Bedankt voor alle reacties, ik ga er een beetje van blozen! Mooi om te zien dat mensen dit allemaal ook echt lezen. Ik hoop hiermee het eenzijdige beeld van de stad wat te nuanceren, alhoewel de media ook gelukkig steeds meer aandacht heeft voor de positieve ontwikkelingen.
Het meest bizarre is dat alles wat vanzelfsprekend is in een stad, dat daar niet is.
Spitsuur en files? Bestaan niet meer, want er zijn toch amper banen in de binnenstad.
Winkels? Op een hand te tellen.
Afval dat wordt opgehaald door de gemeente? Zo af en toe, wanneer er even wat geld voor is.
Vroeger waren alle vierbaanswegen tjokvol, nu rijden er bijna geen auto's meer.
Selka schreef:Wat ga je doen met vergaarde info?
Voorlopig alleen een paper voor mijn studie schrijven.
En mooi om te horen dat je erheen wilt! Het is denk ik wel een heel pittige stad als je er zonder achtergrondinfo naartoe gaat. Ik raad je ook echt aan om de boeken die ik in de OP noemde (Driving Detroit en Reimaging Detroit) te lezen. Zijn fijn geschreven en geven je veel informatie.
MacavityL schreef:Je zegt dat er twee groepen zijn, een daarvan zijn de welgestelde mensen die zich verantwoordelijk voelen voor de stad; zijn er ook mensen die graag de scheiding willen behouden? Die zich bedreigd voelen door het arme gedeelte? Hoe veilig is het 'rijke' gedeelte? Kan me ook voorstellen dat daar criminaliteit is omdat er wat te halen valt? Hoe is het betreft politie/toezicht in het arme gedeelte? Laten ze het maar op hun beloop of proberen ze er meer aan te doen? Met wat voor projecten proberen ze de stad te herbouwen?
Goeie vraag wel! De suburbs (dus grofweg de 'rijken') willen helemaal niets met de arme stad te maken hebben. Door administratieve grenzen hoeft dat ook helemaal niet, en dat vinden ze prima. Die scheiding komt hen dus heel goed uit. Anderzijds zitten de arme mensen uit de binnenstad ook absoluut niet op hulp die mensen te wachten.
Maar daar zit wel dynamiek in. Criminaliteit zie je langzaam richting de suburbs verplaatsen, waardoor je al nu een tweede vertrekgolf ziet. Eerst trokken rijke blanken van de binnenstad naar de suburbs, en nu van de suburbs naar 'outer suburbs' (een soort tweede ring). Maar het is daar wel vrij veilig. Je moet het zo zien: de regio daar is versnipperd in verschillende administratieve gebieden, die allemaal ook eigen politie hebben. Zo ook in de rijke suburbs.
Hoe de politie in de armere delen werkt: ze doen wel wat, maar weinig. Er zijn ook gewoon geen middelen voor. We kwamen een agente tegen die ons wat uitlegde, maar de auto waar ze in reed was wel tekenend: de spiegels waren met tape aan de auto geplakt, en er zaten gaten in de motorkap. Er is geen materiaal, geen mankracht, en het is dweilen met de kraan open op deze manier. Nog een voorbeeld: de brandweer heeft niet genoeg toegang tot bluswater. Bij brand rukken ze wel uit, maar een hele brand blussen is in de stad zelden mogelijk. In de suburbs is dat allemaal totaal niet aan de orde.
De projecten die nu uitgevoerd worden om de stad op te bouwen, zijn allemaal heel kleinschalig en vooral bottom-up (vanuit bewoners of activistengroeperingen) georganiseerd. Wat voorbeelden:
- Er is gewerkt aan de Detroit Future City Plan, een grootschalig breed toekomstplan voor de stad (maar dat blijft nu nog bij een plan);
- Urban farming wordt op veel plekken toegepast, omdat er toch genoeg open ruimte is. Zo voorzien mensen zichzelf en buren van vers voedsel, en kunnen ze elkaar ook dingen leren, zoals normale omgangsvormen, maar ook simpele zaken als gezond koken.
- Er is iets meer bedrijvigheid in de binnenstad. Grootste investeerder daar is Dan Gilbert met zijn bedrijf Quicken Loans, maar vanuit Detroiters komt daar heel veel kritiek op. Zijn werknemers komen bijna allemaal uit de suburbs en brengen dus geen geld in het laatje voor de stad.
- De stad probeert bestaande panden om te bouwen tot kleine ruimten voor entrepreneurs. Ze mikken op jonge ondernemers die in de stad aan de slag willen.
Rije schreef:We hebben het er thuis wel 's over dat we het graag met eigen ogen zouden zien, en naar ik begrijp gaan er zelfs vakantiereizen naar Detroit om te kunnen 'genieten' van het verval. Bizar natuurlijk. En buiten het gevaar van instortende gebouwen heb je ook nog 's de criminaliteit waar je rekening mee moet houden als toerist lijkt me.
Klopt helemaal. Wij zaten in een hotel in downtown, waar je prima rond kon lopen. Maar als de stad niet kent is alleen over straat lopen echt geen aanrader. Hoe vaak wij wel niet zijn aangesproken door zwervers, 'gewoon arme mensen', en weet ik veel wat nog meer. Er is niets geks gebeurd, maar je belandt hier vrij snel in problemen waar je in eerste instantie helemaal niets mee te maken had Toen wij bijvoorbeeld wegreden bij de Packard Plant, die verlaten fabriek, hoorde we geweerschoten achter ons en werden we ingehaald door een wegracende auto waarin de schutter zat. Dat zet je toch weer even aan het denken. Mensen hebben het niet zozeer op jou gemunt, maar de stad is zo verknipt dat je geen moeite hoeft te doen om problemen te krijgen.
Dat er georganiseerde reizen waren, wist ik niet eens. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die moeite nemen. Na een middag vervallen huizen zien, ken je het ook wel. Bovendien zitten bewoners daar ook echt, echt, echt niet op te wachten. Ik voel me zelfs een beetje schuldig dat ik überhaupt wat 'ruin porn photos' heb gemaakt
Kaka schreef:Wordt er vanuit de gemeente iets gedaan om de leefomstandigheden van armen te verbeteren of is de stad daar ook te arm voor?
Er wordt van alles achter de schermen geprobeerd, ja. Er is sinds kort een nieuwe burgemeester, en veel mensen die we spraken hebben daar goede verwachtingen van. Maar er is nu eenmaal geen geld, dus er kan ook bijna niets worden gedaan. De wil is er, de middelen (mensen, bedrijven, geld) niet.