Canada 2022

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Canada 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:20

Nanaimo vind ik persoonlijk meh. Dan kun je beter Victoria als uitvalsbasis kiezen.

leeslampje

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:45

Hm toch nog maar even heroverwegen dan. Dat het vanaf daar al snel 2u (enkeltje) rijden naar andere plekken is had ik gezien, da's geen probleem.

Picopico
Berichten: 909
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 17:55

@ Marjo, mooie route. Ga je met een camper?
Ik ben in Japser en Banff geweest. Persoonlijk vond ik Jasper er echt bovenuit steken qua natuur. Er zit daar trouwens ook een hot spring, mocht je dat interessant vinden.

Bij bezoekerscentra (aangegeven met een ?) kun je gratis wegenkaarten krijgen. Niet nodig om die vanuit NL mee te nemen.

Zijn er hier meer mensen die naar het oosten van Canada gaan of zijn geweest?

Marjo

Berichten: 37334
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Canada 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:03

Ja, we gaan een camper huren in Vancouver en die leveren we in Calgary in :j
De hot springs hebben we wel gezien in de presentatie, maar ik denk niet dat we dat gaan bezoeken.


Dit jaar ben ik in het oosten geweest! Wat wil je weten? :D

leeslampje

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:03

Picopico schreef:
@ Marjo, mooie route. Ga je met een camper?
Ik ben in Japser en Banff geweest. Persoonlijk vond ik Jasper er echt bovenuit steken qua natuur. Er zit daar trouwens ook een hot spring, mocht je dat interessant vinden.

Jaaa, Miette Hot Springs bedoel je denk ik? Heerlijke plek. Absoluut een aanrader :)

Picopico
Berichten: 909
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:15

leeslampje schreef:
Picopico schreef:
@ Marjo, mooie route. Ga je met een camper?
Ik ben in Japser en Banff geweest. Persoonlijk vond ik Jasper er echt bovenuit steken qua natuur. Er zit daar trouwens ook een hot spring, mocht je dat interessant vinden.

Jaaa, Miette Hot Springs bedoel je denk ik? Heerlijke plek. Absoluut een aanrader :)

Ik ben er niet in geweest (vraag me niet waarom :') ). Ik kan me er vooral van herinneren dat de parkeerplaats de thuisbasis was van een kudde bighorns. Die likten de auto's schoon (tip: zorg voor een goede verzekering :') )


Marjo schreef:
Ja, we gaan een camper huren in Vancouver en die leveren we in Calgary in :j
De hot springs hebben we wel gezien in de presentatie, maar ik denk niet dat we dat gaan bezoeken.


Dit jaar ben ik in het oosten geweest! Wat wil je weten? :D

Waar ben je geweest? Ik ben zelf een stuk of 7-8x in de Maritimes geweest wegens familie. Maar ik ben nog nooit een andere Nederlander tegengekomen die daar ook is geweest :') Terwijl het imo zeker de moeite waard is. Heel anders dan het westen, meer cultuur.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 19:07

leeslampje schreef:
Picopico schreef:
@ Marjo, mooie route. Ga je met een camper?
Ik ben in Japser en Banff geweest. Persoonlijk vond ik Jasper er echt bovenuit steken qua natuur. Er zit daar trouwens ook een hot spring, mocht je dat interessant vinden.

Jaaa, Miette Hot Springs bedoel je denk ik? Heerlijke plek. Absoluut een aanrader :)


Zijn wij ook geweest, we noemden het de mietjes Hot Springs haha. Ik zakte daar tot mijn knieën weg in de sneeuw :))

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Canada 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:09

Miette Hot Springs is een tourist trap :D

Marjo

Berichten: 37334
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:22

Picopico schreef:
Waar ben je geweest? Ik ben zelf een stuk of 7-8x in de Maritimes geweest wegens familie. Maar ik ben nog nooit een andere Nederlander tegengekomen die daar ook is geweest :') Terwijl het imo zeker de moeite waard is. Heel anders dan het westen, meer cultuur.


