Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:08

Yamcha schreef:
Mooi verslag. Het zet Hardcore Pawn ook wel in perspectief vind ik.
Ik merk dat ik een en ander vooral heel schrijnend vind. Zoveel armoede en triestigheid in een land als Amerika...... en idd, dat mensen niet eens aan eten kunnen komen wat ze nódig hebben, dat vind ik wel heel schokkend.



Dat is ook de sfeer die in dergelijke pawnshops hangt: pure armoede en ellendigheid (zo hebben wij het ervaren)
Wij zijn in Orlando in een pawnshop geweest en daar merk je zo duidelijk de armoede die er is. Brrr

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:30

Keet schreef:
Dat is ook de sfeer die in dergelijke pawnshops hangt: pure armoede en ellendigheid (zo hebben wij het ervaren)
Wij zijn in Orlando in een pawnshop geweest en daar merk je zo duidelijk de armoede die er is. Brrr

Maar dat is natuurlijk ook logisch. Die mensen komen daar vaak om hun 'laatste' waardevolle spullen te verkopen zodat ze hun rekeningen kunnen betalen of eten kunnen kopen. Daar is weinig vrolijks aan...

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:14

Erg indrukwekkend verslag, mooi geschreven! :)
Deze kant van Amerika zie je niet zo vaak. Ik vind het ongelooflijk dat men deze stad zo heeft laten instorten bij wijze van spreken, echt heel erg zonde. En dat allemaal door het wegnemen van de grootste bron van inkomsten, de auto's. Geweldig dat de mensen zich zo inzetten om de stad weer in zijn glorie te herstellen. De foto 'one step at a time' vind ik erg mooi :)

XMaaiike

Berichten: 1470
Geregistreerd: 11-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:30

Szan schreef:
Ik volg de master Urban Geography. We hebben ook Toronto bekeken, zodat we een stad met extreme groei en een stad met extreme krimp konden zien. Twee uitersten.


heb je de bachelor sociale geografie en planologie gedaan?
Ik had enkele maanden geleden het vak Urban Challenge, waar Detroit echt een hoofdrol in speelde.
Erg mooi om dan nu foto's en een verslag van een master student erbij te lezen!

Anoniem

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:41


Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:43

De crisis, maar ook de manier waarop men de gevolgen daarvan deelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:46

Nadir schreef:
Keet schreef:
Dat is ook de sfeer die in dergelijke pawnshops hangt: pure armoede en ellendigheid (zo hebben wij het ervaren)
Wij zijn in Orlando in een pawnshop geweest en daar merk je zo duidelijk de armoede die er is. Brrr

Maar dat is natuurlijk ook logisch. Die mensen komen daar vaak om hun 'laatste' waardevolle spullen te verkopen zodat ze hun rekeningen kunnen betalen of eten kunnen kopen. Daar is weinig vrolijks aan...

Ja en dan komen ze erachter dat die ring van zilver niet echt van zilver blijkt te zijn en de diamant maar een zirkoon..... Dat is echt doffe ellende volgens mij.
Detroit, de zelfkant van het kapitalisme......

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:57

Ik kom even speciaal op Bokt om in dit topic te reageren, ik las het vanmiddag even en was echt onder de indruk. Ik denk dat ik daar niet graag als toerist door de stad heen zou lopen, maar via jouw foto's krijg ik wel een beeld van hoe het daar is. Het lijkt me heel indrukwekkend. Wat interessant om daar via je studie heen te kunnen gaan, met zoveel verschillende mensen te spreken, je eigen mening te kunnen vormen en ook nog op plekken te komen, die niet iedereen zo maar mag zien. Ik heb een tijd geleden een documentaire gezien van een zanger uit Detroit die helemaal in de put zat (even opgezocht: Sixto Diaz Rodriguez, wel een mooi, apart verhaal) en dat verhaal en uitzichtloosheid in die tijd (Detroit is dan misschien wel een tijd DE autoindustrie geweest, maar heeft altijd ook veel armoede gekend) raakte me ook echt. Mijn guilty pleasure qua muziek komt ook uit die stad, je hebt hem al genoemd TS, en de hardheid in zijn teksten laten me inzien dat opgroeien daar geen peulenschil is, ik geloof niet dat ik daar, halfgekookt ei dat ik ben ^), had kunnen opgroeien. Ook gewoon sfeervolle foto's die je hebt gemaakt trouwens!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:06

Indrukwekkende rapportage. Heb er wel over gelezen hoe erg het verval daar is maar de plaatjes maken het wel heel echt.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:22

Zeer aangrijpend verslag.
Geeft een heel andere dimensie aan wat ik dacht te weten over een 'failliete stad'.

