Griekenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suor

Berichten: 968
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:40

Bonnelover schreef:
We hebben besloten om september de Pelleponessos te gaan bezoeken. Tickets zijn gekocht. En nu opzoek naar een huisje om te huren. Gaan met 4 personen. En wil graag of aan zee of een zwembad hebben. En verder niet verder dan 2 uur rijden van Olympia en Delfi zitten. Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag.


Wat leuk naar de Peloponnesos! Om 2 uur vanaf Olympia én Delphi te willen zitten, wordt je zoekgebied alleen wel erg klein. Dan kom je op regio Patras uit en dat vind ik zelf nou niet de leukste regio van de Peloponnesos. Ik zou zelf meer voor wat zuidelijker kiezen. Vanuit regio Kyparissia wat Fitzroy noemde zit je met een uur in Olympia en kan je verder ook echt leuke tripjes maken.

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:46

Fitzroy schreef:
Wanneer gaan jullie in september, Bonnelover? Ik weet nog wel een villa maar die is pas vanaf 15 september beschikbaar. Vlakbij het kanaal van Korinthe.


We gaan 8 september weg. Willen dan waarschijnlijk eerst paar dagen Athene doen. Of eerst Pelleponessos en dan Athene. Hebben nog geen vaste planning. En willen misschien wel op 2 plekken verblijven. Wil je me het doorsturen?

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:49

Suor schreef:
Bonnelover schreef:
We hebben besloten om september de Pelleponessos te gaan bezoeken. Tickets zijn gekocht. En nu opzoek naar een huisje om te huren. Gaan met 4 personen. En wil graag of aan zee of een zwembad hebben. En verder niet verder dan 2 uur rijden van Olympia en Delfi zitten. Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag.


Wat leuk naar de Peloponnesos! Om 2 uur vanaf Olympia én Delphi te willen zitten, wordt je zoekgebied alleen wel erg klein. Dan kom je op regio Patras uit en dat vind ik zelf nou niet de leukste regio van de Peloponnesos. Ik zou zelf meer voor wat zuidelijker kiezen. Vanuit regio Kyparissia wat Fitzroy noemde zit je met een uur in Olympia en kan je verder ook echt leuke tripjes maken.


Olympia is wel de meest gewilde plek om te bezoeken. Ik ben 2 jaar terug ook op de Pelleponessos geweest. Heb toen een week met bus tour een rondreis gemaakt naar diverse oudheden. Maar wil deze plek nog wel een x zien. En man en dochter en schoonzoon zijn er nog niet geweest. Willen deze plek ook graag zien.

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:50

Weten jullie hoe het zit met betalen in Griekenland? Kun je op veel plekken met pin betalen of is het vooral contant?

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:51

Muronia schreef:
Weten jullie hoe het zit met betalen in Griekenland? Kun je op veel plekken met pin betalen of is het vooral contant?


Kan allebei :)

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:55

Oke dank je. Nog een paar weekjes tot onze vakantie en ik ben aan het bedenken hoeveel contant ik mee moet nemen. Liefst niet te veel, dat voelt niet zo fijn.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:58

Over het algemeen kan beide, maar ze hebben wel een duidelijke voorkeur voor contant.
Wij pinnen daarom vaak z’n 400€ per persoon voor vertrek. En ter plekke vaak ook nog een paar x 100 euro

Bonnelover

Berichten: 1541
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:28

Muronia schreef:
Weten jullie hoe het zit met betalen in Griekenland? Kun je op veel plekken met pin betalen of is het vooral contant?

Kan inderdaad allebei. Maar er is wel voorliefde in contant geld. Als ik sloffen sigaretten wil kopen willen ze eigenlijk alleen contant. Anders betaal je meer.

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:31

Er zijn ook overal wel pinautomaten te vinden. Dus ik zou ook niet teveel meenemen en evt daar bijpinnen.

Ik heb overigens nooit problemen dat je niet met pin kan betalen.

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:35

Oh super, dan neem ik een deel contant mee en verder waar mogelijk pinnen. Bedankt!

_Tarzan

Berichten: 11215
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 13:55

Wij nemen ook altijd een deel mee en halen daar dan nog wat af als we te kort komen. Wij betalen eigenlijk altijd contant daar zodat we weten wat we uitgeven :+

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 15:30

Vaak betaal je contant minder dan per pin :+ Ik betaal in Griekenland alles contant, behalve de hotelrekening.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:31

Fitzroy schreef:
Vaak betaal je contant minder dan per pin :+ Ik betaal in Griekenland alles contant, behalve de hotelrekening.

