Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Costa Rica

 
Profiel   

Nog maar net terug van onze fantastische vakantie in het Zuidwesten van de USA zijn er voorzichtige plannen om volgend jaar naar Costa Rica te gaan.

De vragen die leven zijn de volgende:

- hoe is het met de criminaliteit in Costa Rica
- ik lees dat de beste reistijd van januari tot maart is, maar als je bv. in mei zou gaan hoe is het met de neerslag? Dagen regen of net als in bv. Florida een flinke bui aan het eind van de dag?
- is Costa Rica net zo makkelijk zelf te regelen als de USA
- ik heb 2 voorbeelden gezien van kant-en-klare reizen die me wel aanspreken
http://www.fox.nl/privereizen/costa-ric ... sprogramma

http://www.costaricaonline.nl/comfort-r ... us_ref_adv

Zijn deze reizen goed te doen of net als bij andere reisbureaureizen te gehaast?

Ik hoop dat er hier mensen zijn met rondreiservaring.


Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 03-06-15 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 09:24 



 

De overheid geeft in ieder geval deze informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... costa-rica

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 09:28 



 
Profiel   

Dat had ik uiteraard al gelezen ;) maar ik zou graag wat eigen ervaringen horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 09:29 



 
Profiel   

Ik ben twee jaar terug in costa rica geweest. Prachtig land, maar wel minder als je in het regenseizoen zit. Ik dacht dat wij in juli zijn geweest, maar wij hebben echt hele dagen regen gehad. En dat is dan niet de regen zoals hier :)) Maar echt tropische plensbuien en dat dan de hele dag :+

Kwa criminaliteit moet je gewoon opletten en geen spullen in de auto achterlaten. Wij zijn meerdere toeristen tegengekomen waarvan de koffers uit de auto zijn gejat toen ze even 5 minuten weg waren.

Mijn ouders hebben toen de hele reis zelf samengesteld. Ik dacht via Edventure. Misschien een tip :)

Wij waren in ieder geval erg tevreden, al was de timing wat minder kwa regen. Maar ja dat hadden we kunnen weten, alleen hadden wij inderdaad af en toe een flinke bui in gedachten ipv de hele dag...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 09:33 



 
Profiel   

Maar hoe doe je dat dan tijdens een rondreis? Je hebt toch altijd je koffers in de auto als je rondreist en wat gaat bezoeken? Tenminste, in de VS wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 10:20 



 
Profiel   

Ik ben vorig jaar in Costa Rica geweest. In de maand April.
Erg goed weer en super mooi land.
Ik heb ook een reis via costaricaonline geboekt. Iets andere reis als jou, maar komen veel plaatsen overeen. Echt een aanrader!!
Wij hebben daar geen criminaliteit mee gemaakt. Gewoon goed letten op al je spullen, en niet zomaar je tas ergens laten slingeren.
We hebben daar een auto gehuurd en zelf naar onze bestemmingen gereden, daardoor kun je tussendoor op mooie plaatsen stoppen, zoals bijv. de waterval.
Ik ben ben verder nooit in de USA geweest, dus weet niet of het net zo makkelijk zelf regelen is.
Maar die georganiseerde reis was zelf heel goed geregeld!

Ik zou echt zeggen DOEN!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 10:26 



 
Profiel   

En hoe deden jullie dat dan met je koffers als je die waterval ging bezoeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 10:34 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
Maar hoe doe je dat dan tijdens een rondreis? Je hebt toch altijd je koffers in de auto als je rondreist en wat gaat bezoeken? Tenminste, in de VS wel.


uiteraard heb je inderdaad vaak je koffers bij je. Wij hebben er voor gekozen om tussentijds niet op bepaalde plaatsen te stoppen, maar direct naar de volgende bestemming door te rijden. Dan zou je later altijd nog terug kunnen, met je spullen veilig in een huisje oid.
En wij waren met z'n vieren. We hebben dan ook op bepaalde plekken gedaan dat er 2 in de auto bleven, zodat de andere konden kijken en zo afwisselen.