Dat mensen zò aan hun lot worden overgelaten, op puur overleven zijn aangewezen, en toch hun trots bewaren.

En dat alles in een land dat alle middelen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:25

Wow ben sprakeloos zo groot zo leeg. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:55

Shadow0 schreef:
De crisis, maar ook de manier waarop men de gevolgen daarvan deelt...


Delen is niet van deze tijd. Volgens mij is het lang geleden dat men echt deelde :(
En bovendien vraag ik me zo langzamerhand af wat er te delen is. Ook de rijken hebben het minder in Amerika.
Zij hebben vaak hoge hypotheken en met de daling van de rente en het minder waard worden van de huizen hebben zij soms ook moeite het hoofd boven water te houden. Van de buitenkant lijken ze vermogend, maar mijn ervaring is dat het vaak toch goed tegenvalt. En maar niet te beginnen over het aantal banen wat in Detroit is weggevallen. (overigens niet alleen in Detroit: de situatie voor afgestudeerden is tamelijk uitzichtloos. Tonnen schuld en vervolgens niet aan een baan kunnen komen. In NL hebben we het zo slecht nog niet)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-04-14 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marjoo_

Berichten: 270
Geregistreerd: 28-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:00

Indrukwekkend. Bedankt dat je dit deelt!

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:03

Erg indrukwekkend verslag, eens wat anders dan de typische Amerika-reis.
Wat heeft het meeste indruk gemaakt op jou?

Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:10

Rowdine schreef:
Delen is niet van deze tijd. Volgens mij is het lang geleden dat men echt deelde :(


Da's een kwestie van willen hoor :)

Citaat:
En bovendien vraag ik me zo langzamerhand af wat er te delen is. Ook de rijken hebben het minder in Amerika.


In tegendeel, de rijken worden flink rijker, juist ook in Amerika. Als je eea een beetje opnieuw indeelt kan iedereen in de VS heel behoorlijk leven.

De hogere middenklasse, die heeft het inderdaad wel moeilijk - veel mensen blijken ineens toch in de problemen te kunnen komen, en dan blijkt de 'american dream' waarbij je alles voor elkaar krijgt als je maar wilt eigenlijk helemaal niet waar. En blijkt je studie, waarvan altijd gezegd werd dat het heel erg nodig is, ineens toch geen garantie te zijn.

Maar juist dan blijkt dat je het samen een stuk beter kunt regelen dan ieder voor zich. Het is alleen jammer dat er voor die conclusie eerst zoveel leed nodig is.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:58

Ik zal eerlijk bekennen dat ik, nu ik dit topic lees, schijnbaar erg weinig van Detroit af weet (wist). Het is interessant en schrijnend tegelijk.

Het zal ook raar zijn geweest om op deze manier de stad en de contrasten te doorlopen. Succes met je paper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:07

Even een link: http://www.mirror.co.uk/news/world-news ... ns-2065346

Een artikel wat ik vond op internet. Prachtige foto's ook weer.

Shadow0 schreef:
Da's een kwestie van willen hoor

Weet ik niet, ik heb begrepen dat de stad echt torenhoge schulden heeft, en dat het faillissement een combinatie is van corrupt stadsbestuur, en hebzuchtige autofabrikanten, die de productie verplaatsten naar andere steden en lage lonen landen...... daarmee de welvaart van de stad verkochten.
Geld in Detroit pompen lijkt geld in een bodemloze put pompen.

Dit:
Citaat:
De stad Detroit haalt de grootste inkomsten uit property taxes en income taxes (zoals overal in de VS). Maar ja, als er niemand in je stad woont en niemand werk heeft, dan vallen de income taxes al weg. De property taxes zijn ook nihil, want er staat bijna niets meer, even grofweg gezegd. Daarom helpt bedrijvigheid in de stad ook niet direct: als daar mensen geschoold werk gaan doen, komen ze uit de suburbs en betalen dus aan hun suburb income taxes. Merkt de stad weinig van, alleen een lichte stijging in de property taxes van het bedrijfspand. Er wordt dan ook heel veel gepleit voor meer regionale samenwerking, maar dat ziet de rest van de regio (en de staat en de federale overheid) totaal niet zitten: "welk belang hebben wij erbij dat die stad ons geld opslokt?".


Dat je een stad niet opnieuw tot leven brengt snap ik ergens wel. Je zou de stad beter slopen en dan opnieuw gaan bouwen.

Wat ik niet snap, dat in een land als Amerika, een land waar het meeste geld ter wereld is, waar de rijkste mensen ter wereld wonen (en dan reken ik Dubai en Saudi-Arabië mee) dat juist daar men deze mensen zo genadeloos in de steek laat.
Op een rare manier doet deze fotoreeks me wat denken aan bepaalde plekken in Oost-Europa, zo doods, zo vervallen...... ik vind het een enge stad merk ik. Naar, heel naar. Ik zou er niet heen willen.

Vond deze foto. Ik weet niet goed wat ik ervan vind, geeft heel goed het gevoel weer wat ik hierbij heb.
http://i2.mirror.co.uk/incoming/article ... etroit.jpg

(even in link, hij is te groot)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:09

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Delen is niet van deze tijd. Volgens mij is het lang geleden dat men echt deelde :(


Da's een kwestie van willen hoor :)

Citaat:
En bovendien vraag ik me zo langzamerhand af wat er te delen is. Ook de rijken hebben het minder in Amerika.


In tegendeel, de rijken worden flink rijker, juist ook in Amerika. Als je eea een beetje opnieuw indeelt kan iedereen in de VS heel behoorlijk leven.

De hogere middenklasse, die heeft het inderdaad wel moeilijk - veel mensen blijken ineens toch in de problemen te kunnen komen, en dan blijkt de 'american dream' waarbij je alles voor elkaar krijgt als je maar wilt eigenlijk helemaal niet waar. En blijkt je studie, waarvan altijd gezegd werd dat het heel erg nodig is, ineens toch geen garantie te zijn.

Maar juist dan blijkt dat je het samen een stuk beter kunt regelen dan ieder voor zich. Het is alleen jammer dat er voor die conclusie eerst zoveel leed nodig is.


Detroit is failliet. Wat valt daar te delen?

Anoniem

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:10

De stád is failliet.
De rijken daar niet, die worden alleen maar rijker, terwijl de armen armer worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:15

Yamcha schreef:
De stád is failliet.
De rijken daar niet, die worden alleen maar rijker, terwijl de armen armer worden.


Er wordt gekort op pensioenen en de inkomstenbelasting gaat omhoog. Hoeveel rijken denk je dat er precies in Detroit blijven wonen?

Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:22

Rowdine: een dergelijke egoistische houding is precies wat Detroit naar de ondergang heeft geholpen. Nee, rijken willen er blijkbaar niet wonen, en de armen kunnen barsten. Dat lijkt me precies het probleem - en dat is een kwestie van willen. Geld is er genoeg in Amerika, voedsel ook, net als ruimte. Men wil niet anders. Liever houden wat je hebt, dan bedenken dat je ook pech had kunnen hebben.

Verder wat Yamcha zegt, en daarnaast: juist in Detroit ontdekken mensen dat delen wel zin heeft. De mensen die er noodgedwongen achter moesten blijven hebben er juist nu alle belang bij om dat weer opnieuw te ontdekken :) Samen voor voedsel zorgen werkt bv beduidend beter dan helemaal niks te eten hebben.

Maar meer dan dat hoop je natuurlijk dat dit een les is voor de rest: delen heeft wel zin, een overheid heeft wel zin, want als het wegvalt wordt het behoorlijk snel onleefbaar.
Misschien dat we (ook wij!) daar best regelmatig bij stil moeten staan. (Want nu er steeds meer zaken naar de gemeente geschoven worden, is het in principe ook hier niet zo'n onhaalbaar scenario meer.)

Anoniem

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:28

Een dergelijke egoistische houding zie je tegenwoordig toch overal? En heel eerlijk, ik kan het sommigen niet kwalijk nemen.
Van andere aard, maar wel een voorbeeld: Er is zo! veel concurrentie in sommige steden voor een fatsoenlijke baan na medical school of law school dat er studenten met tonnen! schulden achterblijven zonder een fatsoenlijke baan. Men wordt hier gewoon egoistisch gemaakt.

Wat mij betreft is Amerika het land van mismanagement. Zoveel kansen, maar zoveel steken laten ze vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:31

@ Rowdine: Ik zit even terug te lezen, kan even niet terugvinden waar je leest dat de inkomstenbelasting omhoog gaat en er op pensioenen wordt gekort...... wat je zegt over mismanagement klopt wel, dat wordt in het artikel in The Mirror (de link die ik eerder deelde) heel mooi uitgelegd.

Ik zag pasgeleden een interessante TEDtalk over de gevolgen van vermogensongelijkheid, de USA stond op eenzame hoogte wat dat betrof, criminaliteit leek haast recht evenredig met de ongelijkheid te stijgen, maar niet alleen criminaliteit, ook mental health issues, tienerzwangerschappen, gender-ongelijkheid, discriminatie, seksisme, noem maar op..... het schijnt dat als je daar voor een dubbeltje geboren bent, je echt nooit een kwartje gaat worden, oftewel de rijken worden steeds rijker en de armen worden steeds armer als we niets doen, de ongelijkheid neemt alleen maar toe, daar lijkt deze stad een illustratie van.

Hetzelfde kapitalisme wat van Detroit een grote welvarende stad maakte, heeft haar te gronde gericht..... en ik vrees soms dat de westerse wereld er achteraan gaat als we niet iets grondig anders gaan doen. Maar ook hier wil niemand anders...... alleen de Amerikaanse droom lijkt nu een nachtmerrie.

Ik zit wanhopig te zoeken maar kan hem zo niet vinden.

Gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=AFOEe6M2VT4

(wie een link heeft met ondertiteling mag hem plaatsen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:40

Yamcha schreef:
@ Rowdine: Ik zit even terug te lezen, kan even niet terugvinden waar je leest dat de inkomstenbelasting omhoog gaat en er op pensioenen wordt gekort...... wat je zegt over mismanagement klopt wel, dat wordt in het artikel in The Mirror (de link die ik eerder deelde) heel mooi uitgelegd.

Ik zag pasgeleden een interessante TEDtalk over de gevolgen van vermogensongelijkheid, de USA stond op eenzame hoogte wat dat betrof, criminaliteit leek haast recht evenredig met de ongelijkheid te stijgen, maar niet alleen criminaliteit, ook mental health issues, tienerzwangerschappen, gender-ongelijkheid, discriminatie, seksisme, noem maar op..... het schijnt dat als je daar voor een dubbeltje geboren bent, je echt nooit een kwartje gaat worden, oftewel de rijken worden steeds rijker en de armen worden steeds armer als we niets doen, de ongelijkheid neemt alleen maar toe, daar lijkt deze stad een illustratie van.

Hetzelfde kapitalisme wat van Detroit een grote welvarende stad maakte, heeft haar te gronde gericht..... en ik vrees soms dat de westerse wereld er achteraan gaat als we niet iets grondig anders gaan doen. Maar ook hier wil niemand anders...... alleen de Amerikaanse droom lijkt nu een nachtmerrie.

Ik zit wanhopig te zoeken maar kan hem zo niet vinden.

Gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=AFOEe6M2VT4

(wie een link heeft met ondertiteling mag hem plaatsen)


Niet uit het topic, maar van mn Prof. bankruptcy :)

Ga je filmpje straks eens kijken :)

Anoniem

Re: Detroit: een bezoek aan a-typisch Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:53

Oké. Maar is dat ook in Amerika of alleen hier? Want ik begreep dat dat niet overal hetzelfde is.