorbij die ik nog mee kan nemen.
Inside the volcano gaan wij ook doen, lijkt ons zo gaaf! Kwam als tip voorbij in een ouder topic (wat eigenlijk over paardrijden ging) en vooral mijn man was gelijk erg enthousiast. Wel duur, maar dat is zo ongeveer alles in IJsland

shadowstar

Berichten: 344
Geregistreerd: 13-12-14

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:50

Ik ben in 2019 geweest en toen hebben we de Ringweg gevolgd 1 keer rond.

Nu hebben we een 4wd camper gehuurd en gaan we naar de westfjoren, door de hooglanden en naar Myvatn.

Wil ook een paar keer paardrijden maar nog niks geboekt

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:12

Wat een leuk topic! Na lang op mijn bucketlist gestaan te hebben gaan we half september 9 dagen naar IJsland :). Nu heb ik eigenlijk een paar vraagjes, misschien kunnen mensen hier er wat over zeggen

- ik ben al een beetje aan het nadenken over kleding, wat ik nog moet aanschaffen. Ik denk dat een goede regenbroek en misschien 2 (winter)jassen wel een must zijn? Dat je altijd nog een droge jas hebt liggen
- hebben jullie ervaring met een walvistocht in de buurt van Reykjavik? Ik zou het liefst vanuit husavik voor een walvistocht gaan, maar we hebben besloten alleen de zuidelijke kant van IJsland te doen
- welke warmwaterbron raden jullie het meest aan? Ik lees toch wel dat blue lagoon vaak veelste druk is en eigenlijk de moeite niet waard voor dat geld, vinden jullie dit ook?
- hebben jullie ervaring met een fijne stal waar we een leuke 2/3 uur durende rit kunnen boeken? Ook in het zuidelijke deel van IJsland

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:07

DewiRox schreef:
- welke warmwaterbron raden jullie het meest aan? Ik lees toch wel dat blue lagoon vaak veelste druk is en eigenlijk de moeite niet waard voor dat geld, vinden jullie dit ook?

Afhankelijk van wat voor soort ervaring je zoekt (en van het weer!) zou ik Reykjadalur (bij Hveragerði, Suðurland) aanraden.
Een warme rivier op een prachtige plek. Stukje lopen erheen (mooie wandeling van ongeveer een uur, geen uitdagend pad), en ook nog eens gratis. Langs de rivier ligt een vlonderpad met hier en daar schotten om je om te kleden. In de rivier zelf zijn poelen gemaakt met naar boven toe een oplopende watertemperatuur.
Boek mee, lunch mee, drinken mee, en je kunt een paar uur relaxen in de buitenlucht, wisselend tussen 'lekker lezen zonder koud te worden' en 'bijna gare kreeft'.

_HS_

Berichten: 143
Geregistreerd: 18-03-11

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:19

Met welke vliegtuigmaatschappij vliegen jullie naar IJsland?

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:27

Wij vliegen in september met transavia, hadden onwijs geluk met de prijs! Vliegen voor +/- 180,- retour met koffer!

Zebraatje
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:43

Skessa_ schreef:
Dat vraagt om foto's :D


Oke :D
Een paar random gekozen foto's.
(was nog best moeilijk om er maar een paar te kiezen)


Afbeelding
Kvernufoss


Afbeelding
Múlagljúfur Canyon


Afbeelding
Papagaaiduikers bij Hafnarholmi, zoveel en zo dichtbij!


Afbeelding
Stuðlagil Canyon


Afbeelding
Krafla krater


Afbeelding
Dettifoss


Afbeelding
Aldeyjarfoss


Afbeelding
Kjolur route 35


Afbeelding
Eyjafjallajökull tijdens de tour, In tolt op een gletsjer afrijden, alleen in IJsland <3


Afbeelding



Heel veel plezier iedereen die nog gaat!
Ik ben nu 3 keer geweest, maar ik wil nog een vierde keer. De westfjords heb ik nog niet gezien, en wil ook nog naar landmannalaugur (wegen waren nog dicht in juni), en nog een keer paardrijden.

germie

Berichten: 26113
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:40

Ik zoek nog een adres waar je duikflessen kunt huren. Dus geen duikschool met gids, puur fleshuur. Ik weet dat ze er niet zo happig op zijn, maar ik lees ook dat het kan. Met een gids duiken is belachelijk duur, 200 euro per duik en dat gaat Germie niet betalen, want een gids heeft alleen maar beperkingen en 0,0 meerwaarde voor zulke eenvoudige duikjes als daar.
Dus wie een adresje weet moet het zeggen.