Er is daar een grote brug waar heel veel krokodillen onder liggen. Die plek staat er ook echt bekend om dat daar de koffers worden gejat, aangezien iedereen daar langs komt, maar in de buurt niet echt iets zit waar je even een paar dagen verblijft oid. Dus een plek waar iedereen even wil kijken en z'n koffers mee heeft.

Een stel wat we tegen kwamen was onderweg naar dezelfde locatie als wij. Onderweg in een grote stad was een of andere grote markt bezig. Ze zijn echt maar 5 minuten de auto uit geweest op een bewaakte parkeerplaats. Echter waren toen ze terug kwamen wel alle spullen weg.

Ze zijn heel gehaaid op dit soort toeristen. Je zal niet de eerste zijn die het overkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 10:35 



 
Profiel   

Fitzroy schreef
En hoe deden jullie dat dan met je koffers als je die waterval ging bezoeken?


Dat was een bewaakte parkeerplaats.
Zorgen dat ze je koffers niet zien, gewoon achterin de koffer bak en niet open doen als je daar bent.
Zorgen dat je al je spullen die je nodig hebt al in een tas hebt zitten die je mee neemt.
Wij hebben niemand gehoord dat er spullen weg waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 10:38 



 
Profiel   

Samengevat is het antwoord op al je vragen: toerisme is de voornaamste inkomstenbron voor Costa Rica, ze zorgen er daarom voor dat vrijwel alles goed geregeld is.
Mijn ervaring (5 mnd stage in 2006) is dat je je als toerist weinig zorgen hoeft te maken over criminaliteit, gewoon op je spullen letten. Alles van waarde (koffers, camera) uit het zicht in de auto als je het niet gebruikt of bij de auto weg bent, maar dat doen we overal.
Rond de toeristische plaatsen is alles makkelijk te regelen, vergelijkbaar met Florida maar dan kleinere afstanden. Wij hebben destijds alles zelf geregeld, dus ik kan je geen reisbureau aanbevelen.
In mei hadden we flinke plensbuien aan het einde van de middag, maar nog geen hele dagen regen. Ik hou van hele dagen droog weer, en zou daarom vroeger (dec-maart) boeken, maar dat is een persoonlijke voorkeur.
De natuur is prachtig (doe Carrara in plaats van Manuel Antonio als je moet kiezen), mensen zijn gastvrij (zeker als je een paar woorden spaans spreekt) en afstanden te overzien, ik zou zo weer gaan (krijg ineens de kriebels voor de kerstvakantie *\o/* )


Laatst bijgewerkt door Lon op 03-06-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 10:46 



 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden.

Kunnen jullie nog inhoudelijk ingaan op de routes die ik geplaatst heb hierboven?
Goed te doen of te gehaast? En ontbreken er nog zaken in deze reizen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 11:00 



 
Profiel   

De Fox route mist de hele zuidwesthoek, dat is jammer, want Carrara, Manuel Antonio en Dominical zijn prachtig. Aan de Costa Rica online route zou ik 2 dagen Cahuita/Puerto Viejo de Talamanca toevoegen, dat kan vast als individuele bouwsteen. Ik wil zelf graag naar Corcovado omdat ik daar nog niet geweest ben (3-5 dgn), maar voor een rondreis zou ik in ieder geval willen zien:

- Cahuita/Puerto Viejo de Talamanca (2 dgn)
- Tortuguero (2 dgn)
- Braulio Carillio NP (groot nationaal park, weinig tourisme) (1 dag, op weg naar een andere bestemming)
- la Fortuna - Arenal vulkaan (alleen indien actief, anders mooie heetwaterbronnen) (1 dag/2 overnachtingen)
- Santa Elena - Monteverde NP (3 dgn)
- Carrara (1 dag, rustig park, kolonie ara's)
- Manuel Antonio (1 dag, heel vroeg het park in, anders te druk)

Carrara en Manuel Antonio zijn allebei goed aan te rijden vanuit bijvoorbeel Quepos, dus je zou daar 3/4 overnachtingen kunnen doen en dan dagtrips naar beide parken maken.

