Sicilie. Tips/ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt90

Berichten: 1706
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Andijk

Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 09:10

Hoi Bokkers!

Ik wil graag van de zomer met mijn vriend op vakantie. Nu was ik vast een beetje aan het rondzoeken en is mijn oog op Sicilie gevallen.

We willen graag veel dingen doen/bekijken, lekker weer en ook lekker op het strand kunnen liggen.

Heb al veel op internet gezocht, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wat zijn de must-sees, waar is het leuk om een appartementje/hotel te hebben en wat zijn de dingen om rekening mee te houden?
Lijkt mij misschien wel een goed idee om een huurauto te boeken en zo het eiland kunnen verkennen.

En; is er genoeg horeca? We houden allebei van lekker uit eten en drankjes op terras.

Ik hoor het graag! :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:48

Sicilie is echt de moeite waard (en dan moet je vooral een huurauto nemen :)) )

Taormina is 'the place to be', maar heeft niet echt een zandstrand, daarvoor moet je iets lager aan de kust zitten, bijvoorbeeld bij Chiancitta.

Het is geen goedkoop eiland, zelfde soort prijzen als hier.

Wij hebben een aantal keer een appartement/huisje gehuurd via http://www.sicilia.nl . Deze appartementen liggen iets meer van de kust af, bijvoorbeeld bij een citroenboomgaard. Wij zijn in een stuk of 3 verschillende huisjes geweest en allemaal waren ze helemaal prima.
Veel bekeken, Etna van alle kanten gezien :+ , lekker uit eten gegaan. Auto is wel noodzakelijk als je iets wilt zien of als je in een meer afgelegen huisje verblijft, anders kom je nergens :+ Hou er rekening mee dat de afstanden wat 'anders' zijn. 'oh, 10 km inland, wat is dat nou' en dan kom je erachter dat dit 10km over smalle slingerweggetjes is waardoor die 10km zeker 40 kost :+

Het is niet zo toeristisch en feesten 'party on', maar als je echt wat wilt zien van het eiland dan is het een goede keuze :-) Horeca is er genoeg, van het restaurant in de haven tot het kleine restaurantje zonder menu ergens in de binnenlanden waar je geweldig kunt eten voor weinig tot de pizzeria met formica tafeltjes en blikjes drinken die altijd stampvol zit omdat daar de locale bevolking komt.

Wij zijn bijvoorbeeld in deze huisjes geweest:
http://www.sicilia.nl/houses/overview.php?houseId=14
http://www.sicilia.nl/houses/overview.php?houseId=19
http://www.sicilia.nl/houses/overview.php?houseId=5 (nogal afgelegen :)) )

Britt90

Berichten: 1706
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Andijk

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:52

Dankjewel!! :)

Heb al wat verder gezocht, maar ben inderdaad achter gekomen dat Sicilie wat prijziger is dan ik dacht. Ik ga nog even verder speuren op internet.

Nog meer tips/ervaringen zijn welkom! :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:04

Anders kun je ook nog naar Malta gaan :-) Goedkoper, kleiner, in 1 week heb je het wel helemaal gezien en ook heel erg leuk :-)

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:09

Wij hebben afgelopen zomer 11 dagen Sicilie gedaan. Autootje gehuurd en heerlijk rondgetourd. We zijn begonnen in Castellamare del Golfo. Echt een megaaaa aanrader! Het was daar wel erg warm. Maar het is een super mooi en gezellig plaatsje! Ik vond het overigens hier wel erg warm.

Skip San vito Lo Capo, wordt soms genoemd als prachtig zandstrand. Is het ongetwijfeld ook, als alle 8 duizend mensen en 6 duizend ligbedjes op 10 m2 wegdenkt.

2e stop was bij de Alcantara Kloof vlakbij de Etna in het binnenland, was echt super mooi. Wij zaten echt in een super relaxte en leuke agriturismo, waar je 's avonds heerlijk mee kon eten. De alcantaro kloof lopen in de ochtend is echt prachtig en een aanrader. Wij zijn vanuit daar ook naar Taormina gegaan. Erg toeristisch daar, wel leuk. Maar wij zijn niet zo van het massatoerisme, dus viel het ons wat tegen. In de buurt wel mooie stranden. We zaten hier: http://www.booking.com/hotel/it/casale- ... is.nl.html

3e stop was in Sciacca. Hoewel dat een niet erg toeristisch gebied is vonden wij het er echt super. Echt Siciliaans! Wij zaten door ook in een super fijne agriturismo. Allemaal een eigen mini hippie huisje. In deze omgeving heb je de meest prachtige, rustige stranden. Onderweg er naar toe hebben wij ook Agrigento bezocht. We verbleven hier: http://www.venere.com/nl/bandb/sciacca/ ... ref=896784 Prachtige huisjes en een hele leuke sfeer en gastvrouw!

4e stop was in het plaatsje Erice bij Trapani. Dit viel ons wat tegen, maar hadden hier ook maar 1 dagje op zich.

Maar Sicilie is echt een aanrader. Heb er zo heerlijk genoten, het was wel warm midden in de zomer. Maar de sfeer is super, mensen zjn leuk, het eten heerlijk en de natuur is prachtig. Ook fijn dat op de meeste plekken het nog niet zo super toeristisch is, maar gewoon echt Siciliaans!

Edit: Meeeeer dan genoeg horeca hoor! Wij zijn bijna elke avond ergens anders heeeerlijk uiteten geweest en daarna nog een drankje gedaan. Behalve in de agriturismo bij de Alcantara kloof. Wij hebben daar de eerste dag zooo heerlijk het verse dagmenu (inclusief wijnen en water) gegeten (4 gangen), dat we echt niet meer ergens anders wilde eten. Het menu was iedere avond ook anders en echt goddelijk!

Wij vonden het trouwens echt zeer zeker niet duur. Zeker het eten is niet duur en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ik weet niet wat je budget is, maar wij vonden het echt niet duur.

Britt90

Berichten: 1706
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Andijk

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:47

Dank voor je reactie Loes! :) Met duur bedoelde ik eigenlijk niet je eten/drinken etc. maar de reis ernaar toe.

In het hoogseizoen een hotel/appartement voor 8 dagen in Taormina, kom ik niet onder de 1000 euro p.p. uit... Maar ik ga nog even verder zoeken! Ik ga ook even zoeken naar de locaties waar jij het over hebt. Nogmaals dank! :D

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:59

Wij zijn met ryanair gevlogen, hebben een auto gehuurd en hebben dus op 4 verschillende locaties verbleven en waren 650 euro pp kwijt voor 11 dagen :D! En ook volop in hoogseizoen. Het kost je alleen wat meer uitzoekwerk.

Wij waren incl eten en drinken, verblijf en de reis 1000 pp in totaal kwijt :D!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:01

Je auto op slot doen als je in de steden rijdt :+ Mijn ouders gingen erheen en terwijl ze zachtjes op een stoplicht afreden, werd de autodeur opengerukt en sprong er een man in de auto en nam de tas van mijn moeder mee. Gelukkig zat er op dat moment niets in.

Britt90

Berichten: 1706
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Andijk

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 09:04

Wat erg zeg! Maar dat gebeurt niet alleen daar, helaas. :+ Dankje Loes!
Ik ga weer verder zoeken. :D

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:01

Ik weet dat het een oud topic is, maar ik vind het zonde een nieuwe te openen.

Wij gaan over 15 dagen naar Sicilie.
Wij zijn er 10 dagen.

We landen in Palermo, daar halen we de huurauto op en rijden naar cefalu, daar zijn we 1 nacht.
we vervolgen onze reis naar catania waar we 3 nachten zijn. Dan naar Agrigento voor 2 nachten.
We eindigen weer in Palermo voor 3 nachten.

Wij hebben 4x een Bed and Breakfast, dat vinden wij het prettigst.

Hebben jullie aanraders die we niet mogen missen. We willen zon zee strand maar ook veel bezichtigen.
vorig jaar naar Ierland geweest en toen waren we het na 8 dagen wel beu zoveel gezien te hebben (was ook echt prachtig) en nu willen we tussendoor ook wat relaxen.

Sowiso de Etna staat op 't lijstje en nog wel meer maar dat heb ik zo niet bij de hand.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 13:38

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:19

Trek warme kleding aan op de Etna. Het is dat heel koud boven..

Super gaaf!
Taormina was zoooo mooi. <3

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:12

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:01

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:33

Ik ben vorig jaar naar Sicilie geweest, de Etna vond ik helemaal geweldig. Wel idd koud daarboven dus wel dik aankleden. De Alcantara kloof vond ik ook supermooi om te zien. Verder de stadjes Taormina en Siracusa zeker bezoeken. Palermo zelf vond ik erg tegenvallen.

Namen van eetgelegenheden onthoud ik nooit haha. Maar ik heb eigenlijk overal heerlijk gegeten op Sicilie.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 08:41

Ik ga van 2 oktober t/m 9 oktober met mijn vriendin naar Sicilië :)

Via de zoekfunctie kwam ik in dit topic waar recent nog is gereageerd.
Dus zonde om een nieuw topic te openen.