Hahaha. Ja wij ook!

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:33

Ik neem altijd een paar honderd contant mee. Als ik het niet red pin ik een keer. Maar betaal overal gewoon contant.

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:36

Oke dus voorkeur voor contant duidelijk. Dan is dat duidelijk. Ik ben zo bang dat ik iets vergeet of niet goed doe, spannend zo'n eerste keer :oo

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:10

Wij pinnen bijna alles. Het is in Griekenland ook wat strenger geworden qua belastingcontroles. Voorheen kreeg je vaak geschreven bonnetjes, die hebben ze vaak contant, of er is toevallig een pinstoring...

Contant pinnen kost extra. Dus het is handig om even te kijken waar je contant bij pint. Wij pinnen bij automaten waar een bankgebouw bij zit. Dat is meestal het voordeligst.

Overigens hebben wij wel altijd contant bij hoor.

Flevolander

Berichten: 3845
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 18:16

Goh mag ik mij melden? ik kom ineens dit topic tegen..

Ik ben echt een enorme Griekenland ganger, en kom in mijn dagelijkse werk ook veel in contact met Grieken.

Naast de eilanden ook al vaste land bezocht(Peloponnesos) en eind augustus gaan wij een rondje Centraal Griekenland doen...

Ik moet het topic nog even doorlezen, maar ik lees zo op de laatste pagina's al wat onderwerpen waar ik de nodige ervaringen mee heb.

Suor

Berichten: 968
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 00:06

Ik betaal eigenlijk alles contant in Griekenland. De laatste jaren zijn we wel begonnen met het pinnen van de overnachtingen bij campings. Maar verder alles contant.

Ik vind het ook overzichtelijker om te zien wat we uitgeven.

@ Flevolander, welkom ! Waar gaan jullie allemaal heen in Augustus?

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:58

Muronia schreef:
Oke dus voorkeur voor contant duidelijk. Dan is dat duidelijk. Ik ben zo bang dat ik iets vergeet of niet goed doe, spannend zo'n eerste keer :oo



Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
In supermarkt, winkel, restaurant kan je prima pinnen.
En dan geef je bijvoorbeeld de fooi contant.
Strandbedjes en drankjes en taxi bijvoorbeeld contant.
Je kunt overal geld halen, er zijn wel kosten aan verbonden.
Meestal tussen de € 2 en € 4 per keer, afhankelijk van welke bank.

Sigaretten is inderdaad goedkoper als je cash betaald. :D

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 10:37

Ook autohuur is mijn ervaring :D

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:19

Ohja die boek ik altijd al bij de reis in.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:27

Wij gaan einde van de maand 11 dagen naar Kos en ik ben aan het loeren voor eind september. Ik kan niet eerder dan de 20e weg maar wil wel graag lekker weer. Wat is jullie ervaring of maakt het niet zoveel uit welk deel je pakt?

manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:44

Ik kom ook maar eens meelezen.... ga in juni 10 dagen naar de peloponnesos. Hebben tickets geboekt en ben nog beetje zoekende naar een leuke accommodatie. Heb nu wel iets geboekt bij Stoupa, maar is nog niet helemaal naar m'n zin en kunnen we nog annuleren. Evt. zijn 2 locaties ook een optie zodat je wat breder dingen kan bezoeken.
Ga even teruglezen, maar suggesties zijn ook welkom.

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:11

daffodil schreef:
Wij gaan einde van de maand 11 dagen naar Kos en ik ben aan het loeren voor eind september. Ik kan niet eerder dan de 20e weg maar wil wel graag lekker weer. Wat is jullie ervaring of maakt het niet zoveel uit welk deel je pakt?


Ik was begin oktober 2023 in Zakynthos (vond ik laat), maar we hadden fantastisch weer.
Ook 's avonds zonder jas en gewoon met blote benen.
En de zee is in deze periode lekker warm.
Over het algemeen is het in september nog prachtig weer overal in Griekenland.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:55

Ik ga in juni naar Samothraki (voor een retreat) maar het is nog best een onderneming :=
Ik vlieg nu met Aegean naar Athene en vervolgens door naar Alexandroupolis. Heb uiteindelijk voor 450 retour met bagage een vlucht geboekt. Vorig jaar zat ik voor datzelfde geld een week op Kreta (vlucht en verblijf) :')
Maar dan nog een overnachting nodig en vervolgens met de veerboot naar het eiland. Iemand daar wel eens geweest? Heb nog drie dagen nadat het retreat eindigt om zelf op pad te gaan :)