Wij zijn in Ontario en Quebec geweest. Gestart in Toronto en omhoog naar Tadoussac gereden, via Quebec City. Daarna terug via Ottawa, door Algonquin Park naar Manitoulin Island. Laatste stukje door Ontario en de reis bij de Niagara Falls afgesloten. Was fantastisch, zeker met de herfstkleuren overal <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

leeslampje

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:49

sevke schreef:
Miette Hot Springs is een tourist trap :D

Ik trap er met liefde in :D Heerlijk na een dag mountainbiken, weg spierpijn.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Canada 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:05

Er zijn veel fijnere hotsprings. Minder commercieel uitgebaat. Maar wel moeilijker om er te geraken natuurlijk:)

leeslampje

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:06

Waar zijn die zoal te vinden, of is dat top secret? ;)

february

Berichten: 190
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:23

Prachtige foto's Marjo, het oosten is zooooo mooi in de herfst en dat heb je geweldig vastgelegd!
Gave route ook voor je reis. Zijn jullie van plan de campsites vooraf te boeken of het op de bonnefooi te doen? De Icefields Parkway is enorm druk en campings vrij beperkt voor de hoeveelheid toeristen met campers die deze route aandoet, als je tussen Juni en eind September gaat, zou ik zeker aanraden om te reserven :j

Hike die ik aan kan raden als je de Icefields Parkway doet is Parker Ridge, en Wilcox Creek is en basic maar fijne campground vlabkij de Columbia Icefield. Mocht je iets minder toeristisch willen gaan, zak dan af richting Kananaskis Country voordat je terug gaat naar Calgary. Geen National Park zoals Banff en Jasper maar verschillende provincial parks zoals Peter Lougheed and Spray Valley (dus minder druk met internationale toeristen en meer locals. Fantastische hikes en veel meer een echte off-the-grid experience dan de campsites in Banff en Jasper.

february

Berichten: 190
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:30

leeslampje schreef:
Waar zijn die zoal te vinden, of is dat top secret? ;)


Helaas zijn veel hot springs geen secret meer door internet/instagram :') De natural ones zijn vaak alleen bereikbaar via logging roads, waarvan sommige alleen met 4WD, en rental companies staan zulke wegen vaak niet toe ivm verzekering. 1 van mijn favorieten was altijd Lussier Hot Springs, maar helaas ook mega druk in de zomers nu.

Picopico
Berichten: 909
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:51

Ongeveer 2,5 uur ten oosten van Calgary ligt Dinosaur Provincial Park. Kan ik ook aanraden. Het is een stuk badlands met oa cactussen, ratelslangen en schorpioenen. En natuurlijk opgegraven dino skeletten (één van de hoogste concentraties ter wereld zelfs), vandaar de naam. Heel typisch landschap vond ik, echt totaal anders dan de Rocky's. Enige nadeel: het kan in de zomer erg warm zijn en er zijn enorm veel muggen :+

Voor wie wat noordelijker gaat: vlakbij Edmonton heb je Elk Island National Park. Je hebt daar (min of meer) garantie om de zeldzame bosbizon te zien :)
En als je dan toch nabij/in Edmonton bent, sla dan zeker de West Edmonton Mall niet over. Dit is de grootste mall van Noord-Amerika :))

Ik heb trouwens ook één van de minst toeristische plekken van heel Canada bezocht: de teerzanden bij Fort McMurray. Het was droevig en hilarisch tegelijk :+ :')


Marjo schreef:
Picopico schreef:
Waar ben je geweest? Ik ben zelf een stuk of 7-8x in de Maritimes geweest wegens familie. Maar ik ben nog nooit een andere Nederlander tegengekomen die daar ook is geweest :') Terwijl het imo zeker de moeite waard is. Heel anders dan het westen, meer cultuur.


Wij zijn in Ontario en Quebec geweest. Gestart in Toronto en omhoog naar Tadoussac gereden, via Quebec City. Daarna terug via Ottawa, door Algonquin Park naar Manitoulin Island. Laatste stukje door Ontario en de reis bij de Niagara Falls afgesloten. Was fantastisch, zeker met de herfstkleuren overal <3

[ [url=m/48ktQj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FnLICK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x6QZ07.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1u5Q6g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk. Ik ben ooit bij de Niagara watervallen geweest, maar ik kan me er niks van herinneren, ik was te jong. Dus het staat op mijn bucketlist om daar nog eens heen te gaan :j

Ik ben zoals gezegd vooral veel in PEI/NB/NS geweest, en dan met name PEI (want daar woont familie). PEI heeft iets minder natuur. Ik kan het het beste omschrijven als het Texel van Canada. Het heeft echt zo'n vakantie eiland sfeer :) NB en NS zijn ook mooi. Vooral Cape Breton en de Bay of Fundy (hoogste getijden ter wereld, 14 meter verschil tussen eb en vloed, echt bizar!) vond ik de moeite waard.

Verder kan ik iedereen aanraden een bezoekerscentrum of zelfs een powwow van een First Nation te bezoeken. Ik ben zelf bij een powwow van de Mi'kmaq geweest. Erg leuke en bijzondere ervaring en mijn ervaring is dat interesse vaak erg gewaardeerd wordt, dit is namelijk helaas lang niet altijd vanzelfsprekend.

Oké, het is een iets langere post geworden dan gedacht. Hopelijk heeft iemand er iets aan :') :)