Wij zitten in een all in hotel vlakbij Lido Di Noto.
Beide zijn we niet van een week op het strand liggen, dus gaan voor 5 a 6 dagen een auto huren.
In dit topic stonden ook al een paar leuke tips, maar veel bezienswaardigheden zijn al snel 2 a 3 uur rijden, opzich helemaal geen probleem natuurlijk!
Maar weten jullie ook mooie/leuke bezienswaardigheden bij ons hotel in de buurt?
Ervaringen zijn ook welkom voor wat verder rijden, altijd leuk om te lezen :j


Afbeelding
Heb een foto toegevoegd waar wij heen gaan, weet niet of het echt zichtbaar en duidelijk is maar hoop dat het wat toevoegd.

Anoniem

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:05

Syracuse is mooi. Noto is ook prachtig. Trip naar de Etna zou ik zeker doen.

Verder vind ik het altijd de moeite waard om op zondagmiddag een goed familierestaurant op te zoeken. Dan gaan de Siciliaanse families met z'n allen uit eten voor een late lunch/vroeg diner. Pranzo noemen ze dat. Lange tafels, met opa's oma's, ouders, kinderen.... Prachtig om te zien. En het eten is vaak voortreffelijk. Wel heel erg veel gangen, soms wel 10. Maar superlekker. Zeker als je een goede agriturismo vindt. Hoe meer auto's met lokale kentekens op het parkeeerterrein, hoe beter!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 09:09

Voor mij ook een onbekend gebied van Sicilie.
De plekken die ik ken zijn inderdaad een stuk rijden en waarschijnlijk al opgepikt in dit topic :D , de Etna, kustplaatsjes bij Taormina, de Alcantara kloof, Castelmola (erg mooi pittoresk plaatjes bovenop een berg).


Oriented Nature Reserve Cavagrande lijkt mij een leuk gebied om te bezoeken en is dichtbij jullie.

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:55

Safina en Grit, ik wou jullie nog even bedanken voor de tips!
(Zie nu pas dat ik helemaal niet gereageerd had, maar had het wel gelezen)

Wij zijn naar alle plaatsen geweest die jullie hebben benoemd (en nog meer) en hebben echt een super vakantie gehad! Wat is het daar prachtig!

Nogmaals bedankt voor de tips :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:51

_Nero schreef:
Safina en Grit, ik wou jullie nog even bedanken voor de tips!
(Zie nu pas dat ik helemaal niet gereageerd had, maar had het wel gelezen)

Wij zijn naar alle plaatsen geweest die jullie hebben benoemd (en nog meer) en hebben echt een super vakantie gehad! Wat is het daar prachtig!

Nogmaals bedankt voor de tips :j


Leuk dat je dat nog even laat weten! Wat is Sicilië gaaf he? :j

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:09

Leuk Nero, top dat het zo goed is bevallen +:)+

Zijn jullie toevallig ook bij dat natuurgebied (Oriented Nature Reserve Cavagrande) bij jullie in de buurt geweest? Ik ben nieuwsgierig of het de moeite waard is om er heen te rijden, mocht ik weer eens in Sicilie zijn :D

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:35

Wij willen dit jaar ook naar Sicilië, willen misschien wel een auto huren maar wel gewoon op 1 plaats overnachten maar welke plaats is daarvoor het leukste? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:11

RolingRoos schreef:
Wij willen dit jaar ook naar Sicilië, willen misschien wel een auto huren maar wel gewoon op 1 plaats overnachten maar welke plaats is daarvoor het leukste? :D



Waar hou je van? Zon, zee en strand? Leuke boerendorpjes? Mooie natuur?

RolingRoos

Berichten: 1020
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:35

safina schreef:
RolingRoos schreef:
Wij willen dit jaar ook naar Sicilië, willen misschien wel een auto huren maar wel gewoon op 1 plaats overnachten maar welke plaats is daarvoor het leukste? :D



Waar hou je van? Zon, zee en strand? Leuke boerendorpjes? Mooie natuur?


Leuke dorpjes inderdaad en mooie natuur! Leuke restaurantjes savonds om te eten.
Heb nu iets leuks gezien in Taormina, is dat wat?

Anoniem

Re: Sicilie. Tips/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:55

Qua natuur vond ik het rondom de Etna prachtig. En in de stadjes rondom de Etna zijn lekkere restaurantjes en vlak ook de argiturismo's niet uit. Ik heb zelf het meeste met het binnenland. Is toch wat ongerepter dan de kust.