Josien_

Berichten: 9055
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:22

oomens schreef:
DewiRox schreef:
- welke warmwaterbron raden jullie het meest aan? Ik lees toch wel dat blue lagoon vaak veelste druk is en eigenlijk de moeite niet waard voor dat geld, vinden jullie dit ook?

Afhankelijk van wat voor soort ervaring je zoekt (en van het weer!) zou ik Reykjadalur (bij Hveragerði, Suðurland) aanraden.
Een warme rivier op een prachtige plek. Stukje lopen erheen (mooie wandeling van ongeveer een uur, geen uitdagend pad), en ook nog eens gratis. Langs de rivier ligt een vlonderpad met hier en daar schotten om je om te kleden. In de rivier zelf zijn poelen gemaakt met naar boven toe een oplopende watertemperatuur.
Boek mee, lunch mee, drinken mee, en je kunt een paar uur relaxen in de buitenlucht, wisselend tussen 'lekker lezen zonder koud te worden' en 'bijna gare kreeft'.


Ik wil hier even op inhaken. Ben bij zowel Blue Lagoon als Reykjadalur geweest.
De laatste is echt meer een ervaring en heel bijzonder, maar Blue lagoon was voor het chillen in het water toch fijner.
Die rivierbedding ligt nou niet echt fijn en toen wij er waren was het in verhouding net zo druk als bij Blue lagoon.

Wat betreft Walvistocht: Wij zijn met Elding gegaan op een boottocht. Was leuk, een walvis gespot maar alleen wat verder weg. En dan zitten er zo'n 3 a 4 boten omheen..

Wij hebben hier paardgereden: https://skalakot.is/
Het was echts super leuk! Gezellige gids, mooi aangepast op het niveau van mijn vriend en ze zijn niet zo druk. Wij reden gewoon met zijn 2e en de gids :D .
Daardoor werd de rit ter plekke ook iets aangepast en hebben we eigenlijk wat langer gereden dan we geboekt hadden.


Afbeelding

Rongyos
Berichten: 606
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:34

_HS_ schreef:
Met welke vliegtuigmaatschappij vliegen jullie naar IJsland?


We vliegen eind augustus met Transavia vanaf Schiphol.

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:11

DewiRox schreef:
- ik ben al een beetje aan het nadenken over kleding, wat ik nog moet aanschaffen. Ik denk dat een goede regenbroek en misschien 2 (winter)jassen wel een must zijn? Dat je altijd nog een droge jas hebt liggen
- hebben jullie ervaring met een fijne stal waar we een leuke 2/3 uur durende rit kunnen boeken? Ook in het zuidelijke deel van IJsland


Wij gaan half augustus, dus ik heb het nog niet getest in de praktijk. Op basis van wat ik hoor en lees neem ik een dun maar warm jasje mee dat een licht buitje wel zal overleven en een goed waterdichte zomerjas die daar overheen kan, dan kan ik me snel aanpassen aan de omstandigheden. Qua broek heb ik een waterdichte wandelbroek gekocht en mijn man een regenbroek, we komen er daar wel achter wat het fijnste is :D
Mochten er nog mensen tips hebben wel uit ervaring dan ben ik ook wel benieuwd.

Paardrijden eveneens, we gaan 2x paardrijden, een tocht van 4 uur in het noorden en een tocht van 2 uur in het zuiden, zo rond eind augustus kan ik je vertellen of dat aanraders zijn (heb het idee dat vrij veel plekken goed zijn, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur).

Oomens, dank voor de tip over Reykjadalur! Was nog half op zoek naar zoiets inderdaad gewoon ergens buiten, lijkt me zo leuk.

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:05

Wij zijn in 2019, begin september geweest, en hebben van alles gehad qua weer, zon ,regen *in alle vormen die je maar kan bedenken, soms kwam het horizontaal voorbij*,veel wind, sneeuw.
Ik had veel laagjes, afhankelijk wat we gingen doen. Dagtocht door het landmannalaugar met een superjeep hempje, dun tshirt ,trui, windjack.
Toen we in een sneeuwstorm op de Askja vulkaan terecht kwamen was ik blij dat ik ook een sjaal en muts bij had.
Toen ik een rijtocht ging doen van 3 uur, was het precies droog, toen had ik enkel t shirt en lichtgewicht windjack aan.
Het is wel aan te raden om een droge jas als backup de hebben. Als je geen mogelijkheid hebt om ze te drogen. En wij hadden snel drogende wandelbroeken, zodra het stopte met regenen, droge broek echt heel snel op.

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:52

Hebben jullie misschien tips voor een trektocht te paard? Ca 5-8 dagen. Niet te massaal en langs de mooiste plekken uiteraard ;) Probeer me te oriënteren, maar kom met Google etc uiteraard alleen op de enorme stallen uit.

Ingrid_92

Berichten: 2830
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 01:03

batje schreef:
Hebben jullie misschien tips voor een trektocht te paard? Ca 5-8 dagen. Niet te massaal en langs de mooiste plekken uiteraard ;) Probeer me te oriënteren, maar kom met Google etc uiteraard alleen op de enorme stallen uit.


Ik heb een rit van 2 uur bij Oddstadir in Borgarnes gemaakt. Zij organiseren tussen juni en oktober ook trektochten. Zij zijn een kleinschalige boerderij, maar wel met een hele grote kudde :) Maar het aantal ruiters is volgens mij nooit massaal wat ze meenemen.

Zebraatje
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:46

batje schreef:
Hebben jullie misschien tips voor een trektocht te paard? Ca 5-8 dagen. Niet te massaal en langs de mooiste plekken uiteraard ;) Probeer me te oriënteren, maar kom met Google etc uiteraard alleen op de enorme stallen uit.


Ik volg op Instagram Hekluhestar, hun tochten zien er echt geweldig uit http://hekluhestar.is/ (al is 2023 al volgeboekt zie ik...)

https://www.polarhestar.is/en misschien?

En ik ben zelf een keer hier geweest https://www.horsebackridingiceland.is/ Wat kleinschaliger, maar geen echte trektocht. Je overnacht zelf elke nacht in de lodge. Wel heerlijk eten, luxe verblijf en hottub. En geweldige tocht op het strand daar.

Ook met Eldhestar geweest. Dit is inderdaad een zeer grote organisatie en stal. Maar tijdens de tocht merk je daar niks van. Dan ben je met je groep. Wij waren met 16 ruiters en 2 begeleiders.

Ik denk wel dat een groep redelijk groot moet zijn om het rendabel te houden?

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:19

Heel erg bedankt Ingrid en Zebraatje! Ik ben erg enthousiast over Grof. Dacht dat ik echt een trektocht wilde, maar eigenlijk is het ook wel heel erg fijn om gewoon in hetzelfde bed te slapen :)

shadowstar

Berichten: 344
Geregistreerd: 13-12-14

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 06:12

Bedankt voor de tips! Ik heb Gröf ook gemailed!

Zebraatje
Berichten: 144
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:18

Leuk om te horen dat jullie allebei Grof hebben gemaild!
De eigenaresse is ook een Nederlandse die daar al een aantal jaren woont.

Ik heb in 2019 daar de 4 daagse tocht gedaan. Dit was 3 dagen rijden en denk ik ongeveer 4 uur per dag.
Het was wel minder intensief dan de 5 daagse tocht die ik dit jaar met Eldhestar heb gedaan. Daar was het tempo een stuk hoger en ook langere dagen in het zadel.

Maar de super snelle tolt bij Grof op het strand was wel een van de gaafste momenten van mijn leven <3 Dus alleen al daarom is het een aanrader. Maar ik zou dus wel voor de 6-daagse tocht gaan waar ze aangeven dat het voor alleen zeer ervaren ruiters is.