- Dominical (strand, 1 dag)

Ik weet dat een aantal reisbureaus je een paar dagen in San Jose laten blijven, maar dat zou ik niet doen, ik vind het geen bijzondere stad. Imo kun je beter in de buurt van de luchthaven (Alajuela of Heredia) overnachten en dan doorreizen richting Braulio Carillio, Cahuita of Tortuguero, eventueel met tussenstop bij de Poas of Irazu vulkaan. Een jet-lag heb je toch wel, die raak je niet kwijt met twee dagen door San Jose struinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 11:18 



 
Profiel   

San José trekt mij ook absoluut niet, daar wil ik zo snel mogelijk vandaan.
Wij zaten nog te denken om het te combineren met Florida maar dan moet je dus echt wel 3 weken als je nog minimaal een week in Florida wilt blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 12:39 



 
Profiel   

Ik lees ook even mee. We denken erover om in Sept/Oct 1-2 weken naar Costa Rica te gaan. Helaas wel midden in het regenseizoen ... moet ik me daar zorgen over maken?

Ik wil heel graag een week naar dit surf camp: Witch's Rock en verder natuurlijk de mooie natuur zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-15 21:46 



 
Profiel   

Guinevere schreef
Ik lees ook even mee. We denken erover om in Sept/Oct 1-2 weken naar Costa Rica te gaan. Helaas wel midden in het regenseizoen ... moet ik me daar zorgen over maken?

Ik wil heel graag een week naar dit surf camp: Witch's Rock en verder natuurlijk de mooie natuur zien.

zoals ik zei (in juli) was het zeker een nadeel. Wij hebben hierdoor echt hele dagen binnen gezeten en achteraf gezien vonden wij dat zonde. Ik zou dan ook niet aanraden om in het regenseizoen te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-15 21:51 



 
Profiel   

Wow, echt zo erg dat je binnen zat? Dat valt even vies tegen ... ik dacht dat je nog gewoon er op uit kon enzo. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-15 22:08 



 
Profiel   

wij hadden echt volle dagen continu tropische stortregen :))
1 pas buiten en je bent doorweekt :+

Filmpje: Beetje onduidelijk, maar het laatste shot zegt genoeg denk ik :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-15 22:57 



 
Profiel   

Zelf een aantal jaar geleden 3 weken Costa Rica/Nicaragua/Panama gedaan, in september/oktober. Nicaragua was overstroomd, maar zelf hebben wij weinig last gehad van de stortregen, het leed was al geschied toen wij daar aan kwamen. Wel dagelijks een bui, maar dat was een kort tropisch buitje.

Dit was net over de grens in Nicaragua:

[ img ]

Er zijn met die overstromingen ook enkele rode kruis medewerkers omgekomen. Toch zou ik zo weer in die periode gaan, dit was extreem en niet gebruikelijk.
Sterker nog, zit er aan te denken om wellicht dit jaar in oktober weer naar Costa Rica te gaan, ik wil nog erg graag een keer naar Corcovado, die hebben wij toen gemist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-15 19:40 



 
Profiel   

Ik haal mijn eigen topic weer even naar boven.
Ik heb inmiddels tickets geboekt voor dit jaar september en nu kan het plannen beginnen.
Op de Vakantiebeurs de nodige info ingewonnen en ik neig ernaar om een deel via de Holland Hotels CR te doen. Iemand daar ervaring mee?

En zijn er ook mensen die alles zelf geregeld hebben? Van hotels tot autohuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 11:20 



 
Profiel   

Ik ben 3 jaar terug ook in september geweest en hebben alles toen zelf geregeld. We hebben het eerste hotel en de auto vanuit Nederland geboekt en de rest gewoon terwijl we daar waren via booking.com

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 11:35 



 
Profiel   

En dat is goed bevallen? Heb je verder nog tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 11:41 



 
Profiel   

Wij zijn er vorig jaar in eind april/begin mei geweest. Was nog te doen met het regenseizoen, alleen de laatste paar dagen in Drake Bay veel regen gehad, maar gelukkig steeds aan het eind van de middag als we al terug waren van excursie.

Wat betreft jouw Holland Hotels, wij hebben de eerste nacht bij Dos Palmas Airport geslapen omdat we al vrij laat op de middag aankwamen en niet vermoeid achter het stuur wilden zitten. Zij hebben ook voor ons het verblijf in Tortuguero regelt (opgehaald met de bus, en op de terugweg halverwege hebben ze regelt dat we met een huurauto verder kunnen, was de goedkoopste optie voor ons).

Rest van de hotels hebben we zelf regelt via sites als booking.com, maar wel op voorhand al vastgelegd net als sommige excursies (bv. in Corcovado mogen maar een beperkt aantal mensen per dag in, dus ze adviseerden dat om zo vroeg mogelijk te doen).

Qua route hebben we inderdaad gekeken wat de klant-en-klare reizen doen, en wat ze zelf graag wilden zien en daar daarna wat aan gesleuteld. Was bang dat het wat te veel reizen was, maar vond dit de perfecte balans uiteindelijk.

- San José (1 nacht)
- Tortuguero (2 nachten)
- La Fortuna/Arenal (2 nachten)
- Rincón de la Vieja (2 nachten)
- Monteverde (2 nachten)
- Manuel Antonio (2 nachten)
- Drake Bay (3 nachten)
- Jacó (1 nacht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 11:51 



 
Profiel   

Dank je, Astrid.
Vond je Manuel Antonio niet te toeristisch?
Ik denk dat Corcovado geen optie is voor ons omdat we in het regenseizoen gaan.
Dus we houden het denk ik op: Torteguero, Sarapigui, La Fortuna, Rincon, Monteverde, misschien Manuel Antonio en afsluiten met een paar dagen aan de Caribische kust bij Cahuita/Puerto Viejo.
Heb je nog hoteltips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 11:58 



 
Profiel   

Ja Manuel Antonio was een beetje het dieptepunt van onze reis. De stranden zijn wel mooi, maar echt heel druk met alle toeristen. Je hoeft daar geen gids te boeken want je kunt gewoon alle gidsen horen en als ze stil staan is er vast ook wat te zien :)) Waren ook helemaal lekgeprikt door de muggen (ondanks dat we veel deet hadden, op andere plekken niet extreem last gehad van de muggen). En je moet enorm op je spullen letten op het strand, want de apen en racoons willen er maar al te graag iets uit pakken. Plus dat we ook 2 nachten super slecht geslapen hebben daar (Hostel Plinio is geen aanrader dus), dus de sfeer onderling was ook om te schieten haha.

Tortuguero was voor ons echt het hoogtepunt. Prachtig resort (Mawamba lodge), en meteen al zoveel dieren gezien dat je haast zou zeggen dat de rest tegen viel :+

In Monteverde hebben we bij Camino Verde B&B geslapen, dat is ook echt een aanrader! Rest van de hotels was op zich prima, maar je mist niks als je een ander zou kiezen.

Corcovado zal in het regenseizoen inderdaad geen optie zijn denk ik. Dan moet je echt met je regenlaarzen riviertjes doorlopen. We hebben daar trouwens wel ontzettend leuk geslapen in een tent! (Las Caletas Lodge).

Puerto Viejo wilden wij eerst ook nog doen, maar toch wat uit de richting en net iets te weinig dagen. Caribische zee is ook vrij ruig, dus niet heel geschikt om te zwemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 12:53 



 
Profiel   

Ik heb echt haast geen toerist gezien daar, maar mss omdat we buiten het seizoen waren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-17 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen